Στόχος τους να καταρρίψουν τις προβλέψεις της συσκευής
Είναι η τελευταία μόδα – εάν όχι η τελευταία τρέλα: οι ευρωπαίοι οδηγοί, με πρώτους τους Βρετανούς, κοντράρουν το GPS των αυτοκινήτων τους με στόχο να φτάσουν πιο γρήγορα στον προορισμό τους από τον χρόνο που προβλέπει η συσκευή. Και για να κερδίσουν το στοίχημα, παραβιάζουν όρια ταχύτητας και φωτεινούς σηματοδότες αδιαφορώντας για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και θέτοντας σε κίνδυνο όχι μόνο τη δική τους σωματική ακεραιότητα αλλά και πολλών ακόμη ανθρώπων.
Ο συναγερμός χτύπησε από έκθεση που είδε το φως της δημοσιότητας στη Βρετανία. Σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία ICM, 7 εκατομμύρια οδηγοί στη Γηραιά Αλβιώνα επιχειρούν κάθε μέρα να νικήσουν τα συστήματα δορυφορικής πλοήγησης. Οπως επισημαίνεται στην έκθεση, πρόκειται πραγματικά για ένα πολύ επικίνδυνο παιχνίδι αφού τα GPS δεν κάνουν λάθος ποτέ και αν υποδεικνύουν ένα μέσο χρονικό διάστημα το κάνουν υπολογίζοντας τον βαθμό κυκλοφοριακής συμφόρησης, τα φανάρια και τα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας. Επομένως, υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να νικήσει κανείς τον χρόνο: να παραβιάσει τον νόμο. Καθόλου τυχαία, το 51% των οδηγών που κοντράρουν το GPS παραδέχεται ότι παραβιάζει τα όρια ταχύτητας.
Αν και δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία, το φαινόμενο βρίσκεται σε άνθηση και στην Ιταλία, όπως διαπιστώνει η «Λα Ρεπούμπλικα» έπειτα από μικρή έρευνα στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Οι ίδιοι οι οδηγοί δεν διστάζουν να ομολογήσουν στην ιταλική εφημερίδα ότι η κόντρα με το GPS τούς προσφέρει τεράστια ικανοποίηση γιατί η συσκευή τούς δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθούν την πρόοδο που έχουν κάνει, αφού καταγράφει σε πραγματικό χρόνο – με βάση τη μέση ωριαία ταχύτητα – τον χρόνο άφιξης στον προορισμό. Το πόσο επικίνδυνο είναι αυτό το παιχνίδι αναδεικνύεται από ένα άλλο στοιχείο της έκθεσης: το 2% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι είχε κάποιου είδους ατύχημα στην προσπάθειά του να νικήσει τον χρόνο. Είναι οξύμωρο εάν λάβει υπόψη του κανείς ότι οι εταιρείες του κλάδου εργάζονται για τη βελτίωση των συστημάτων δορυφορικής πλοήγησης με γνώμονα την ασφάλεια.
«Εισάγοντας μια κάρτα SIM στη συσκευή, οι οδηγοί μπορούν να έχουν πάρα πολλές πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση στους δρόμους», εξηγεί ο Λούκα Ταμακάρο, υπεύθυνος της ιταλικής εταιρείας Tom Tom Italia.
Γεγονός είναι, ωστόσο, ότι μαζί με τη διάδοση των GPS αυξάνεται και η δυνατότητα εσφαλμένης χρήσης. «Αναμφισβήτητα οι συσκευές δορυφορικής πλοήγησης είναι στοιχεία ασφάλειας επειδή προσφέρουν πολλές πληροφορίες. Μπορούν όμως να γίνουν επικίνδυνες από την κακή χρήση. Κάποιοι οδηγοί τοποθετούν το GPS στο παρμπρίζ, το χαντς φρι του κινητού τηλεφώνου κρεμασμένο στο καθρεφτάκι και το στέρεο συνδεδεμένο με το iPod. Αυτό δεν είναι αυτοκίνητο αλλά χριστουγεννιάτικο δέντρο. Και εγκυμονεί κινδύνους», παρατηρεί ο Ρομπέρτο Σγκάλα, διευθυντής της ιταλικής τροχαίας.
Εξίσου επικίνδυνα είναι τα GPS που προειδοποιούν για την ύπαρξη ραντάρ ταχύτητας στους δρόμους. Με ποιον τρόπο; «Ηταν η ίδια η τροχαία», απαντά ο ιταλός ειδικός, «που δημοσιοποίησε τα σημεία όπου υπάρχουν ραντάρ ταχύτητας πριν ακόμη το επιβάλει ο νόμος. Σκοπός μας ήταν να προωθήσουμε την έννοια της πρόληψης. Αλλά εάν κάποιος χρησιμοποιεί το GPS για να τρέξει, να μειώσει ταχύτητα όταν υπάρχει η προειδοποίηση για ραντάρ κι έπειτα να επιταχύνει, τότε το μήνυμα “ραντάρ ταχύτητας – επιβραδύνετε” ερμηνεύεται ως προτροπή για γκάζι».