Προβληματισμό για τη δραματική μείωση στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης τα τελευταία χρόνια της κρίσης αλλά και για το φαινόμενο της παραβατικότητας στον χώρο του καυσίμου εκφράζουν οι έμποροι πετρελαιοειδών.
Τις εκτιμήσεις τους για τη φετινή χρονιά καθώς και τις προτάσεις τους για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν παραθέτει, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο economistas.gr, ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) και διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ.
Ο κ. Αληγιζάκης επισημαίνει, αρχικά, ότι δεν μπορούν να γίνουν ακριβείς εκτιμήσεις για τη φετινή πορεία της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης. Παρά ταύτα, όπως τονίζει, «το γεγονός ότι ξεκινάει η σεζόν σε μία τιμή 11% περίπου κάτω από την περσινή, δημιουργεί κάποια μικρή αισιοδοξία για την πορεία των πωλήσεων».
Πετρέλαιο θέρμανσης: Η κατακόρυφη αύξηση του ΕΦΚ «γονάτισε» καταναλωτές και αγορά
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ και διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΛΙΝΟΙΛ, μέσα σε εννέα χρόνια, μέχρι και το 2018, η κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε κατά 70%. Αυτή η δραματική μείωση, όπως αναφέρει ο Γιάννης Αληγιζάκης στο economistas.gr, οφείλεται στην «κατακόρυφη αύξηση του ΕΦΚ από τα 21€/ χιλιόλιτρο που βρισκόταν από το 2003 μέχρι το 2010 και στα 330€/ χιλιόλιτρο το 2012».
Ο κ. Αληγιζάκης υποστηρίζει ότι πάγια θέση του ΣΕΕΠΕ για το επίδομα θέρμανσης είναι να καταργηθούν «όλα τα κριτήρια, για όλους τους συμπολίτες μας, μέχρι το εισόδημα των 50.000 ευρώ». Επιπλέον, σημειώνει ότι ο ΣΕΕΠΕ προτείνει να διπλασιαστούν οι πόροι για το επίδομα θέρμανσης, από τα 57 εκατ. Ευρώ που διατέθηκαν πέρυσι από το κράτος.
Αληγιζάκης: Συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία των πωλήσεων του πετρελαίου θέρμανσης
Η συνέντευξη του προέδρου του ΣΕΕΠΕ κ. Γιάννη Αληγιζάκη στο economistas έχει, αναλυτικά, ως εξής:
-Κύριε Αληγιζάκη, το μεγάλο θέμα των ημερών είναι το πετρέλαιο θέρμανσης. Διαβάσαμε μια δήλωσή σας περί μείωσης της κατανάλωσης κατά 70% στα χρόνια της κρίσης. Πού αποδίδετε αυτή τη δραματική πτώση;
Γιάννης Αληγιζάκης: Από το 2009 έως το 2018, η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε κατά 70%. Καθοριστικό ρόλο στη μείωση αυτή έπαιξε η κατακόρυφη αύξηση του ΕΦΚ από τα 21€/ χιλιόλιτρο που βρισκόταν από το 2003 μέχρι το 2010 και στα 330€/ χιλιόλιτρο το 2012. Ο σημερινός ΕΦΚ θυμίζω πως βρίσκεται στα 280€/ χιλιόλιτρο από το 2016. Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας μείωσης της κατανάλωσης είναι η μεταστροφή πολλών Ελλήνων σε άλλες μορφές θέρμανσης, όπως το Φυσικό Αέριο, αντλίες θερμότητας κ.α.Είναι όμως σαφώς ανησυχητικό το φαινόμενο που παρουσιάζεται. Πολλοί συμπολίτες μας, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την αδυναμία να προμηθευτούν ένα ακριβό πετρέλαιο θέρμανσης, καταφεύγουν σε μέσα επικίνδυνα για την ασφάλεια τους και εξαιρετικά επιβλαβή για το περιβάλλον.
-Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για τη φετινή χρονιά;
Γ.Α.: Εκτίμηση για την φετινή πορεία της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης είναι εξαιρετικά επισφαλής. Εξαρτάται από μία σειρά απρόβλεπτων παραγόντων όπως οι κλιματολογικές συνθήκες, αλλά και σίγουρα από την εξέλιξη της τιμής του κατά την διάρκεια του χειμώνα. Το γεγονός ότι ξεκινάει η σεζόν σε μία τιμή 11% περίπου κάτω από την περσινή, δημιουργεί κάποια μικρή αισιοδοξία για την πορεία των πωλήσεων.
-Μπορείτε να αναλύσετε τις θέσεις του ΣΕΕΠΕ για τον ειδικό φόρο κατανάλωσης;
Γ.Α.: Απλή και ξεκάθαρη η θέση του ΣΕΕΠΕ. Η αύξηση της τιμής του diesel θέρμανσης έγινε διότι το Κράτος δεν μπορούσε να ελέγξει το λαθρεμπόριο. Εξομοίωσε τους φόρους με το diesel κίνησης και η τιμή πήγε στα ύψη. Αυτό που πρέπει όλοι να θυμηθούμε, είναι ότι δεν έγινε η αύξηση, για να αυξηθούν μέσω φορολογίας, τα έσοδα του Κράτους.
Σήμερα, με την ολοκλήρωση των συστημάτων εισροών – εκροών και παρά τις εκκρεμότητες, η κατάσταση για το λαθρεμπόριο έχει βελτιωθεί. Όμως, η μείωση της κατανάλωσης έχει φθάσει στο 70%. Ο καταναλωτής δεν μπορεί να θερμανθεί. Καταλαβαίνουμε ότι στην παρούσα περίοδο της ελληνικής οικονομίας, δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για να προχωρήσει το Κράτος σε μείωση φόρων.
Θα θέλαμε και θα ήταν σωστό, να μειωθεί ο Ε.Φ.Κ. και συμφωνούμε με τις απόψεις της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών. Αντιλαμβανόμαστε όμως ότι στην παρούσα φάση, είναι εξαιρετικά δύσκολο να καλυφθεί αυτό το δημοσιονομικό κενό. Συνεπώς, μέχρι να βελτιωθούν τα οικονομικά του κράτους, μέχρι οι στόχοι για το πλεόνασμα γίνουν ρεαλιστικοί, ο κόσμος πρέπει να θερμανθεί.
Υπάρχει το επίδομα. Θα συμφωνήσω ότι δεν είναι λύση. Είναι όμως ένα θετικό μέτρο. Ομως, κάθε χρόνο μειώνεται και γίνεται για λιγότερους, βάσει των κριτηρίων που αλλάζουν κάθε χρόνο. Ακόμα δε και αυτός που δικαιούται επίδομα, επιδοτείται για κάποια μόνο ποσότητα. Θα ζεσταθεί λοιπόν, μέχρι το Δεκέμβριο. Και τον Ιανουάριο τι θα κάνει;
-Εχετε συγκεκριμένες προτάσεις ως ΣΕΕΠΕ για το επίδομα θέρμανσης και για πρόσθετα μέτρα;
Γ.Α.: Η θέση μας είναι πολύ απλή. Κατάργηση όλων των κριτηρίων για όλους τους συμπολίτες μας, μέχρι το εισόδημα των 50.000€.
Πέρυσι το Κράτος επένδυσε 57 εκατ. ευρώ για να καλύψει μια μεγάλη κοινωνική ανάγκη. Η πρότασή μας ουσιαστικά προβλέπει έναν διπλασιασμό της δαπάνης, ίσως και λίγο παραπάνω, που θα δώσει όμως, την δυνατότητα στον συμπολίτη μας να μην στερηθεί το πετρέλαιο, το Κράτος να αναδείξει τον κοινωνικό του χαρακτήρα και στον κόσμο το αίσθημα ότι επιστρέφουμε σε κάποια κανονικότητα.
Συγχρόνως, είναι βέβαιο ότι θα επηρεασθούν θετικά οι πωλήσεις, με αποτέλεσμα να αυξηθούν τα έσοδα του Κράτους και να καλυφθεί ένα σημαντικό μέρος από την αύξηση του ποσοστού της επιδότησης.
-Κύριε Αληγιζάκη, πολλοί χαρακτηρίζουν ως «βόμβα» για την αγορά καυσίμων το φαινόμενο της παραβατικότητας. Ποια είναι η εικόνα που έχετε εσείς για τη ζημία που προκαλείται στους εμπόρους, στο Δημόσιο και στους καταναλωτές;
Γ.Α.: Είναι δυσάρεστο, μετά από τόσα χρόνια προσπάθειας και πολυδάπανων επενδύσεων, να συνεχίζει ο Κλάδος να μαστίζεται από παραβατικότητα, είτε αυτή αφορά πειραγμένες αντλίες είτε, σε μικρότερο βαθμό σήμερα, λαθρεμπόριο. Και το Δημόσιο χάνει πολλά χρήματα και ο καταναλωτής εξαπατάται. Το τελευταίο διάστημα, κυρίως με την δραστηριοποίηση της ΑΑΔΕ, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου. Υπάρχουν όμως ακόμη σοβαρές εκκρεμότητες, που επιτρέπουν σε επιτήδειους να συνεχίζουν ανεμπόδιστα την παραβατικότητα.
Μιλώντας για αριθμούς και την ζημιά που προκαλείται στο Δημόσιο, μία ρεαλιστική προσέγγιση σήμερα είναι ότι το Δημόσιο χάνει από διαφυγόντες δασμούς περίπου 250-300 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Τα ποσά ήταν σαφώς μεγαλύτερα τα προηγούμενα χρόνια, αλλά λόγω της εφαρμογής, έστω και μη ολοκληρωμένα, των συστημάτων εισροών – εκροών, όσο και ότι έχουν βελτιωθεί πολύ οι έλεγχοι και οι διαδικασίες των Τελωνείων στα σύνορα της χώρας, η κατάσταση σε ότι αφορά το λαθρεμπόριο παρουσιάζει βελτίωση.
Το σημαντικότερο πρόβλημα σήμερα είναι οι πειραγμένες αντλίες, οι οποίες έχουν σαν αποτέλεσμα να μην επιτρέπουν στον έντιμο πρατηριούχο να επιβιώσει και φυσικά εξαπατούν των ανύποπτο καταναλωτή ο οποίος δεν παραλαμβάνει την ποσότητα που αγοράζει.
Τρία είναι τα σημεία που πρέπει να γίνουν εδώ και τώρα:
I. Να ολοκληρωθεί η εφαρμογή όλων των μέτρων που έχουν νομοθετηθεί, αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί
II. Να ενισχυθούν οι ελεγκτικές υπηρεσίες ώστε να προχωρήσουν σε ουσιαστικούς ελέγχους.
III. Να υπάρχει συνεργασία και συντονισμός των υπηρεσιών και Υπουργείων.