α προϊόντα «μαϊμούδες» δεν αφορούν μόνο αγαθά πολυτελείας, αλλά εμφανίζονται σε όλους τους τομείς καταναλωτικών προϊόντων, όπως για παράδειγμα φαρμακευτικά, καλλυντικά, παιδικά παιχνίδια, ανταλλακτικά αυτοκινήτων και πωλούνται ευκολότερα, πλέον, χάρη στο ηλεκτρονικό εμπόριο, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών.
Με αφορμή τον χθεσινό εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή, το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να ενημερώσει το καταναλωτικό κοινό σχετικά με το θέμα των προϊόντων απομίμησης και να υπενθυμίσει ότι προβλέπονται βαριές ποινικές κυρώσεις, σε όλες της χώρες-μέλη της ΕΕ.
Όπως επισημαίνει η διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Αθηνά Κοντογιάννη: «Οι πολύ μεγάλες ευκαιρίες μπορεί να κρύβουν παγίδες. Δεν είναι όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα αξιόπιστα ούτε όλες οι διαφημιστικές καταχωρήσεις αληθινές.
Το Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, προκειμένου να βοηθήσει τους καταναλωτές να αποφύγουν τις παγίδες και να μην παραπλανηθούν, δίνει 11 απλές συμβουλές και τους καλεί να τις μελετήσουν, πριν αγοράσουν μέσω διαδικτύου».
Σημειώνεται ότι και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας έχει δεχθεί καταγγελίες από καταναλωτές, οι οποίοι, συνειδητά ή μη, αγόρασαν ηλεκτρονικά τέτοια προϊόντα, τα οποία, πολλές φορές, δεν τα παρέλαβαν καν, επειδή κατασχέθηκαν από τις τελωνειακές αρχές.
Έντεκα τρόποι να εντοπίσετε προϊόντα απομίμησης στο Διαδίκτυο
– Δίνουμε προσοχή στις περιγραφές που αναγράφονται κάτω από την ηλεκτρονική διεύθυνση της εταιρείας στα αποτελέσματα της εκάστοτε μηχανής αναζήτησης: Όταν περιλαμβάνονται φράσεις, όπως “πάμφθηνο” ή “απόκτησε δωρεάν”, πρόκειται, κάποιες φορές, για ιστοσελίδες με αυξημένο κίνδυνο απάτης.
Επαληθεύουμε την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας του πωλητή που βρίσκονται συνήθως κάτω από τους “όρους χρήσης” της ιστοσελίδας και τα συγκρίνουμε με τα στοιχεία της ιστοσελίδας της επιχείρησης στον επίσημο καταχωρητή εκχώρησης ονομάτων χώρου (Domain Names) με κατάληξη .gr, ο οποίος έχει αδειοδοτηθεί από την ΕΕΤΤ, και ειδικότερα με το πεδίο ‘Ποιος είναι ο ιδιοκτήτης’. Είναι επίσης σημαντικό, να υπάρχουν πλήρη στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία (επωνυμία, διεύθυνση, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τηλέφωνο), αριθμός καταχώρησης στο ΓΕΜΗ, ΑΦΜ ή άλλα αντίστοιχα αν πρόκειται για ηλεκτρονικό κατάστημα που εδρεύει σε άλλο κράτος μέλος.
– Διαβάζουμε τυχόν κριτικές και σχόλια των καταναλωτών για τον συγκεκριμένο προμηθευτή, με τις οποίες μεταφέρουν την εμπειρία τους από τη μεταξύ τους συναλλαγή, πολύ περισσότερο αν πρόκειται για άγνωστο κατάστημα.
– Επαληθεύουμε την αυθεντικότητα του σήματος αξιοπιστίας της ιστοσελίδας, αν υπάρχει τέτοιο.
– Ελέγχουμε αν η συγκεκριμένη επώνυμη μάρκα διαθέτει λίστα επίσημων συνεργατών για την πώληση των προϊόντων της ή αν έχει καταγγείλει ιστοσελίδες που πωλούν προϊόντα απομίμησης.
– Συγκρίνουμε τις τιμές με αυτές του επίσημου καταστήματος. Δεν εμπιστευόμαστε ιστοσελίδες που προσφέρουν ύποπτα ελκυστικές προσφορές στο διαδίκτυο ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
– Αντιπαραβάλλουμε το επίσημο λογότυπο της μάρκας με αυτό που εμφανίζεται στην αμφισβητούμενη ιστοσελίδα ή πάνω στο προς πώληση προϊόν.
– Συμβουλευόμαστε τους γενικούς όρους και προϋποθέσεις χρήσης της ιστοσελίδας και αγοράς από αυτή και βεβαιωνόμαστε ότι τηρεί τους κανονισμούς για τα δικαιώματα του καταναλωτή.
– Είμαστε επιφυλακτικοί με τις κακοσχεδιασμένες ιστοσελίδες, με όσες δεν χρησιμοποιούν σωστά την ελληνική γλώσσα ή διαθέτουν εικόνες ύποπτα κακής ποιότητας.
– Διασφαλίζουμε την πληρωμή μας. Προτιμάμε πάντοτε μεθόδους πληρωμής που μπορούν να ανακληθούν, μέσω αμφισβήτησης συναλλαγής με την τράπεζά μας (ιδίως χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, κατά προτίμηση προπληρωμένη για ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια). Αποφεύγουμε τις μεταφορές χρημάτων με εντολή πληρωμής, με μεταφορά μετρητών ή, ακόμη, και με τραπεζικό έμβασμα, πολύ περισσότερο όταν δεν υπάρχουν στην ιστοσελίδα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία.
– Διασταυρώνουμε αν το ηλεκτρονικό κατάστημα αποδέχεται την εξωδικαστική επίλυση οικονομικών διαφορών που ενδέχεται να προκύψουν με τη διαμεσολάβηση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, αν είναι διασυνοριακές εντός ΕΕ (συμπεριλαμβανομένων της Νορβηγίας και της Ισλανδίας), ή από τον Συνήγορο του Καταναλωτή ή άλλο φορέα που είναι καταχωρημένος στο οικείο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή. Σε κάθε περίπτωση αναζητούμε αν υπάρχει στην ιστοσελίδα του η παραπομπή στην πλατφόρμα της ηλεκτρονικής επίλυσης των διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως οφείλει σύμφωνα με την ενωσιακή νομοθεσία.
Αν έχετε ήδη στην κατοχή σας προϊόντα απομίμησης:
– Απευθυνθείτε στην τράπεζά σας και στον εκδότη της κάρτας σας για πληροφορίες σχετικά με τυχόν διαδικασίες μέσω των οποίων μπορείτε να απαιτήσετε επιστροφή χρημάτων ή πίστωση ποσού μέσω αμφισβήτησης συναλλαγής.
– Αν έχετε αντιληφθεί περίπτωση απάτης, καταγγείλετε το περιστατικό στις αρμόδιες αρχές παρέχοντας τις απαραίτητες πληροφορίες (υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, τελωνεία, εισαγγελικές αρχές).
– Επικοινωνήστε με την επίσημη επιχείρηση στην οποία ανήκει η συγκεκριμένη αυθεντική μάρκα προϊόντος ή τον αντιπρόσωπο αυτής και ενημερώστε τους. Δεδομένου ότι διαθέτουν κατοχυρωμένα εμπορικά σήματα, μπορούν να στραφούν εναντίον αυτών των ιστοσελίδων.
Υπενθυμίζεται ότι η αποστολή του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας συνίσταται στο να ενημερώνει και να βοηθά τους καταναλωτές στην επίλυση διασυνοριακών καταναλωτικών διαφορών με φιλικό τρόπο. Το ΕΚΚΕ δεν έχει δικαστικές ή κυρωτικές αρμοδιότητες και ως εκ τούτου, δεν μπορεί να παρέμβει ή να επιβάλει κυρώσεις σε υποθέσεις που αφορούν παραποιημένα προϊόντα.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας (http://www.eccgreece.gr).
bovary