Διαβάστε τα βασικά του στάδια – Θωρακίζονται τα ταμεία απέναντι στην παραβατικότητα – Στο στόχαστρο οι «μαϊμού συντάξεις»»
Αρχίζει την Πέμπτη στην Ολομέλεια της Βουλής, η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, αλλά και στην αγορά εργασίας (σύστημα «Αριάδνη»).
Πρόκειται για μια σειρά θεσμικών παρεμβάσεων στην υφιστάμενη νομοθεσία, αλλά και στην πρακτική λειτουργία των ασφαλιστικών ταμείων, που αποσκοπούν στην απόλυτη θωράκιση του ασφαλιστικού συστήματος.
Σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα του υπουργού Εργασίας κ. Γ. Βρούτση προς τους βουλευτές των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση (Ν.Δ., ΠαΣοΚ, ΔΗΜΑΡ), το 2013 χαρακτηρίζεται ως «έτος νοικοκυρέματος και οργανωτικής εξυγίανσης του ασφαλιστικού σύστημα της χώρας».
Στόχος είναι η διαμόρφωση όρων διαφάνειας και δικαιοσύνης και η οριστική απαλλαγή από κάθε μορφής παραβατικότητα. «Με συγκεκριμένα βήματα επιδιώκουμε οι λέξεις, «καταχρηστικές συντάξεις» ή «μαϊμού συντάξεις», να καταστούν άγνωστες», σημειώνει ο υπουργός Εργασίας. Τα στάδια του βηματισμού είναι τα εξής:
1. Καθολική αυτοπρόσωπη απογραφή
Το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση αυτή είναι η διενέργεια καθολικής αυτοπρόσωπης καταγραφής συνταξιούχων, ταυτόχρονα σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας, ακόμα και στις μέχρι σήμερα γκρίζες ζώνες των συντάξεων αιτία θανάτου. Το πρώτο αυτό βήμα υλοποιείται ήδη και βρίσκεται λίγο πριν την ολοκλήρωση του.
Τα ευρήματα δυστυχώς μέχρι σήμερα είναι αποκαλυπτικά και επιβεβαιώνουν το τεράστιο μέγεθος της ανομίας, που επικρατούσε για χρόνια στο ασφαλιστικό μας σύστημα, καθώς και την αιμορραγία πόρων, που αυτή προκαλούσε.
Συγκεκριμένα μέχρι σήμερα, το σύνολο των αναπόγραφων σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία ανέρχεται σε 53.694 (που αντιστοιχεί σε ποσό διαρροής ύψους περίπου 420 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως) χωρίς να έχουν ακόμα προσμετρηθεί τα ευρήματα της προαναφερθείσας τελευταίας απογραφής αιτία θανάτου σε Δημόσιο και ΙΚΑ, που σίγουρα θα διευρύνουν πολύ περισσότερο τα μέχρι σήμερα ευρήματα και θα κάνουν την εικόνα ακόμα πιο ζοφερή.
2. Θεσπίζεται το σύστημα «Αριάδνη»
Με το νέο σύστημα επιτυγχάνεται η οριστική καταπολέμηση της ανομίας και ιδιαίτερα αυτής που αφορά στην καταχρηστική λήψη συνταξιοδοτικών παροχών και άλλων κοινωνικών μεταβιβάσεων από άτομα που δεν τις δικαιούνται (και συνεπώς θα καταστεί άνευ αντικειμένου οιαδήποτε ανάγκη μελλοντικής απογραφικής διαδικασίας συνταξιούχων) καθώς εμποδίζεται η γέννηση κάθε μορφής παραβατικότητας. Συνήθη συμπτώματα παραβατικότητας αυτής της μορφής, αποτελούν η παράνομη είσπραξη συντάξεων από συγγενείς ή οικείους του θανόντος, συντάξεις χηρείας που συνέχισαν να εισπράττονται από πρώην δικαιούχους, που συνήψαν εν τω μεταξύ νέο γάμο ή κατήρτισαν σύμφωνο συμβίωσης, οικογενειακά επιδόματα που καταβάλλονται σε διαζευγμένους μολονότι δεν έχουν την επιμέλεια των τέκνων, κ.λπ. Πρόκειται για διάσπαρτες νησίδες παραβατικότητας που, διαχρονικά, αποτελούσαν «πληγή» στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, κατασπαταλώντας πολύτιμους πόρους ( 420 εκ ετησίως, όπως έμμεσα εκτιμήθηκε από τα αποτελέσματα των πρόσφατων απογραφών) και πλήττοντας – πέρα από την ηθική διάσταση – καίρια την οικονομική και κοινωνική αποτελεσματικότητα του συστήματος κοινωνικής προστασίας στη χώρα μας.
∙ Με το σύστημα «Αριάδνη» η πληροφορία της ληξιαρχικής μεταβολής θα φτάνει σε πραγματικό χρόνο στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ στη ΓΓΠΣ και σε άλλους ενδιαφερόμενους φορείς.
∙ Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το Δημόσιο θα μπορέσει άμεσα να αναστείλει τις πληρωμές σε μη δικαιούμενα πρόσωπα.
Το σύστημα «Αριάδνη» αναπτύσσεται με τη μορφή «δικτύου συνεργασίας» των εμπλεκόμενων υπουργείων, δημόσιων υπηρεσιών και θεσμικών φορέων (ληξιαρχεία, Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, φορείς κοινωνικής ασφάλισης, ΗΔΙΚΑ και συμβολαιογράφοι) και δεν συνεπάγεται απολύτως κανένα κόστος (χρηματικό ή/και γραφειοκρατικό) για τον ασφαλισμένο και, γενικότερα, τον πολίτη.
Ειδικότερα: Για να είναι δυνατή η ενημέρωση όλων των συναρμόδιων φορέων δημιουργείται στο Υπουργείο Εσωτερικών Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων και τηρείται κεντρική βάση δεδομένων αυτού. Από αυτήν την κεντρική βάση δεδομένων θα μπορούν να αντλήσουν τα ανωτέρω ληξιαρχικά στοιχεία η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ ΑΕ), ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) και κάθε άλλος διαπιστευμένος φορέας.
3. Πλήρης ενημέρωση της ηλεκτρονικής βάσης της ΗΔΙΚΑ και των Ταμείων με καταγραφή των ΑΦΜ και ΑΜΚΑ ανά σύνταξη, στο σύνολο των καταβαλλόμενων συντάξεων
Ήδη από 1-1-2013 έχουμε ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια ανεύρεσης του ΑΦΜ και ΑΜΚΑ ανά σύνταξη καθώς είναι απαραίτητο και αναγκαίο στοιχείο για τον πλήρη έλεγχο και την παρακολούθηση με απόλυτα διαφανή τρόπο της εφαρμογής των νόμων στο ασφαλιστικό μας σύστημα.
Μέχρι σήμερα με επίμονη προσπάθεια και ηλεκτρονικές ταυτοποιήσεις έχουμε περιορίσει σημαντικά τις αποκλίσεις.
Συγκεκριμένα σύμφωνα και με την τελευταία ροή ( την 10-3-2013) δεδομένων μεταξύ των Ταμείων και της ΗΔΙΚΑ επί συνόλου 4.390.378 συντάξεων εμφανίζονται 167.364 με κενά ή άκυρα ΑΜΚΑ (απόκλιση 3,81%) και 152.311 με κενά ή άκυρα ΑΦΜ (3,46%). Επιπρόσθετα έχουν εντοπιστεί 15.882 συντάξεις για τις οποίες δεν είναι γνωστό ούτε το ΑΜΚΑ ούτε το ΑΦΜ. Με συντονισμένες ενέργειες μεταξύ των Ταμείων και της ΗΔΙΚΑ, ήδη έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες ώστε οι αποκλίσεις αυτές να εξαλειφθούν πλήρως, πολύ σύντομα. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργήσουμε ένα από τα πιο σύγχρονα ασφαλιστικά συστήματα σε επίπεδο ελέγχου και ενημέρωσης.
Τέλος, ρητώς προβλέπεται ότι σε περίπτωση μη κοινοποίησης του ΑΜΚΑ ή ΑΦΜ στην ΗΔΙΚΑ Α.Ε., αναστέλλεται προσωρινά η καταβολή της οικείας σύνταξης, η οποία επαναχορηγείται άμεσα μετά την ενημέρωση της ΗΔΙΚΑ Α.Ε. για τα ελλείποντα στοιχεία.
4. Αναζήτηση των αχρεωστήτως καταβληθεισών συντάξεων
Τα στοιχεία των συνταξιούχων, που έλαβαν αχρεώστητα, χωρίς να δικαιούνται σύνταξη ή άλλη συνδεδεμένη με αυτήν παροχή, καταχωρούνται, αμέσως μετά την αναστολή της οικείας καταβολής, σε ειδική ηλεκτρονική βάση δεδομένων με την ονομασία «Μητρώο Παραβατικότητας», που συστήνεται και λειτουργεί ειδικά προς το σκοπό αυτό στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ. Μέσα από το μητρώο αυτό παρακολουθούνται ανά Ταμείο όλες οι περιπτώσεις των μη δικαιούμενων συνταξιούχων, έτσι ώστε να αναζητηθούν στην συνέχεια όλα τα χρήματα, που έλαβαν χωρίς να τα δικαιούνται.
5. Αναβαθμίζεται η ΗΔΙΚΑ ΑΕ σε κεντρικό φορέα ηλεκτρονικής διασταύρωσης και ελέγχου του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας
Η έλλειψη της ηλεκτρονικής αυτής πλατφόρμας ήταν η αιτία να δημιουργηθούν και μια σειρά από νέα προβλήματα που είχαν σαν αποτέλεσμα την αδυναμία εφαρμογής ψηφισμένων νόμων (άρθρο 38 ν. 3863/2010, άρθρο 11 ν. 3865/2010, άρθρο 44 ν. 3986/2011 και άρθρο 6 ν. 4051/2012) λόγω αδυναμίας να υπολογιστεί το άθροισμα των καταβαλλόμενων συντάξεων ανά συνταξιούχο.
Επιπλέον, σύμφωνα με οδηγίες, που έχουν δοθεί από τον Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, θα γίνει επανεκκίνηση του συστήματος στις 10-4-2013 και επανυπολογισμός όλων των συντάξεων στην κατεύθυνση της εφαρμογής όλων των νόμων αναδρομικά από 1-1-2013 προς άρση κάθε αδικίας που δημιουργήθηκε λόγω της άνισης μεταχείρισης των συνταξιούχων.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι και το ότι από 1-7-2013 η ΗΔΙΚΑ ΑΕ μετατρέπεται σε ενιαία αρχή πληρωμής συντάξεων γεγονός, που συμβάλλει στη διαφάνεια και στην ταχύτερη απονομή των συντάξεων καθώς συνδέεται με το σύστημα ΔΙΑΣ. Η αναβάθμιση κατά τα ανωτέρω του ρόλου της ΗΔΙΚΑ ΑΕ θα έχει σαν συνέπεια τα ακόλουθα:
∙ Δεν θα αποστέλλονται πλέον ταχυδρομικά τα ετήσια εκκαθαριστικά των συντάξεων σε κανένα συνταξιούχο, καθώς τα σχετικά ποσά θα εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στην ηλεκτρονική δήλωση κάθε συνταξιούχου. Με τον νέο ρόλο της ΗΔΙΚΑ ΑΕ καταρχήν γίνεται εφικτή η προσυμπλήρωση από τη ΓΓΠΣ της ηλεκτρονικής φορολογικής δήλωσης συνταξιούχων φορολογουμένων στη βάση των στοιχείων, που της διαβιβάστηκαν από την ΗΔΙΚΑ ΑΕ. Το όφελος από την θεσπιζόμενη εφαρμογή είναι ιδιαίτερα μεγάλο για τα ασφαλιστικά ταμεία καθώς δημιουργεί σημαντικές εξοικονομήσεις δαπανών λόγω της μη αποστολής εκατομμυρίων εκκαθαριστικών κάθε χρόνο. Έτσι μειώνεται σημαντικά το διοικητικό κόστος, εξοικονομούνται ανθρώπινοι πόροι, καταπολεμάται η γραφειοκρατία αλλά προκύπτει και ένα ιδιαίτερα σημαντικό όφελος από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, που έχει διαπιστωθεί (από πρόσφατες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις) σε εισοδήματα συνταξιούχων ύψους 80 εκατ. Ευρώ λόγω της ανακριβούς δήλωσης των εισοδημάτων τους από συντάξεις.
∙ Οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης με ευθύνη των διοικητών τους υποχρεούνται να κοινοποιήσουν στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ ηλεκτρονικό αρχείο με τα πλήρη στοιχεία των μη απογραφέντων, κατά τις απογραφές των ετών 2011, 2012 και 2013, συνταξιούχων και το μηνιαίο ποσό της σύνταξης αυτών, καθώς και τα στοιχεία των συνταξιούχων, οι οποίοι έλαβαν χωρίς να δικαιούνται επίδομα, σύνταξη ή οποιαδήποτε άλλη οικονομική παροχή.
∙ Εντός ενός μηνός από την κοινοποίηση των στοιχείων αυτών η αρμόδια υπηρεσία της ΗΔΙΚΑ Α.Ε. υποχρεούται να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες για την αναστολή της καταβολής των πάσης φύσεως οικονομικών παροχών και συντάξεων.
∙ Επιπλέον σε αυτές τις περιπτώσεις η ΗΔΙΚΑ ΑΕ προβαίνει στην άμεση αναστολή της δυνατότητας ηλεκτρονικής συνταγογράφησης για τον ΑΜΚΑ του μη δικαιούμενου συνταξιούχου και ενημερώνει σχετικά τον ΕΟΠΥΥ.
∙ Τα στοιχεία των συνταξιούχων που λάμβαναν, χωρίς να δικαιούνται σύνταξη ή άλλη παροχή, καταχωρούνται, αμέσως μετά την αναστολή της καταβολής, στην ειδική ηλεκτρονική βάση δεδομένων με τον όρο «Μητρώο Παραβατικότητας» που, όπως προαναφέρθηκε, δημιουργείται και λειτουργεί ειδικά προς το σκοπό αυτό στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ.
∙ Για πρώτη φορά από 1-3-2013 τίθεται ως υποχρεωτικό περιεχόμενο της συνταξιοδοτικής πράξης ο ΑΜΚΑ και ΑΦΜ. Ειδικότερα προβλέπεται ότι στην απόφαση συνταξιοδότησης με ευθύνη του υπογράφοντος αυτήν οργάνου αναγράφεται υποχρεωτικά ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου και ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης του δικαιούχου και του συζύγου αυτού εφόσον είναι έγγαμος. Η πρόβλεψη αυτή κρίθηκε αναγκαία καθώς χωρίς την αναγραφή ΑΜΚΑ και ΑΦΜ ήταν δυσχερής η διενέργεια ελεγκτικών επαληθεύσεων. Η ρύθμιση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο του εξορθολογισμού και του εκσυγχρονισμού του ασφαλιστικού συστήματος με τη διευρυμένη εφαρμογή σύγχρονων ηλεκτρονικών πληροφοριακών συστημάτων και υπηρετεί άμεσα τους σκοπούς της χρηστής διοίκησης.
∙ Επιπλέον καθιερώνονται μηνιαίες διασταυρώσεις από την ΗΔΙΚΑ με τα μητρώα του Εθνικού Συστήματος Πληρωμών Συντάξεων, του ΑΜΚΑ και της ΓΓΠΣ προκειμένου:
α. να ενημερώνονται όλα τα Ταμεία για παραβατική συμπεριφορά συνταξιούχων τους που έχει εντοπιστεί σε άλλο Ταμείο.
β. να παρέχονται στις αρμόδιες αρχές όλα τα αρχεία εντοπισμού των παραβατών και στοιχειοθεσίας των παραβάσεων.
Με σκοπό τη διαφάνεια, τη χρηστή διοίκηση και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων δημιουργείται στο Υπουργείο Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας με την τεχνική υποστήριξη της ΗΔΙΚΑ Ενιαίο Ηλεκτρονικό Αρχείο Ακίνητης Περιουσίας όλων των φορέων εποπτείας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, στοιχεία του οποίου θα δημοσιεύονται στο διαδίκτυο. Οι εποπτευόμενοι από το Υπουργείο Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας φορείς, που διαθέτουν ακίνητη περιουσία υποχρεούνται από 1-5-2013 να ενημερώνουν εντός μηνός από κάθε μεταβολή την παραπάνω ενιαία βάση δεδομένων και να αναρτούν τις διακηρύξεις μίσθωσης, ανάθεσης εργολαβιών ή πώλησης των ακινήτων τους.
6. Αυστηροποιείται η αντιμετώπιση των παραβατικών συμπεριφορών υπαλλήλων του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα που στρέφονται κατά του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας και τη θέσπιση τους ως ιδιώνυμου εγκλήματος και επιπλέον συντέμνεται ο χρόνος απόδοσης δικαιοσύνης
7. Ενισχύεται η ελεγκτική αποτελεσματικότητα του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας και των άλλων ελεγκτικών οργάνων του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας, ιδίως ως προς την καταπολέμηση της αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας με τη συνδρομή της Οικονομικής Αστυνομίας
8. Για την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής, την αύξηση των εσόδων στα ασφαλιστικά ταμεία και την ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών, καθιερώνεται το ασφαλιστικό πιστοποιητικό για τις μεγάλες επιχειρήσεις
9. Οργανώνεται στοχευμένος εντοπισμός περιπτώσεων αδήλωτης απασχόλησης ατόμων που λαμβάνουν ταυτόχρονα επίδομα ανεργίας (π.χ. ύστερα από εικονική καταγγελία της σύμβασης εργασίας τους) με σκοπό την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής και της καταχρηστικής λήψης κοινωνικών μεταβιβάσεων
10. Αναδιαμορφώνεται και ενισχύεται η συμφιλιωτική διαδικασία που μπορεί να προωθεί το ΣΕΠΕ και οι αρμόδιοι επιθεωρητές εργασίας
11.. Θεσπίζεται η δυνατότητα – για πρώτη φορά στη χώρα μας – σε κατόχους άδειας ασκήσεως επαγγέλματος (ιατροί, οδοντίατροι, δικηγόροι, μηχανικοί, κ.λπ.), οι οποίοι όμως δεν ασκούν ελεύθερο ή άλλο επάγγελμα, να μπορούν να εγγράφονται ως άνεργοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ
12. Καταργείται ως λόγος διαγραφής των εγγεγραμμένων ανέργων από τα μητρώα του ΟΑΕΔ, η συμμετοχή τους σε προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης
13. Καταργούνται δώδεκα (12) θέσεις ειδικών συνεργατών του Υπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας από τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων
14. Αναγνωρίζεται θεσμικά ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ως ισότιμος κοινωνικός εταίρος με τις λοιπές αντιπροσωπευτικές εργοδοτικές οργανώσεις
15. Διευρύνονται οι σκοποί του ΟΑΕΔ ώστε να συμπεριληφθούν και οι πιο σημαντικές κοινωνικές δραστηριότητες των καταργηθέντων Οργανισμών Εργατικής Εστίας και Κατοικίας (ΟΕΕ & ΟΕΚ)
Δημιουργείται λογαριασμός με την επωνυμία «Ενιαίος Λογαριασμός για την Εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών» (Ε.Λ.Ε.Κ.Π.)», ο οποίος απορροφά τους μέχρι σήμερα τους νομοθετημένους πόρους υπέρ ΟΕΕ και ΟΕΚ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αναβαθμίζεται το σύστημα κοινωνικής προστασίας που παρέχει ο ΟΑΕΔ και εμπλουτίζεται με δραστηριότητες των καταργηθέντων οργανισμών, όπως η αποπεράτωση προγραμμάτων στεγαστικής προστασίας, η υλοποίηση προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού, προγραμμάτων συμμετοχής στις κατασκηνώσεις παιδιών ευπαθών οικογενειών, η επιδότηση ενοικίου, η λειτουργία βρεφονηπιακών σταθμών, η συνδρομή στη συλλογική οργάνωση και δράση του εργατικού δυναμικού, ενόψει της βελτίωσης του βιοτικού του επιπέδου κ.λ.π.
16. Απλουστεύεται το καθεστώς ασφάλισης των ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων με μόνο κριτήριο τη δυναμικότητα ως προς τον αριθμό των δωματίων
17. Αναβαθμίζεται το πλαίσιο λειτουργίας των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ)
Αυτό επιτυγχάνεται κυρίως μέσα από την δημιουργία κινήτρων για την ενισχυμένη στελέχωσή τους με ιατρικό δυναμικό. Παράλληλα προβλέπεται ότι συνεχίζεται η απονομή σύνταξης, ακόμη και αν ο ελεγχόμενος συνταξιούχος δεν έχει ακόμη ελεγχθεί από τα ΚΕΠΑ (μέχρι 31.10.2013).
18. Παρατείνεται για ένα (1) χρόνο η ασφαλιστική κάλυψη (ιατροφαρμακευτική περίθαλψη) ανέργων και ανασφάλιστων ατόμων
Λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης και της μακροχρόνιας ανεργίας σε πολλούς τομείς και κλάδους της οικονομίας με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να μην συμπληρώνουν τις απαιτούμενες ημέρες εργασίας – ασφάλισης και να παραμένουν ανασφάλιστοι για υγειονομική και νοσοκομειακή περίθαλψη, κρίνεται σκόπιμη η θέσπιση των διατάξεων αυτών ώστε να δοθεί το δικαίωμα κάλυψης των ίδιων και των μελών οικογενείας τους .
19. Τροποποιείται η ρύθμιση για την παροχή βοηθήματος ανεργίας σε αυτοαπασχολουμένους και ελεύθερους επαγγελματίες
Με την τροποποίηση της ισχύουσας διάταξης πλέον καθίσταται εφικτή η απόδοση του βοηθήματος ανεργίας και σε επιστήμονες ελεύθερους επαγγελματίες (π.χ. δικηγόρους, μηχανικούς, κ.λπ.) χωρίς αυτοί να χρειαστεί να διακόψουν την ασφάλισή τους. Σημειώνεται ότι το παραπάνω βοήθημα ανεργίας χορηγείται ήδη σε ανέργους, πρώην αυτοαπασχολούμενους ασφαλισμένους στον ΟΑΕΕ και το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ.
20. Διευρύνεται σημαντικά η εισφοροσυλλεκτική βάση δια μέσου της χρήσης του εργοσήμου με σκοπό την αύξηση των εσόδων στα ασφαλιστικά ταμεία ενώ παράλληλα καλύπτονται ασφαλιστικά κατηγορίες περιστασιακά εργαζομένων που απασχολούνταν με μορφές αδήλωτης/ ανασφάλιστης εργασίας
Ειδικότερα στις υφιστάμενες κατηγορίες προστίθενται οι απασχολούμενοι με τον καθαρισμό σε κοινόχρηστους χώρους, οι κηπουροί σε κοινόχρηστους χώρους, οι διανομείς διαφημιστικών εντύπων με το σύστημα της διανομής χωρίς διεύθυνση αποδέκτη, οι απασχολούμενοι στην προώθηση προϊόντων προσώπου και σώματος για λογαριασμό μίας ή περισσότερων επιχειρήσεων κατ’ οίκον ή σε άλλο χώρο, οι απασχολούμενοι στην προώθηση καταναλωτικών προϊόντων σε πολυκαταστήματα, καταστήματα τροφίμων και υπεραγορές (super market) ενώ αποσαφηνίζεται και ρητά προβλέπεται η χρήση του εργοσήμου και στις αγροτικές εργασίες.
21. Προβλέπεται για πρώτη φορά η δυνατότητα χορήγησης σύνταξης από τον ΟΓΑ, ακόμη και αν ο ασφαλισμένος οφείλει εισφορές μέχρι το ποσό των 4.000 ευρώ
Για πρώτη φορά και για διευκόλυνση των αγροτών, που ενώ έχουν θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης, αδυνατούν να πάρουν σύνταξη και υγειονομική περίθαλψη λόγω οφειλών στον Ασφαλιστικό τους Φορέα τον ΟΓΑ, θεσπίζεται ειδική διάταξη χορήγησης σύνταξης με παρακράτηση από τη δικαιούμενη σύνταξη των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών.
22. Θεσπίζεται η δυνατότητα μίσθωσης ακινήτων ιδιοκτησίας ασφαλιστικών φορέων σε άλλους φορείς εποπτείας υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας με μικρό ετήσιο μίσθωμα μέχρι 4,8 % της ετήσιας αντικειμενικής αξίας (ή αγοραίας όπου δεν υφίσταται αντικειμενική).
23. Προβλέπεται η δυνατότητα επανεγγραφής στην κύρια και επικουρική ασφάλιση του ΟΑΕΕ, ατόμων (πρώην ασφαλισμένων) τα οποία διέκοψαν παλαιότερα το επάγγελμά τους και σήμερα έχουν νέα επαγγελματική δραστηριότητα ως επαγγελματίες.
24. Θεσπίζεται το ακατάσχετο των εισφορών που καταβάλλονται υπέρ των κλάδων και λογαριασμών του ΟΑΕΔ, οι οποίοι αποτελούν κοινωνικούς πόρους
25. Εισάγεται με πιο συστηματικό τρόπο – η πλέον δοκιμασμένη σε ευρωπαϊκό επίπεδο μέθοδος ενεργοποίησης των ανέργων για την επιτυχή ένταξη/επανένταξη των εγγεγραμμένων ανέργων στην αγορά εργασίας, δηλαδή η αρχή των «αμοιβαίων υποχρεώσεων» (mutual obligation principle)
Σύμφωνα με αυτή την αρχή – η οποία στηρίζεται στην αντίληψη ότι η αναζήτηση εργασίας μπορεί να είναι επιτυχής μόνο εάν ο ίδιος ο άνεργος συμμετέχει αποφασιστικά – οι άνεργοι υποχρεώνονται σε ενεργή αναζήτηση με αντάλλαγμα στοχοθετημένες ενέργειες, που θα τους βοηθήσουν είτε να βρουν εργασία είτε να αυξήσουν τις πιθανότητές εξεύρεσης εργασίας (μέσω ενίσχυσης των ικανοτήτων και δεξιοτήτων τους).
26. Επικαιροποιείται και διευρύνεται η σύνθεση της Εθνικής Επιτροπής για την Απασχόληση
Η νέα σύνθεσή της προβλέπει τη συμμετοχή των γενικών γραμματέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Ναυτιλίας και Αιγαίου και Τουρισμού, το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε.), εκπρόσωπο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (Ε.Ε.Τ.) και τον Πρόεδρο της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής της Ελλάδος (Ο.Κ.Ε.).
27. Ενεργοποιείται εντός του ΟΑΕΔ το πρόγραμμα κατασκηνωτικής συνδρομής