Σταδιακές παραδόσεις τμημάτων στα υπό κατασκευή μεγάλα έργα της χώρας και σημαντικές ολοκληρώσεις στους πέντε μεγάλους οδικούς άξονες ταχείας κυκλοφορίας, αναμένεται να «τρέξουν» στο αμέσως προσεχές διάστημα, σηματοδοτώντας το 2015 ως «τη χρονιά των μεγάλων έργων».
Μετά την τριετή αναμονή λόγω της σφοδρής οικονομικής κρίσης, η ζωή στα εργοτάξια έχει επανέλθει σε φυσιολογικούς ρυθμούς, επιταχύνοντας τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση των έργων σε περίπου 20 μήνες από σήμερα.
Πλήθος έργων βρίσκονται στην τελική ευθεία, με την παράδοση στην κυκλοφορία να γίνεται στο αμέσως προσεχές διάστημα των εκλογών. Το πρώτα τμήματα λειτουργίας αναμένονται στον Μαλιακό Κόλπο, καθώς πρόκειται να παραδοθεί στην κυκλοφορία τόσο η Παράκαμψη Λαμίας, όσο και το οδικό έργο Στυλίδα-Ράχες, που ολοκληρώνουν τα οδικά έργα του πέταλου. Ο αυτοκινητόδρομος θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και θα περιλαμβάνει τρεις σήραγγες διπλού κλάδου συνολικού μήκους 3,4 χλμ. με τα δύο κτίρια εξυπηρέτησης αυτών (ΚΕΣ), τέσσερις κοιλαδογέφυρες, τρεις διπλού κλάδου και μία μονού, συνολικού μήκους 1,8 χλμ., μία γέφυρα (ρέματος Βελλιά), τρεις άνω διαβάσεις με 11 κάτω διαβάσεις και τρεις ανισόπεδους κόμβους: Αγίας Μαρίνας Στυλίδας, Στυλίδας – Καραβόμυλου και Καραβόμυλου – Αχινού.
Στην τελική ευθεία εισέρχονται και τα έργα της Ολυμπίας Οδού, ενώ στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Πατρών αναμένονται οι πρώτες παραδόσεις τμημάτων, κυρίως στην περιοχή της Κορινθίας. Διαδοχικά, τα τμήματα θα δίδονται στην κυκλοφορία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με το σύνολο του έργου να ολοκληρώνεται το 2016. Στα 120 χιλιόμετρα του αυτοκινητοδρόμου, υπό τις δεδομένες συνθήκες, η απόδοση θα γίνει σε τρεις διαδοχικές περιόδους. Η πρώτη περίοδος τοποθετείται τον ερχόμενο Οκτώβριο και αφορά το τμήμα Αρχαία Κόρινθος-Κιάτο. Το τμήμα βρίσκεται σε πολύ προχωρημένο στάδιο και είναι ορατό και στους οδηγούς που κυκλοφορούν στον οδικό άξονα, αποτελώντας «πρόβα τζενεράλε» για τη λειτουργία του δρόμου, αποτελώντας την πρώτη του παράδοση από το 2008, οπότε και ξεκίνησαν οι πρώτες εργασίες.
Προς το τέλος του έτους, πρόκειται να λειτουργήσει και το υπόλοιπο τμήμα από το Κιάτο μέχρι το Ρίο. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο μήκος του δρόμου που θα λειτουργήσει ταυτόχρονα, απελευθερώνοντας δεκάδες χιλιόμετρα δρόμου που σήμερα βρίσκονται υπό κατασκευή. Σε αυτό το τμήμα κατασκευάζονται μεγάλα τεχνικά έργα, όπως οι σήραγγες στην Παναγοπούλα. Ενώ το τελευταίο κομμάτι θα αφορά τον κόμβο του Ρίο και το «κούμπωμα» με την Περιμετρική Πάτρας και το τοπικό δίκτυο της πόλης. Το συγκεκριμένο τμήμα αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο με Ιούνιο του 2016, λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις στην περιοχή.
Την ίδια στιγμή, στην Ιόνια Οδό, τα έργα στο νότιο τμήμα (από την Αμφιλοχία) βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, ενώ στο βόρειο τμήμα οι εργασίες εκτελούνται φυσιολογικά, παρά τις δυσκολίες που εμφανίζονται στη μορφολογία του εδάφους. Οι πρώτες παραδόσεις τμημάτων αναμένονται μετά το καλοκαίρι. Τα σημεία που είναι υπό κατασκευή στην Ιόνια Οδό περιλαμβάνουν εννέα ανισόπεδους κόμβους και οκτώ γέφυρες και μία σύραγγα 900 μέτρων με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015.
Ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, αποτελεί έργο με αρκετά μεγάλη πρόοδο, καθώς η παράκαμψη Τεμπών και Πλαταμώνα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, εκτιμώντας πιθανώς τη λειτουργία του προς το τέλος του φετινού έτους, ολοκληρώνοντας έτσι την πορεία εργασιών περίπου επτά ετών. Το έργο θα διαθέτει τρεις σήραγγες μία εκ των οποίων με 6 χλμ., η οποία θα είναι και η μεγαλύτερη στην Ελλάδα, ενώ θα υπάρχουν ακόμα δύο με μήκος τρία και δύο χιλιόμετρα, με ανοιχτά τμήματα 14χλμ.
Στον Ε65 και το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα τα έργα προχωρούν με ιδιαίτερα καλούς ρυθμούς, φτάνοντας στο 50%, με την κοινοπραξία κατασκευής να επισημαίνει ότι «κάθε μέρα υπάρχει πρόοδος». Οι εργασίες που ξεκίνησαν και πάλι στις αρχές του 2014 στο τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα έχουν ως στόχο ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο του 2015. Η νέα χρηματοδότηση περιλαμβάνει και κονδύλια του ΕΣΠΑ 2007-2013. Σήμερα γίνεται πραγματικός αγώνας δρόμου για να καλυφθεί το χρονικό διάστημα που απομένει επιτυχώς και να μην έχουμε νέες παρατάσεις. Στα θετικά είναι η εύκολη χάραξη του δρόμου που δεν απαιτεί κάποιο μεγάλο τεχνικό έργο (κοιλαδογέφυρες, μεγάλες σήραγγες κ.λπ.).
Σε φάση κατασκευής είναι και τα τελευταία τμήματα του αυτοκινητόδρομου Μορέα, καθώς έχει ολοκληρωθεί ο βασικός κορμός Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα. Φέτος αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης και λίγους μήνες αργότερα η ολοκλήρωση του οδικού κλάδου Λεύκτρο – Σπάρτα και του Περιμετρικού Καλαμάτας.
Κόστος των έργων
Συνολικά, τα έργα στους αυτοκινητοδρόμους που βρίσκονται σε εξέλιξη ξεπερνούν τα 8 δισ. ευρώ περιλαμβάνοντας τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, την Ιόνια Οδό, την Κεντρική Οδό Ε65, τον αυτοκινητόδρομο Μορέα, τη Νέα Οδό και την Ολυμπία Οδό.
Η «Αττικό Μετρό» έχει σε εξέλιξη τέσσερα έργα με συνολικό κόστος που ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ (βασική γραμμή Μετρό Θεσσαλονίκης 1,2 δισ. ευρώ, επέκταση προς Καλαμαριά 600 εκατ. ευρώ, επέκταση Μετρό Αθήνας προς Πειραιά 660 εκατ. ευρώ, επέκταση Τραμ Αθήνας προς Πειραιά 100 εκατ. ευρώ). Ενώ, η ΕΡΓΟΣΕ έχει σε εξέλιξη έξι μεγάλα έργα με συνολικό κόστος που φτάνει το 1,5 δισ. ευρώ (Κιάτο-Ροδοδάφνη 273 εκατ. ευρώ, Διακοπτό-Ροδοδάφνη 120 εκατ. ευρώ, Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος 315 εκατ. ευρώ, ανάταξη ηλεκτροκίνησης 25 εκατ.ευρώ, έργο-σκούπα Τιθορέα-Δομοκός 415 εκατ. ευρώ, ανάταξη σηματοδότησης Αθήνα-Θεσσαλονίκη 52 εκατ. ευρώ και Θριάσιο Πεδίο 150 εκατ. ευρώ κ.ά.).
Η Εγνατία Οδός έχει σε εξέλιξη οκτώ μεγάλα έργα που αφορούν τα οδικά έργα σε Εγνατία και Θεσσαλονίκη και αρκετά μικρότερα έργα σε νησιά του Αιγαίου. Το συνολικό κόστος ξεπερνά τα 700 εκατ. ευρώ (τα σπουδαιότερα είναι στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης 120 εκατ. ευρώ, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας 185 εκατ.ευρώ, Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή 150 εκατ. ευρώ κ.ά.).
Τα μεγάλα έργα του 2015
Στην τελική ευθεία μπαίνουν τα μεγάλα έργα, ξεκινώντας από φέτος τις παραδόσεις των πρώτων τμημάτων στους πολίτες:
ΟΔΙΚΑ ΕΡΓΑ:
Το μεγάλο έργο του 2015 είναι το τμήμα Ευαγγελισμός – Σκοτίνα του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου με τις τρεις μεγά-λες σήραγγες σε Τέμπη και Πλαταμώνα, που πιθανόν να παραδοθεί εντός του ερχόμενου Αυ-γούστου. Αναμένεται η ολοκλήρωση του τμήματος ανισόπεδης διάβασης στη Δυτική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το τμήμα του ΒΟΑΚ Άγ. Νικόλαος- Καλό Χωριό, ο κλάδος Λεύκτρο-Σπάρτη και ο Περιμετρικός Καλαμάτας του Αυτοκινητόδρομου Μορέα.
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ
Αναμένεται η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα Αλεξανδρούπολης και των έργων ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αθήνα – Αχαρνές – Τιθορέα, ενώ προβλέπεται η ολοκλήρωση της α’ φάσης της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Λάρισα – Βόλος.
ΕΡΓΑ ΠΟΛΗΣ
Το μεγάλο έργο σε αυτή την κατηγορία είναι η ολοκλήρωση του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα στο κτίριο του Φιξ στη Συγγρού και η ολοκλήρωση του Νέου Μουσείου στη Μεσσαρά Ηρακλείου.
ΛΙΜΑΝΙΑ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Αναμένεται η ολοκλήρωση των έργων στα αεροδρόμια Πάρου, Σκιάθου και τα έργα της β’ φάσης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας.
ΤΟΥ ΚΟΣΜΑ ΖΑΚΥΝΘΙΝΟΥ
kzakinthinos@pegasus.gr