Η ανακοίνωση από το Υπουργείο Παιδείας του αριθμού των εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν προκάλεσε ιδιαίτερη ανησυχία μεταξύ των υποψηφίων, αφού οι μεταβολές, συγκριτικά με πέρυσι, δεν είναι μεγάλες.

Υπάρχει, βέβαια, μία διαφορά: ότι ουσιαστικά έχει αλλάξει η έννοια του αριθμού των εισακτέων, καθώς δεν φαίνεται πλέον πόσοι θα εισαχθούν, αλλά πόσες θέσεις προσφέρονται στα πανεπιστήμια. Πόσοι θα εισαχθούν, θα το μάθουμε στο τέλος Αυγούστου.

Ταυτόχρονα με τον αριθμό των εισακτέων, όμως, ανακοινώθηκαν και οι συντελεστές για τον προσδιορισμό της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), που κάνει φέτος «πρεμιέρα». Και με την πρεμιέρα της, όπως εκτιμούν εκπαιδευτικοί και ειδικοί ερευνητές στο χώρο της παιδείας, αναμένεται να αφήσει αρκετές χιλιάδες από τις θέσεις των εισακτέων κενές.

Να θυμίσουμε ότι ο συνολικός αριθμός των θέσεων στα ΑΕΙ είναι 77.415, δηλαδή 555 λιγότερες από πέρσι, ενώ ο αριθμός των υποψηφίων υπολογίζεται σε περίπου 100.000.

Ως προς το συντελεστή της ΕΒΕ, 196 τμήματα επέλεξαν το χαμηλότερο δυνατό συντελεστή, που είναι το 0,8. Τα περισσότερα υψηλόβαθμα τμήματα επέλεξαν τον υψηλότερο συντελεστή, το 1,2, ενώ στα τμήματα που αρνήθηκαν να ορίσουν συντελεστή, το Υπουργείο Παιδείας όρισε τον χαμηλότερο, δηλαδή το 0,8.

Κάποια τμήματα, ωστόσο, έθεσαν πολύ υψηλούς συντελεστές στο ειδικό μάθημα του ελεύθερου και γραμμικού σχεδίου, που ενδέχεται να τους στερήσει πολλούς φοιτητές. Για παράδειγμα, το τμήμα Γραφιστικής και αρκετά τμήματα Αρχιτεκτόνων όρισαν ως συντελεστή για τα δύο σχέδια το 1, που σημαίνει ότι οι υποψήφιοι πρέπει να γράψουν τουλάχιστον 15, για να έχουν δικαίωμα να δηλώσουν το τμήμα.

Συρίγος: Φταίει η υπογεννητικότητα

Το πρόβλημα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής δεν υπήρχε στις δεκαετίες του 1960, του 1970, του 1980, του 1990, για έναν πολύ απλό λόγο: Δεν υπήρχε υπογεννητικότητα και οι θέσεις οι οποίες ήταν διαθέσιμες για τους υποψήφιους φοιτητές ήταν πολλαπλάσιες του αριθμού τους.

Τα παραπάνω είχε πει στις 5 Μαρτίου στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας, Άγγελος Συρίγος, κατά τη συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στα έδρανα των βουλευτών της αντιπολίτευσης.

Ο κ. Συρίγος, πάντως, είχε αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το γεγονός ότι, «το 2000, είχαμε 165.000 υποψηφίους για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στη συνέχεια», όπως τόνισε, «η υπογεννητικότητα άρχισε να ‘’χτυπάει’’ τη χώρα. Έτσι, φέτος, υπολογίζουμε ότι οι υποψήφιοι θα είναι γύρω στις 100.000».

Για να καταλήξει: «Προσέξτε, σε είκοσι ένα χρόνια, από 165.000 είναι περίπου 100.000. Πού οφείλεται αυτό; Στην τρομερή υπογεννητικότητα. Όταν έχεις περίπου ίδιο αριθμό υποψηφίων, με ίδιο αριθμό ή με λίγο μικρότερο αριθμό θέσεων στο πανεπιστήμιο, εκ των πραγμάτων πέφτει το επίπεδο εκπαιδεύσεως. Τι πρόβλημα, λοιπόν, δημιουργεί αυτός ο υπερπληθυσμός των φοιτητών, σε σχέση με τους υποψηφίους; Δημιουργεί πρόβλημα ως προς το ότι δεν έχουν το ακαδημαϊκό εχέγγυο για να σπουδάσουν. Αυτό προσπαθεί να αντιμετωπίσει η ελάχιστη βάση εισαγωγής».

ΣΥΡΙΖΑ: Η ΕΒΕ σχεδιάστηκε για να συρρικνώνει το δημόσιο πανεπιστήμιο

Για «λαθροχειρία» κατηγορεί την κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή την ανακοίνωση του αριθμού των εισακτέων, τονίζοντας ότι «άλλο ο αριθμός των θέσεων, άλλο πόσοι θα καταφέρουν να περάσουν λόγω ΕΒΕ».

Συγκεκριμένα, ο ΣΥΡΙΖΑ καταλογίζει στην κυβέρνηση πρόθεση να «συρρικνώσει» το δημόσιο Πανεπιστήμιο.

Και τονίζει ότι κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας «αποκρύπτουν σκόπιμα πως η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής σχεδιάστηκε για να:

  • Αφήσει 30.000 υποψήφιους εκτός ΑΕΙ.
  • Να οδηγήσει 200 πανεπιστημιακά τμήματα σε 50 πόλεις σε απώλεια φοιτητών.
  • Να αναδρομολογήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες στα ιδιωτικά κολέγια, στη φθηνή κατάρτιση και στην απλήρωτη ανήλικη μαθητεία.
  • Να μειώσει κατακόρυφα τον αριθμό των εισακτέων από τα ΕΠΑΛ.
  • Να αποκλείσει τους μαθητές των Εσπερινών Λυκείων (Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια) από την πρόσβαση στα ΑΕΙ.
  • Να υποβαθμίσει/συγχωνεύσει/κλείσει πανεπιστημιακά τμήματα, κυρίως των περιφερειακών ΑΕΙ».

Οι αυξομειώσεις στις θέσεις των ΑΕΙ

Επιλεκτική μείωση είχαμε σε τμήματα κεντρικών ή μεγάλων περιφερειακών Πανεπιστημίων, κυρίως μεσαίων και χαμηλόβαθμων σχολών. Πιο μεγάλες είναι οι μειώσεις στις καθηγητικές σχολές και σε χαμηλής ζήτησης τμήματα. Για παράδειγμα, στο ΕΚΠΑ, το Τμήμα Μαθηματικών έχασε 47 θέσεις (200 από 247 πέρυσι) και το Τμήμα Φυσικής 20 θέσεις (185 από 205 πέρυσι). Στο ΑΠΘ, το χαμηλόβαθμο Τμήμα Δασολογίας έχασε 40 θέσεις (100 από 140 πέρυσι), αλλά το Γεωπονίας 45 (247 από 292 πέρυσι).

Προσεκτική αύξηση έχουμε σε τμήματα περιφερειακών τμημάτων, που δεν αναμένεται να γεμίσουν, ενώ δεν υπάρχει σχεδόν καμία αλλαγή στις υψηλόβαθμες σχολές των κεντρικών ιδρυμάτων, με εξαίρεση τις υψηλόβαθμες Νομικές.

Η Νομική Αθήνας έχασε 35 θέσεις (400 από 435 πέρυσι), ενώ η Νομική Θράκης πήρε 29 (506 από 477 πέρυσι). Δεν υπήρξε μείωση θέσεων σε Ιατρικές, Πολυτεχνικές, δημοφιλείς Οικονομικές και άλλες περιζήτητες σχολές όπως Ναυτιλιακά, Υπολογιστών κ.λπ. Εξαίρεση στον κανόνα αποτελούν οι σχολές του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών (ΟΠΑ), οι οποίες στο σύνολό τους έχασαν θέσεις.

Το Πανεπιστήμιο Πατρών, ωστόσο, είναι το μόνο που χάνει από τώρα τμήματα, καθώς έκλεισαν τέσσερα: Γεωπονίας (Αμαλιάδα), Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων (Αγρίνιο), Επιστήμης Βιοσυστημάτων και Γεωργικής Μηχανικής (Μεσολόγγι), Μουσειολογίας (Πύργος).

Να σημειωθεί, πάντως, ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών στο χώρο της παιδείας, η ανακατανομή των θέσεων εισακτέων στα πανεπιστήμια, σε συνδυασμό με την ΕΒΕ, θα αποτελέσει έναν πρόσθετο «κόφτη» υποψηφίων.

Και αυτό, όπως λένε, είναι φανερό από τη μείωση – έστω και μικρή – θέσεων εισακτέων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου έχουμε και την πλειονότητα των υποψηφίων. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το σχετικά υψηλό ιδιωτικό κόστος σπουδών για όσους φοιτούν εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας, ενδέχεται να οδηγήσει πολλές οικογένειες στο να στείλουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά κολέγια. Σημειωτέον δε, ότι το πτυχίο τους έχει πλέον τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα, με αυτό δημοσίων σχολών, με σχετική τροπολογία της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως.

Οι βάσεις εισαγωγής

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η ανακατανομή του αριθμού των θέσεων υπέρ των περιφερειακών ΑΕΙ και σε βάρος των κεντρικών (κυρίως Αθήνας – Θεσσαλονίκης), έχει ως στόχο «να περιοριστούν οι απώλειες σε περιφερειακά τμήματα χαμηλής ζήτησης, λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ)» που θεσμοθέτησαν.

Θα πρέπει να σημειωθεί, όμως, ότι η μείωση του αριθμού θέσεων στα Πανεπιστήμια Αθήνας – Θεσσαλονίκης, για τα οποία υπάρχει αυξημένη ζήτηση, θεωρείται βέβαιο από την εκπαιδευτική κοινότητα ότι θα δημιουργήσει ανοδικές τάσεις στις βάσεις εισαγωγής τους και, κατά συνέπεια, θα αποκλείσει μεγαλύτερο αριθμό υποψηφίων σε σχέση με τις προηγούμενες δύο χρονιές.

Η ανησυχία των υποψηφίων για κοροναϊό-καραντίνα

Δεν τους έφτανε η αγωνία τους για τις επιδόσεις που θα έχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά φοβούνται μήπως δεν είναι καν σε θέση να συμμετάσχουν στη διαδικασία, λόγω κοροναϊού και καραντίνας.

Ο λόγος για τους υποψηφίους, αλλά και τις οικογένειές τους, που βλέπουν ότι, για παράδειγμα, την Παρασκευή 14 Μαΐου, είχαμε 159 σχολεία με κλειστά τμήματα, λόγω κρουσμάτων κοροναϊού.

Με δεδομένο ότι οι Πανελλαδικές αρχίζουν στις 14 Ιουνίου και το σχολικό έτος για τα Λύκεια τελειώνει στις 11 του ίδιου μήνα, υποψήφιοι και γονείς βρίσκονται σε μεγάλη αγωνία, καθώς αν υπάρξουν κρούσματα σε κάποια από τα 1000 Λύκεια-εξεταστικά κέντρα, οποιαδήποτε ημέρα του Ιουνίου πριν τις 14, οι θετικοί στον ιό μαθητές θα πρέπει να μπουν σε καραντίνα 14 ημερών, όπως προβλέπεται από τον ΕΟΔΥ, και άρα δεν θα μπορούν να λάβουν μέρος στις εξετάσεις.

in

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.