Μείωση τελών και εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων ζητά η αγορά
Τις χειρότερες εκτιμήσεις για τη σεζόν που ξεκινά, κάνουν πλέον στελέχη της αεροπορικής αγοράς, καθώς μία σειρά από παράγοντες, με πρώτη και καλύτερη την κρίση, όχι μόνο καθιστούν «βουνό» κάθε επιστροφή στην κερδοφορία, αλλά απειλούν πλέον, ανοιχτά, την βιωσιμότητα των ίδιων των επιχειρήσεων.
Αναπόφευκτα, εξηγούν στελέχη των αερογραμμών, το ασταθές μακροοικονομικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με την αξία των καυσίμων, το κακό όνομα της χώρας και την έλλειψη αεροπορικής πολιτικής προκαλούν διόγκωση του λειτουργικού κόστους και εκτόξευση των ζημιών.
Η κρίση έχει χτυπήσει τις εταιρίες, οι οποίες αναζητούν τρόπους μείωσης του κόστους και εξοικονόμησης πόρων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα οικονομικά τους αποτελέσματα, στο πρώτο εξάμηνο οι πωλήσεις της AEGEAN AIRLINES μειώθηκαν κατά 26 εκατ. ευρώ, ενώ της OLYMPIC AIR κατά 16,4 εκατ. ευρώ.
Ηδη, η θυγατρική της MIG έριξε τις προηγούμενες ημέρες στην αγορά 80.000 θέσεις σε πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού, με τιμές από 33 ευρώ. Επίσης, επέστρεψε τις προηγούμενες ημέρες δύο από τα Airbus, τα οποία μισθώνει, ενώ, κατά πληροφορίες ετοιμάζεται να επιστρέψει και τρίτο αεροσκάφος. Έτσι, θα μείνει με πέντε AIRBUS από 14, με τα οποία είχε ξεκινήσει τις πτήσεις της το 2009.
Αντίστοιχα, η AEGEAN δίνει πλέον σταθερά έκπτωση κατά 30% στα εισιτήρια εσωτερικού κι εξωτερικού, εάν αυτά αγοραστούν έγκαιρα..
Άλλωστε, τα ελληνικά αεροδρόμια οδηγούνται σε χειμερινή εποχική απομόνωση, αφού η πλειονότητα των αερογραμμών κόβει ή ελαττώνει διεθνή δρομολόγια, ενώ η Αθήνα χάνει συνολικά τον χειμώνα 59 συνδέσεις εξωτερικού.
Παράγοντες της αγοράς διαπιστώνουν τον κίνδυνο που διαμορφώνεται και ζητούν τη χάραξη σαφούς αεροπορικής πολιτικής καθώς, όπως παραδέχονται, «έρχονται ακόμη πιο δύσκολες μέρες, που μπορεί να τινάξουν στον αέρα τον ολόκληρο τον κλάδο».
Στελέχη των εταιριών αναφέρουν ότι «αυτό που μας απασχολεί είναι η μείωση της ζήτησης, οι χρεώσεις του αεροδρομίου της Αθήνας και το ενδεχόμενο να έχουμε παρόμοια φαινόμενα στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων», ζητώντας να μπει ένα πλαφόν στις χρεώσεις των αεροδρομίων εν όψεις της αποκρατικοποίησής τους.
Πάντως, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης, το σχέδιο του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αερολιμένων θα είναι έτοιμο έως τα τέλη Οκτωβρίου και, μάλιστα, θα περιλαμβάνει και προτάσεις για την πολιτική των τελών της αεροπορίας.
«Παράλληλα θα επιδιωχθεί τους προσεχείς μήνες, δηλαδή κατά την περίοδο εκτός τουριστικής αιχμής, να γίνουν βελτιωτικές παρεμβάσεις στα αεροδρόμια της χώρας με στόχο την αναβάθμισή τους ενόψει της επόμενης περιόδου» τονίζεται σε ανακοίνωση του υπουργείου. «Ως το τέλος του έτους θα παρουσιαστεί εξάλλου το νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ, με διαχωρισμό των εμπορικών από τις ρυθμιστικές αρμοδιότητες» καταλήγει.
Στο μεταξύ, πληροφορίες χρηματιστηριακών κύκλων αναφέρουν ότι μέσα στο καλοκαίρι έγιναν επαφές μεταξύ των διοικήσεων της AEGEAN AIRLINES και της OLYMPIC AIR, με στόχο να αναζητηθεί εκ νέου κάποια λύση για πιθανές συμπράξεις στο διαρκώς επιδεινούμενο οικονομικό περιβάλλον της χώρας. Η συνάντηση δεν επιβεβαιώνεται και από τις δύο πλευρές.