Με δεμένα χέρια, αλλά και με έναν αντίπαλο που δεν παίζει επί ίσοις όροις παλεύει να ανασάνει η ελληνική αγορά αυτοκινήτων, την ώρα που η αθρόα εισαγωγή μεταχειρισμένων παίρνει τη μορφή μάστιγας.

Τα τελευταία χρόνια οι ελληνικοί δρόμοι κατακλύζονται από εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα, επιβατικά και ελαφρά φορτηγά, τα οποία είναι «γερασμένα» και αμφιβόλου ποιότητας. Ενδεικτικοί είναι οι αριθμοί που δείχνουν πως ο αριθμός οχημάτων που έχουν εισαχθεί στην Ελλάδα έχει υπερδεκαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα στα ελαφρά φορτηγά είναι πως τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα είναι πλέον περισσότερα από τα καινούργια. Το 2019 εισήχθησαν 15.413 μεταχειρισμένα ελαφρά φορτηγά και μόλις 7. 972 καινούργια. Από τα στοιχεία που υπάρχουν μάλιστα αποδεικνύεται πως πρόκειται για γερασμένα οχήματα, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την προσπάθεια της κυβέρνησης για ανανέωση του στόλου των οχημάτων και στροφή στην ηλεκτροκίνηση.
Ενδεικτικά μόνο η μέση ηλικία των εισαγομένων μεταχειρισμένων επιβατικών είναι 10,6 έτη και μόλις το 5,2% να είναι τρέχουσας τεχνολογίας (Euro 6, 2015+). Οι αριθμοί αυτοί λοιπόν μετατρέπουν την Ελλάδα σε μία από τις χώρες με τους πιο γερασμένους στόλους στην Ευρώπη, στα πρότυπα χωρών της πρώην Ανατολικής Ευρώπης.

Φρενάρουν την πώληση των εγχώριων μεταχειρισμένων άρα και την ανανέωση του στόλου

Η αθρόα όμως αύξηση εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων νοθεύει την εγχώρια αγορά, καθώς εμποδίζει την πώληση των εγχώριων μεταχειρισμένων άρα και την ανανέωση του στόλου αυτοκινήτων. Πώς γίνεται αυτό; Είναι πολύ απλό και έχει να κάνει με τους ελέγχους από τους οποίους περνούν τα οχήματα.

Η απόλυτη εξαπάτηση των καταναλωτών

Για παράδειγμα αν ένας ιδιοκτήτης ελληνικού ΙΧ θέλει να πουλήσει το αυτοκίνητό του με σκοπό να αγοράσει ένα καινούργιο είτε θα δυσκολευτεί πάρα πολύ να ανταγωνιστεί κάποιο αντίστοιχο εισαγόμενο μοντέλο, είτε δεν θα καταφέρει ποτέ να το πουλήσει στην τιμή που πραγματικά αξίζει.

Ο λόγος είναι ότι το αυτοκίνητο που αγοράστηκε στην Ελλάδα και κυκλοφόρησε στους δρόμους της χώρας έχει περάσει από όλους τους εγκεκριμένους ελέγχους (ΚΤΕΟ) και επομένως δεν μπορεί για παράδειγμα να έχει γυρισμένα χιλιόμετρα. Αντίθετα ένα ΙΧ που έχει έρθει από το εξωτερικό μπορεί (και συνήθως ισχύει) να έχει «πειραγμένο» κοντέρ χιλιομέτρων, προκειμένου να «δείχνει» νεότερο, άρα πιο ελκυστικό, αλλά και με υψηλότερη τιμή. Αυτομάτως ο ιδιοκτήτης είτε θα υποχρεωθεί να πουλήσει το δικό του σε τιμή πολύ χαμηλότερη από αυτή που πραγματικά αξίζει το ΙΧ, είτε θα το κρατήσει και θα αυξήσει το ποσοστό του γερασμένου στόλου των ΙΧ στην Ελλάδα.

Μάλιστα η αγορά ενός τέτοιο εισαγόμενου οχήματος μόνο όφελος δεν έχει για το νέο ιδιοκτήτη, ο οποίος αφού τελικά πληρώνει το αυτοκίνητο το ίδιο και ακριβότερα θεωρώντας ότι αγοράζει κάτι καλύτερο από αυτό που πραγματικά ισχύει, αλλά με μόνους κερδισμένους τους μεσάζοντες και τα κυκλώματα που λυμαίνονται το χώρο. Οι καταναλωτές, κατά συνέπεια, όχι μόνο δεν προστατεύονται, αλλά αντιθέτως, εξαπατώνται καθώς δεν μπορούν να ελέγξουν την ποιότητα του αυτοκινήτου που αγοράζουν.

Πώς έχει διαμορφωθεί η κατάσταση με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα

Σύμφωνα με στοιχεία από την αγορά τα πιο «δημοφιλή» εισαγόμενα μεταχειρισμένα μοντέλα είναι:

Toyota Yaris

Opel Corsa

Ford Fiesta

Αυτά τα 3 μοντέλα αποτελούν το 22,3 % των εισαγωγών μεταχειρισμένων με 8.500, 4.300 και 3.100 ετήσιες εισαγωγές.

Στην Ελλάδα αυτή την στιγμή κυκλοφορούν 125.000 Toyota Yaris, 115.000 Opel Corsa και 68.000 Ford Fiesta.

Ωστόσο οι οδηγοί-ιδιοκτήτες δεν δείχνουν να τα προτιμούν, καθώς τα ξένα (συνήθως με τα γυρισμένα χιλιόμετρα) είναι πιο ελκυστικά, αφού σε κάποιες περιπτώσεις μοιάζουν να είναι του κουτιού.

Αρνητικές επιπτώσεις: Οικονομία, περιβάλλον και ασφάλεια επιβατών

Πέρα του σοβαρότατου ζητήματος του γερασμένου στόλου των οχημάτων, αλλά και των εμποδίων που θέτουν τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα για στροφή στην ηλεκτροκίνηση, δημιουργούν ακόμα τρεις αρνητικές επιπτώσεις

Στην πρώτη περίπτωση η οικονομία δέχεται ένα ισχυρό πλήγμα από την απώλεια κερδών. Τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα εισφέρουν πολύ λιγότερους φόρους από τα εγχώρια μεταχειρισμένα ή τα καινούργια αυτοκίνητα, καθώς έχουν ελάχιστο Τέλος Ταξινόμησης και δεν καταβάλλουν το σχετικό ΦΠΑ.

Ο δεύτερος τομέας έχει να κάνει με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις καθώς τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα έχουν λιγότερο εξελιγμένη αντιρρυπαντική τεχνολογία. Τα δε εισαγόμενα μεταχειρισμένα είναι κατά κύριο λόγο γερασμένα αυτοκίνητα.

Τρίτον και πολύ σημαντικό είναι τα ζητήματα ασφάλειας για τους οδηγούς και τους επιβάτες εξαιτίας του ελλιπέστατου ελέγχου στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, αφού δεν υπάρχει διασύνδεση των ευρωπαϊκών ΚΤΕΟ και δεν μπορεί να διαπιστωθεί αν τα στοιχεία με τα οποία εισάγονται στη χώρα είναι αληθή.

Συμπερασματικά φαίνεται πως όσο δεν μπαίνουν αυστηροί κανόνες και ενδελεχείς έλεγχοι στην αγορά εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων, η Ελλάδα θα «υποδέχεται» τα ΙΧ που θέλουν να ξεφορτωθούν οι χώρες της Ευρώπης και θα μετατρέπει σε μάντρα γερασμένων οχημάτων.

economistas

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.