Τον Απρίλιο του 2012, όταν το Facebook απέκτησε το Instagram, ένα λογισμικό ανταλλαγής φωτογραφιών για κινητά, με κόστος εξαγοράς περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε μετρητά και μετοχές, πολλοί εκπρόσωποι χρηματοπιστωτικών εταιρειών της Wall Street έδειξαν αρκετά προβληματισμένοι.
Εκείνη την εποχή, το Instagram είχε ηλικία μικρότερη των δύο ετών και δεν παρουσίαζε ακόμη έσοδα και κέρδη. Ωστόσο, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2014, οι αναλυτές της Citigroup εκτιμούν ότι η αξία του Instagram ανήλθε σε 35 δισεκατομμύρια δολάρια, και μόλις τέσσερα χρόνια αργότερα, η Bloomberg υπολόγισε την αξία του Instagram σε σχεδόν 100 δισεκατομμύρια δολάρια – 100 φορές περισσότερο από ό, τι πλήρωσε αρχικά το Facebook.
Στις 25 Σεπτεμβρίου 2018, οι ιδρυτές του Instagram, KevinSystrom και MikeKrieger, ανακοίνωσαν ότι εγκαταλείπουν την εταιρεία. Μένει να δούμε πώς αυτές οι αναχωρήσεις ανωτέρων στελεχών θα επηρεάσουν τη μακροπρόθεσμη πορεία ανάπτυξης του Instagram, που θεωρείται μια από τις κυριότερες πηγές εσόδων της μητρικής εταιρείας, του Facebook.
Για όλες αυτές τις χρηματοοικονομικές εξελίξεις έχει ενημερωθεί εις βάθος ο συνεργάτης της Novibet κ. Ροδόλφος Οντόνι, ο οποίος δραστηριοποιείται στον χώρο των ψηφιακών εκδόσεων, όπως επίσης και σε άλλους τομείς της οικονομίας όπως ο τουρισμός, η ενέργεια, το real estate και η ναυτιλία.
Το 2017, το 98% όλων των εσόδων του Facebook προήλθε από τη διαφήμιση. Ένα μεγάλο μέρος αυτού του εισοδήματος προήλθε απευθείας από το Instagram, το οποίο άρχισε να έχει διαφημιστικά έσοδα το 2013. Αυτό δεν προκαλεί έκπληξη, δεδομένου ότι η αύξηση της διαφήμισης στο Instagram είναι κατά πολύ υψηλότερη από αυτήν του μητρικού Facebook.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με μια έκθεση της Merkle για το ψηφιακό μάρκετινγκ, οι διαφημιστικές δαπάνες για το Instagram αυξήθηκαν 177% για την περίοδο Ιούνιος 2017 – Ιούνιος 2018, σε σύγκριση με μόλις 40% αύξηση για το Facebook, κατά την ίδια χρονική περίοδο. Επιπλέον, τα pageviews του Instagram αυξήθηκαν κατά 209%, έναντι μείωσης 17% για το Facebook.
Το Instagram τα πηγαίνει τόσο καλά κυρίως λόγω της πιστής και αυξανόμενης βάσης χρηστών που το επισκέπτονται με το κινητό τους τηλέφωνο, οι οποίοι ξεπέρασαν το ένα δισεκατομμύριο τον Ιούνιο του 2018, τη στιγμή που η πρόσβαση στο Facebook μέσω του κινητού τηλεφώνου ήταν πολύ χαμηλότερη. Τα διαφημιστικά έσοδα που προέρχονται από κινητές συσκευές αυξάνονται διαρκώς στο Facebook, αντιπροσωπεύοντας το 88% των εσόδων από διαφημίσεις το 2017, έναντι 83% το 2016.
Η διαφήμιση στο Instagram γίνεται όλο και πιο εξελιγμένη, ειδικά από τότε που επιτρέπει στους διαφημιζόμενους να προβάλλουν slideshows και να αναρτούν συνδέσεις προς ιστότοπους εκτός του Instagram.
Στην αρχή του 2019, η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών προειδοποίησε ότι ορισμένες δημοσιεύσεις των influencers μπορεί να παραβιάζουν το νόμο της κατανάλωσης, αν δεν καθιστούν φανερό πότε τα προϊόντα που παρουσιάζουν έχουν πράγματι ως στόχο τη διαφήμιση.
Στην έρευνα που έγινε από την εταιρεία Socialbakers φάνηκε ότι μέσα στον προηγούμενο χρόνο οι δημοσιεύσεις των influencers αυξήθηκαν κατά 150%, με τη χρήση του hashtag #ad να υπερδιπλασιάζεται. Προβλέπεται ότι οι μάρκες θα συνεχίσουν να δαπανούν πολλά χρήματα στη διαφήμιση μέσω των socialmedia μέχρι το 2020 με τα ποσά αυτά να προσεγγίζουν το ένα δισεκατομμύριο.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το μέσο κόστος της χορηγίας για μια φωτογραφία στο Instagram έχει αυξηθεί κατά 44% από το 2018 έως το 2019.
Όπως και πολλές άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, το Instagram ξεκίνησε ως μια διασκεδαστική και καινοτόμα ιδέα, χωρίς μια σαφή πορεία προς το κέρδος. Παρόμοια με τη μητρική εταιρεία Facebook, η διαφήμιση έχει γίνει το κλειδί για ένα μοντέλο δημιουργίας εσόδων. Επειδή πρόκειται ουσιαστικά για μια εφαρμογή κοινής χρήσης φωτογραφιών, το Instagram είναι μια πλατφόρμα που ταιριάζει άψογα στις επώνυμες διαφημίσεις. Και καθώς τα δημογραφικά στοιχεία δείχνουν ότι η κοινωνική δικτύωση γίνεται κυρίως μέσω του κινητού τηλεφώνου, ειδικά για τη γενιά των millennials, το Instagram βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να είναι η κυρίαρχη πλατφόρμα για τη διαφήμιση στον 21ο αιώνα.