ΠΡΟΩΘΕΙ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
Αλλαγές εκ βάθρων στον τρόπο αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, το οποίο βρίσκεται ένα βήμα πριν από τη δημοσιοποίηση και κατάθεσή του στη Βουλή, ενώ παράλληλα προωθούνται και οι ρυθμίσεις για το οριστικό κλείσιμο μικρών φορέων του Δημοσίου, από τους οποίους θα συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός των 4.000 απολύσεων για το 2013. Την ίδια ώρα και παρά τον αρχικό σχεδιασμό για ταυτόχρονη ψήφιση των αλλαγών στον τρόπο επιλογής των διευθυντικών στελεχών του Δημοσίου, τελικώς, σύμφωνα με πληροφορίες οι σχετικές ρυθμίσεις δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί και θα έρθουν με άλλο νομοσχέδιο σε ύστερο χρόνο.
Ειδικότερα, το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, σπεύδει να «κλείσει» τα τελευταία ανοιχτά μέτωπα και να προωθήσει αλλαγές για τις οποίες έχει ήδη δεσμευτεί. Μία από αυτές, είναι και ο τρόπος αξιολόγησης των εργαζομένων στο Δημόσιο, αφού η διαδικασία αυτή θα αποτελέσει και πρόκριμα για την αναδιοργάνωση του Δημοσίου και τις απαραίτητες μετακινήσεις ή και απομακρύνσεις υπαλλήλων.
Ποσόστωση στις βαθμολογήσεις
Βασικό στοιχείο της νέας ρύθμισης θα αποτελεί η ποσόστωση στις βαθμολογήσεις. Όπως χαρακτηριστικά παραδεχόταν προ ημερών ο αρμόδιος υπουργός Κυρ. Μητσοτάκης «όταν πήγα στο υπουργείο και ζήτησα στοιχεία διαπίστωσα ότι πρακτικά όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι παίρνουν τον μέγιστο βαθμό στην αξιολόγηση».
Με το νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή λοιπόν, θα υποχρεώνονται στο εξής οι αξιολογητές όχι μόνο να ιεραρχήσουν τους υπαλλήλους βαθμολογώντας τις επιδόσεις τους και την επίτευξη στόχων που έχουν τεθεί, αλλά λαμβάνοντας υπόψη -ως κριτήριο- ότι υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη για το πόσοι μπορούν να αριστεύουν σε κάθε φορέα. «Δεν μπορεί το 100% των υπαλλήλων να εμφανίζονται αριστούχοι, χάνει το νόημά της η αξιολόγηση με αυτό τον τρόπο», σχολιάζουν κύκλοι του υπουργείου. Πρακτικά, στο εξής, μέσω των νέων ρυθμίσεων θα υπάρξουν συγκεκριμένες ποσοστώσεις για τις αντίστοιχες κλίμακες βαθμολόγησης, στις οποίες και θα τοποθετούνται οι υπάλληλοι κατόπιν της αξιολόγησής τους.
Μεγάλο στοίχημα για το υπουργείο όμως αποτελεί και το θέμα της επιλογής των προϊσταμένων στο Δημόσιο. Η σχετική ρύθμιση, βασική φιλοσοφία της οποίας θα είναι να μπουν σε πρώτο πλάνο τα προσόντα, έναντι της ιεραρχίας αποφασίστηκε τελικώς να έρθει στη Βουλή με χωριστό νομοσχέδιο.
Με αυτή, θα ενισχύονται δηλαδή τα κριτήρια που αφορούν τα τυπικά προσόντα (πτυχία, μεταπτυχιακά κ.ά.) των υποψηφίων γενικών διευθυντών, διευθυντών και τμηματαρχών, με στόχο να έχουν πλεονέκτημα οι νεότεροι προσοντούχοι υπάλληλοι έναντι των στελεχών που διαθέτουν κυρίως εμπειρία.
Στις προβλέψεις που μελετώνται συμπεριλαμβάνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, και η διεξαγωγή ειδικής συνέντευξης στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Στο πλαίσιο αυτό και σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα η συνέντευξη αναμένεται να είναι ανοιχτή στους συνυποψηφίους, να μαγνητοφωνείται και να πραγματοποιείται από επιτροπές ανώτατων στελεχών που θα έχουν εκπαιδευτεί στο εξωτερικό.
«Λουκέτο» σε 12 μικρούς φορείς
Παράλληλα με την ίδια ρύθμιση, οδηγούνται σε οριστικό «λουκέτο» 12 μικροί φορείς του Δημοσίου. Αν και οι ζυμώσεις έφεραν καθυστερήσεις στην τελική επιλογή της επίμαχης λίστα, τελικώς, σύμφωνα με πληροφορίες οι απολύσεις οι οποίες θα προκύψουν από τους συγκεκριμένους οργανισμούς θα είναι εξαιρετικά περιορισμένες και δεν πρόκειται να ξεπεράσουν τις 200. Αν μάλιστα λάβει κανείς υπόψη ότι μεταξύ των 12 φορέων είναι και το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, από το οποίο θα απολυθούν 130 εργαζόμενοι, τότε εύκολα γίνεται αντιληπτό πως περισσότερος ήταν ο θόρυβος από την ουσία.
Ο λόγος που οι απολύσεις είναι περιορισμένες, οφείλεται και στο γεγονός ότι εκτός από Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, περιλαμβάνονται και ορισμένα Δημοσίου Δικαίου, για τα οποία ο νόμος προβλέπει διαθεσιμότητα-μετακίνηση του προσωπικού τους και όχι απομάκρυνση. Στο κυβερνητικό επιτελείο πάντως δικαιολογούν τις καθυστερήσεις στην επιλογή των οργανισμών, με το επιχείρημα ότι κάποιοι από αυτούς ήταν επιφορτισμένοι με την υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων ή κοινωνικής αποστολής και έπρεπε πρώτα να προβλεφθεί η μεταφορά των αρμοδιοτήτων σε άλλους φορείς.
Απολυμένοι ΕΡΤ
Σε κάθε περίπτωση πάντως ο απαιτούμενος αριθμός των 4.000 απολύσεων έχει εξασφαλισθεί, κυρίως μέσω των απολυμένων της ΕΡΤ. Στα στοιχεία που θα παρουσιάσει το υπουργείο στην τρόικα, θα συμπεριλάβει τελικώς, βάσει του σχεδιασμού τις 2.500 απολύσεις από την ΕΡΤ, καθώς εντός του 2013 δεν είχε διενεργηθεί ακόμη καμία πρόσληψη για το νέο φορέα. Εκτός αυτών, στη λίστα υπολογίζονται περίπου 300 υπάλληλοι με πειθαρχικά παραπτώματα, 700 που θα οδηγηθούν εκτός Δημοσίου, καθώς απουσιάζουν επί μακρόν επικαλούμενοι λόγους υγείας, 200 από τα Νομικά Πρόσωπα που όπως ήδη αναφέραμε θα κλείσουν, καθώς και οι δημοτικοί αστυνομικοί που εντοπίσθηκαν να έχουν διοριστεί με πλαστά πιστοποιητικά.
Στην έξοδο 6.000 συμβασιούχοι
Την ίδια ώρα με υπουργική απόφαση του Κυρ. Μητσοτάκη τίθενται εκτός Δημοσίου, χιλιάδες συμβασιούχοι οι οποίοι παρέμεναν επί σειρά ετών στις υπηρεσίες τους με προσωρινές διαταγές και ασφαλιστικά μέτρα και ο αριθμός των οποίων εκτιμάται ότι φθάνει τις 6.000.
Η απόφαση ενεργοποιεί νομοθετική ρύθμιση του περασμένου Ιουλίου του υπουργείου Δικαιοσύνης, η οποία προέβλεπε πως εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις συμβασιούχων έπρεπε να έχουν εκδικαστεί το αργότερο μέχρι την πρώτη Νοεμβρίου του 2013, διαφορετικά επέρχετο αυτοδίκαια άρση των ασφαλιστικών μέτρων ή των προσωρινών διαταγών.
Με την τωρινή απόφαση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, προβλέπεται η διαγραφή των συγκεκριμένων συμβασιούχων από το Μητρώο Μισθοδοτούμενων και επισημαίνεται ότι στο εξής δεν πρέπει να γίνονται δεκτές οι παρεχόμενες υπηρεσίες τους. Γίνεται μάλιστα λόγος και για ποινικές και πειθαρχικές κυρώσεις κατά υπηρεσιακών παραγόντων που δεν θα συμμορφωθούν με την εντολή αυτή.
Του Ηλία Μπενέκου