Υποχρεωτικό μάθημα γίνονται από φέτος τα θρησκευτικά για τους μαθητές της τέταρτης τάξης του Δημοτικού, στα Ρωσικά σχολεία. Εκπρόσωποι θρησκευτικών δογμάτων θεωρούν ότι το γεγονός μπορεί να συσπειρώσει την κοινωνία, αλλά ταυτόχρονα χρειάζεται μια σοβαρή προσέγγιση, τόσο στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών, όσο και στην συγγραφή των σχολικών βιβλίων.Υποχρεωτικά τα θρησκευτικά, στα ρωσικά σχολεία.

Από τον περασμένο  Φεβρουάριο  η ρωσική κυβέρνηση είχε εγκρίνει το πρόγραμμα εισαγωγής του μαθήματος: “Οι βάσεις των θρησκευτικών πολιτισμών και της κοσμικής ηθικής”, από το ακαδημαϊκό έτος 2012/2013, σε όλα τα ιδρύματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην χώρα.

Η συζήτηση σχετικά με το, αν θα ήταν σκόπιμη η εισαγωγή ενός υποχρεωτικού μαθήματος για την θρησκεία στο σχολείο και για όλα τα παιδιά, είχε ξεκινήσει από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Τέλος  στη συζήτηση έβαλε ο Πρόεδρος Ντμίτρι Μεντβέντεφ, τον Ιουλιο του 2009, υποστηρίζοντας την ιδέα των ιεραρχών, για διδασκαλία βασικών στοιχείων των θρησκευτικών πολιτισμών και της κοσμικής ηθικής στα ρωσικά σχολεία, και  προτείνοντας τη διεξαγωγή πειραματικών μαθημάτων, σε 21 περιοχές της χώρας. Το πείραμα κατά την διάρκεια δύο ετών, θεωρήθηκε επιτυχές, και  έτσι το νέο μάθημα εισήχθη στα σχολεία όλης της χώρας.

Τα μαθήματα με αντικείμενο κάποια από τις παραδοσιακές θρησκείες της Ρωσίας προτείνονται κατ΄ επιλογήν.  Ορθοδοξία, Ισλάμ, Ιουδαϊσμός και Βουδισμός. Εκτός από αυτά υπάρχει και η επιλογή του μαθήματος για όλες τις θρησκείες, καθώς  και  η επιλογή  για τις αρχές της ηθικής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας και Επιστήμης της Ρωσικής Ομοσπονδίας, το 47% των μαθητών επέλεξαν τις “Βάσεις της κοσμικής ηθικής”, το 28,7% – τις “Βάσεις του Ορθόδοξου πολιτισμού”, το 20,3% – τις “Βάσεις των θρησκευτικών πολιτισμών του κόσμου”, το 5,6% – τις “Βάσεις του Ισλαμικού πολιτισμού”, το 1,2% – τις “Βάσεις του βουδιστικού πολιτισμού”, και  το 0,1% – τις “Βάσεις του ιουδαϊκού πολιτισμού”.

Η διευθύντρια της Υπηρεσίας για την κρατική πολιτική στον τομέα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Υπουργείου Ελένα Νιζιένκο, δήλωσε πως η μελλοντική πορεία του μαθήματος θα κριθεί μόλις αποτιμηθούν τα αποτελέσματα της διδασκαλίας του, στην τέταρτη τάξη. Πρόσθεσε επίσης, ότι δεν αποκλείεται το μάθημα να συμπεριληφθεί στο πλαίσιο του μαθήματος “πνευματικοί πολιτισμοί του κόσμου” ή άλλων μαθημάτων, ή ακόμη και να παραμείνει αυτόνομο.

Ποιοι και πώς θα διδάσκουν το μάθημα;

Ο επικεφαλής του Ορθόδοξου πολιτισμού του Συνοδικού Τμήματος Θρησκευτικής Παιδείας και Κατήχησης της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας Γκέρμαν Ντεμίντοφ, πιστεύει ότι, όπως έδειξε η διετής εμπειρία της πειραματικής εφαρμογής,  η σχολική διδασκαλία  των θρησκευτικών δεν θα διχάζει, αλλά αντιθέτως θα ενώνει το σχολείο, την οικογένεια και την κοινωνία.

Επίσης,  θεωρεί ότι οι βάσεις του μαθήματος πρέπει να διδάσκονται από τους φορείς των αντίστοιχων θρησκευμάτων και πως οι καταρτισμένοι για την νέα σχολική χρονιά “γενικοί” διδάσκοντες αποτελούν ένα προσωρινό φαινόμενο. Εκτιμά ακόμη ότι αποτελεί πρόβλημα η διδασκαλία διαφορετικών ενοτήτων από έναν διδάσκοντα.

Όσον αφορά στα σχολικά βιβλία, οι εκπρόσωποι της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας υποστηρίζουν ότι : “Μόνο τα βιβλία που έχουν εγκριθεί από αντίστοιχες θρησκευτικές οργανώσεις επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται στα σχολεία”.

Την άποψη, ότι το νέο σχολικό μάθημα δεν θα διχάσει αλλά θα ενώσει την νεότερη γενιά,  και όλη την ρωσική κοινωνία, συμμερίζονται και οι εκπρόσωποι της Κεντρικής Πνευματικής Διεύθυνσης των Μουσουλμάνων της Ρωσίας, καθώς και του Συντονιστικού Κέντρου των Μουσουλμάνων του Βόρειου Καυκάσου.

Ενιαία σχολικά βιβλία ζητούν οι μουσουλμάνοι ιεράρχες.

Σύμφωνα με τον Πρώτο Αναπληρωτή της Κεντρικής Πνευματικής Διεύθυνσης των Μουσουλμάνων της Ρωσίας, Μουφτή της Μόσχας, Αλμπίρ Κργκάνοφ, δεν υπάρχουν επιφυλάξεις  για το μάθημα. Δήλωσε μάλιστα, ότι είναι ιδιαίτερα σημαντική, η θετική του επίδραση: τα παιδιά που μαθαίνουν τις βάσεις των θρησκευτικών πολιτισμών, θέλοντας και μη, προσελκύουν σ’ αυτή την διαδικασία και τους γονείς τους, οι οποίοι εκπροσωπούν την παλαιότερη γενιά, που ενδέχεται να έχει μια ασαφή ιδέα σχετικά με όλα αυτά.

Παράλληλα οι μουφτήδες  κάνουν λόγο για την ανάγκη να βελτιωθεί η εκπαιδευτική βάση και η επαγγελματική κατάρτιση των δασκάλων. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Κργκάνοφ, πρέπει να συνταχθεί ένα ενιαίο σχολικό βιβλίο και να αποκλειστούν οι περιπτώσεις, όπου σε διαφορετικές περιοχές της χώρας, τα παιδιά διαβάζουν διαφορετικά εγχειρίδια.

Οι Μουσουλμάνοι πνευματικοί ηγέτες ελπίζουν επίσης στην ενεργότερη συμμετοχή του Υπουργείου Παιδείας και Επιστήμης της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην εκπαίδευση εξειδικευμένου προσωπικού, για την διδασκαλία των αρχών του ισλαμικού αλλά  και άλλων θρησκευτικών πολιτισμών, διότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, είναι λίγοι, προς το παρόν, οι δάσκαλοι που διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις.

rbth.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.