Διαφωνούν με την πρόταση και με τους άλλους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας για τον νέο νόμο – πλαίσιο
Πολλά τμήματα των ΤΕΙ και αρκετά πανεπιστημιακά θα μπορούσαν να παρέχουν πτυχία με τριετείς σπουδές αντί των τετραετών που ισχύουν σήμερα. Ωστόσο οι πρυτάνεις δείχνουν να διαφωνούν με αυτήν την πρόταση και με τους άλλους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας για τον νέο νόμο – πλαίσιο.
«Προ ετών με επισκέφθηκε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης και μου είπε ότι οι 3ετείς σπουδές που είχαν θεσπιστεί βάσει της Συνθήκης της Μπολόνιας απέτυχαν, και το πανεπιστήμιό του σκέφτεται να τις καταργήσει επαναφέροντας τις τετραετείς. Αυτό που οι άλλοι πάνε να αποσύρουν, εμείς πάμε να εφαρμόσουμε και μάλιστα με 10 χρόνια καθυστέρηση;».
Με αυτά τα λόγια ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδόσης Πελεγρίνης απέρριψε, μιλώντας στα «ΝΕΑ», την πρόταση του υπουργείου Παιδείας που, μαζί με τις υπόλοιπες αλλαγές που επίκεινται στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με τον νέο νόμο – πλαίσιο, παρουσιάζεται σήμερα από την Αννα Διαμαντοπούλου σε άτυπο Υπουργικό Συμβούλιο και το Σάββατο στη Σύνοδο Πρυτάνεων που θα γίνει στον Βόλο.
«Αυτό που θα έπρεπε να συζητάμε είναι το πώς θα γίνουν οι σπουδές καλύτερες, το πώς θα συγχωνευθούν κάποια τμήματα, το πώς θα βελτιωθούν τα οικονομικά μας. Ομως το υπουργείο απαξιώνει τα πανεπιστήμια», υποστηρίζει ο κ. Πελεγρίνης.
Αναμόρφωση σπουδών. Ωστόσο, παρότι αρκετά ιδρύματα δείχνουν να διαφωνούν τόσο με αυτήν την πρόταση όσο και με τα Συμβούλια Διοίκησης, την επιλογή αντί εκλογής των πρυτάνεων ή την εισαγωγή φοιτητών σε σχολές αντί σε τμήματα το πρώτο έτος, πανεπιστημιακοί αποδέχονται ότι σε αρκετά προγράμματα σπουδών η χρονική διάρκεια θα μπορούσε να μειωθεί στα 3 έτη, αρκεί να συμφωνήσουν τα ιδρύματα και να αναμορφωθούν τα προγράμματα. Εξάλλου σε άλλες χώρες, οι ίδιες σπουδές που στην Ελλάδα απαιτούν 4 χρόνια, γίνονται σε τρία.
Ο σχεδιασμός της διάρκειας σπουδών σε πολλά τμήματα των πανεπιστημίων και ΤΕΙ της χώρας μας εξάλλου, δεν έγινε με γνώμονα τις απαιτήσεις του κάθε επαγγέλματος, αλλά επικράτησε η αντίληψη ότι όσα περισσότερα είναι τα έτη σπουδών τόσο καλύτερο είναι το τμήμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι οι μηχανικοί στην Ελλάδα έχουν πέντε έτη σπουδών, ενώ στις αγγλοσαξονικές χώρες είναι τρία και στη Γερμανία τέσσερα. Δείγμα της κατάστασης που επικρατεί στη χώρα με τον χρόνο των σπουδών, είναι ότι το Πολυτεχνείο της Αθήνας εδώ και χρόνια διεκδικεί την κατοχύρωση του (5ετούς) πτυχίου του στο επίπεδο του μάστερ, χωρίς όμως να παρέχει κάποιο πρώτο ενδιάμεσο πτυχίο. Μάλιστα, το ΕΜΠ χορηγεί στους αποφοίτους του και βεβαίωση ότι το πτυχίο αντιστοιχεί σε μάστερ, η οποία όμως… δεν αναγνωρίζεται από το ελληνικό κράτος! Ο πρύτανης Σίμος Σιμόπουλος εξηγεί ότι αυτό συμβαίνει καθώς το ΕΜΠ έχει εκφραστεί αρνητικά στη διάσπαση των σπουδών σε 2 κύκλους που προβλέπει η Συνθήκη της Μπολόνιας.
Αλλος λόγος αυτού του σχεδιασμού ήταν, λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας καθηγητών ΤΕΙ (ΟΣΕΠ) Γιάννης Τσάκνης, ότι το επίδομα σπουδών στους εργαζομένους του δημόσιου τομέα ήταν 5% ανά έτος σπουδών, οπότε ο πτυχιούχος των πέντε ετών έπαιρνε υψηλότερο επίδομα σε σύγκριση με τον πτυχιούχο των τεσσάρων ετών!
«Τα σημερινά δεδομένα τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε διεθνές επίπεδο επιβάλλουν τον επαναπροσδιορισμό της διάρκειας φοίτησης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η οποία πρέπει να γίνεται με γνώμονα της απαιτήσεις του επαγγέλματος. Είναι βέβαιο ότι υπάρχουν τμήματα τόσο στα πανεπιστήμια όσο και στα ΤΕΙ που οι σπουδές μπορούν να ολοκληρωθούν σε τρία έτη, αυτό όμως πρέπει να αποφασιστεί από τις γενικές συνελεύσεις των τμημάτων και όχι από το υπουργείο Παιδείας», τονίζει ο κ. Τσάκνης.
Στα πανεπιστήμια πάντως αναμένεται αναβρασμός, καθώς η πρόθεση της κ. Διαμαντοπούλου να ψηφιστεί από τη Βουλή ο νέος νόμος μέσα στον Ιούλιο, έχει χαρακτηριστεί ως «αιτία πολέμου» τόσο από τους πρυτάνεις όσο και από τη συνδικαλιστική ηγεσία των πανεπιστημιακών.