Ο κύβος ερρίφθη. Η ΓΓΔΕ στήνει νέο σώμα ελεγκτών, που θα λειτουργήσει με βάση το βρετανικό μοντέλο.
Το νέο σώμα θα έχει τις παλιές αρμοδιότητες του ΣΔΟΕ και θα επιχειρήσει να σαρώσει τη μικρομεσαία φοροδιαφυγή, ξεκινώντας από το τραπέζι του εστιατορίου ή το γραφείο του γιατρού και φτάνοντας ως τα άδυτα των τραπεζικών τους λογαριασμών.
Εχει χυθεί πολύ μελάνι για τους αποκαλούμενους προληπτικούς ελέγχους, δηλαδή για τους ελέγχους έκδοσης αποδείξεων, ειδικά από τότε που το ΣΔΟΕ έχασε εν μια νυκτί αυτή την αρμοδιότητα, η οποία πέρασε μάλλον πρόχειρα στη ΓΓΔΕ, όταν οι εφορίες υπέφεραν από ελλείψεις προσωπικού και έμπειρων ελεγκτών. Η μεταφορά αρμοδιότητας αποδείχθηκε καταστροφική αν κρίνει κανείς από το εύρος της αποκαλούμενης μικρομεσαίας φοροδιαφυγής, ενώ ούτε η δημιουργία της Υπηρεσίας Είσπραξης και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων- το αποκαλούμενο «μικρό» ΣΔΟΕ- βοήθησε στο να κερδηθούν μάχες σε αυτό το πεδίο. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν η αψυχολόγητη απόφαση πριν από έναν χρόνο για εκμηδενισμό των προστίμων λόγω μη έκδοσης αποδείξεων, με αποτέλεσμα το φαινόμενο να πάρει ανεξέλεγκτες, εκρηκτικές διαστάσεις λόγω και των αυξήσεων στους συντελεστές του ΦΠΑ.
Η πρώτη κίνηση έγινε στα μέσα του περασμένου καλοκαιριού, όταν ξαναβγήκαν συντεταγμένα στους δρόμους συνεργεία ελέγχων, έχοντας όμως ένα επιπλέον «όπλο» στα χέρια τους: το 48ωρο «λουκέτο» για τους παραβάτες. Παράλληλα τα πρόστιμα αυστηροποιήθηκαν, χωρίς, πάντως, να θεωρούνται από μόνα τους αποτρεπτικά για τους φιλόδοξους παραβάτες. Τα αποτελέσματα κρίνονται μάλλον θεαματικά, αν λάβει κανείς υπόψιν ότι περιοχές που εμφάνιζαν υστέρηση ως και 60% στα έσοδα του ΦΠΑ, μέσα σε ένα δίμηνο ανέβηκαν στο + 200%, αποδεικνύοντας ότι η άσκηση οργανωμένης πίεσης οδηγεί σε αύξηση της συμμόρφωσης.
Η δεύτερη κίνηση αποφασίστηκε σε μαραθώνια σύσκεψη στη ΓΓΔΕ, με τη συμμετοχή επικεφαλής ελεγκτικών μονάδων. Κατ’ αρχάς το πείραμα της ΥΕΔΔΕ (του «μικρού» ΣΔΟΕ) ως βραχίονα προληπτικών ελέγχων, κρίθηκε αποτυχημένο και εφεξής η Υπηρεσία αποσύρεται από τους δρόμους, αναλαμβάνοντας το χειρισμό των περίπου 630 εισαγγελικών παραγγελιών που έχει ήδη, καθώς και όσων θα μεταφερθούν από το ΣΔΟΕ. Η πιο σημαντική απόφαση αφορά στη συγκρότηση νέου Σώματος, που θα στελεχωθεί με 80 ελεγκτές από την ΥΕΔΔΕ και άλλους 50- 60 από εφορίες, αναλαμβάνοντας το «σάρωμα» της Επικράτειας, σε καθημερινή βάση, επί 24ώρου βάσης.
Η καινοτομία του νέου Σώματος, είναι ότι δεν θα περιοριστεί στους παλαιού τύπου προληπτικούς ελέγχους, δηλαδή στην απλή βεβαίωση της παράβασης για μη έκδοση αποδείξεων. Ακολουθώντας τα πρότυπα της αντίστοιχης βρετανικής υπηρεσίας, οι ελεγκτές θα διεξάγουν έρευνα, η οποία θα ξεκινά από την απόδειξη και θα φτάνει ως το άνοιγμα των τραπεζικών λογαριασμών των παραβατών, έτσι ώστε να μη σπάει η ελεγκτική αλυσίδα μεταξύ άλλων υπηρεσιών και να ολοκληρώνεται ταχύτερα και βέβαια πιο αποδοτικά ο έλεγχος. Συν τοις άλλοις, εξετάζεται η αυστηροποίηση των διοικητικών κυρώσεων για τους παραβάτες, όπως για παράδειγμα το επιτόπιο «λουκέτο» να μην περιορίζεται στις 48 ώρες αλλά να φτάνει στις 3 ημέρες ή να συντμηθεί ο χρόνος ως την επιβολή των βαρύτερων κυρώσεων («λουκέτο» ως ένα μήνα) για περιπτώσεις παρεμπόδισης ελέγχου κ.λ.π.
Στην ίδια σύσκεψη έγινε, επίσης, σαφές ότι οι νέοι επικεφαλής των μεγάλων ελεγκτικών μονάδων και ειδικά του ΚΕΦΟΜΕΠ, δεν θα έχουν την παραμικρή άνεση χρόνου. Αντιθέτως πέφτουν κατ’ ευθείαν στα βαθιά και παρά το ότι ειδικά στην περίπτωση του Κέντρου Ελέγχου Φορολογούμενων Μεγάλου Πλούτου, οι υποθέσεις είχαν μπει για τα καλά στο αυλάκι, ο όγκος των φακέλων είναι δυσανάλογα μεγάλος για το περιορισμένο έμψυχο δυναμικό της υπηρεσίας, η οποία δέχεται σχεδόν σε καθημερινή βάση νέες εισαγγελικές παραγγελίες.
Μεγάλος «πονοκέφαλος» για τη ΓΓΔΕ- και όχι μόνο- συνεχίζει να είναι και ο κίνδυνος παραγραφής χιλιάδων υποθέσεων στο τέλος του έτους. Όπως έχει γράψει το iefimerida, αυτήν τη στιγμή δεν δείχνει κανείς διατεθειμένος να αναλάβει την ευθύνη να ορίσει τα κριτήρια προτεραιοποίησης των χιλιάδων εκκρεμών υποθέσεων στις Δ.Ο.Υ., οι εφοριακοί πιέζουν να νομοθετηθεί το αστικό, πειθαρχικό και ποινικό ακαταδίωκτο για υποθέσεις που θα παραγραφούν λόγω αδυναμίας ελέγχου, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η μεταφορά περίπου 4.000 φακέλων από το ΣΔΟΕ. Η λύση της παράτασης της παραγραφής φαντάζει και φέτος ελκυστική, ωστόσο οι δανειστές πιέζουν στην αντίθετη κατεύθυνση, ενώ και εντός της Φορολογικής Διοίκησης είναι πολλοί εκείνοι που υποστηρίζουν ότι αυτή η πρακτική είναι αδιέξοδη και κρατά όμηρους όχι μόνο τους ελεγκτές αλλά και τους φορολογούμενους.