Επιβεβαιώνει την αποκάλυψη του «Βήματος» για την χωροθέτηση των διοδίων της Εγνατίας Οδού, η διάταξη που δημοσιεύθηκε το βράδυ της Δευτέρας στο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως.
Σύμφωνα με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Υποδομών, κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και Οικονομικών, κ. Γκίκα Χαρδούβελη, χωροθετούνται οι 13+5 σταθμοί διοδίων της Εγνατίας στους οποίους οι οδηγοί θα καταβάλουν διόδια, σε συγκεκριμένα οδικά τμήματα και με συγκεκριμένες περιοχές χρέωσης. Αυτοί έχουν ως εξής:
– Τύρια (μεταξύ Νεοχωρίου – Σελλών) με περιοχή χρέωσης Ηγουμενίτσα – Δωδώνη, μήκους 60 χλμ.
– Παμβώτιδα (μεταξύ Παμβώτιδας – Αράχθου) με περιοχή χρέωσης Δωδώνη – Άραχθος, μήκους 32 χλμ, που ορίζεται να λειτουργήσει την 1η Απριλίου 2015.
– Μαλακάσι (μεταξύ Ανήλιου – Παναγιάς) με περιοχή χρέωσης Άραχθος – Παναγιά, μήκους 30 χλμ.
– Βενέτικο (μεταξύ Παναγιάς – Βενέτικου) με περιοχή χρέωσης Παναγιά – Κοζάνη, μήκους 80 χλμ, που ορίζεται να λειτουργήσει την 1η Νοεμβρίου 2015.
– Πολύμυλος (μεταξύ Κοζάνης – Βεροίας) με περιοχή χρέωσης Κοζάνη – Κλειδί, μήκους 84 χλμ.
– Μάλγαρα (μεταξύ Μαλγάρων – Αξιού) με περιοχή χρέωσης Κλειδί – Καλοχώρι, μήκους 24 χλμ.
– Θεσσαλονίκη (μεταξύ Ιωνίας – Ευκαρπίας) με περιοχή χρέωσης Καλοχώρι – Λαγκαδάς, μήκους 21 χλμ, που ορίζεται να λειτουργήσει την 1η Μαϊου 2016.
– Ανάληψη (μεταξύ Λαγκαδά – Προφήτη) με περιοχή χρέωσης Λαγκαδάς – Ρεντίνα, μήκους 51 χλμ, που ορίζεται να λειτουργήσει την 1η Ιανουαρίου 2016.
– Ασπροβάλτα (μεταξύ Ασπροβάλτας – Κερδυλίων) με περιοχή χρέωσης Ρεντίνα – Στρυμόνας, μήκους 29 χλμ, που ορίζεται να λειτουργήσει την 1η Ιανουαρίου 2016, σε απόσταση 25 χλμ από την Αμφίπολη.
– Μουσθένη (μεταξύ Μουσθένης – Ελευθερούπολης) με περιοχή χρέωσης Στρυμόνας – Αγίου Ανδρέα, μήκους 42 χλμ.
– Καβάλα (μεταξύ Αγίου Σύλλα – Άσπρων Χωμάτων) με περιοχή χρέωσης Αγ. Ανδρέας – Χρυσούπολη, μήκους 40 χλμ που ορίζεται να λειτουργήσει την 1η Ιανουαρίου 2016.
– Ίασμος (μεταξύ Βαφαίικων – Ιάσμου) με περιοχή χρέωσης Χρυσούπολη – Ανατολική Κομοτηνή, μήκους 70 χλμ.
– Μεστή (μεταξύ ΒΙΠΕ Κομοτηνής – Μεστής) με περιοχή χρέωσης Ανατολική Κομοτηνή -Αρδάνιο, μήκους 90 χλμ, που ορίζεται να λειτουργήσει την 1η Νοεμβρίου 2015.
Επίσης, ορίζονται χωροθετούνται οι σταθμοί διοδίων σε πέντε κάθετους άξονες:
– Ιεροπηγή (μεταξύ Ιεροπηγής – Κρυσταλλοπηγής) με περιοχή χρέωσης Άργος Ορεστικό – Κρυσταλλοπηγή, μήκους 36 χλμ με ημερομηνία έναρξης την 1η Ιανουαρίου 2016
– Αλιάκμονας (μεταξύ Μικρόκαστρο – Αλιάκμονας) με περιοχή χρέωσης Καστοριάς (Δυτική Σιάτιστα) – Άργος Ορεστικό, μήκους 36 χλμ, με ημερομηνία έναρξης την 1η Ιανουαρίου 2016
– Εύζωνοι (μεταξύ Πολύκαστρο – Εύζωνοι) με περιοχή χρέωσης Γέφυρα (Αγ. Αθανάσιος) – Εύζωνοι, μήκους 47 χλμ, που ορίζεται να λειτουργήσει την 1η Ιανουαρίου 2016
– Προμαχώνας (μεταξύ Ρούπελ – Σύνορα), με περιοχή χρέωσης Λευκώνας – Προμαχώνας, μήκους 47 χλμ, που ορίζεται να λειτουργήσει την 1η Απριλίου 2015
– Στρυμονικό (μεταξύ Ριζιανών – Στρυμονικού) με περιοχή χρέωσης Λαγκαδάς – Λευκώνας που ορίζεται να λειτουργήσει την 1η Ιανουαρίου 2016.
«Μέχρι τη λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων και τη χρέωση των νέων τμημάτων της παρούσας, παραμένουν σε λειτουργία οι υπάρχοντες σταθμοί διοδίων» αναφέρεται στο κείμενο της απόφασης.
Το ύψος των διοδίων, η ακριβής τιμή των οποίων θα πρέπει να οριστεί με νέα υπουργική απόφαση, μπορεί να φτάσει για τα ΙΧ ανά χιλιόμετρα στην τιμή χρέωσης «που επιβάλλεται στα τμήματα των αυτοκινητόδρομων της χώρας που είναι σε καθεστώς Σύμβασης Παραχώρησης».
«Η προσαρμογή αυτή μπορεί να γίνει από τον ενδεχόμενο παραχωρησιούχο, άλλως θα ακολουθείται η μέχρι σήμερα διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση η χρέωση για τα ελαφρά οχήματα κατηγορίας 2 δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 0,03€ ανά χιλιόμετρο, στρογγυλοποιούμενη στον αμέσως μεγαλύτερο ακέραιο» σημειώνεται.
Όπως αναφέρεται, η χρέωση των υπολοίπων κατηγοριών οχημάτων θα υπολογίζεται με βάση την τιμή χρέωσης της κατηγορίας 2 επί έναν συντελεστή, ο οποίος ορίζεται σε 0,7 για την κατηγορία οχημάτων 1, σε 2,5 για την κατηγορία οχημάτων 3 και σε 3,5 για την κατηγορία οχημάτων 4.
«Tο ολοκληρωμένο αναλογικό σύστημα διοδίων στην Εγνατία Οδό θα εγκατασταθεί σταδιακά εντός του έτους 2017. Σε πρώτη φάση οι σταθμοί διοδίων που αντιστοιχούν στις περιαστικές περιοχές Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Ιωαννίνων θα λειτουργήσουν με ειδικό σύστημα αναλογικής χρέωσης (rebate), μέθοδος με την οποία η χρέωση των οχημάτων που διαθέτουν πομποδέκτη θα γίνεται απολύτως αναλογικά και οι χρήστες αυτοί θα χρεώνονται μόνο για την απόσταση που διανύουν» σημειώνεται στην απόφαση.
Τα διόδια επιβάλλονται «για την αποπληρωμή των δαπανών κατασκευής, τη λειτουργία, τη συντήρηση, τη βελτίωση και την επέκταση του αυτοκινητοδρόμου» καταλήγει η απόφαση.
Στο μεταξύ, ο υπουργός Υποδομών σχολίασε τις συγκεκριμένες αλλαγές, μιλώντας στην επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής, κατά την διάρκεια παρουσίασης του νέου πρόεδρου της εταιρίας, κ. Γιώργου Σκόρδα. «Η Αμφίπολη απέχει από τον σταθμό διοδίων 25 χλμ» είπε, αναφερόμενος στον υπό δημιουργία σταθμό διοδίων, που χωροθετείται κάπου μεταξύ Ασπροβάλτας και Κερδυλίων, αντί της Ρεντίνας, όπως σχεδιαζόταν αρχικά.
«Στην Εγνατία έχουμε κάθε χρόνο έσοδα 38 εκ., έξοδα 68 εκ. και ένα δάνειο 180 εκ. ευρώ. Συνεπώς, πρέπει να αποφασίσουμε τί θα κάνουμε, ποιός θα πληρώνει την συντήρηση της Εγνατίας. Αυτή τη στιγμή η Εγνατία θέλει 70 εκ. για να γίνει μια βαριά συντήρηση το επόμενο χρονικό διάστημα, για να είναι ασφαλής αυτοκινητόδρομος. Χρειάζονται επίσης πόροι για την εγκατάσταση διοδίων, χρειάζεται συνολικά να τοποθετήσουμε πολλά χρήματα, ώστε να είναι ο δρόμος κερδοφόρος και ασφαλής» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών.
«Δεν μπορούν να πληρώνουν ένα δημόσιο αγαθό – εκτός από την υγεία, την παιδεία και την προστασία των αδυνάτων στη χώρα- τη χρήση δηλαδή των δρόμων, οι συνταξιούχοι, οι μη χρήστες, άνθρωποι που δεν έχουν την δυνατότητα να ταξιδεύουν και να μην πληρώνουν οι νταλίκες, που κυκλοφορούν, τα φορτηγά, τα Ι.Χ. αυτοκίνητα. Με αυτό που κάναμε σήμερα, με την αναλογική δηλαδή χρέωση, αποκαθιστούμε τη δικαιοσύνη» κατέληξε.