Πώς ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ) έγινε , από χρεωμένη ΔΕΚΟ, κερδοφόρος
Το νέο του πρόσωπο δείχνει ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), η διοίκηση του οποίου τα τελευταία δυο χρόνια εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα δομικών μεταρρυθμίσεων στην Κεντρική Αγορά Αθηνών και στις Ιχθυόσκαλες ανά την ελληνική επικράτεια.
Στόχος η ένταση του ανταγωνισμού, η διαφάνεια στις συναλλαγές και η προστασία των καταναλωτών. Η μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης πάρκων τροφίμων στα Βαλκάνια προχωρά με δύο έργα ΣΔΙΤ που αφορούν στη δημιουργία νέας ιχθυαγοράς, με τη μετατόπιση της εμπορικής δραστηριότητας από το Κερατσίνι στην περιοχή του Ρέντη, ενώ ολοκληρώνεται και το πρώτο πάρκο τροφίμων στη χώρα. «Για πρώτη φορά οργανώνεται η ιχθυαγορά στην Ελλάδα και ξεχωρίζει η δημοπρατική διαδικασία από την εμπορική. Με την κίνηση αυτή δίνεται υπεραξία στην δουλειά του Έλληνα αλιέα και το εμπόριο εξορθολογίζεται» αναφέρει στο fortunegreece.com ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης, Πρόεδρος & Δ/νων Σύμβουλος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ). Πρόκειται για τη δημιουργία της πρώτης ιχθυαγοράς χονδρικής στην Ελλάδα εντός της Κεντρικής Αγοράς Αθηνών συνολικής επένδυσης περίπου 12 εκ. Ευρώ.
Σε ότι αφορά το πάρκο τροφίμων, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε διαγωνιστική φάση, με τα τεύχη να βγαίνουν στο πρόσεχες διάστημα, και εκτιμάται ότι η δημιουργία του θα είναι εντός των αρχικών στόχων. «Προχωράμε στη δημιουργία μικρών- μεικτών αγορών τροφίμων οι οποίες θα λειτουργούν κατά τα πρότυπα του Farmer’s Market με αρκετά υποκαταστήματα ανά την Ελλάδα όπως συμβαίνει και με τις ιχθυόσκαλες. Στόχος είναι να οργανωθούν καλύτερα οι τοπικοί παραγωγοί και να διαθέσουν σε μεγαλύτερες αγορές τα προϊόντα τους». Σε αυτό το ειδικά διαμορφωμένο επιχειρηματικό πάρκο, το οποίο θα περιλαμβάνει την ιχθυαγορά και την ανθαγορά, εκτιμάται ότι θα συμμετάσχουν περί τις 700 επιχειρήσεις.
Τα δεδομένα αλλάζουν καθώς, όπως τονίζει ο κ. Σταμπουλίδης, μέσω δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού επεκτείνεται η δραστηριότητα στο λιανεμπόριο και ανοίγουν άλλα 12 καταστήματα με διαφανείς διαδικασίες. « Όλες αυτές οι ενέργειες γίνονται προκειμένου να έχουμε περισσότερο ανταγωνισμό και μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων στο κομμάτι της λιανικής».
Τι κίνητρα δίνονται στους πολίτες για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους από την κεντρική αγορά του Ρέντη; Η αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής από μέρους των επιχειρήσεων. Ήδη τα ποσοστά εκπτώσεων σε φρούτα, λαχανικά, κρέατα και τυροκομικά προϊόντα, ξεκινούν από 20% και φτάνουν μέχρι και 40%, συγκρινόμενα με τα αντίστοιχα ποσοστά στις τιμές λιανικής που ισχύουν στις υπόλοιπες αγορές. Τα οικονομικά μεγέθη επιβεβαιώνουν άλλωστε την «άνθιση» του ΟΚΑΑ. Για το σύνολο του 2013 κατεγράφη τζίρος 1,3 εκατομμύρια ευρώ, όταν το 2012 η κερδοφορία περιορίστηκε στις 22.000 ευρώ. Ο κ. Σταμπουλίδης αποδίδει τη ραγδαία αύξηση των οικονομικών μεγεθών του οργανισμού στο γεγονός ότι παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στη δημοσιότητα τα έσοδα των ιχθυοσκαλών, από τις οποίες προέκυψε και η μεγαλύτερη αύξηση εσόδων.
Παράλληλα, όπως τονίζει ο ίδιος, η αγορά μετά από μια ισχυρή κάμψη το χρονικό διάστημα 2010-2011, επανέρχεται αισίως στις ποσότητες του 2009 με τις χαμηλότερες τιμές που έχει υιοθετήσει ποτέ από την σύστασή της. Ενθαρρυντικό είναι επίσης το γεγονός ότι υπάρχει πληρότητα 100% στις μισθώσεις και μέσω νέας ΚΥΑ που έχει τεθεί σε εφαρμογή από το 2013, ο ΟΚΑΑ έχει προσπορίσει έσοδα της τάξης των 1,5 εκατομμυρίων ευρώ. Όσο για το κόστος ενοικίασης ενός καταστήματος στην κεντρική αγορά του Ρέντη, αυτό διαμορφώνεται στα 8 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Σημειώνεται πως τα ενοίκια έχουν μειωθεί κατά 17% στην κεντρική αγορά και κατά 15% στις ιχθυόσκαλες.
Κινήσεις γίνονται και για την βελτίωση της προσβασιμότητας στους πελάτες λιανικής, καθώς ο ΟΚΑΑ εξετάζει τρόπους εμπορικής διασύνδεσής του με ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ για περεταίρω επέκταση του δικτύου. Η αγορά είναι ανοιχτή στο κοινό επτά ημέρες της εβδομάδα και η πρόσβαση από όλο το Λεκανοπέδιο Αττικής μπορεί να γίνει με ΙΧ, ηλεκτρικό ή λεωφορείο.
Το καλύτερο όμως σας το αφήσαμε για το τέλος. Τέλη Απριλίου θα είναι διαθέσιμο στο κινητό ένα application το οποίο θα διευκολύνει τον χονδρέμπορο και τον τελικό καταναλωτή μειώνοντας το χρόνο που χρειάζονται για τις αγορές τους. Μέσω της εφαρμογής θα εμφανίζονται στην οθόνη του κινητού το είδος, η τιμή και η διαθέσιμη ποσότητα που υπάρχει εκείνη τη στιγμή στα καταστήματα της αγοράς.