Συντάξεις, αδειοδοτήσεις, πολεοδομικές άδειες, υποβολή πτυχίων των ανωτάτων εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Ενα εξουθενωτικό γραφειοκρατικό ταξίδι στα… άδυτα του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο πιθανότατα κανείς δεν θα επέλεγε να κάνει αν είχε βέβαια το περιθώριο της αντίδρασης. Ωστόσο, τα νομοθετικά σχέδια των υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης στοχεύουν τώρα στο να πάψει ο πολίτης να είναι ο «κλητήρας» του Δημοσίου, μεταφέροντας έγγραφα από τη μια υπηρεσία στην άλλη μετά από κάθε αίτημά του.
Λειτουργικά υποκαταστήματα
«Οχημα» στη νέα εποχή θα αποτελέσουν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), που ξεκίνησαν μεν τη λειτουργία τους πριν από 20 χρόνια, αλλά μέσα στο 2024 αλλάζουν ριζικά φυσιογνωμία. Οπως αποκαλύπτουν δε οι πληροφορίες του «Βήματος», σύντομα θα μετατραπούν σε λειτουργικά υποκαταστήματα του κράτους.
Τι σημαίνει αυτό; Στις αρχές Σεπτεμβρίου οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να δουν από κοντά τη νέα μορφή των ΚΕΠ. Οχι όλοι, όμως. Το πρώτο αναβαθμισμένο ΚΕΠ πρόκειται να εγκαινιαστεί στο Μαντούδι της Εύβοιας. Η λειτουργία του είχε προγραμματιστεί για τα μέσα Ιουλίου, ωστόσο οι καταστροφικές πυρκαγιές στη Δυτική Αττική και τη Ρόδο την ανέβαλαν.
Η αρχή, λοιπόν, θα γίνει με το ΚΕΠ Μαντουδίου, όπου για περίπου έξι μήνες θα λειτουργήσει πιλοτικά πριν το μοντέλο «εξαπλωθεί» σε όλα τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών της χώρας. Τι θα περιλαμβάνει η αναβάθμιση των ΚΕΠ; Οπως επισημαίνει στο «Βήμα» ο «πνευματικός πατέρας» τους και επικεφαλής πλέον της επιτροπής ανασυγκρότησης της Βόρειας Εύβοιας κ. Σταύρος Μπένος με τον νέο σχεδιασμό τα ΚΕΠ θα μπορούν να υποδέχονται και να διεκπεραιώνουν όλες τις υποθέσεις των πολιτών, ακόμα και τις πιο σύνθετες αδειοδοτήσεις.
Το νέο πληροφοριακό σύστημα των ΚΕΠ, που είναι σε πιλοτική φάση, αναπτύσσεται από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Ερευνας ΑΕ (ΕΔΥΤΕ ΑΕ) σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ) που θα το υποστηρίζει και την «Υπηρεσία Μίας Στάσης» του υπουργείου Εσωτερικών που θα έχει την επιχειρησιακή ευθύνη. Το έργο δε συγχρηματοδοτήθηκε από τον Χρηματοδοτικό Μηχανισμό 2014 – 2021 του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου.
Ο πολίτης με οποιαδήποτε ιδιότητά του – είτε ως φυσικό πρόσωπο είτε ως επιχειρηματίας ή ακόμη ως εκπρόσωπος συλλογικού φορέα – θα εμφανίζεται στο ΚΕΠ μία και μοναδική φορά, όσο σύνθετη κι αν είναι η υπόθεσή του. «Το κράτος μέσω των στελεχών των ΚΕΠ θα αναλαμβάνει να συγκεντρώσει όλα τα δικαιολογητικά της υπόθεσής του και μέσα από ένα λογισμικό ο πολίτης θα έχει ταυτόχρονη ενημέρωση για την πορεία του αιτήματός του έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας» εξηγεί ο κ. Μπένος.
Ηδη, βεβαιώσεις και πιστοποιητικά μπορούν οι πολίτες με ένα «κλικ» να τα έχουν διαθέσιμα από τον υπολογιστή τους. Υπάρχουν, όμως, «σύνθετα» πιστοποιητικά και αιτήματα, όπως είναι οι συντάξεις, ή οι πολεοδομικές άδειες – η έκδοσή τους θα επιστρέψει στα ΚΕΠ – που απαιτούν υπογραφή δημοσίου υπαλλήλου και που πλέον μέσω των ΚΕΠ αναμένεται να γίνονται χωρίς την ταλαιπωρία των πολιτών. Ενώ θα γίνεται και μια και μόνο φορά η υποβολή των δικαιολογητικών που είναι «έξω από το κράτος», όπως είναι τα πτυχία από ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Αυτά και θα προστίθενται στον φάκελο κάθε πολίτη. Σύμφωνα με τον κ. Μπένο «πλέον στο εσωτερικό του κράτους θα κινούνται τα έγγραφα και όχι οι πολίτες».
Προϋπόθεση για τη λειτουργία των νέων ΚΕΠ είναι η πιστοποίηση των υπαλλήλων τους που θα αναλάβει η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως πιστοποιημένοι υπάλληλοι θα μπαίνουν στο σύστημα, θα βλέπουν τα δικαιολογητικά που απαιτούνται και θα ακολουθούν όλα τα απαραίτητα βήματα μέχρι το αίτημα να ολοκληρωθεί και να υπογραφεί. Αξίζει να σημειωθεί πως σήμερα ο αριθμός των ΚΕΠ είναι 1.074 ενώ οι 2.500 υπάλληλοί τους, που είναι πλέον πιστοποιημένοι, θα έχουν την «όραση» όλου του κράτους.
Παρακολούθηση της πορείας του αιτήματος
Την ίδια στιγμή, μία από τις σημαντικότερες βελτιώσεις που θα φέρει ο θεσμός των νέων ΚΕΠ είναι η παρακολούθηση από τον πολίτη της πορείας του αιτήματός του, καθώς μέσω του κινητού ή του υπολογιστή του ο πολίτης θα γνωρίζει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται το αίτημά του και πώς αυτό εξελίσσεται, ενώ θα έχει και εκτίμηση του χρόνου ολοκλήρωσής του.
ΤΟ ΒΗΜΑ