Η κινέζικη Cosco είναι πλέον- και επίσημα- ο νέος βασικός μέτοχος του ΟΛΠ, μετά την υπογραφή της παραχώρησης, παρουσία του πρωθυπουργού.
Η πρώτη μεγάλη αποκρατικοποίηση της κυβέρνησης, που ολοκληρώνεται μετά από δύο χρόνια από την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού από το ΤΑΪΠΕΔ, που είναι ο ένας εκ των δύο αντισυμβαλλόμενων, θεωρείται μείζονος σημασίας τόσο για τους κινέζους, όσο και για την ελληνική οικονομία, καθώς τα οφέλη δεν περιορίζονται μόνο στο τίμημα αλλά είναι πολλαπλασιαστικά.
Χαρακτηριστικό της σημασίας που αποδίδει το Πεκίνο στην εξαγορά είναι το γεγονός ότι τη συμφωνία για λογαρισμό του αγοραστή βάζει ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μητρικού ομίλου China Cosco Shipping Corporation Limited, Xu Lirong. Πρόσφατα ο κινέζος πρέσβης είχε σημειώσει τη συμβολική σημασία της κινεζικής επένδυσης στον ΟΛΠ λέγοντας πως «πολλοί άλλοι επενδυτές έχουν αρχίσει να συνειδητοποιούν τη στρατηγική σημασία του λιμένα και των επενδύσεων της COSCO και οι συνολικές επενδύσεις στην περιοχή αναμένεται να ξεπεράσουν τα 5 δις ευρώ.»
Οφελος 1,5 δισ. ευρώ για το Δημόσιο
Η συνολική αξία που θα αποκομίσει το Δημόσιο από τη συμφωνία θα φτάσει το 1,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η συνολική αξία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη βελτιωμένη προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται, επίσης, υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις, μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2052.
Σε δύο στάδια η συμφωνία
Η συναλλαγή θα ολοκληρωθεί σε δύο στάδια. Αρχικά, η Cosco θα καταβάλει 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ. Εντός πέντε ετών, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών- συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων- η Cosco θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στον ΟΛΠ από 51% σε 67%.
Εξάλλου, το Δημόσιο θα επωφεληθεί από πληρωμές μερισμάτων για το ποσοστό 16% έως την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης, καθώς και από τις πληρωμές τόκων για τα αντίστοιχα κεφάλαια που θα έχουν κατατεθεί από την Cosco ως εγγύηση για την απόκτηση του υπόλοιπου ποσοστού του ΟΛΠ, όπως και από τη διανομή μερίσματος για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7%, το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να κατέχει.
ΙΟΒΕ: Στα 4 δισ. η συνεισφορά μέχρι το 2025
Σε κίνηση ιδιαίτερης σημασίας για την ελληνική οικονομία αναδεικνύεται η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, καθώς ότι μπορεί να αποφέρει σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα στην ελληνική οικονομία έως και 4 δισ. ευρώ ετησίως. Συγκεκριμένα, το συνολικό ακαθάριστο προϊόν από την δραστηριότητα του ΟΛΠ αναμένεται να προσθέτει στο ΑΕΠ έως και 2,6 δισ. ετησίως το 2025 και αν συμπεριληφθούν οι επιδράσεις σε κλάδους που αναμένεται να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών μεταφοράς και της ναυπηγοεπισκευής και οι πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας τότε η συνολική συνεισφορά σε όρους παραγόμενου προϊόντος αναμένεται να φτάσει τα 4,0 δισ. το 2025.
Προσδοκίες εμπόρων για αναζωογόνηση της οικονομίας
Με αφορμή τη σημερινή εκδήλωση στο Ζάππειο Μέγαρο για την υπογραφή της Συμφωνίας ΤΑ.Ι.ΠΕ.Δ.-COSCO, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και επιχειρηματικότητας Βασίλης Κορκίδης, παρευρισκόμενος, δήλωσε:
«… Με την υπογραφή, πραγματοποιήθηκε άλλο ένα σημαντικό βήμα για την επιτυχή ολοκλήρωση υλοποίησης της Συμφωνίας, η οποία ευελπιστούμε ότι θα ενεργοποιήσει τα ξένα κεφάλαια, ώστε να βάλουν ξανά την καταπονημένη ελληνική αγορά στον επενδυτικό τους χάρτη. Οι επενδύσεις που προτίθεται και έχει δεσμευθεί να υλοποιήσει η COSCO για την αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού του Πειραιά, την κρουαζιέρα και τη ναυπηγοεπισκευή, μέσα στα επόμενα χρόνια, πρέπει να μετουσιωθούν σε πράξεις, καθώς μπορούν να συμβάλουν στην αναζωογόνηση της ελληνικής οικονομίας, έπειτα από 7 χρόνια ατέρμονου κύκλου ύφεσης, αλλά και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Άλλωστε, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, λόγω της πλεονεκτικής γεωγραφικής του θέσης, θεωρείται «κλειδί» για την είσοδο των κινεζικών προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά, καθώς βρίσκεται στο θαλάσσιο δρόμο, που ενώνει τις αγορές της Ασίας με εκείνες της Ευρώπης, μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Όμως, για την από εδώ και πέρα ανάπτυξή του και την εξαντλητική εκμετάλλευση των προοπτικών του, δεν αρκεί η πλεονεκτική θέση, που του προσφέρουν οι δρόμοι του παγκόσμιου, θαλάσσιου εμπορίου. Χρειάζεται δουλειά, εργασιακή ειρήνη και συνεχής προσπάθεια, με περαιτέρω βελτίωση των υποδομών του, παροχή ελκυστικότερων υπηρεσιών, ταχύτητα κινήσεων, μείωση των γραφειοκρατικών εμποδίων, σταθερότητα θεσμικού πλαισίου κ.ά. Ήρθε η ώρα, να σταματήσει ο Πειραιάς, να πληρώνει λάθη, αποκομίζοντας μόνο τα μέγιστα δυνατά οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία του…».
iefimerida