Μετά από μια δύο χρόνια επιτυχημένων δοκιμών θαλάσσης το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό ετοιμάζεται να αξιοποιήσει ένα μη επανδρωμένο πολεμικό σκάφος στο κυνήγι εχθρικών υποβρυχίων.
Ο λόγος για το Sea Hunter, τον «Κυνηγό των Θαλασσών», όπως αποκαλείται το μήκους 40 μέτρων τριμαράν, που σχεδιάστηκε για να κάνει ταξίδια χιλιάδων μιλίων χωρίς να υπάρχει στο κατάστρωμά του ούτε ένα μέλος πληρώματος!
Το πρωτότυπο σκάφος, που αναπτύχθηκε από την υπηρεσία προηγμένων ερευνών του Πενταγώνου (DARPA) παραδόθηκε επισήμως στο αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό. Μπορεί να ταξιδεύει επί μήνες στην ανοικτή θάλασσα και ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί ακόμη και φέτος σε επιχειρήσεις εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή για τα πολεμικά σκάφη. Διαθέτει δύο ντιζελοκινητήρες και μπορεί να πιάσει ταχύτητα 27 κόμβων, ενώ χρησιμοποιεί κάμερες και ραντάρ για να εντοπίσει άλλα πλοία. Η αρμόδια υπηρεσία (Office of Naval Research ή αλλιώς ONR) θα συνεχίσει να αναπτύσσει το πρωτότυπο κι όταν ενταχθεί ενεργά στην υπηρεσία θα πραγματοποιεί αποστολές ενός-τριών μηνών χωρίς πλήρωμα.
Η ναυπήγησή του στοίχισε περί τα 20 εκατομμύρια δολάρια, ενώ το κόστος ημερήσιας χρήσης του αγγίζει τις 20.000 δολάρια ημερησίως – πολύ χαμηλότερο από εκείνο των επανδρωμένων πλοίων.
Από τη στιγμή που το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό θα δώσει εντολή για τον προορισμό του Sea Hunter, βασιζόμενο αποκλειστικά στο δικό του σύστημα τεχνητής νοημοσύνης και με τη βοήθεια αισθητήρων και προηγμένων οπτικών ινών το φουτουριστικό σκάφος θα εντοπίζει νάρκες και υποβρύχια με τεχνολογία Stealth.
Ειδικοί εκτιμούν ότι το σκάφος μπορεί να φέρει την επανάσταση όχι μόνον στο πολεμικό ναυτικό, αλλά και σε εμπορικές χρήσεις ανοίγοντας το δρόμο για τη δημιουργία μη επανδρωμένων φορτηγών πλοίων κάποια στιγμή στο μέλλον.
Ευρωπαϊκές και ασιατικές χώρες μελετούν το ενδεχόμενο ναυπήγησης στόλων με μη επανδρωμένα σκάφη ώστε να μειώσουν δραστικά τα λειτουργικά έξοδα, αλλά η ιδέα αυτή έχει πυροδοτήσει μια έντονη συζήτηση για το κατά πόσον ρομποτικά σκάφη θα είναι αρκετά ασφαλή για να λειτουργούν αυτόνομα μακριά από τη στεριά.
Η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές, που εκπροσωπεί περισσότερους από τους μισούς ναυτικούς παγκοσμίως, έχει πει ότι δεν πιστεύει ότι η τεχνολογία θα μπορέσει ποτέ να αντικαταστήσει την ικανότητα των ανθρώπων να προβλέπουν και να αντιδρούν αναλόγως στους διάφορους κινδύνους που ανακύπτουν στις θάλασσες και τους ωκεανούς.
iefimerida