Αισιοδοξία για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το επόμενο δωδεκάμηνο εκφράζουν οι σύμβουλοι μάνατζμεντ σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΣΜΑ
Αισιοδοξία για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το επόμενο δωδεκάμηνο εκφράζουν οι σύμβουλοι μάνατζμεντ επιχειρήσεων, σύμφωνα με την πρώτη τριμηνιαία έρευνα στις επιχειρήσεις – μέλη του Συνδέσμου Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ).
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος ΔΣ του ΣΕΣΜΑ Παντελής Κούκος, κατά τη διάρκεια παρουσίασης του νέου δείκτη Εμπιστοσύνης Συμβούλων Μάνατζμεντ (Grreek Managment Consultants Confidence Index – GMCCI), ποσοστό 62% των συμμετεχόντων προβλέπει βελτίωση της οικονομικής κατάστασης. Η βελτίωση αυτή δε, θα προέλθει από την προσδοκώμενη ανάκαμψη της οικονομίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το ποσοστό εκείνων που προβλέπουν βελτίωση των οικονομικών συνθηκών είναι σχεδόν ίσο με εκείνο αυτών που προβλέπουν αύξηση του ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης, δηλαδή ανάκαμψη ή τουλάχιστον ηπιότερη ύφεση. Υπάρχει, ωστόσο και ένα μεγάλο μερίδιο συμβούλων, 34%, που θεωρεί ότι η ύφεση θα συνεχιστεί.
Από την άλλη πλευρά, οι προβλέψεις για την ανεργία δεν είναι ευοίωνες. Μεγάλη πλειονότητα των επιχειρήσεων (ποσοστό 62%) θεωρεί ότι δεν θα υπάρξει κάμψη της ανεργίας το επόμενο δωδεκάμηνο.
Σύμφωνα με τον ΣΕΣΜΑ, φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις αναγνωρίζουν ότι η προσδοκώμενη βελτίωση της οικονομικής συγκυρίας δεν θα έχει άμεσες επιδράσεις στην απασχόληση. Ενθαρρυντικό είναι ωστόσο το γεγονός ότι περισσότερο από το ένα τέταρτο των επιχειρήσεων προβλέπει κάμψη της ανεργίας και μόνο ένα μικρό μερίδιο εκτιμά ότι θα υπάρξει περαιτέρω αύξησή της.
Επίσης, προκύπτει ότι η αισιοδοξία όσον αφορά τη μεγέθυνση της οικονομίας συνδυάζεται με αντίστοιχη για τις επενδύσεις και τις εξαγωγές. Και για τα δύο αυτά μεγέθη που είναι κρίσιμα για την ανάταξη της οικονομίας οι προβλέψεις είναι ευοίωνες.
Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι οι προβλέψεις, ειδικά για τις επενδύσεις που γίνονται στις αρχές ενός έτους, συχνά αποδεικνύονται υπερβολικά αισιόδοξες. Σημειώνεται ότι σχεδόν τα τρία τέταρτα των επιχειρήσεων προβλέπουν ότι η μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα στο επόμενο δωδεκάμηνο, δηλαδή ο ελαφρός αποπληθωρισμός θα συνεχιστεί.
Στο δεύτερο τμήμα της έρευνας αναλύονται οι προβλέψεις για τις εξελίξεις που αφορούν τους παραγωγικούς συντελεστές το επόμενο δωδεκάμηνο. Η αισιοδοξία που καταγράφηκε προηγουμένως, όσον αφορά τις οικονομικές εξελίξεις, δεν συνεχίζεται όμως στο μέτωπο αυτό. Το ποσοστό των συμβούλων που αναμένουν βελτίωση υπερβαίνει κατά λίγο το 50,0%, μόνο για την αποτελεσματικότητα της εργασίας και την επιχειρηματικότητα.
Σύμφωνα με τον ΣΕΣΜΑ, οι απόψεις αυτές για το ανθρώπινο δυναμικό πιθανώς αντικατοπτρίζουν τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας, που μέχρι σήμερα τουλάχιστον βρέθηκαν στο προσκήνιο της οικονομικής πολιτικής και πέτυχαν τους στόχους που είχαν τεθεί.
Ενθαρρυντικό είναι επίσης το γεγονός ότι η πλειονότητα των συμβούλων προβλέπει βελτίωση της επιχειρηματικότητας, βασικού παράγοντα στην προσπάθεια ανάκαμψης και αναδιάρθρωσης της οικονομίας. Υπάρχει όμως και ένα σημαντικό μερίδιο, τέσσερις στους δέκα, που δεν προβλέπει βελτίωση.
Οι προσδοκίες για τους άλλους παράγοντες που επηρεάζουν την παραγωγική διαδικασία, τις συνθήκες χρηματοδότησης, τις δημόσιες υποδομές και το θεσμικό πλαίσιο, δεν διαπνέονται από αισιοδοξία. Η πλειονότητα των συμβουλευτικών επιχειρήσεων θεωρεί ότι δεν θα υπάρξει αισθητή βελτίωση.
Ωστόσο, υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό, 40%, το οποίο θεωρεί ότι η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων θα γίνει ευχερέστερη. Οι προβλέψεις αυτές πιθανότατα σχετίζονται με την πρόοδο που έχει συντελεσθεί στην αναχρηματοδότηση του τραπεζικού συστήματος και προφανώς, οι σύμβουλοι αναμένουν τα οφέλη να διαφανούν το επόμενο δωδεκάμηνο.
Το κράτος εμπόδιο στην επιχειρηματική δραστηριότητα
Από την έρευνα προέκυψαν ενδιαφέροντα συμπεράσματα ως προς τους κυριότερους παράγοντες που δημιουργούν εμπόδια στην επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα. Οι απαντήσεις δεν προκαλούν έκπληξη. Δείχνουν ότι είναι κυρίως οι ανεπάρκειες του κρατικού μηχανισμού που δρουν ανασχετικά στην επιχειρηματική ανάπτυξη.
Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις αποδίδουν τη μεγαλύτερη σημασία στις συχνές αλλαγές του φορολογικού συστήματος. Ο παράγων αυτός είχε σκορ 4,58 με μέγιστο το 5,00. Ακολούθησαν η αναποτελεσματική λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και έλλειψη συνέχειας στη λειτουργία της κρατικής μηχανής. Άλλοι παράγοντες με βαθμολογία υψηλότερη του τέσσερα είναι η στενότητα κεφαλαίων, δανειακών και μη, και η υψηλή φορολογία.
Όσον αφορά στο ΕΣΠΑ, κατ’ αρχήν, οι σύμβουλοι είναι αρκετά επικριτικοί όσον αφορά την κατανομή των πόρων του. Γενικά πιστεύουν ότι η τρέχουσα κατανομή δεν προάγει σε σημαντικό βαθμό την ανάπτυξη και αναδιάταξη της ελληνικής οικονομίας. Η πλειονότητα των συμβούλων, 78,0%, πιστεύει πως η τρέχουσα κατανομή μεταξύ των διαφόρων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων μόνο σε μέτριο βαθμό προάγει την ανάπτυξη. Αντίστοιχες ήταν και οι απόψεις για τη συμβολή του ΕΣΠΑ όσον αφορά την επίλυση των διαρθρωτικών προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας, αλλά και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.
Ωστόσο, η πλειονότητα των συμβούλων συμφωνεί πολύ ή έστω μέτρια με την άποψη ότι το ΕΣΠΑ και η ΣΕΣ 2014 – 2020 μπορούν να προσφέρουν πολλά στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής επιχείρησης. Συνεπώς, φαίνεται ότι οι σύμβουλοι προκρίνουν αλλαγές στη δομή του ΕΣΠΑ και στην αναδιαμόρφωση των χρηματοδοτικών εργαλείων, ώστε να συγχρονίζονται με τις άμεσες ανάγκες επενδύσεων και επιχειρηματικής ανάπτυξης, προκειμένου να ενισχυθεί ουσιαστικά η προσπάθεια εξόδου από την ύφεση και η αναδιάρθρωση της οικονομίας.
Επομένως, οι προτάσεις των συμβουλευτικών επιχειρήσεων για τις παρεμβάσεις που θα πρέπει να ενισχυθούν, αποκτούν ιδιαίτερη σημασία. Από την ανάλυση των απαντήσεων προκύπτει ότι οι διατιθέμενοι πόροι του ΕΣΠΑ θα πρέπει να συμβάλουν στη βελτίωση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας, της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας.
Προκρίνονται επίσης οι υποδομές και ο εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης. Όλοι αυτοί συνιστούν παράγοντες ύψιστης σημασίας για την αναδιάρθρωση και την μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Από την άλλη πλευρά, δεν θεωρούνται αποτελεσματικές οι μη εναρμονισμένες δράσεις, σύμφωνα με τις ανάγκες βιώσιμης ανάπτυξης και μείωσης της ανεργίας, όπως π.χ. των προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης, και προτείνεται η αναδιαμόρφωσή τους, με στόχο την άμεση δημιουργία θέσεων απασχόλησης.
Διερευνήθηκαν επίσης οι διαπιστώσεις των συμβούλων για τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις – πελάτες τους όταν επιδιώκουν την ενίσχυσή τους μέσω του ΕΣΠΑ. Τα σοβαρότερα προβλήματα σχετίζονται με τη στενότητα χρηματοδότησης. Πρώτη σε ένταση είναι η δυσκολία χρηματοδότησης από το τραπεζικό σύστημα. Ακολουθούν οι καθυστερήσεις των εκταμιεύσεων και η αδυναμία κάλυψης της ίδιας συμμετοχής.
Η έρευνα κατέδειξε επίσης και τα ζητήματα που δημιουργούνται από τις διαδικασίες ενίσχυσης των επιχειρήσεων. Η πλειονότητα των συμβούλων θεωρεί ότι οι μεγαλύτερες δυσκολίες δημιουργούνται κατά το στάδιο της εκταμίευσης λόγω των παρατηρούμενων καθυστερήσεων. Δεύτερο σε σημασία πρόβλημα είναι η τήρηση των υποχρεώσεων υλοποίησης των ενισχυόμενων δράσεων.