assets_LARGE_t_420_54612046_type12713

Για καθαρά εισπρακτικούς λόγους κράτησαν «φουσκωμένες» τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων όλες οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις, ενώ όφειλαν να τις έχουν αλλάξει από το 2010.

Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας έβαλε ως «πλαφόν» στην υποχρέωση αναδρομικής αλλαγής των αντικειμενικών αξιών την ημερομηνία 21-5-2015

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει, εμμέσως πλην σαφώς, από την απόφαση-βόμβα της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποκρούει ως αβάσιμες τις δικαιολογίες που προέβαλε το Δημόσιο (και το 2014 και το 2015) για αδυναμία αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών επικαλούμενο ανεπαρκή και επισφαλή στοιχεία και μεγάλο όγκο εργασίας.

Με την ακυρωτική απόφαση-«τελεσίγραφο» για άμεση αλλαγή των αντικειμενικών αξιών, το ΣτΕ αποκρούει και το αίτημα του υπ. Οικονομικών για παράταση της αναπροσαρμογής μέχρι τα τέλη του 2016 ώστε να ισχύσουν από το 2017.

Παράλληλα αμφισβητεί ευθέως την αδυναμία που επικαλέστηκε δύο φορές το Δημόσιο, αποκαλύπτοντας ότι υπήρχε έτοιμο σχέδιο διατάξεων με μεταβατικές τιμές για τα ακίνητα και ότι οι σχετικές διαδικασίες για συμμόρφωση στο πρώτο «τελεσίγραφο» του ΣτΕ «πάγωσαν» ξανά ύστερα από σύσκεψη των αρμοδίων με την πολιτική ηγεσία και υπό τον φόβο μήπως υπάρξουν μεγαλύτερες στρεβλώσεις στην αγορά.



«Πλαφόν»
Η δικαστική απόφαση έβαλε ως «πλαφόν» στην υποχρέωση αναδρομικής αλλαγής των αντικειμενικών αξιών την ημερομηνία 21-5-15, επικαλούμενη «έντονο δημόσιο συμφέρον», για να αποφευχθούν σοβαρές δημοσιονομικές επιπτώσεις με την αιφνίδια διακύμανση και διαταραχή των φορολογικών εσόδων του κράτους υπό τις παρούσες δυσμενείς δημοσιονομικές συνθήκες.

Το κράτος γλιτώνει προς το παρόν τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ του 2015 (2,65 δισ. ευρώ, σύμφωνα με μνημονιακή υποχρέωση), αλλά παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων ανατροπών σε άλλη εκκρεμή δίκη κατά των υπουργικών αποφάσεων που καθόρισαν τον τρόπο είσπραξης για το τρέχον έτος.

Παράλληλα απειλείται με μπαράζ αιτήσεων προς τις οικονομικές υπηρεσίες από χιλιάδες πολίτες και σχετικές αγωγές στα δικαστήρια για αξιώσεις αναπροσαρμογής και επιστροφής χρημάτων σχετικά με άλλους φόρους, τέλη κ.λπ. που στηρίζονται στις αντικειμενικές αξίες (για αγοραπωλησίες, κληρονομιές, γονικές παροχές, δωρεές, ΟΤΑ κ.λπ.).

Κατά πληροφορίες εξετάζεται το ενδεχόμενο να «πειραχτούν» οι συντελεστές φορολόγησης ώστε να «ισοφαριστούν» τυχόν απώλειες από τη μείωση των αντικειμενικών και να παραμείνουν τα έσοδα περίπου στα ίδια ύψη…

Στην απόφαση 4446/15 (πρόεδρος Ν. Σακελλαρίου, εισηγητής Δ. Σκαλτσούνης) επισημαίνεται μεταξύ άλλων:

• Το κράτος οφείλει ανά διετία (ή εντός εύλογου χρόνου) να αναπροσαρμόζει τις αντικειμενικές αξίες, ώστε οι φόροι να ανταποκρίνονται σε πραγματική και όχι πλασματική περιουσία.

• Παρά τις εκθέσεις για ραγδαία πτώση των αγοραίων αξιών και τη μνημονιακή υποχρέωση αναπροσαρμογής από τον Ιούνιο του 2012, η πολιτεία συνέχισε να εισπράττει φόρους με βάση τις αξίες του 2007 και να επιβάλλει νέες επιβαρύνσεις, αποφεύγοντας την οφειλόμενη αλλαγή.

• Δεν επιτρέπεται να μετακυλίεται στους φορολογούμενους το βάρος της διαρκούς δικαστικής αμφισβήτησης του τρόπου υπολογισμού της φορολογητέας βάσης και του εσφαλμένου ύψους των αντικειμενικών.

• Με έγγραφό του το Δημόσιο προ 3μήνου επανέλαβε ισχυρισμούς περί αδυναμίας αναπροσαρμογής λόγω του τεράστιου όγκου του έργου, των ανεπαρκών, επισφαλών και αντιφατικών συγκριτικών στοιχείων για άλλες αγοραπωλησίες.

Η αρμόδια υπηρεσία ανέφερε ότι στην τελευταία σύσκεψη με την πολιτική ηγεσία εκφράστηκαν επιφυλάξεις και έκτοτε βρισκόταν σε αναμονή. Παράλληλα δικαιολόγησε το «πάγωμα» (και το αίτημα παράτασης έως το 2017) και γιατί μεσολάβησαν δύο εκλογές, η κρίσιμη για τη χώρα διαπραγμάτευση, το δημοψήφισμα, η νέα δανειακή σύμβαση κ.λπ.

Υποχρέωση
• Το αίτημα παράτασης για 1 έτος πρέπει να απορριφθεί όχι μόνο γιατί η αρχική μνημονιακή υποχρέωση προέβλεπε αναπροσαρμογή το 2012 (και κατέστη δυνατή η ένταξη στο σύστημα, τότε 4.889 οικισμών σε διάφορες περιοχές), αλλά και επειδή το Δημόσιο προσκόμισε σχέδιο νομοσχεδίου που καθόριζε μεταβατικές τιμές προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων (νέες τιμές ζώνης, νέους συντελεστές εμπορικότητας), γεγονός που δείχνει ότι μπορούσε να συμμορφωθεί στο περσινό «τελεσίγραφο» του ΣτΕ.

Ομως το νομοσχέδιο δεν προωθήθηκε. Παράλληλα -όπως προκύπτει από τον ν. 4336/15 για το Μνημόνιο και το 3ετές πρόγραμμα- η πολιτεία είχε υπόψη της ότι έως τον Οκτώβριο του 2015 ήταν πιθανή η αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών αλλά και η προσαρμογή φορολογικών συντελεστών -εάν χρειαζόταν- για να διασφαλιστεί η είσπραξη τουλάχιστον 2,65 δισ. €.

 

ethnos

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.