Οι προτεραιότητες του Νίκου Ξυδάκη
Για την Εθνική Λυρική Σκηνή, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού δήλωσε ότι το υπουργείο θα καλύψει τα έξοδα της μετεγκατάστασής της στο Δέλτα του Φαλήρου
Τις τρεις προτεραιότητές του για το αμέσως επόμενο διάστημα γνωστοποίησε ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης.
Πρόκειται για την επαναφορά της ενιαίας τιμής του βιβλίου, τις σκέψεις για πιθανή αυτονόμηση του ΕΚΕΒΙ και την άμεση παραλαβή του κτιρίου του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης σε έναν-δύο μήνες, για να ακολουθήσουν σύντομα τα λαμπερά εγκαίνιά του.
Σημαντική είναι και η τοποθέτηση νέων διοικήσεων στους εποπτευόμενους οργανισμούς του ΥΠΠΟ, αλλά και η «βαθιά αναμόρφωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων(ΤΑΠ) ως εν δυνάμει «αιμοδότη» αναπτυξιακού έργου του ΥΠΠΟ μαζί με τις όλο και πιο μειωμένες επιδοτήσεις του ΕΣΠΑ για τον πολιτισμό».
Όπως σημείωσε ο κ. Ξυδάκης σε σημερινή του συνάντηση με τους δημοσιογράφους, τα ελάχιστα έσοδα του ΥΠΠΟ «συντηρούν τρέχουσες εργασίες και προέρχονται από το “ταπεινωμένο” δημοσιονομικό πρόγραμμα επενδύσεων».
Ο υπουργός τόνισε πως τα μόνα κονδύλια ανάπτυξης για τον Πολιτισμό προέρχονται από το ΕΣΠΑ που μειώθηκε στα 400 εκατ. ευρώ και από την ρευστότητα του ΤΑΠ με τζίρο 70 εκατ. ευρώ ετησίως.
Σημείωσε ότι δίνει μεγάλη βαρύτητα στην ενδυνάμωση του ΤΑΠ, υπολογίζοντας στην αύξηση των εσόδων του ΥΠΠΟ, ξεκινώντας από τη σύγχρονη οργάνωση ηλεκτρονικού πωλητηρίου των προϊόντων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, στα πλαίσια «μιας γενικότερης και βαθιάς του αναμόρφωσης» που περιλαμβάνει και τον διορισμό νέας διοίκησης.
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στις προσλήψεις, μέσω ΑΣΕΠ, 1.100-1.200 εποχιακών φυλάκων στους 33 αρχαιολογικούς χώρους της Επικράτειας, που θα λειτουργήσουν με διευρυμένο ωράριο. Η περίοδος της μεγάλης επισκεψιμότητας αρχαιολογικών χώρων και μουσείων ξεκινά το Πάσχα.
Όσο για τα μεγάλα Μουσεία της χώρας -Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Βυζαντινό κλπ- ο κ. Ξυδάκης σκέφτεται να αλλάξει το νομοθετικό τους πλαίσιο «ώστε να αποκτήσουν διοικητική αυτοτέλεια». «Θα πρέπει» πρόσθεσε, «τα μεγάλα μουσεία να συνεισφέρουν έσοδά τους στον κοινό κορβανά, ώστε οι πόροι να μοιράζονται πιο δίκαια και να φτάνουν και στα μικρότερα μουσεία».
Όπως έχει ήδη εξαγγείλει η νέα κυβέρνηση προτίθεται να επαναφέρει την ενιαία τιμή του βιβλίου, την οποία είχε καταργήσει τον περασμένο Ιούνιο η προηγούμενη κυβέρνηση. Το θέμα επανήλθε σήμερα δια στόματος του υπουργού. «Δεν ωφελήθηκε κανείς από την κατάργησή της» είπε ο κ. Ξυδάκης.
Δήλωσε ότι «δεν θα αλλοιωθεί ο ΦΠΑ στα βιβλία» και ότι τα δύο μέτρα θα τα ανακοινώσουν από κοινού με τον υπουργό Οικονομίας, Γιώργο Σταθάκη.
Σχετικά με το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ), που είχε καταργηθεί το 2013 και στη συνέχεια «κουτσουρεμένο» είχε ενσωματωθεί στο Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού, ο κ. Ξυδάκης δήλωσε πως εξετάζει το ενδεχόμενο της αυτόνομης επαναλειτουργίας του.
Αναφερόμενος στο πολύπαθο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), ο Ν. Ξυδάκης δήλωσε ότι «σκοπός του είναι να λειτουργήσει άμεσα. Να ανοίξει με μια λαμπρή γιορτή για το λαό και όλοι να μπορούν να απολαύσουν όλα τα έργα του Μουσείου».
Ερωτηθείς για την Άννα Καφέτση, την απερχόμενη διευθύντρια και «ψυχή» του ΕΜΣΤ, ο υπουργός απάντησε: «Θα τη συναντήσω, θα συζητήσουμε και θα γίνει ό,τι καλύτερο. Αφήνω ορθάνοιχτο το παράθυρο. Η Άννα Καφέτση θα αποκατασταθεί ηθικά».
Για την Εθνική Λυρική Σκηνή, δήλωσε ότι το υπουργείο θα καλύψει τα έξοδα της μετεγκατάστασής της στο Δέλτα του Φαλήρου. Όταν, δε, ρωτήθηκε για το μέλλον του Μεγάρου Μουσικής, απάντησε: «Πρόκειται για ένα φέσι στο κεφάλι του ελληνικού κράτους. Το κράτος βρίσκεται σε αμήχανη θέση με το θέμα, γιατί πρέπει να πληρώσει στιγμές μεγαλομανίας του παρελθόντος».
Επιπλέον, ο κ. Ξυδάκης κοινοποίησε ότι θα προχωρήσει στην αλλαγή του οργανισμού του ΥΠΠΟ, που εφαρμόστηκε τελευταία.
Τέλος, σχετικά με την μετακόμιση των υπηρεσιών του υπουργείου από το ενοικιαζόμενο κτίριο της οδού Μπουμπουλίνας, όπου στεγάζεται τώρα, στην οδό Πειραιώς, απάντησε: «Η ιδέα της μετεγκατάστασης παραμένει. Όμως, η κτιριακή υποδομή δεν αρκεί για όλες τις υπηρεσίες. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να φεύγουν κεντρικές υπηρεσίες από το ιστορικό κέντρο της πόλης».
protothema