Ξεκίνησε ως παιχνίδι. Ο Ορ Λεβί, ένας ισραηλινός πρώην επιστημονικός σύμβουλος στο eBay, προκάλεσε τους φίλους του: Θα μπορούσαν να διακρίνουν τις αυτόματα δημιουργούμενες ψεύτικες ειδήσεις από τις αληθινές;
Το παιχνίδι σημείωσε επιτυχία και ο Λεβί συνειδητοποίησε ότι αν μπορούσαν να δημιουργηθούν αυτόματα ψευδείς ειδήσεις, η τεχνητή νοημοσύνη (AI) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να τις αναγνωρίσει.
«Ήθελα να χρησιμοποιήσω την τεχνητή νοημοσύνη για να σπάσω το πρόβλημα σε μικρότερα προβλήματα τα οποία θα μπορούσαν επιλυθούν από την τεχνητή νοημοσύνη» λέει ο Λεβί. Έτσι το 2017 γεννήθηκε η « Adverif.ai», χρονιά κατά την οποία το λεξικό Collin ανήγαγε τον όρο «ψεύτικες ειδήσεις» ως λέξη της χρονιάς.
Ο 29χρονος Ισραηλινός Λεβί ζει στην Ολλανδία όπου έχει έδρα η εταιρία του, ενώ διαθέτει μία ομάδα που εργάζεται τόσο στο Ισραήλ, όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ο εξελιγμένος αλγόριθμος παίρνει το υπάρχον περιεχόμενο και πρώτα ελέγχει για να διαπιστώσει εάν έχει ήδη αξιολογηθεί και είναι αξιόπιστο από άλλες πηγές ελέγχου γεγονότων.
Σύμφωνα με τον Λεβί, οι ψεύτικες ειδήσεις μπορεί να εντοπιστούν εν μέρει λόγω της γλώσσας που χρησιμοποιείται σε τέτοιες δημοσιεύσεις, των σύντομων παραγράφων γεμάτων συναίσθημα και εξάρσεις, των θαυμαστικών και των ερωτηματικών, κάτι που δεν συνηθίζεται στις αξιόπιστες ειδήσεις.
Στην εποχή όπου οι ειδήσεις προέρχονται από πολλές πηγές και είναι εύκολα διαδεδομένες όχι μόνο από αξιόπιστους οργανισμούς ειδήσεων, το διακύβευμα είναι τεράστιο.
Επί του παρόντος οργανισμοί όπως η Google και το Facebook απασχολούν χιλιάδες ανθρώπους με αντικείμενο να εντοπίζουν ψεύτικες ειδήσεις και κακόβουλο περιεχόμενο.
Ο Λεβί ισχυρίζεται ότι το λογισμικό του έχει ποσοστά ακρίβειας 90%, υποστηρίζοντας οτι είναι μάλλον αδύνατον να επιτευχθεί το 100%. Το εργαλείο που διαθέτει η εταιρία του δεν θα αντικαταστήσει πλήρως τον ανθρώπινο έλεγχο, θα επιταχύνει όμως τη διαδικασία.
Σε μια προσπάθεια να διορθώσει τα λάθη του παρελθόντος, την περασμένη εβδομάδα το Facebook ανακοίνωσε μια συνεργασία με το Associated Press (AP) που αποσκοπούσε στην εξάλειψη «ψευδών και παραπλανητικών άρθρων» οι οποίες σχετίζονται με τις επικείμενες ενδιάμεσες εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Οι κύριες αγορές στις οποίες απευθύνεται η Advertisingf.ai είναι η διαφημιστική αγορά, οι όμιλοι ενημέρωσης και διαδικτυακών μέσων, καθώς και οι κυβερνητικοί και οι μη κυβερνητικοί οργανισμοί.
Η διαφημιστική αγορά είναι ίσως πιο προσοδοφόρα, αλλά και πιο ευάλωτη σε ψεύτικες ειδήσεις. Κύρια πηγή του κακόβουλου περιεχομένου είναι συνήθως το « Clickbait», οι λεγόμενοι πιασάρικοι τίτλοι που στόχο έχουν να τραβήξουν την προσοχή του αναγνώστη. «Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να κόψουμε το κανάλι μεταξύ των διαφημιστικών δικτύων και αυτών που διαδίδουν ψεύτικες ειδήσεις. Απαξ και δεν έχουν τα κίνητρα, ελπίζουμε οτι θα στραφούν προς άλλους τομείς» λέει ο Λεβί.
Παραμένει όμως το ερώτημα εάν οι διαφημιστές θα παραιτηθούν από το εγχείρημα, προκειμένου να ενισχύσουν την αξιοπιστία τους.
Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από το Massachusetts Institute of Technology (MIT), οι ψευδείς ειδήσεις ήταν 70% πιθανότερο να επανεμφανισθούν από τα πραγματικά νέα. Αυτό οφείλεται εν μέρει στα γλωσσικά χαρακτηριστικά που χρησιμοποιεί ο αλγόριθμος του Adverif.ai για τον προσδιορισμό αυτού του περιεχομένου.
Ο Λεβί αρνήθηκε να δώσει ονόματα επιχειρήσεων που συνεργάζονται με το Adverif.ai, λέγοντας μόνο ότι έχει πελάτες από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και τον χώρο της διαφήμισης. Ανέφερε επίσης ότι συνεργάζεται αφιλοκερδώς (pro bono) με ορισμένους φορείς εξακρίβωσης πληροφοριών και γεγονότων.
ΑΠΕ-ΜΠΕ