Διαβάστε την εισήγηση του Δημάρχου
Στην τελευταία συνεδρίαση του 2012, του Δημοτικού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή (28/12) εγκρίθηκε (κατά πλειοψηφία), το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου Γρεβενών 2012-2014 και η έκθεση των διαδικασιών κατάρτισής του.
Πηγή, προσκείμενη στην συμπολίτευση, μετέφερε στο Star-Fm.gr, την δυσαρέσκειά της για το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας:
«Είναι αδιανόητο, να μην ψηφίζει η αξιωματική αντιπολίτευση, των προγραμματισμό των αναπτυξιακών έργων για τον Δήμο Γρεβενών. Αυτό που λέγεται Επιχειρησιακό πρόγραμμα, είναι η καταγραφή όλων των έργων που είχαν και έχουν προγραμματιστεί για τον Δήμο Γρεβενών…
…Κατανοώ πως διαφωνούν με κάποια έργα, αλλά δεν είναι λογικό και δη ηθικό, να καταψηφίζεις τα έργα τα οποία προγραμματίστηκαν. Θα μπορούσαν να ψηφίσουν το Επιχειρησιακό με τις όποιες επισημάνσεις τους, όχι όμως να το καταψηφίζουν. Με αυτό τον τρόπο καταδικάζουν τους εργολάβους που στο κάτω κάτω δεν φταίνε σε τίποτα.
…Άλλο πράγμα η αντιπολίτευση, που σταθερά ασκεί το ΚΚΕ και άλλο πράγμα ο λαϊκισμός…
…Ακούστηκε πως θα πρέπει να προβούμε σε μειώσεις των τελών του Δήμου. Δεν ακούσαμε όμως πως θα κατατεθεί ο προϋπολογισμός. Ο δήμαρχος είπε πως το καλύτερο θα ήταν να μην πληρώνουν οι πολίτες τίποτα, αλλά αυτό δεν γίνεται.
…Κάποιοι θα πρέπει να καταλάβουν πως εκλεγήκανε για να εξυπηρετούν τους πολίτες και όχι τα προσωπικά τους” , κατέληξε ο συνομιλητής μας.
Διαβάστε την εισήγηση του Δημάρχου Γρεβενών Δημοσθένη Κουπτσίδη:
Ο επιχειρησιακός και οικονομικός προγραμματισμός αποτελεί το δεύτερο και τελευταίο στάδιο που ολοκληρώνει την κατάρτιση του Επιχειρησιακού προγράμματος του Δήμου.
Το Δημοτικό Συμβούλιο, όπως είναι γνωστό, με απόφασή του τον περασμένο Αύγουστο, ενέκρινε και ψήφισε την Α’ φάση του Επιχειρησιακού προγράμματος που περιελάμβανε τον Στρατηγικό Σχεδιασμό και την έναρξη των προβλεπόμενων διαδικασιών για τη δημόσια διαβούλευση.
Στο στάδιο εκείνο μεταξύ άλλων καθορίστηκαν οι γενικοί στρατηγικοί στόχοι του Δήμου Γρεβενών και διαμορφώθηκαν οι άξονες προτεραιότητας όπως επίσης και τα επιμέρους μέτρα.
Οι γενικοί στρατηγικοί στόχοι που προσδιορίστηκαν ήταν :
- Βιώσιμη ισόρροπη ανάπτυξη του Δήμου Γρεβενών και άρση των αδυναμιών και διαρθρωτικών του προβλημάτων, με έμφαση στην ανάδειξη του Δήμου σε «πολύτροπο» κόμβο (μεταφορικό, ενεργειακό, τουριστικό προορισμό κ.ά.).
- Αειφόρος αξιοποίηση των συγκριτικών του πλεονεκτημάτων και μετατροπή τους σε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, με έμφαση στην ποιότητα, τη γνώση – καινοτομία, την εξωστρέφεια την προστασία και ορθολογική διαχείριση των φυσικών και πολιτιστικών πόρων και τον σεβασμό στην πλούσια πολιτιστική και πολιτισμική κληρονομιά
- Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του Δήμου σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο, επενδύοντας στο ανθρώπινο κεφάλαιο και σε καινοτομικές προσεγγίσεις.
Οι τέσσερις αναπτυξιακοί άξονες που προτάχθηκαν αναφέρονται :
- Στο Περιβάλλον και την Ποιότητα Ζωής
- Στην Κοινωνική Πολιτική, την Παιδεία, τον Τουρισμό τον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό
- Στην Τοπική Οικονομία-Απασχόληση
- Στην Βελτίωση της Διοικητικής Ικανότητας και της Οικονομικής Κατάστασης του Δήμου
Οι ανωτέρω άξονες εξειδικεύθηκαν σε μια σειρά από διάφορα μέτρα που περιγράφονται αναλυτικά στο κείμενο του Στρατηγικού Σχεδιασμού.
Στη Β’ φάση του Επιχειρησιακού Προγράμματος (Επιχειρησιακός και Οικονομικός Προγραμματισμός) αποτυπώνεται λεπτομερώς το περιεχόμενο των αξόνων και των μέτρων, σε επίπεδο πλέον συγκεκριμένων δράσεων, έργων, μελετών και ενεργειών.
Ειδικότερα περιλαμβάνει έργα και ενέργειες που ήδη υλοποιούνται και βρίσκονται σε διάφορες φάσεις εξέλιξης, άλλα που έχουν δρομολογηθεί ή διεκδικούν την ένταξή τους σε διάφορα προγράμματα, καθώς και μελέτες έργων που είτε έχουν ήδη εξασφαλίσει έγκριση είτε είναι ώριμες και γίνεται προσπάθεια να ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα.
Επίσης στο περιεχόμενο του Επιχειρησιακού Προγράμματος επιχειρείται μία χρηματοοικονομική προσέγγιση της υλοποίησης των δράσεων, με την σύνταξη των σχετικών χρηματοδοτικών πινάκων που προβλέπονται.
ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ-ΣΤΟΧΕΥΣΕΙΣ
Επιδιώχθηκε να καταρτιστεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα, ένας οδικός χάρτης δράσεων, που φιλοδοξεί να διατηρήσει την χρησιμότητά του ως εργαλείο προγραμματισμού και πέραν του χρονικού ορίζοντα των δύο ετών για τον οποίο συντάχθηκε.
Είναι αυτονόητο πως είναι φύσει ακατόρθωτο να υλοποιηθούν σε ορίζοντα διετίας το σύνολο των δράσεων που καταγράφονται στο Σχέδιο. Θα αποτελέσουν όμως πολλά από αυτά ένα είδος «πρωτόλειου» πυρήνα δεδομένων, χρήσιμου για οποιονδήποτε μελλοντικό προγραμματισμό.
Σε κάθε περίπτωση όμως για την περίοδο τουλάχιστον της διετίας θα είναι ένα πολύτιμο εργαλείο τόσο για την διοίκηση του Δήμου όσο και για της υπηρεσίες, προκειμένου να δρομολογήσουν και να υλοποιήσουν έργα, να ελέγξουν και να αξιολογήσου δράσεις, να αναπροσαρμόσουν ενδεχομένως αν χρειαστεί προτεραιότητες, προς όφελος πάντα της ανάπτυξης και της ευημερίας των πολιτών του Δήμου.
Επικεντρωθήκαμε στην εξυπηρέτηση τριών επιμέρους βασικών στόχων :
- Την βέλτιστη αξιοποίηση και απρόσκοπτη συνέχιση των υφιστάμενων έργων και δράσεων.
- Την πλήρη και χωρίς καθυστερήσεις αξιοποίηση των χρηματοδοτικών ευκαιριών που παρουσιάζονται, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα Ευρωπαϊκά Προγράμματα.
- Την επιτυχή και αποτελεσματική λειτουργία του Δήμου στο νέο δυσμενές οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον που διαμορφώθηκε.
ΔΥΣΧΕΡΕΙΕΣ – ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Τα προβλήματα που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε στην κατάρτιση της φάσης αυτής δεν ήταν ούτε λίγα ούτε εύκολα διαχειρίσημα. Σχετίζονται τόσο με το ευρύτερο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον όσο και με εσωτερικά χαρακτηριστικά του φορέα μας.
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την χρησιμότητα της κατάρτισης ενός Επιχειρησιακού Προγράμματος προκειμένου να γνωρίζει ο κάθε Δήμος, αλλά και ο οποιοσδήποτε άλλος φορέας, πως θα πορευτεί τα επόμενα χρόνια.
Από την άλλη μεριά όμως, η έντονη αβεβαιότητα και ρευστότητα που επικρατεί στο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον της χώρας μας, υποσκάπτει αντικειμενικά, οποιονδήποτε σχεδιασμό.
Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει με βεβαιότητα τι μπορεί να υλοποιηθεί και τι όχι από τα προγραμματιζόμενα. Αρκεί να αναφέρουμε ότι οι περικοπές των εθνικών χρηματοδοτήσεων προς τους Δήμους τα τελευταία δυόμιση χρόνια, άγγιξαν ποσοστιαία το επίπεδο του 60% με τάσεις περαιτέρω αύξησης.
Σχηματικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι το να προγραμματίζει κανείς σήμερα δράσεις, έργα, μελέτες είναι σαν προσπαθεί να ισορροπήσει σε τεντωμένο σχοινί.
Για τον λόγο αυτό επιλέξαμε σαν Δημοτική Αρχή να προσανατολίσουμε τις προσπάθειές μας στην αξιοποίηση κυρίως των Ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών προγραμμάτων που παρουσιάζουν καλύτερες και πιο αξιόπιστες προοπτικές υλοποίησης.
Σημαντικά προβλήματα στις διαδικασίες κατάρτισης προέκυψαν από την διαχείριση μεγάλου αριθμού συνεχιζόμενων έργων, δράσεων και μελετών χωρίς την κατάλληλη μηχανογραφική υποστήριξη. Τα διαθέσιμα στοιχεία ήταν εξαιρετικά δύσκολο να εμφανιστούν ομογενοποιημένα και επικαιροποιημένα.
Αρκεί να αναφερθεί ότι ο αριθμός αυτός υπερβαίνει τις 500 εγγραφές, για την ακρίβεια τα συνεχιζόμενα έργα, δράσεις, μελέτες κ.λ.π. είναι 551.
Για τους ανωτέρω λόγους επικαλούμαστε θερμά την κατανόησή σας, στη διαπίστωση ενδεχόμενων παραλείψεων ή λαθών.
Αξίζει να σημειωθεί όμως ότι η Δημοτική Αρχή έχει ήδη δρομολογήσει διαδικασίες αξιολόγησης και εξέτασης διάφορων μηχανογραφικών εφαρμογών διαχείρισης έργων, με σκοπό την επιλογή του καταλληλότερου.
Εξάλλου είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα δεν είναι στατικό, αλλά δυναμικό κείμενο, που εξειδικεύεται κάθε χρόνο σε ετήσιο πρόγραμμα έργων και έχει την δυνατότητα τροποποιήσεων, όποτε καταστεί αναγκαίο.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΑΘΕΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Το σύνολο των δράσεων ( έργα, μελέτες κ.λ.π. ) του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου Γρεβενών ανέρχεται στις 906. Ο μεγαλύτερος αριθμός των δράσεων, 715, περιλαμβάνονται στον Άξονα Προτεραιότητας 1 «Περιβάλλον και Ποιότητα Ζωής». Ο Άξονας Προτεραιότητας 2 «Κοινωνική Πολιτική-Παιδεία-Τουρισμός-Πολιτισμός και Αθλητισμός» περιλαμβάνει 154 δράσεις, ο Άξονας Προτεραιότητας 3 «Τοπική Οικονομία – Απασχόληση» 15 δράσεις και τέλος, ο Άξονας Προτεραιότητας 4 «Βελτίωση της Διοικητικής Ικανότητας και της Οικονομικής Κατάστασης του Δήμου» 22 δράσεις.
Ο προϋπολογισμός του Επιχειρησιακού Προγράμματος (2013-2014) ανέρχεται σε 103.516.522,92 €, σημειώνοντας όμως ότι το συνολικό κόστος των δράσεων ενδεχομένως να είναι υψηλότερο .
Το 61,22 % (63.369.588,53€) του προϋπολογισμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος των ετών 2013-2014 κατανέμεται στον Άξονα Προτεραιότητας 1 «Περιβάλλον και Ποιότητα Ζωής». Ποσοστό 37,25 % (38.558.954,68€) κατανέμεται στον Άξονα Προτεραιότητας 2 «Κοινωνική Πολιτική – Παιδεία –Τουρισμός – Πολιτισμός και Αθλητισμός». Ποσοστό 0,98 % (1.013.138,21€) στον Άξονα Προτεραιότητας 3 «Τοπική Οικονομία – Απασχόληση» και τέλος ποσοστό 0,55 % (574.841,50€) στον Άξονα Προτεραιότητας 4 «Βελτίωση της Διοικητικής Ικανότητας και της Οικονομικής Κατάστασης του Δήμου».
Στο σύνολο του προϋπολογισμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος, το μεγαλύτερο ποσοστό, 46,43 % (48.061.940,09€) κατανέμεται στο Μέτρο 1.1 «Βελτίωση προσπελασιμότητας υποδομών και υπηρεσιών – Ολοκλήρωση των συστημάτων συγκοινωνίας και μεταφορών». Ακολουθεί το Μέτρο 2.5 «Παρεμβάσεις στον τομέα της παιδείας» με ποσοστό 15,26 % (15.798.594,10€) και το Μέτρο 2.3 «Παρεμβάσεις Τουρισμού» με ποσοστό 15,22 % (15.759.627,40€).
Από την επεξεργασία των χρηματοδοτικών στοιχείων του Ε.Π, προκύπτει ότι οι κυριότερες πηγές χρηματοδότησης δαπανών των δράσεων του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου Γρεβενών είναι τα διάφορα Ευρωπαϊκά Προγράμματα (78,93 % ή 81.708.659,62 €) , η ΣΑΤΑ ( 9,13 % ή 9.453.297,03€), το ΕΠΑΔΥΜ (6,53 % ή 6.758.648,09 € ) και ο ΘΗΣΕΑΣ ( 2,33 % ή 2.414.233,13 €).
Στον Οικονομικό Προγραμματισμό του Επιχειρησιακού Προγράμματος γίνεται προσπάθεια αντιστοίχησης των προσδοκώμενων εσόδων με τις ανάγκες δαπανών των δράσεων.
Επισημαίνεται ότι το σύνολο των εσόδων δεν είναι απαραίτητο να υπερκαλύπτει το σύνολο του κόστους των δράσεων του Επιχειρησιακού Προγράμματος. Οι δράσεις ανεξάρτητα από το κόστος τους, αποτελούν μέσο υλοποίησης της στρατηγικής του Δήμου.
Σε κάθε περίπτωση όμως, δεδομένου ότι τα έσοδα δεν επαρκούν για την κάλυψη των δαπανών όλων των δράσεων και προκειμένου το πρόγραμμα να τεθεί σε όσο το δυνατόν ρεαλιστικότερη βάση, η κατανομή τους πραγματοποιείται με βάση την ιεράρχηση των δράσεων στα τρία επίπεδα (Α,Β,Γ), που περιγράφονται αναλυτικά στο πλήρες κείμενο.
Έτσι οι σχετικοί χρηματοδοτικοί πίνακες συντάχθηκαν από τις δράσεις Α προτεραιότητας.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί, για άρση των οποιωνδήποτε παρανοήσεων ή παρεξηγήσεων, ότι η κωδικοποίηση των επιπέδων ιεράρχησης ακολουθεί τις οδηγίες που τέθηκαν από τον σχετικό «Οδηγό κατάρτισης Επιχειρησιακών Προγραμμάτων Ο.Τ.Α.» του Υπουργείου.
Ως βασικό κριτήριο ένταξης δράσεων στο επίπεδο Α θέτει, μεταξύ άλλων, και την επαρκή διασφάλιση των απαραίτητων πόρων (Εγκρίσεις χρηματοδότησης ).
Ανάλογα όμως με την πορεία ωρίμανσης των διάφορων έργων και δράσεων, μπορούν εύκολα να αναπροσαρμόζονται κατάλληλα οι χρηματοδοτικοί πίνακες και να περιλαμβάνουν καινούργια έργα.
Από την ανάλυση των χρηματοδοτικών πινάκων προκύπτουν τα ακόλουθα δεδομένα :
Ο προϋπολογισμός των δράσεων Α προτεραιότητας ανέρχεται στο ποσό των 27.539.659,57€ στη διετία 2013-2014.
Το 86,98 % (23.953.974,98€) του προϋπολογισμού των δράσεων κατανέμεται στον Άξονα Προτεραιότητας 1 «Περιβάλλον και Ποιότητα Ζωής». Ποσοστό 12% (3.301.148,88€) κατανέμεται στον Άξονα Προτεραιότητας 2 «Κοινωνική Πολιτική – Παιδεία –Τουρισμός – Πολιτισμός και Αθλητισμός». Ποσοστό 0,77 % (210.938,21€) στον Άξονα Προτεραιότητας 3 «Τοπική Οικονομία – Απασχόληση» και τέλος ποσοστό 0,27 % (73.597,50€) στον Άξονα Προτεραιότητας 4 «Βελτίωση της Διοικητικής Ικανότητας και της Οικονομικής Κατάστασης του Δήμου».
Από την επεξεργασία των χρηματοδοτικών στοιχείων των ίδιων πινάκων, προκύπτει ότι οι κυριότερες πηγές χρηματοδότησης δαπανών των δράσεων Α προτεραιότητας, εξακολουθούν να είναι τα διάφορα Ευρωπαϊκά Προγράμματα (46,56 % ή 12.822.284,83 €) , η ΣΑΤΑ (26,72 % ή 7.359.466,33€),το ΕΠΑΔΥΜ (17,26 % ή 4.753.413,33€) και ο ΘΗΣΕΑΣ (5,62 % ή 1.547.416,71 €).
ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ
Τελειώνοντας, θα κάνουμε μία μικρή αναφορά στα αποτελέσματα της διαδικασίας διαβούλευσης που ξεκίνησε στις 13-8-2012 και ολοκληρώθηκε στις 3-9-2012.
Υποβλήθηκαν συνολικά 113 προτάσεις που οι περισσότερες αφορούσαν τους Άξονες 1 και 2.
Συμπεριλήφθηκαν στο σύνολό τους στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα είτε αυτούσια είτε, όπου ήταν δυνατό, σε ομαδοποιήσεις δράσεων.
Προσδιορίστηκε ο προϋπολογισμός τους στη βάση μίας αρχικής εκτίμησης και οι προτάσεις θα επεξεργαστούν στη συνέχεια σε τεχνικό και οικονομικό επίπεδο από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου.
Δείτε τις δηλώσεις που έκανε ο Δήμαρχος Γρεβενών στον Δημήτρη Βακρατσά στο West Channel:
Στην συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε, παρουσία του Βουλευτή Γρεβενών Τιμολέοντα Κοψαχείλη και παραγόντων του Νοσοκομείου Γρεβενών, (όχι όμως και του Διοικητή), συζητήθηκε και η πορεία του Νοσοκομείου Γρεβενών.
Ο Δήμαρχος Γρεβενών Δημοσθένης Κουπτσίδης, μετέφερε στο σώμα, τη διαβεβαίωση που είχε στην συνάντηση που πραγματοποίησε με τον Αντιπεριφερειάρχη Γρεβενών Γιώργο Δασταμάνη και τον Εκπρόσωπο των Ιατρών του Νοσοκομείου Γρεβενών Χειρουργό Γιάννη Ζηκόπουλο, από τον Διοικητή της 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας (Μακεδονίας), Δημοσθένη Ανδριόπουλο, πως το Νοσοκομείο Γρεβενών δεν πρόκειται να μετατραπεί σε Κέντρο Υγείας αλλά θα συνεχίσει να λειτουργεί απρόσκοπτα προσφέροντας τις υπηρεσίες του σε όλους τους ανθρώπους.
Ο Βουλευτής Γρεβενών δήλωσε πως θα κάνει ότι περνά από το χέρι του, έτσι ώστε να μην υπάρξει κανένα θέμα που θα υποβίβαζε το Νοσοκομείο Γρεβενών.