Σχέδια για έμμεσο φόρο και στα σταθερά τηλέφωνα. Εκτός κινητή τηλεφωνία και ίντερνετ. Τι αναφέρεται στην πρόταση της κυβέρνησης.
Γλυτώνουμε την επιπλέον φορολόγηση η κινητή τηλεφωνία και το τέλος στο ιντερνέτ αλλά την διαφορά θα “πληρώσει” η σταθερή τηλεφωνία και ο καφές και το πετρέλαιο σύμφωνα με τις τελευταίες αλλαγές στο πακέτο των έμμεσων φόρων στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ που αναμένεται να κατατεθεί την Τρίτη στην Βουλή.
Στο υπουργείο οικονομικών ακόμη σβήνουν και γράφουν στο πακέτο των έμμεσων φόρων προκειμένου να αυξηθεί το πακέτο των έμμεσων φόρων κοντά στο 1% του ΑΕΠ με βάση την αρχή «λίγα έσοδα από πολλές πηγές» ώστε να αποφευχθεί η μείωση του μισθολογικού κονδυλίου στο δημόσιο κατά 0,2% του ΑΕΠ ή περίπου 350 εκ ευρώ.
Οι αναμενόμενοι πρόσθετοι φόροι υπολογίζονται μέχρι στιγμής στα 1,5 δις ευρώ και προκύπτουν από τις εξής παρεμβάσεις:
1. Την αύξηση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στα 24% από την 1η Ιουλίου με στόχο πρόσθετα έσοδα 450 εκ ευρώ Η αύξηση θα συμπαρασύρει προς τα πάνω τις τιμές σε : ακίνητα, αυτοκίνητα, καύσιμα, τσιγάρα, ποτά, ροφήματα, λογαριασμούς σταθερών και κινητών τηλεφώνων, είδη οικιακού εξοπλισμού, συσκευασμένα και μεταποιημένα είδη διατροφής, είδη σερβιριζόμενα σε καταστήματα μαζικής εστίασης, εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς, κόμιστρα ταξί και πλήθος άλλων προϊόντων και υπηρεσιών.
2. Την επιβολή τέλους 5% στους λογαριασμούς σταθερής τηλεφωνίας από την 1η Ιουνίου με επιβάρυνση κάθε μηνιαίου ή διμηνιαίου λογαριασμού τηλεπικοινωνιακών τελών σταθερής τηλεφωνίας με στόχο πρόσθετα έσοδα 70 εκ ευρώ Το νέο αυτό «χαράτσι» θα υπολογίζεται επί των καθαρών (προ ΦΠΑ) τηλεπικοινωνιακών τελών. Η καθαρή επιβάρυνση για ένα λογαριασμό 100 ευρώ (προς ΦΠΑ) θα φτάνει τα έξι ευρώ αφού θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η αύξηση του βασικού έμμεσου φόρου από τιο 23% στο 24% Η επιβολή του φόρου στην σταθερή τηλεφωνία ήταν το ισοδύναμο για την μη αύξηση του τέλους κινητής τηλεφωνίας αφού κρίθηκε ότι είναι ήδη υψηλό και της χαμηλής απόδοσης ( υπολόγιζαν έσοδα περίπου 20 εκ ευρώ ) που θα είναι η επιβολή τέλους στις ευρυζωνικές ( broadband) υπηρεσίες διαδικτύου.
3. Την επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) κατά 2 ευρώ ανά κιλό καφέ από την 1η-1-2017. Η επιβολή του φόρου αυτού, σε συνδυασμό με την αύξηση του ΦΠΑ στο 24%, αναμένεται να επιβαρύνει με αυξήσεις κατά 10%-20% τις λιανικές τιμές πώλησης των διαφόρων ειδών καφέ. Από την επιβολή ΕΦΚ στην τιμή του εισαγόμενου καφέ το Δημόσιο προσδοκά την είσπραξη πρόσθετων φορολογικών εσόδων ύψους 60 εκατ. ευρώ.
4. Την αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στη βενζίνη, στο πετρέλαιο και στο υγραέριο από την 1η Ιουνίου με στόχο πρόσθετα έσοδα 520 εκ ευρώ . Ο ΕΦΚ στη βενζίνη θα αυξηθεί κατά 9-10 λεπτά το λίτρο, στο πετρέλαιο κίνησης, στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο υγραέριο κατά 3 λεπτά το λίτρο. Συνυπολογιζόμενου και του ΦΠΑ 24% επί της πρόσθετης διαφοράς φόρου που θα προκύψει από την αύξηση, η τελική επίπτωση στην λιανική τιμή πώλησης της βενζίνης θα είναι μια ανατίμηση της τάξεως των 10,5 έως 12,5 λεπτών ανά λίτρο. Ως εκ τούτου από τον Ιούνιο, η απλή αμόλυβδη βενζίνη θα πωλείται σε ολόκληρη σχεδόν της χώρα σε τιμές υψηλότερες των 1,4-1,45 ευρώ ανά λίτρο.
Στο πετρέλαιο κίνησης η αύξηση του φόρου κατά 3 λεπτά το λίτρο θα έχει ως συνέπεια η μέση λιανική τιμή να ανέλθει στα 1,08 – 1,10 ευρώ, ενώ στο πετρέλαιο θέρμανσης η τιμή θα αυξηθεί περίπου κατά 4 λεπτά το λίτρο. Από την αύξηση του ΕΦΚ στη βενζίνη εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν πρόσθετα έσοδα ύψους 300 εκατ.ευρώ. Επιπλέον 100 εκατ. ευρώ προβλέπεται να προκύψουν από την αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης, 90 εκατ. ευρώ από την αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και 25 εκατ. ευρώ από την αύξηση του ΕΦΚ στο υγραέριο κίνησης.
5. Τις αυξήσεις 9% στον πάγιο και 30% στον αναλογικό φόρο κατανάλωσης που επιβαρύνουν τις τιμές των τσιγάρων με στόχο πρόσθετα έσοδα 120 εκ ευρώ Ο πάγιος φόρος κατανάλωσης που επιβαρύνει τα τσιγάρα θα αυξηθεί από τα 86,50 στα 94,20 ευρώ ανά φορολογική μονάδα (1.000 τεμάχια τσιγάρων) και από τα 156,70 στα 170 ευρώ ανά κιλό στον λεπτοκομμένο καπνό. Ο αναλογικός φόρος θα αυξηθεί από 20% στο 26% της λιανικής τιμής πώλησης. Το αποτέλεσμα των αυξήσεων αυτών στους ΕΦΚ των τσιγάρων και του καπνού θα είναι να αυξηθούν οι λιανικές τιμές πώλησης κατά 0,50 έως 1 ευρώ ανά πακέτο.
6. Την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην μπύρα και κατάργηση του ειδικού καθεστώτος έκπτωσης 50% στον ΕΦΚ για τις εταιρίες οινοπνευματωδών ποτών που εδρεύουν στα Δωδεκάνησα, από την 1η Ιουνίου. Από την αύξηση των φόρων αυτών εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν επιπλέον 110 εκατ. ευρώ.
7. Την επιβολή τέλους 10% στη συνδρομητική τηλεόραση: Το μέτρο θα εφαρμοστεί από την 1η Ιουλίου και εκτιμάται ότι θα αποδώσει πρόσθετα φορολογικά έσοδα ύψους 25 εκατ. ευρώ.
8. Την επιβολή φόρου στις επενδυτικές εταιρίες που εμφανίζονται ως «οχήματα» συλλογικών επενδύσεων: Ο φόρος θα επιβαρύνει από την 1η Ιουλίου εταιρείες επενδύσεων Real Estate, portfolio management companies κ.λπ. Εκτιμάται ότι θα αποδώσει έσοδα ύψους 33 εκατ. ευρώ.
9. Την επιβολή τέλους ανά διανυκτέρευση στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια από το 2018 στα ξενοδοχεία δύο αστέρων και πάνω αλλά και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια με δύο κλειδιά. Εκτιμάται ότι θα αποδώσει πρόσθετα έσοδα ύψους 74 εκατ. ευρώ.
Σε εκκρεμότητα βρίσκεται ακόμη η φορολόγηση στα μικτά κέρδη των τυχερών παιχνιδιών του ΟΠΑΠ μετά την κατάργηση του τέλους 5 λεπτών ανά στήλη . Η διάταξη για αύξηση του φόρου για αύξηση της φορολόγησης από το 30% στο 35% στο μικτό κέρδος που είχε κατατεθεί με το προηγούμενο φορολογικό νομοσχέδιο αποσύρθηκε και αναμορφώνεται επι το αναλογικότερο.
Αυτοκίνητα
Στην φορολόγηση των αυτοκινήτων έχουν αποφασιστεί τρείς αλλαγές οι οποίες θα ισχύσουν από 1η Ιουνίου αναμένεται να αυξήσουν τα έσοδα κατά 120 εκ ευρώ
– Το τέλος ταξινόμησης δεν θα υπολογίζεται πλέον με βάση τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα αλλά την λιανική τιμή που θα δηλώνει κάθε εισαγωγές χωρίς τον φόρο και τους εκπεμπόμενους ρύπους.
– Στο τέλος ταξινόμησης θα ενσωματωθεί και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης, ο οποίος θα πάψει να ισχύει ως αυτοτελής φόρος. Οι αλλαγές αυτές εκτιμάται ότι θα επιφέρουν μείωση των τελικών τιμών πώλησης στα ΙΧ αυτοκίνητα χαμηλού κυβισμού, χαμηλής αξίας και πολύ χαμηλών εκπομπών ρύπων και αύξηση τιμών στα πολύ ακριβά αυτοκίνητα μεσαίου και υψηλού κυβισμού.
– Το αυτοκίνητο ως τεκμήριο διαβίωσης θα υπολογίζονται με βάση τις λιανικές τιμές των Ι.Χ. και συντελεστές που θα οδηγούν απομείωση της αξίας τους.