ΑΛΛΑΖΕΙ Ο ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟΥ
«Βόμβα-μεγατόνων» έσκασε χθες στο λιανεμπόριο τροφίμων από ένα ακόμη mega-deal, το οποίο
αλλάζει άρδην τα δεδομένα στην αγορά. Με κοινή ανακοίνωσή τους, οι αλυσίδες Μαρινόπουλος και Σκλαβενίτης έκαναν γνωστό ότι έδωσαν τα χέρια για τη σύσταση κοινής εταιρείας, με σκοπό τη λειτουργία και ανάπτυξη hypermarkets (πολύ μεγάλων καταστημάτων) σε όλη την Ελλάδα.
Σε πρώτη φάση, η νέα εταιρεία θα αναλάβει τη διαχείριση των 33 hypermarkets συνολικής έκτασης 160.000 τμ., που διαθέτει η «Μαρινόπουλος» στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, ενώ μελλοντικά θα προχωρήσει σε περαιτέρω ανάπτυξη του εν λόγω δικτύου. Τα καταστήματα αυτά απασχολούν σήμερα πάνω από 3.000 εργαζόμενους και ο κύκλος εργασιών τους ανήλθε το 2015 σε περίπου 325 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά στη συμμετοχή των δύο ομίλων στο μετοχικό κεφάλαιο και το διοικητικό συμβούλιο της νέας εταιρείας θα είναι ισοβαρής, με την «Μαρινόπουλος» να επιλέγει τον εκάστοτε μη εκτελεστικό πρόεδρο και την «Σκλαβενίτης» να ορίζει τον διευθύνοντα σύμβουλο.
Η παραπάνω συμφωνία, η οποία έρχεται να επιβεβαιώσει όσους μιλούσαν για χρονιά τεκτονικών αλλαγών αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα deal στην ιστορία του εγχώριου λιανεμπορίου καθώς εμπλέκονται δυο από τις ισχυρότερες αλυσίδες της χώρας, με τζίρο που αθροιστικά υπερβαίνει τα 3,5 δισ. ευρώ και πάνω από 20.000 εργαζομένους (βλ. Γραφήματα).
Σχολιάζοντας τη συνεργασία τους, οι οικογένειες Μαρινόπουλου και Σκλαβενίτη δήλωσαν πως «δύο ελληνικές οικογένειες που δραστηριοποιούνται χρόνια στον χώρο του λιανεμπορίου ενώνουν τις δυνάμεις τους προς όφελος των καταναλωτών, των Ελλήνων παραγωγών και των εργαζομένων τους» και πρόσθεσαν ότι ευελπιστούν ότι και με το νέο σχήμα θα συμβάλλουν θετικά στη στήριξη της ελληνικής οικονομίας. Αν και δεν έγιναν γνωστές πολλές λεπτομέρειες, συμφωνία αναμένεται να ενισχύσει τις χρηματοροές της «Μαρινόπουλος», γεγονός που σύμφωνα με την εταιρεία αποτελεί μέρος του ολοκληρωμένου σχεδίου που έχει καταρτιστεί για την επιστροφή της στην ανάπτυξη.
Μέρος του σχεδίου, το οποίο έρχεται σε συνέχεια της τροποποίησης της μετοχικής σύνθεσης της «Μαρινόπουλος», η οποία έχει περάσει στον έλεγχο της οικογένειας Λεωνίδα Μαρινόπουλου είναι και μετάβαση σε ένα νέο διοικητικό σχήμα που θα υλοποιήσει το στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας. Υπενθυμίζεται πως όλο το προηγούμενο διάστημα κυκλοφορούσαν διάφορα σενάρια στην αγορά, σχετικά με τον μέλλον της «Μαρινόπουλος», η οποία αναζήτουσε τρόπους να δώσει ώθηση στην ανάπτυξή της και λύσεις στα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετώπιζε. Είχε προηγηθεί η συμφωνία με τις τράπεζες, οι οποίες συμφώνησαν στη χρηματοδότησή της και άναψαν το «πράσινο φως» στο σχέδιο αναδιάρθρωσή της.
«Αλλάζει ο χάρτης»
Παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν θετική εξελιξη για το λιανεμπόριο τη συμφωνία κυρίως για τους προμηθευτές, καθώς ενισχύει τα κεφάλαια της «Μαρινόπουλος» και καθησυχάζει οριστικά τους φόβους στην αγορά. Παράγοντες της αγοράς δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο η συμφωνία αυτή να αποτελεί το πρώτο βήμα για μια μεγαλύτερη συνεργασία ανάμεσα στις δυο πλευρές, κάτι που αργά ή γρήγορα θα φανεί. Σε κάθε περίπτωση, το νέο deal φέρνει τα πάνω κάτω στον κλάδο και ανατρέπει για μια ακόμη φορά τους συσχετισμούς δυνάμεων. «Η επόμενη ημέρα μετά το deal Σκλαβενίτη – Μαρινόπουλου σε συνδυασμό με την επικείμενη ολοκλήρωση της εξαγορά της ‘Βερόπουλος’ από την METRO της οικογένειας Παντελιάδη και την ‘κάθοδο’ του Μασούτη στην Αθήνα δεν πρόκειται να είναι η ίδια. Ο ανταγωνισμός για το πάνω χέρι στον κλάδο με το αντίπαλο δέος, την ΑΒ Βασιλόπουλος θα πάρει φωτιά», σημειωνουν παράγοντες της αγοράς.
Να σημειωθεί πως πριν από μερικές ημέρες, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία έφθασε αισίως τα 2 δισ. ευρώ σε καθαρές πωλήσεις ανακοίνωσε την απόκτηση της «Κανάκης», η οποία αριθμεί έξι καταστήματα στην περιοχή της Σαλαμίνας και έκανε ένα ακόμη βήμα για την επέκταση της παρουσίας της. «Κλειδί» για τη συγκέντρωση του κλάδου σε λιγότερα σχήματα είναι η επιδείνωση της ελληνικής οικονομίας και η περαιτέρω κάμψη της κατανάλωσης. Η υπογραφή του τρίτου Μνημονίου και τα μέτρα που προβλέπει για τους μισθούς και τις συντάξεις αναμένεται να πλήξουν περαιτέρω τις πωλήσεις του κλάδου, δοκιμάζοντας τις αντοχές των πιο «αδύναμων κρίκων» και αναγκάζοντάς τους να αναζητούν αγοραστή για να επιβιώσουν. Την κατάσταση κάνουν πιο δύσκολη οι τραπεζικοί περιορισμοί που εξακολουθούν να ισχύουν παρά τη μερική χαλάρωση που αποφάσισε η ΤτΕ.
Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο σύνολο του 2015 μειώθηκαν κατά περίπου 450 εκατ. Ευρώ ενώ σε βάθος οκταετίας οι απώλειες εσόδων υπολογίζεται ότι υπερβαίνουν τα 6 δισ. ευρω.
Να σημειωθεί ότι η συμφωνία Σκλαβενίτη – Μαρινόπουλου θα ολοκληρωθεί σε βάθος δύο μηνών καθώς τελεί υπό την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Επιπλέον, όπως έγινε γνωστό ότι ο Γ. Βογιατζάκης αποχωρεί από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και γενικού διευθυντή της «Μαρινόπουλος», καθώς αποφάσισε να συνταξιοδοτηθεί.
Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr