Οι σταθμοί δημοπρατούνται τον επόμενο μήνα – Τα νέα διόδια καθυστέρησαν επειδή λόγω απεργιών στο Εθνικό Τυπογραφείο δεν δημοσιεύτηκε η ΚΥΑ στο ΦΕΚ
Οι απεργίες των υπαλλήλων του εθνικού τυπογραφείου καθυστερούν την έναρξη λειτουργίας των νέων διοδίων στην Εγνατία οδό, καθώς για να ξεκινήσουν να εισπράττουν χρήματα απαιτείται η δημοσίευση της απόφασης στο ΦΕΚ.
Τα τέσσερα νέα διόδια που θα λειτουργήσουν άμεσα είναι αυτά του Ιάσμου (Ροδόπη), της Ανάληψης (Θεσσαλονίκη), του Μαλακασίου (Μέτσοβο) και Τύριων (Θεσπρωτία), ενώ από τη 1 Δεκεμβρίου θα τεθεί σε λειτουργία ο σταθμός διοδίων της περιοχής Παγγαίου. Παράλληλα, βγαίνουν στον «αέρα» τέσσερις διαγωνισμοί για τη δημοπράτηση έξι Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ), μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου.
Ο πρώτος από τους παραπάνω σταθμούς που θα λειτουργήσει είναι αυτός του Ιάσμου, ενώ σταδιακά θα τεθούν σε λειτουργία και οι υπόλοιποι. Πάντως, οι αρμόδιοι της Εγνατίας οδού διαβεβαιώνουν ότι «μόλις δημοσιευτεί το ΦΕΚ εμείς είμαστε έτοιμοι να λειτουργήσουμε τους νέους σταθμούς διοδίων την επόμενη μέρα».
Το κόστος στα νέα διόδια της Εγνατίας θα είναι στα 2 ευρώ, ενώ πρόκειται να καθιερωθεί ενιαία τιμή σε όλα τα παλιά διόδια. Αυτό σημαίνει ότι θα μειωθούν και τα διόδια του Πολυμύλου στα 2 ευρώ, αλλά δεν θα γίνει το ίδιο και στα διόδια των Μαλγάρων, τα οποία ως γνωστόν εντάχθηκαν στην Εγνατία οδό, καθώς μέχρι πρότινος ανήκαν στην ΠΑΘΕ. Τα διόδια των Μαλγάρων είχαν μειωθεί πριν από δύο μήνες από 2,80 στα 2,40 ευρώ, αλλά αυτή η τιμή θα παραμείνει.
Με τα πέντε νέα διόδια συν αυτά του Πολυμύλου και των Μαλγάρων, θα έχουν αναπτυχθεί περίπου τα μισά από τα προβλεπόμενα διόδια, καθώς συνολικά στην Εγνατία προβλέπονται 13 σταθμοί διοδίων. Οι υπόλοιποι σταθμοί θα λειτουργήσουν εντός του 2012. Συγχρόνως σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων, τα οποία αναμένεται να λειτουργήσουν εντός του 2013.
Ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγγριώτης, σημείωσε ότι στην ουσία οι παραπάνω σταθμοί διοδίων, είναι προσωρινοί, καθώς θα λειτουργήσουν μέχρι την εγκατάσταση των ηλεκτρονικών διοδίων, με τα οποία θα υπάρξει χιλιομετρική χρέωση στους διερχόμενους οδηγούς. Επίσης, ο Γ. Μαγγριώτης είπε ότι με βάση τη χρέωση με τους προαναφερόμενους πέντε σταθμούς διοδίων που θα εγκατασταθούν, το κόστος διέλευσης της Εγνατίας οδού, είναι μόλις στο ένα τρίτο του κόστους διοδίων της ΠΑΘΕ. Σύμφωνα με τον υφυπουργό με τα έσοδα από τα διόδια θα συντηρηθεί η Εγνατία οδός, το κόστος της οποίας ανέρχεται στα 70 εκ. ευρώ ετησίως, ενώ παράλληλα θα αποπληρωθεί και το δάνειο ύψους 1 δις. ευρώ που είχε συναφθεί με ιδιωτικές τράπεζες για την ολοκλήρωση της Εγνατίας, επί κυβερνήσεων της ΝΔ.
Σημειώνεται επίσης ότι τη συντήρηση της Εγνατίας οδού και τη λειτουργία των δύο Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων σε Ηγουμενίτσα και Θράκη, έχει αναλάβει από πέρυσι η ΑΕΓΕΚ με συμβόλαιο πενταετούς διάρκειας, συνολικού ύψους 110 εκ. ευρώ.
Μέχρι τέλη Νοεμβρίου πρόκειται να γίνουν τέσσερις διαγωνισμοί, με τους οποίους δημοπρατούνται έξι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων. Ειδικότερα δημοπρατούνται οι ΣΕΑ Περιστερίου (αριστερός κλάδος) , Ταξιάρχη Γρεβενών (αριστερός κλάδος), Σιάτιστας (αριστερός κλάδος), Πολυμύλου (δεξιός κλάδος), Ωραιοκάστρου (ζεύγος) και Καρβάλης (δεξιός κλάδος). Στο μεταξύ, ήδη δημοπρατήθηκαν τρία ζεύγη ΣΕΑ στο Ελευθεροχώρι Παραμυθιάς, στον Σώστη Ροδόπης και στο Αρδάνιο Έβρου, τα οποία εκτιμάται ότι η κατασκευή τους θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2012. Επίσης, ως γνωστόν λειτουργεί μέχρι σήμερα ο μοναδικός Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων της Εγνατίας οδού στον Πλάτανο Ημαθίας, κοντά στο Κλειδί.