Με… κινούμενη άμμο μοιάζει η διαπραγμάτευση του Brussels Group που συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς, ώστε να κλείσουν τα περισσότερα από τα ζητήματα, και οι δύο πλευρές να πλησιάσουν σε συμφωνία.
Τα σενάρια για τα μέτρα που θα περιλαμβάνει το φορολογικό πακέτο δίνουν και παίρνουν, με τις συζητήσεις να επικεντρώνονται τις τελευταίες ώρες εκτός από το μείζον θέμα του ΦΠΑ και στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δανειστές ανεβάζουν όλο και ψηλότερα τον ενιαίο συντελεστή του ΦΠΑ και επιμένουν σε αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τους έχοντες εισοδήματα πάνω από 30.000 ευρώ ή ακόμη και 20.000 ευρώ, ενώ η ελληνική πλευρά προσπαθεί να περιορίσει τις επιβαρύνσεις που θα προκύψουν φέτος για τα νοικοκυριά.
Για τον ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ οι εταίροι επιμένουν ο συντελεστής να διαμορφωθεί στα επίπεδα του 19% με ελάχιστες εξαιρέσεις και η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα καταβάλλει προσπάθεια ο συντελεστής να διαμορφωθεί χαμηλότερα μεταξύ 17% – 18%.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι σημερινοί συντελεστές (23%, 13%, 6,5%) θα καταργηθούν και στη θέση τους θα μπουν δύο συντελεστές: ο ενιαίος και ένας χαμηλός στον οποίο θα ενταχθούν σίγουρα τα φάρμακα, τα βιβλία και ορισμένα άλλα βασικά είδη διατροφής (ψωμί, γάλα, αβγά κ.λπ.), τα οποία βαρύνουν ιδιαίτερα το «καλάθι» της νοικοκυράς.
Όλα τα θέματα εξετάζονται με γνώμονα τις επιπτώσεις που θα έχουν στον προϋπολογισμό και συγκεκριμένα στον τομέα των εσόδων και κατά πόσο επηρεάζουν ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων αφορούν:
1. Αλλαγές στο καθεστώς ΦΠΑ με την καθιέρωση δύο συντελεστών:
• Ενός ενιαίου συντελεστή στα επίπεδα του 18% – 19% για όλα σχεδόν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες. Σε αυτή την περίπτωση, θα γίνουν άμεσες μειώσεις τιμών σε ακίνητα, φαρμακευτικά προϊόντα- καλλυντικά, καύσιμα, οινοπνευματώδη, ρούχα- παπούτσια, τηλεφωνία, τσιγάρα – καπνό, αυτοκίνητα – μοτοσικλέτες, ηλεκτρονικά – ηλεκτρικά είδη, υπηρεσίες (κομμωτήρια, γυμναστήρια κ.λπ.), που σήμερα επιβαρύνονται με 23%. Τα δύσκολα όμως βρίσκονται στον αντίποδα, καθώς θα πάρουν την ανηφόρα οι τιμές των περισσότερων τροφίμων, του κλάδου της εστίασης, του ηλεκτρικού, του νερού και άλλων προϊόντων και υπηρεσιών ευρείας κατανάλωσης, που σήμερα έχουν συντελεστή 13%.
• Ενός χαμηλού συντελεστή που θα κινείται μεταξύ 6,5% έως 9% στον οποίο θα ενταχθούν τα φάρμακα, τα βιβλία, ο Τύπος και ορισμένα βασικά είδη διατροφής, όπως το γάλα, το ψωμί, τα αβγά κ.λπ.
Η κυβέρνηση προτείνει στον χαμηλό συντελεστή να ενταχθεί η διαμονή στα ξενοδοχεία. Εφόσον η διαμονή στα ξενοδοχεία φορολογηθεί με τον χαμηλό συντελεστή, δεν αποκλείεται να επιβληθεί και τέλος διαμονής 1 έως 5 ευρώ στα ξενοδοχεία άνω των τριών ή πέντε αστέρων. Επίσης φαίνεται να διασώζεται η μείωση κατά 30% των συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου.
2. Εισφορά Αλληλεγγύης
Το νέο σενάριο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση προβλέπει κατάργηση της έκπτωσης του 30% για τα εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Στον αντίποδα, διατηρείται η έκπτωση που τέθηκε από φέτος σε ισχύ για τους έχοντες χαμηλά εισοδήματα. Από την επαναφορά των συντελεστών της έκτακτης εισφοράς στα αρχικά επίπεδα μόνο για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ η κυβέρνηση στοχεύει σε πρόσθετες εισπράξεις 200 με 220 εκατ. ευρώ ως αποτέλεσμα των νέων φορολογικών επιβαρύνσεων που θα προκύψουν.
Να σημειωθεί ότι από την αρχή του έτους η έκτακτη εισφορά επιβάλλεται μειωμένη κατά 30% σε όλα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ με συντελεστές 1%, εφόσον το εισόδημα δεν υπερβαίνει τα 20.000 ευρώ, 2% για εισοδήματα από 20.001 έως 50.000 ευρώ, 3% για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ και 4% για υψηλότερα εισοδήματα.
Με τα νέα σενάρια και εφόσον καταργηθεί η έκπτωση του 30% για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ, τότε:
• Οι φορολογούμενοι με εισόδημα 30.000 ευρώ θα δουν την εισφορά αλληλεγγύης να αυξάνεται στα 600 ευρώ από 420 ευρώ σήμερα.
• Για εισόδημα 40.000 ευρώ η εισφορά θα είναι 800 ευρώ και όχι 560 ευρώ, δηλαδή 340 μεγαλύτερη.
• Για εισόδημα 50.000 ευρώ η εισφορά θα είναι 1.000 και όχι 700 ευρώ που ισχύει σήμερα.
3. Αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για αυτοκίνητα, πισίνες και αεροσκάφη και επιβολή φόρου στους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής από 5 μέτρα και άνω. Για τα αυτοκίνητα 1.929 κυβικών έως και 2.500 κυβικών παραμένει ο φόρος στο 5% επί της τεκμαρτής δαπάνης, ενώ για υψηλότερου κυβισμού ο φόρος αυξάνεται από 10% που είναι σήμερα σε 13%. Για τις πισίνες και τα αεροσκάφη ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης αυξάνεται από 10% σε 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης. Για τα σκάφη αναψυχής θα είναι κλιμακωτός και θα διαμορφώνεται:
• για σκάφη αναψυχής από 5 ως 7 μέτρα 5% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης,
• για σκάφη από 8 ως 9 μέτρα 10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης, για μεγαλύτερα των 10 μέτρων 13% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης. Οι συγκεκριμένοι φόροι θα επιβαρύνουν τα εισοδήματα του 2014, που θα δηλωθούν φέτος.
4. Ρύθμιση για την οικειοθελή αποκάλυψη κρυφών καταθέσεων του εξωτερικού
Φυσικά ή νομικά πρόσωπα φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας θα μπορούν να μεταφέρουν ή να δηλώσουν μέσα σε προθεσμία ενός μήνα κεφάλαια για τα οποία συνέτρεχε είτε υποχρέωση δήλωσής τους είτε υποχρέωση καταβολής φόρου σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις στην ημεδαπή και τα οποία βρίσκονται στην αλλοδαπή, σε προθεσμιακό λογαριασμό στην Ελλάδα, διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους εφόσον καταβάλουν φόρο με συντελεστή που αναμένεται να μην ξεπεράσει το 10% επί της αξίας των καταθέσεων που μεταφέρουν. Αν τα κεφάλαια παραμείνουν κατατεθειμένα στην αλλοδαπή, θα οφείλεται φόρος με συντελεστή που αναμένεται να κυμανθεί από 15% ως 20%. Τις οριστικές αποφάσεις θα τις λάβει το Υπουργικό Συμβούλιο.
5. Ρύθμιση για «ξεχασμένες» δηλώσεις
Το υπουργείο Οικονομικών θα δώσει τελευταία ευκαιρία σε χιλιάδες φορολογουμένους να προχωρήσουν σε υποβολή «ξεχασμένων» φορολογικών δηλώσεων χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις. Θα παρέχεται η δυνατότητα υποβολής αρχικών ή τροποποιητικών δηλώσεων χωρίς την επιβολή πρόσθετου φόρου ή προστίμου για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ, δηλώσεις αυτοτελούς φορολογίας εισοδημάτων των άρθρων 11,12,13 και 14 του ν. 2238/1994, φόρου υπεραξίας από την αναπροσαρμογή της αξίας των ακινήτων, φόρου κύκλου εργασιών, φόρου ασφαλίστρων, τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας και τέλος καρτοκινητής τηλεφωνία, φόρου μεταβίβασης ακινήτων, φόρου αυτόματου υπερτιμήματος, τέλους συναλλαγής ακινήτων κ.λπ.
6. Ηλεκτρονική παρακολούθηση και αυτόματη απόδοση του ΦΠΑ καθώς και υποχρεωτική χρήση του «πλαστικού χρήματος» στις συναλλαγές πάνω από ένα ορισμένο ύψος.
7. Αυστηρότερες ποινικές διώξεις για την φοροδιαφυγή με την μετατροπή σε κακούργημα της μη απόδοσης του ΦΠΑ.
8. «Λοταρία» με αποδείξεις
Εφαρμογή ενός συστήματος «λοταρίας» για την επιβράβευση με δώρα των φορολογουμένων που μαζεύουν αποδείξεις για τις αγορές τους.
9. Θυρίδες
Για πρώτη φορά η εφορία θα μπορεί να κατάσχει το περιεχόμενο τραπεζικών θυρίδων σε περίπτωση που διαπιστώσει εκτεταμένη φοροδιαφυγή των ελεγχομένων.
10. Ηλεκτρονική παρακολούθηση κυκλωμάτων φοροδιαφυγής
Η φοροδιαφυγή στον ΦΠΑ θα επιδιωχθεί να αντιμετωπισθεί με την χρησιμοποίηση ενός ειδικού «λογισμικού ανάλυσης των κοινωνικών δικτύων» (social network analysis software), μέσω του οποίου θα παρακολουθούνται ηλεκτρονικά όλες οι συναλλαγές που θεωρούνται ύποπτες για εξαπάτηση του Δημοσίου για την αποφυγή καταβολής του ΦΠΑ. Το σύστημα αυτό, θα παρακολουθεί μέσω δικτύων κινητής τηλεφωνίας και ίντερνετ, την οικονομική δραστηριότητα των ύποπτων επιχειρήσεων και θα ενημερώνει αυτόματα τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών για κάθε συναλλαγή τη στιγμή της πραγματοποίησής της.
Eπιστολή
Αγωνία για τον τουρισμό
Επιστολή στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για το θέμα των συντελεστών του ΦΠΑ απέστειλε χθες ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Στην επιστολή, αφού γίνεται εκτενή αναφορά στο πώς διαμορφώνονται οι συντελεστές στις ανταγωνίστριες χώρες, τονίζει ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις δεν είναι αντίθετες στον εξορθολογισμό των συντελεστών ΦΠΑ, αλλά ζητούν η όποια αλλαγή να γίνει υπό κάποιες προϋποθέσεις.
Μία από τις προϋποθέσεις είναι να μην εφαρμοστεί η αλλαγή εντός του 2015 καθώς έχουν πωληθεί περισσότερα από το 70% του συνόλου των τουριστικών πακέτων, καθώς η άμεση εφαρμογή θα επιφέρει βαρύτατο πλήγμα στις επιχειρήσεις. Επίσης, ζητείται οι συντελεστές ΦΠΑ να κινηθούν στο επίπεδο του μέσου όρου του ανταγωνισμού, που είναι αυτή τη στιγμή μεταξύ του 8% και 10%.
Ενδιαφέρον έχει πάντως και το κλείσιμο της επιστολής όπου αναφέρεται: «Τέλος, είναι σημαντικό να αναλογιστούμε τους λόγους της επιμονής των δανειστών στην επιβολή μη ανταγωνιστικού ΦΠΑ στο ελληνικό τουριστικό προϊόν. Αναμφίβολα, η επιβολή αυτή, θα στρέψει τη ροή εκατομμυρίων τουριστών σε άλλες ανταγωνιστικές και γειτονικές χώρες, στερώντας από την Ελλάδα αναγκαία έσοδα, αρκετές μονάδες στο ήδη συρρικνωμένο ΑΕΠ και χιλιάδες θέσεις εργασίας».
Δεδομένες οι αλλαγές σε Aσφαλιστικό – Eργασιακά
«Σβήνουν» οι πρόωρες (πριν από τα 62) συντάξεις
«Tο Aσφαλιστικό, όσα μέτρα κι αν ληφθούν, δεν…σώζεται αν δεν επιστρέψει η ελληνική οικονομία στην ανάπτυξη και δεν αυξηθούν οι θέσεις εργασίας». Tη θέση αυτή διατυπώνουν κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, που στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων διαπραγματεύσεων με τους δανειστές και μετά το προσύμφωνο των Aλ. Tσίπρα – Z. K. Γιουνκέρ για τη δημιουργία ενός «δημοσιονομικά βιώσιμου ασφαλιστικού» ανέλαβαν την αποστολή να συντάξουν έως τα τέλη Mαΐου(!) μελέτη η οποία θα αποτυπώνει τις χρηματοδοτικές ανάγκες του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης τόσο για το 2015 όσο και για τα επόμενα χρόνια.
H εξέλιξη αυτή, όπως παραδέχονται τα ίδια στελέχη, αφήνει στον… αέρα σειρά μετεκλογικών δεσμεύσεων για καταργήσεις ασφαλιστικών νόμων – παροχές σε χαμηλοσυνταξιούχους αν δεν προβλεφθούν δημοσιονομικά ισοδύναμα. Kαι υποχρεώνει την κυβέρνηση να επαναπροσδιορίσει την πολιτική της στο Aσφαλιστικό, καθώς ούτε οι νέες «πηγές» χρηματοδότησης που αναζητούνται (νέος «κουμπαράς» για τις συντάξεις) φαίνεται ότι θα μπορούν να «καλύψουν» τις ανάγκες για πληρωμές των νέων συνταξιούχων.
Mε αυτά τα δεδομένα, πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν «κλειδώσει» ο περιορισμός όλων των πρόωρων -πριν από τα 62 έτη- συνταξιοδοτήσεων για όσους δεν έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα (υπό διαπραγμάτευση είναι μόνο η περίοδος χάριτος που θα δοθεί), οι ενοποιήσεις των Tαμείων και ο ενιαίος τρόπος υπολογισμού των νέων συντάξεων (αν όχι με τον ισχύοντα ν. 3863/10 με…άλλο νόμο ο οποίος θα πρέπει να τον αντικαταστήσει).
Oι μισθοί
Σε νέα βάση -σε συνάρτηση με τη διατήρηση και την αύξηση των θέσεων εργασίας και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και των επιχειρήσεων- συζητούνται και οι αλλαγές στις συλλογικές συμβάσεις, στον κατώτατο μισθό και στο καθεστώς των απολύσεων. «Kλειδί» για τις τελικές αποφάσεις που θα ληφθούν, όπως συμφωνήθηκε, θα είναι το αποτέλεσμα των διαβουλεύσεων που αποφασίστηκε να γίνουν με «διαιτητή» το Διεθνές Γραφείο Eργασίας, το οποίο έχει ήδη ταχθεί υπέρ της επαναφοράς του θεσμού των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, παίρνοντας όμως αποστάσεις από τη διατήρηση του υπουργικού «βέτο» στις ομαδικές απολύσεις (ο σχετικός νόμος παραμένει ακόμη σε ισχύ μολονότι η προηγούμενη κυβέρνηση τον αδρανοποίησε ενισχύοντας τον ρόλο του Aνώτατου Συμβουλίου Eργασίας).