ΛΕΦΤΑ - ΕΝΦΙΑ - ΑΚΙΝΗΤΑ

Να… τετραγωνίσει τον κύκλο επιχειρεί το υπουργείο Οικονομικών, ήτοι να φέρει ένα εξάμηνο πιο γρήγορα αυτό που έχει συμφωνήσει με τους

δανειστές ότι μπορεί να ισχύσει από τον Ιανουάριο του 2017.

Τι είναι αυτό; Η εναρμόνιση εμπορικών- αντικειμενικών αξιών, με στόχο τη φορολόγηση των ακινήτων επί πραγματικών τιμών και βέβαια την εφαρμογή της σχετικής απόφασης του ΣτΕ που «βράζει» για την καθυστέρηση.

Στην πραγματικότητα το υπουργείο Οικονομικών γνωρίζει ότι χωρίς το νέο σύστημα υπολογισμού των αξιών δεν μπορεί να προχωρήσει στην αλλαγή της δομής του φόρου χωρίς να προκαλέσει νέες στρεβλώσεις και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο το στόχο των 2,650 δισ ευρώ. Πόσο εφικτό είναι, όμως, αυτό; Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι εμπορικές τιμές έχουν μειωθεί κατά περίπου 40% από το 2007, όχι όμως οριζόντια.

Η «ψαλίδα» είναι πιο ανοικτή στις ακριβές περιοχές κι αυτό σημαίνει ότι εκεί πρέπει να γίνει μεγαλύτερη μείωση αντικειμενικών αξιών, με αποτέλεσμα να ανοίγει «τρύπα» στα προσδοκώμενα έσοδα. Η «τρύπα» αυτή θα γίνει μεγαλύτερη, αν η κυβέρνηση υψώσει «ασπίδα» στις «λαϊκές» συνοικίες με «πάγωμα» των αντικειμενικών του 2007, καθώς σε αυτές τις περιοχές παραμένουν χαμηλότερες των εμπορικών.

Η μεγαλύτερη δυσκολία, που εμπόδισε άλλωστε και την προηγούμενη κυβέρνηση να προχωρήσει σε αλλαγές των Τιμών Ζώνης, είναι ότι οι αγοραπωλησίες παραμένουν ελάχιστες και αυτό εγκυμονεί τον κίνδυνο να γίνουν όλες οι προσαρμογές των Τιμών Ζώνης με βάση πλασματικές εμπορικές αξίες.

Ποια είναι τα σενάρια που εξετάζονται με αυτά τα δεδομένα;

  • Το επικρατέστερο, όπως αναφέρει επισήμως το υπουργείο Οικονομικών είναι ότι ο φόρος ακινήτων αλλάζει όχι μόνο όνομα αλλά και δομή, αφού καταργούνται οι συντελεστές ανά τ.μ. με βάση την Τιμή Ζώνης και αντικαθίστανται από κλίμακα, με πολλά κλιμάκια, με την οποία θα φορολογείται το σύνολο της περιουσίας, στα πρότυπα του ΦΑΠ.

Υπό διερεύνηση είναι η δυνατότητα χαμηλού αφορολογήτου, δηλαδή 20.000- 30.000 ευρώ, αλλά μόνο με προϋποθέσεις ήτοι για την κύρια κατοικία, η αξία της οποίας δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις 100.000 με 120.000 ευρώ.

Αυτό που καθιστά προβληματική την πρόβλεψη αφορολογήτου, πόσο μάλλον 50.000 ευρώ όπως ανέφερε ως παράδειγμα ο Τ. Αλεξιάδης σε συνέντευξη του στην Καθημερινή, είναι ότι περίπου 2,8 εκατ. ιδιοκτήτες- δηλαδή περίπου οι μισοί- δηλώνουν περιουσία αντικειμενικής αξίας ως 50.000 ευρώ.

  • Κι επειδή δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να μην προλάβει να στηθεί το νέο σύστημα- που είναι πολύ πιθανό- υπάρχει έτοιμο και δεύτερο σενάριο, που στοχεύει στην ελάφρυνση μικρών/φτηνών ακινήτων, με μεταφορά του βάρους στους κατέχοντες, χωρίς βέβαια να μπορεί κανείς να προδικάσει αν η εισπραξιμότητα θα παραμείνει στα επίπεδα του 85%. Το ένα “εργαλείο” είναι η μείωση του αφορολογήτου του Συμπληρωματικού Φόρου, που σήμερα είναι 300.000 ευρώ και “καλύπτει” 291.322 ιδιοκτήτες.

Αν μειωθεί το αφορολόγητο στις 200.000 ευρώ, υπολογίζεται ότι θα πιαστούν στην “τσιμπίδα” άλλοι 270.000 ιδιοκτήτες. Άλλο “εργαλείο”, είναι η αύξηση των συντελεστών του Συμπληρωματικού Φόρου.

  • Στο τραπέζι βρίσκεται και η επέκταση του φόρου στα ακίνητα εξωτερικού, παρά τις προφανείς τεχνικές δυσκολίες για την άμεση εφαρμογή του, αποτελώντας προσωπικό στοίχημα του Τ. Αλεξιάδη.

Γιώργος Παππούς

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.