Οι αλλαγές που προωθούνται στον νόμο Κατσέλη για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά
Ουσιώδεις παρεμβάσεις στον νόμο 3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, γνωστό ως νόμο Κατσέλη, προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης με δύο κεντρικές στοχεύσεις: πρώτον, την επιτάχυνση της εκδίκασης των υποθέσεων, οι οποίες ξεπερνούν τις 100.000 και έχουν προγραμματισθεί να εκδικασθούν ακόμη και το 2028 και δεύτερον, τον περιορισμό των λεγόμενων «στρατηγικών κακοπληρωτών».
Προς αυτή την κατεύθυνση εξετάζεται η μεταφορά όλων των υποθέσεων από τα περιφερειακά ειρηνοδικεία στα κεντρικά, ενώ αυστηροποιείται η διαδικασία χορήγησης προσωρινής αναστολής πλειστηριασμού, έτσι ώστε να περιορισθούν φαινόμενα κατάχρησης αυτής.
Πέραν των αλλαγών στον «νόμο Κατσέλη», το υπουργείο Ανάπτυξης δεσμεύεται έναντι της τρόικας ότι μέχρι το τέλος του 2014 θα ετοιμάσει νομοσχέδιο για τη θέσπιση του επαγγέλματος του «διαχειριστή πτώχευσης», εν όψει των αλλαγών που προωθούνται στο πτωχευτικό δίκαιο των επιχειρήσεων.
Όπως αναφέρει σήμερα η “Καθημερινή”, ειδικότερα, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην επιστολή που απέστειλε ο υπουργός Οικονομικών στην τρόικα, οι αλλαγές που προτείνει το υπουργείο Ανάπτυξης στον νόμο 3869/2010 είναι οι ακόλουθες:
• Όλες οι υποθέσεις θα μεταφερθούν από τα περιφερειακά δικαστήρια στα κεντρικά. Ως εκ τούτου θα οριστούν νέες δικάσιμοι για όλες τις υποθέσεις. Ειδικά για όσες υποθέσεις έχει ορισθεί δικάσιμος μετά την 1/1/2017 θα πρέπει να υποβληθεί αίτηση για νέα ημερομηνία εκδίκασης της υπόθεσης είτε από τον οφειλέτη είτε από τον πιστωτή.
Η αίτηση θα κατατίθεται δωρεάν, ενώ σε περίπτωση που υποβάλλεται από τον οφειλέτη, δεν θα απαιτείται η χρήση δικαστικού επιμελητή για την ενημέρωση των πιστωτών.
• Η προσωρινή αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων κατά του οφειλέτη που χορηγείται μέχρι την εκδίκαση της αίτησης ρύθμισης των χρεών, κατόπιν αιτήματος του οφειλέτη, αφορά μόνο την κύρια κατοικία.
• Οι μηνιαίες δόσεις που υποχρεούται να καταβάλλει ο οφειλέτης μέχρι την εκδίκαση της αίτησης για ρύθμιση των χρεών του θα υπολογίζονται πλέον με βάση τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης και την κατάσταση του κάθε οφειλέτη (εξατομικευμένο προφίλ).
Οι δαπάνες αυτές είχαν καθορισθεί την άνοιξη από το υπουργείο Ανάπτυξης ως «μπούσουλας» για τη ρύθμιση των δανείων και ενδεικτικά ήταν 1.347 ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια. Η προσωρινή αναστολή εκτέλεσης των καταδιωκτικών μέτρων θα επανεξετάζεται έπειτα από ορισμένο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να προσαρμόζεται η δόση στην τρέχουσα κάθε φορά οικονομική κατάσταση του οφειλέτη.
• Θα γίνεται κατηγοριοποίηση των υποθέσεων και ιεράρχηση της εκδίκασης αυτών ως εξής: αιτήσεις οφειλετών που δεν έχουν περιουσιακά στοιχεία, αιτήσεις οφειλετών μόνο με κύρια κατοικία, αιτήσεις οφειλετών και με άλλα περιουσιακά στοιχεία πλην της κύριας κατοικίας.
• Προκειμένου οι δύο πλευρές να επιλέγουν τον εξωδικαστικό συμβιβασμό (στον νόμο σήμερα ονομάζεται προδικαστικός συμβιβασμός) προτείνεται το ακόλουθο κίνητρο: εάν πιστωτές και οφειλέτες δεν καταλήξουν σε συμβιβασμό αποστέλλεται από τον διαμεσολαβητή σχετική έκθεση στο Ειρηνοδικείο. Εάν η απόφαση του Ειρηνοδικείου είναι παρόμοια με αυτή που είχε προταθεί στο πλαίσιο της εξωδικαστικής διαδικασίας προβλέπεται η επιβολή κυρώσεων σε αυτούς που την αρνήθηκαν, καθώς και η επιβάρυνσή τους με τα δικαστικά έξοδα.
Στο πλαίσιο τέλος του νομοσχεδίου για τον «διαχειριστή πτώχευσης» προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου επαγγελματικού σώματος που θα πιστοποιεί τα προσόντα των διαχειριστών πτώχευσης, θα θεσπίσει έναν κώδικα δεοντολογίας και θα δημιουργήσει κι ένα μητρώο μελών. Το επάγγελμα αυτό θα ασκείται από εξειδικευμένους δικηγόρους, λογιστές και ελεγκτές.