Ο Δήμαρχος Γρεβενών κ. Δημοσθένης Κουπτσίδης μετά τα όσα συζητήθηκαν τις τελευταίες ημέρες  αναφορικά με το θέμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 και τις δεσμεύσεις για «Αλλαγή» της χάραξης, κάνει γνωστό στους Πολίτες των Γρεβενών ότι το Νομαρχιακό Συμβούλιο Γρεβενών, το οποίο συνεδρίασε στις 17 Φεβρουαρίου 2009 στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, με 13 θέματα στην ημερήσια διάταξη, ενέκρινε κατά απόλυτη πλειοψηφία την εισήγηση του τότε… Νομάρχη Γρεβενών κ. Δημοσθένη Κουπτσίδη με θέμα: ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΧΑΡΑΞΗ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΟΞΥΝΕΙΑ-ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ (Ε65-ΠΡΟΤΑΣΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΧΑΡΑΞΗΣ ΟΞΥΝΕΙΑΕΓΝΑΤΙΑ), εισήγηση την οποία παραθέτουμε προς ενημέρωση των Δημοτών μας, πιστοί στις δεσμεύσεις μας για διαφάνεια ως προς τις ενέργειες μας.
Αποτελεί απορίας άξιον πως «κάποιοι» κόπτονται για την «αλλαγή» της χάραξης του Ε65 όταν τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Πώς είναι δυνατόν να συνεδριάζει Δήμος από τον οποίο δεν διέρχεται ο Ε65 με πρωτοβουλία του Βουλευτή, παρουσία του Αντιπεριφερειάρχη και να προτείνει αλλαγή χάραξης και να μην έχει άποψη ο Δήμος Γρεβενών από τον οποίο διέρχεται εξ ολοκλήρου ο Ε65; που θα κληθεί να συνεισφέρει «αδρανή υλικά» από τη γη του; Κάποιοι θέλουν να αγνοήσουν το Δήμο Γρεβενών, αλλά αυτό δεν θα περάσει!!!
Εμείς αυτό για το οποίο μπορούμε να δεσμευτούμε απέναντι στους Δημότες μας για ακόμη μια φορά είναι ότι, θα συνεχίσουμε να παλεύουμε για την ανάπτυξη του τόπου μας, υπερασπιζόμενοι τα συμφέροντα των Γρεβενών.
Δεσμευόμαστε επίσης να αγωνιστούμε και να υλοποιήσαμε, στο μέτρο του δυνατού, τις αποφάσεις του τότε Νομαρχιακού Συμβουλίου Γρεβενών, το οποίο ήταν το ανώτατο Πολιτικό Όργανο του Νομού.
Στο πλαίσιο των προσπαθειών μας για ισόρροπη ανάπτυξη των Γρεβενών ζητάμε από τον Υπουργό Υποδομών κ. Ρέππα να υλοποίηση την Δέσμευση του Υφυπουργού Υποδομών κ. Μαγκριώτη σχετικά με τον  Οδικό  άξονα Γρεβενών-Δεσκάτης, ενός έργου πνοής για το νότιο τμήμα των Γρεβενών αλλά και πάγιο αίτημα των κατοίκων.
Στη διάθεση του  Υπουργού κ. Ρέππα, του Υφυπουργού κ. Μαγκριώτη, του Βουλευτή μας κ. Χαντάβα, του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας κ. Δακή, του Αντιπεριφερειάρχη κ. Δασταμάνη η Προμελέτη με τη νέα χάραξη του Δρόμου Γρεβενά –Δεσκάτη και παρακαλούμε για τις δικές τους ενέργειες.
Σημειώνοντας ότι έχει προηγηθεί η διαβούλευση όλων των εμπλεκομένων φορέων (πρώην Δήμων Γρεβενών, Χασίων, Δεσκάτης και λοιπών φορέων του τόπου).

«    ΕΙΣΗΓΗΣΗ  ΤΟΥ ΤΟΤΕ ΝΟΜΑΡΧΗ ΓΡΕΒΕΝΩΝ

Εισήγηση Προς το Ν.Σ. Γρεβενών

του ΝΟΜΑΡΧΗ  ΓΡΕΒΕΝΩΝ

ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ  ΚΟΥΠΤΣΙΔΗ

Ε65- ΠΡΟΤΑΣΗ   ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ  ΧΑΡΑΞΗΣ, ΟΞΥΝΕΙΑ – ΕΓΝΑΤΙΑ

Ε65 – ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΛΑΜΙΑ – ΚΑΡΔΙΤΣΑ – ΤΡΙΚΑΛΑ – ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ –

(ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ)

ΘΕΜΑ: ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΧΑΡΑΞΗ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ

ΟΞΥΝΕΙΑ –(ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ)

Κυρίες  και  Κύριοι  Νομαρχιακοί  Σύμβουλοι

Είναι γεγονός ότι εδώ και μια δεκαετία περίπου, στην περιοχή μας πραγματοποιείται το πιο  σημαντικό έργο  που  έγινε  στην Ιστορία του  τόπου  μας, ήτοι η  Εγνατία  Οδός, ένα έργο που  επηρεάζει την κοινωνική, οικονομική και αναπτυξιακή μας προοπτική, όπως αυτό απορρέει από  την  ιδία  την ιστορία  και την λειτουργία της Εγνατία  Οδού.
Κατά συνέπεια, αποτελεί κοινή ομολογία ότι βιώνουμε μια καταπληκτική περίοδο οικονομικής προόδου. Περαιτέρω, το αν αυτή η οικονομική πρόοδος, που συντελείται, μετασχηματισθεί και σε μια κοινωνική, πολιτισμική και τουριστική  αναγέννηση  αυτό  εξαρτάται  από  εμάς τους ίδιους  και από  κανέναν  άλλο φορέα.
Το έργο όμως της  Εγνατία  Οδού δεν τελείωσε και δεν  ολοκληρώθηκε, ενώ ανοίγει  ένα νέο κεφάλαιο  εξίσου  σημαντικό,  και  αυτό το κεφάλαιο  είναι  οι ΚΑΘΕΤΟΙ ΑΞΟΝΕΣ και πιο συγκεκριμένα για  εμάς  είναι  ο  ΚΑΘΕΤΟΣ  ΑΞΟΝΑΣ  Ε-65.
Ειδικότερα, αναδεικνύονται  νέες  ευκαιρίες και  νέες προοπτικές  για  τον  τόπο  μας, ενώ έχοντας την  εμπειρία του  παρελθόντος αναλαμβάνουμε  πρωτοβουλίες  όπως  η  σημερινή. Ως εκ τούτου, για  μια  ακόμη  φορά  η Νομαρχία   Γρεβενών  καλείται  να  δώσει  μια  ακόμη  σημαντική  μάχη  για  να  αποκαταστήσει  την  σχέση  της Εγνατίας  Οδού  με  την ιστορία, η οποία ιστορία υποδεικνύει, ότι  κάποιοι θέλησαν  να  την  υποτάξουν  στην  σκοπιμότητα της Πολιτικής εκμεταλλευόμενοι την αριθμητική  τους  ισχύ.
Γνωρίζουμε  όλοι μας πολύ καλά ότι στην σύγχρονη πολιτική  και  οικονομική  ιστορία  του  τόπου μας, οι Ιστορικοί, οι Οικονομολόγοι και οι Κοινωνιολόγοι καταγράφουν σύνολο  άστοχων  ενεργειών  και  αναποτελεσματικών σχεδιασμών. Τα ανωτέρω λάθη που βασίστηκαν στην Πολιτική και την Κοινωνική  ισχύ τοπικών κοινωνιών σε  βάρος άλλων πιο αδύναμων.
Η εμπειρία του ΕΡΓΟΥ της Εγνατίας Οδού, μας διδάσκει ότι τίποτε δεν είναι  ακατόρθωτο, αν  είμαστε  όλοι  μαζί, και  αν έχουμε  όλοι  συμφωνήσει  σε  ένα  σαφή  και  ευδιάκριτο  στόχο. Κάπως  έτσι, όλοι μαζί με  τους  Κοινωνικούς  μας  συμμάχους (Πανεπιστήμια, ΜΚΟ, Πολιτικούς  και  Προσωπικότητες)  καταφέραμε  και  τροποποιήσαμε  την  αρχική  χάραξη  της  Εγνατίας  Οδού  σεβόμενοι  το  περιβάλλον  και  το  ενιαίο  του  χώρου  της Πίνδου.
Σήμερα δε πιο έμπειροι από ποτέ, θα πρέπει να δράσουμε με τον ίδιο  αποτελεσματικό  τρόπο, έχοντας σαφή  και  ευδιάκριτο  στόχο το γεγονός ότι «Ο  Ε65 θα πρέπει στο τμήμα ΟΞΥΝΕΙΑ –ΕΓΝΑΤΙΑ να επανασχεδιαστεί», έτσι ώστε η παραλλαγή  του  τμήματος  αυτού και ο  Ε-65  να  «κουμπώσει»  στην  Εγνατία  Οδό  στην  περιοχή του ΚΗΠΟΥΡΓΙΟΥ, μια συνθήκη η οποία αποτελεί  για  εμάς  βασικό  αίτημα  και  αδιαπραγμάτευτη  πρόταση.
Τους  βασικότερους  λόγους  σας  τους  καταθέτω.
Ο βασικός σχεδιασμός (συμβατική λύση) προβλέπει σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία Οδό στην περιοχή Καλλιθέας (Α/Κ Παναγιάς) και σε υψόμετρο 970μ. Η υπό εξέταση Παραλλαγή ξεκινά από την Οξύνοια  και συνδέεται με την Εγνατία Οδό στην περιοχή Κηπουριού σε υψόμετρο 570μ.

Το μήκος της Παραλλαγής είναι 33 χλμ., ενώ της βασικής λύσης 26 χλμ. Η διάρκεια της διαδρομής Γρεβενά-Καλαμπάκα συντομεύει κατά 4 λεπτά περίπου, ενώ της διαδρομής Ιωάννινα – Καλαμπάκα αυξάνει κατά 9 λεπτά περίπου. Η προτεινόμενη Παραλλαγή εξυπηρετεί πολύ καλύτερα τις μετακινήσεις από και προς τους Νομούς Γρεβενών, Κοζάνης, Καστοριάς, Φλώρινας και την Αλβανία, που είναι και κατά πολύ οι περισσότερες.

Παρά το μεγαλύτερο μήκος της Παραλλαγής, δεν προκύπτει ζήτημα κόστους κατασκευής, δεδομένου ότι το τίμημα είναι κλειδωμένο στη Σύμβαση Παραχώρησης, ενώ παράλληλα μειώνεται για τον Παραχωρησιούχο, ο κίνδυνος αστοχιών λόγω μικρότερου συνολικού μήκους σηράγγων.

Η Παραλλαγή παρουσιάζει πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα για το Περιβάλλον και τους χρήστες.

Τεταμένη Χάραξη Παραλλαγής

Η χάραξη της Παραλλαγής έχει πολύ άνετα οριζοντιογραφικά και μηκοτομικά χαρακτηριστικά που εξασφαλίζουν ταχύτητα μελέτης 120 χλμ/ώρα σε όλο το μήκος της. Αντίθετα η βασική λύση έχει ονομαστική ταχύτητα μελέτης 110 χλμ/ώρα, η οποία όμως λόγω της οριακής μηκοτομικής κλίσης (5,5%) σε μεγάλο μήκος και των πολλών σηράγγων (4,5 χλμ περίπου με περιορισμό ταχύτητας 80 χλμ/ώρα) περιορίζεται πρακτικά σε 90 χλμ/ώρα για τα περισσότερα επιβατικά οχήματα.

Σημειώνεται ότι η προτεινόμενη Παραλλαγή προβλέπει επίσης τέσσερεις σήραγγες συνολικού μήκους  2 χλμ. περίπου. Οι σήραγγες αυτές έχουν μικρή κατά μήκος κλίση (οι τρείς 1,5% και η τέταρτη 0,7%), με αποτέλεσμα να υπάρχει η δυνατότητα άμεσης ανάπτυξης υψηλής ταχύτητας μετά τη διέλευση από αυτές.

Οδική Ασφάλεια

Η Παραλλαγή πλεονεκτεί όσον αφορά την οδική ασφάλεια, όχι μόνο για την καλύτερη γεωμετρία της χάραξης αλλά και γιατί μειώνει την ανάγκη για εκτεταμένα τεχνικά έργα και συντήρηση σε περιοχή παγετού και χιονόπτωσης.

Ισοζύγιο χωματισμών και Δανειοθάλαμοι

Ο όγκος των εκσκαφών μειώνεται κατά πολύ στην Παραλλαγή σε σχέση με την συμβατική λύση και το ισοζύγιο χωματισμών είναι σημαντικά βελτιωμένο. Επίσης, καλύπτονται οι ανάγκες σε αδρανή για τα σκυροδέματα και την οδοστρωσία. Συνεπώς, προκύπτει σημαντική μείωση των δευτερογενών επιπτώσεων στο περιβάλλον (διαδρομές φορτηγών, αέρια ρύπανση, σκόνη, θόρυβος, αποθέσεις).

Εξοικονόμηση Ενέργειας

Μεγάλο πλεονέκτημα της Παραλλαγής είναι η σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας και η συνακόλουθη μείωση της αέριας ρύπανσης, που επιτυγχάνεται με την αποφυγή άσκοπης ανάβασης 400μ. (Α/Κ Κηπουριού 570 μ. – Α/Κ Παναγιάς 970μ) για όσους κινούνται προς Δυτική Μακεδονία.

Επίσης, η Παραλλαγή επιτυγχάνει μείωση στην ενέργεια που καταναλώνεται από το σύνολο των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των σηράγγων κατά τη διάρκεια ζωής του έργου (120 έτη).

Πανίδα

Κατά το σχεδιασμό της Παραλλαγής ελήφθη σοβαρά υπόψη η ανάγκη προστασίας των σπάνιων ειδών πανίδας. Η συμβατική λύση διέρχεται σχεδόν, εξ ολοκλήρου από περιοχή παρουσίας της καφέ αρκούδας (περιοδική και μόνιμη παρουσία σύμφωνα με το πρόγραμμα ΑΡΚΤΟΣ που υλοποιήθηκε από την περιβαλλοντική οργάνωση ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ στο πλαίσιο του προγράμματος LIFE, 1998-1999), ενώ η Παραλλαγή διέρχεται μόνο από περιοχή περιοδικής παρουσίας της καφέ αρκούδας και για σημαντικά μικρότερο μήκος (6 χλμ).

Σημειώνεται πως η καφέ αρκούδα (Ursus arctos) αποτελεί είδος προτεραιότητας του Παραρτήματος ΙΙ της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, ενώ ταυτόχρονα προστατεύεται από την Συνθήκη της Βέρνης. Η Παραλλαγή εξασφαλίζει την ομαλή διακίνηση της πανίδας, προβλέποντας κατάλληλα περάσματα για την άγρια πανίδα και ειδικότερα για τα μεγάλα θηλαστικά (αρκούδα, λύκος). Η ακριβής θέση και αριθμός των περασμάτων θα καθορισθεί με βάση τα πορίσματα λεπτομερούς έρευνας.

Χλωρίδα

Η Παραλλαγή πλεονεκτεί περιβαλλοντικά της συμβατικής λύσης, καθώς αποφεύγει τη διέλευση από Δάση Κωνοφόρων Μαύρης Πεύκης που αποτελεί οικότοπο προτεραιότητας του Παραρτήματος Ι της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ (κωδικός 9530).

Υδάτινοι Πόροι

Σύμφωνα με τις Τοπικές Αρχές, στην περιοχή σύνδεσης της βασικής λύσης με την Εγνατία Οδό υπάρχει κίνδυνος καταστροφής των πηγών ύδρευσης του  Δ.Δ. Πριονίων.

Με  εκτίμηση

Ο Νομάρχης  Γρεβενών

Δημοσθένης  Κουπτσίδης»