«Το κακό με την 3η γενιά της κινητής τηλεφωνίας είναι πως ασχολήθηκαν με αυτή πρώτα οι δημοσιογράφοι και μετά οι μηχανικοί», είχε εξομολογηθεί προ 15ετίας στέλεχος της ελληνικής τηλεπικοινωνιακής αγοράς, το ίδιο πρόσωπο πιθανόν θα έλεγε σήμερα πως το πρόβλημα με την 5η γενιά είναι πως την ανακάλυψαν πρώτα τα εμπορικά τμήματα των εταιρειών και μετά οι τεχνικοί τους.

Είναι γεγονός πως για την 5η γενιά έχουν καλλιεργηθεί τεράστιες προσδοκίες. Με αιχμή του δόρατος τον μικρό χρόνο καθυστέρησης στη μεταφορά της πληροφορίας, το 5G προβάλλεται ως η ιδανική τεχνολογία για σχεδόν τα πάντα, από τη διαχείριση της κυκλοφορίας και τα αυτόνομα οχήματα, μέχρι την πραγματοποίηση χειρουργικών επεμβάσεων από απόσταση.

Ισπανικός… πυρετός

Στο Mobile World Congress της Βαρκελώνης, εκεί που τέτοια εποχή κάθε χρόνο χτυπάει η καρδιά της κινητής τηλεφωνίας, το 5G φαίνεται πως ήταν από τα πιο προβεβλημένα θέματα. Οι κατασκευαστές παρουσίασαν smartphones και tablets που είναι έτοιμα για τα νέα δίκτυα, τα οποία στην Ευρώπη θα αρχίσουν δειλά δειλά να εμφανίζονται από το 2020. Ομως δεν είναι μόνο οι κατασκευαστές ηλεκτρονικών συσκευών που δίνουν το παρών στη μεγάλη έκθεση. Η BMW ήταν για άλλη μια φορά με δικό της περίπτερο για να παρουσιάσει τη δική της προσέγγιση για τα διασυνδεδεμένα οχήματα και, φέτος, παρουσίασε μια νέα τεχνολογία όπου ο οδηγός επικοινωνεί με το αυτόκινητό του με φωνή αλλά και κινήσεις του χεριού.

 

H BMW αποκτά τακτική παρουσία στο MWC όπου παρουσιάζει πώς οραματίζεται την αυτοκίνηση τα επόμενα χρόνια
H BMW αποκτά τακτική παρουσία στο MWC όπου παρουσιάζει πώς οραματίζεται την αυτοκίνηση τα επόμενα χρόνια / Φωτό: AP Images

 

Όμως ποιο θα είναι αυτή τη φορά το μοντέλο ανάπτυξης; Στις προηγούμενες γενιές της κινητής τηλεφωνίας είδαμε τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους να βάζουν το χέρι βαθιά στην τσέπη και να ανοίγουν το σεντούκι για να αποκτήσουν μια πολυπόθητη άδεια. Προ 15ετίας και για τις άδειες 3ης γενιάς, οι τρεις εταιρείες που λειτουργούν στην Ελλάδα έδωσαν συνολικά 485 εκατ. ευρώ και αυτό ήταν ένα σχετικά μέτριο ποσό, αν αναλογιστεί κανείς πως οι άδειες στην Αυστρία κόστισαν 830 εκατ. και 3 δισ. στην Ισπανία. Βεβαίως έκτοτε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι και αυτές οι υπερβολές μάλλον δεν θα εμφανιστούν εκ νέου.

Τι θα γίνει για την αδειοδότηση στην Ελλάδα

Ωστόσο η διαδικασία της δημοπρασίας είναι κάτι που μάλλον αυτή τη φορά θα αποτελέσει την εξαίρεση. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΕΤΤ επεξεργάζεται διάφορες εναλλακτικές για τη διαδικασία αδειοδότησης.

Μία πρόταση προβλέπει ότι οι εταιρείες (Cosmote, Vodafone, Wind) θα δώσουν ένα μικρό ποσό για να έχουν δικαίωμα χρήσης των απαραίτητων συχνοτήτων και όσο θα αναπτύσσουν το δίκτυό τους θα ανεβαίνει αναλογικά και το τίμημα.

Μία άλλη λύση είναι περισσότερο ρηξικέλευθη, καθώς προβλέπει την ανάπτυξη ενός δικτύου από έναν πάροχο που με την ιδιότητα του χονδρεμπόρου θα προσφέρει υπηρεσίες πρόσβασης σε όλους τους άλλους παρόχους. Το μοντέλο αυτό δεν έχει εφαρμοστεί στην Ευρώπη, ωστόσο φαίνεται πως συζητείται τουλάχιστον σε άλλη μία χώρα, το Βέλγιο.



Η λογική του παρόχου-χονδρεμπόρου έχει μία βάση δεδομένου ότι η 5η γενιά απαιτεί πυκνά δίκτυα με σταθμούς βάσης που δεν βρίσκονται σε διαρκή λειτουργία αλλά «ξυπνούν» όταν υπάρχει αίτημα επικοινωνίας από μία συσκευή.

Λέμε «συσκευή» και όχι «smartphone», αφού -πάντα σύμφωνα με τις προσδοκίες που έχουν καλλιεργηθεί- το 5G θα είναι η βάση για να αναπτυχθεί εκθετικά το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (γνωστό και ως Internet of Things). Σύμφωνα με έκθεση του GSMA, του διεθνούς οργανισμού που εκπροσωπεί τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, μέχρι το 2025 θα υπάρχουν 25,2 δισ. συνδέσεις στα δίκτυα 5G και σε αυτόν τον πληθυσμό οι άνθρωποι θα αποτελούν… μειονότητα.

Οχήματα, σπίτια, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, βιομηχανικές μονάδες, σηματοδότες, συστήματα δημόσιου φωτισμού και πλοία θα επικοινωνούν μέσω των δικτύων 5G, υποστηρίζοντας 14 εκατ. θέσεις εργασίας. Ο κλάδος της κινητής τηλεφωνίας τονίζει επίσης πως το 2025 σχεδόν 5 δισ. άνθρωποι θα έχουν σύνδεση στο διαδίκτυο μέσω 5G και κινητών συσκευών.

economistas

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.