Νέος γύρος αντιπαράθεσης ξέσπασε ανάμεσα στην κυβέρνηση και τη Δικαιοσύνη.
Αφορμή στάθηκε η απόφαση του ΣτΕ να κρίνει αντισυνταγματικό το πρόγραμμά των Θρησκευτικών που έφερε ο πρώην υπουργός Νίκος Φίλης.
Κυβέρνηση, υπουργείο Παιδείας και ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησαν το ΣτΕ ότι ταυτίζεται με ακραίους και σκοταδιστικούς θεολογικούς κύκλους.
Μάλιστα το υπουργείο πάει την κόντρα ένα βήμα παρακάτω, αφού διαμηνύει ότι θα συνεχίσει την ανανέωση και τον εκδημοκρατισμό των προγραμμάτων σπουδών και των διδακτικών υλικών όλων των βαθμίδων.
Υπ.Παιδείας: Το ΣτΕ ταυτίζεται με ακραίους και σκοταδιστικούς κύκλους
Οι δικαστικές αποφάσεις είναι σεβαστές, αλλά κρίνονται ως προς τα αποτελέσματά τους και το σκεπτικό τους, τονίζει το υπουργείο Παιδείας και σχολιάζει πως η απόφαση του ΣτΕ- για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών- πηγαίνει την εκπαίδευση και την κοινωνία πολλά χρόνια πίσω. Και προσθέτει ακόμη ότι αυτή «ταυτίζεται και συντάσσεται με απόψεις ακραίων και σκοταδιστικών θεολογικών κύκλων».
Παράλληλα, το υπουργείο διαμηνύει ότι θα συνεχίσει την ανανέωση και τον εκδημοκρατισμό των προγραμμάτων σπουδών και των διδακτικών υλικών όλων των βαθμίδων.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας για την απόφαση του ΣτΕ:
«Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων πληροφορήθηκε από επιλεκτικές διαρροές απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο.
Το Υπουργείο σέβεται τις δικαστικές αποφάσεις, οι οποίες ωστόσο και αυτές κρίνονται ως προς τα αποτελέσματά τους και ως προς το σκεπτικό τους.
Η συγκεκριμένη απόφαση πηγαίνει την εκπαίδευση και την κοινωνία πολλά χρόνια πίσω, καθώς ταυτίζεται και συντάσσεται με απόψεις ακραίων και σκοταδιστικών θεολογικών κύκλων.
Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων δηλώνει αποφασισμένο να συνεχίσει το έργο της ανανέωσης, του πλουραλισμού και του εκδημοκρατισμού των προγραμμάτων σπουδών και των διδακτικών υλικών όλων των βαθμίδων.
Σημειώνεται δε, ότι η νέα διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών έχει ενσωματωθεί πλήρως και έχει γίνει απολύτως αποδεκτή από εκπαιδευτικούς και μαθητές γιατί αποτελούσε ώριμο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας.
Το Υπουργείο, τέλος, θα τοποθετηθεί εκ νέου για το θέμα όταν κοινοποιηθεί η απόφαση».
ΣΥΡΙΖΑ: Σκοταδιστικές απόψεις ακραίως θεολογούντωνίλη.
Το σκεπτικό είναι βγαλμένο από εποχές αλήστου μνήμης, το οποίο προσομοιάζει με σκοταδιστικές απόψεις ακραίων θεολογούντων, αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωση, καλώντας, ακόμη το υπουργείο Παιδείας να συνεχίσει απαρέγκλιτα τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων διδασκαλίας.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ:
«Η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο βασίζεται, σύμφωνα σε όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, σε ένα σκεπτικό βγαλμένο από εποχές αλήστου μνήμης, το οποίο προσομοιάζει με σκοταδιστικές απόψεις ακραίων θεολογούντων.
Η εκπαίδευση οφείλει να καλλιεργεί την κριτική σκέψη, να προάγει τις αρχές και τις αξίες της Ελευθερίας, της Δημοκρατίας, της συνύπαρξης με την διαφορετικότητα. Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να συνεχίσει απαρέγκλιτα το έργο της βαθιάς μεταρρύθμισης και του εκσυγχρονισμού των προγραμμάτων διδασκαλίας, που εδώ και καιρό έχει δρομολογήσει».
«Βόμβα» ΣτΕ: Ακύρωσε τις αλλαγές Φίλη στο μάθημα των Θρησκευτικών
Η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικό το πρόγραμμά των Θρησκευτικών, καθώς «κλονίζει τη θρησκευτική χριστιανική συνείδηση».
Ειδικότερα, με τους ανώτατους δικαστές, η υπουργική απόφαση αντιτίθεται:
- Στο άρθρο 16 του Συντάγματος το οποίο ορίζει ότι ότι η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και μεταξύ των σκοπών της είναι η ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης. Με το πρόγραμμα σπουδών που εισάγεται για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο «φαλκιδεύεται ο επιβαλλόμενος από τη συνταγματική αυτή διάταξη σκοπός της ανάπτυξης της Ορθόδοξης Χριστιανικής συνείδησης των μαθητών.
- Στο άρθρο 13 του Συντάγματος που κατοχυρώνει ως απαραβίαστη την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης. Η υπουργική απόφαση, σύμφωνα με τους δικαστές, κλονίζει την Ορθόδοξη Χριστιανική συνείδηση που πριν από την έναρξη του σχολικού βίου διαμορφώνουν οι μαθητές το πλαίσιο του οικογενειακού τους περιβάλλοντος. Μάλιστα, επειδή τα παιδιά δεν διαθέτουν την κριτική αντίληψη των ενηλίκων μπορεί να εκτραπούν από την Ορθόδοξη συνείδηση, με την διδασκαλία που προτείνεται μέσω της υπουγικής απόφασης.
- Προσβάλλεται η ΕΣΔΑ (ευρωπαϊκή σύμβαση δικαιωμάτων του ανθρώπου) γιατί στερεί από τους μαθητές του Ορθόδοξου Χριστιανικού δόγματος το δικαίωμα να διδάσκονται αποκλειστικά τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού.
Επίσης, οι Σύμβουλοι της Επικρατείας σημειώνουν ότι το πρόγραμμα σπουδών παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις ως προς το περιεχόμενο της Ορθόδοξης Χριστιανικής διδασκαλίας, καθώς:
α) Δεν γίνεται αναφορά στην Αγία Ομοούσιο και Αδιαίρετο Τριάδα την οποία επικαλούνται στην επικεφαλίδα τους όλα τα Ελληνικά Συντάγματα και
β) Στη Γ΄ τάξη του Δημοτικού ο Ιησούς Χριστός παρουσιάζεται ως ξένος, ως προσδοκώμενος Μεσσίας, ως δάσκαλος που όλοι θαυμάζουν, ως αγαπημένος φίλος, όχι όμως ως Σωτήρας του κόσμου.
Στο ανώτατο δικαστήριο είχαν προσφύγει, η Ιερά Μητρόπολη Πειραιά, ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ Μεντζελοπουλος, η Εστία Πατερικών Μελετών, γονείς , καθώς και φορές, ζητώντας την ακύρωση της υπουργικής απόφασης με την οποία όπως έλεγαν επέρχεται ριζική αλλαγή στο χαρακτήρα του μαθήματος των θρησκευτικών, αλλοιώνοντας «τον από ιδρύσεως του Ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα ορθόδοξο χαρακτήρα του».