ΤΣΙΠΡΑΣ

Τις πρώτες κινήσεις του ως Πρωθυπουργός περιέγραψε ο Αλέξης Τσίπρας ο οποίος μεταξύ άλλων υποσχέχθηκε 300 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στα πρώτα δύο χρόνια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ αποκάλυψε από που θα βρει τα χρήματα για όσα δεσμεύεται.

Μιλώντας στο γεύμα εργασίας του ελληνο-ιταλικού επιμελητηρίου, ο επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης αποκάλυψε τις προθέσεις του «εάν ο ελληνικός λαός εμπιστευτεί στον ΣΥΡΙΖΑ, μέσα από την προσφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία, η οποία είναι πολύ πιθανή για το επόμενο διάστημα» όπως προέβλεψε.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης – απαντώντας στις επικρίσεις της κυβέρνησης – υποστήριξε το πρόγραμμα αυτό «είναι έξω από την προοπτική δημιουργίας νέων ελλειμμάτων, δηλαδή είναι σε συνθήκες δημοσιονομικής σταθεροποίησης».

Αποκάλυψε δε, από που θα βρει τα χρήματα για να υλοποιήσει όσα δεσμεύεται:

Διευκρίνισε ότι:

  1. Ενα μέρος τους των πόρων αυτών θα προέλθει από τα ευρωπαϊκά προγράμματα
  2. Ενα μικρό μέρος από τα 12 δις που έχουν περισσέψει και που αρχικά είχαν δοθεί για την εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος.
  3. Ενα μέρος από την πάταξη της φοροδιαφυγής και των παράνομων δραστηριοτήτων στη χώρα (λαθρεμπορίου στα καύσιμα και τα τσιγάρα, έλεγχο στις ενδο-ομιλικές συναλλαγές).

Ο Αλ. Τσίπρας επικαλέστηκε εκτιμήσεις των Γ. Σούρλα, (Ανεξάρτητη Επιτροπή για τη Διαφάνεια), Στ. Νικολούδης (Αρχή ενάντια στο ξέπλυμα χρήματος) και Θ. Ρακιντζή (Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης ) για να τονίσει ότι «πακτωλός δισεκατομμυρίων ετησίως φεύγει από το δημόσιο ταμείο εξαιτίας της φοροδιαφυγής».

Προσδιόρισε κατόπιν αυτών, συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη και την τόνωση της οικονομίας, αν και κατέστησε σαφές ότι θα επιμείνει στην δημοσιονομική ισορροπία.

  • Να αποκατασταθεί η ευρωπαϊκή κανονικότητα

Δεν θεωρούμε ότι μια ευρωπαϊκή χώρα μπορεί να έχει χιλιάδες άστεγους, χιλιάδες ανθρώπους που να μην έχουν ηλεκτρικό ρεύμα να θερμανθούν τον χειμώνα, ανθρώπους που να μην έχουν ένα πιάτο φαί» είπε ο κ. Τσίπρας προσθέτοντας με νόημα: «Αυτή η προτεραιότητα για μας είναι αδιαπραγμάτευτη με τους εταίρους μας, στο βαθμό που θα υλοποιηθεί βεβαίως –κι αυτός είναι ο στόχος μας- μέσα σε ένα πλαίσιο δημοσιονομικής ισορροπίας, επαναλαμβάνω».

  • Χρέη στο Δημόσιο – κόκκινα δάνεια: Σεισάχθεια

Αναφερόμενος στο χρέος νοικοκυριών και επιχειρήσεων στο ελληνικό δημόσιο, στα ασφαλιστικά Ταμεία και στις τράπεζες, υπολόγισε πως οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο έχουν φτάσει περίπου στα 70 δις ευρώ και κάθε χρόνο, κάθε μήνα αυξάνονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς – περίπου ένα δις το μήνα.

«Ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος. Δεν μπορείς να φορολογείς κάποιον και να του βάζεις πρόστιμα όταν δεν μπορεί να σου δώσει αυτούς τους φόρους ή αυτά τα πρόστιμα» είπε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ και επεξήγησε:

Απ΄ αυτά τα περίπου 70 δις οφειλές προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, ένα πολύ μεγάλο μέρος δεν θα εισπραχθεί. Αλλά να προσπαθήσουμε να εισπράξουμε τουλάχιστον 20 απ΄ αυτά τα δις, μέσα από μια διαδικασία εξωδικαστικών ρυθμίσεων και συμβιβασμών με τους οφειλέτες, ώστε να τους δοθεί η δυνατότητα σταδιακά να μπορούν να αποπληρώνουν μέσα σε βάθος επταετίας σε 84 δόσεις.

Στη λογική όμως ενός ποσοστού του εισοδήματος, πράγμα που σημαίνει ότι οι δόσεις θα μπορούσαν να γίνουν και περισσότερες. Δηλαδή είπαμε ότι μέχρι 30% του εισοδήματος να ρυθμιστεί ώστε να δίδεται για να μπορεί να αποκτήσει κανείς τη φορολογική ενημερότητα και την ασφαλιστική ενημερότητα» τόνισε.

Παραδέχθηκε ότι η κυβέρνηση μετά την πρόταση ΣΥΡΙΖΑ «υιοθέτησε ένα μέρος αυτής της λογικής» τόνισε ωστόσο ότι «δεν μπορώ όμως να είμαι εξίσου αισιόδοξος για τον τρόπο που αποφάσισε να το υλοποιήσει, δεδομένου ότι νομοθέτησε, μετά πήγε στη Βουλή να πάρει πίσω αυτό που νομοθέτησε κι ακόμα και τούτη την ώρα που μιλάμε δεν είναι ξεκάθαρο αν τελικά οι πιέσεις της τρόικας είναι στην αντίθετη κατεύθυνση».

Με την ίδια λογική θα κινηθεί και στα «κόκκινα» δάνεια των τραπεζών.

«Τα «κόκκινα» δάνεια αυτή τη στιγμή αποτελούν ένα βραχνά στο τραπεζικό σύστημα. Η πρότασή μας ήταν δημιουργία ενός ενδιάμεσου δημόσιου φορέα, που θα διαχειριστεί τα κόκκινα δάνεια σε μία αντίστοιχη αντίληψη, σε μία αντίστοιχη λογική» είπε.

  • Αντιμετώπιση ανεργίας

Σχεδιάζουμε την κατεύθυνση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, ώστε στα δύο πρώτα χρόνια να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε 300.000 νέες θέσεις εργασίας, όχι στο δημόσιο τομέα, αλλά στο δημόσιο, στον ιδιωτικό και στον κοινωνικό τομέα της οικονομίας.

  • Αλλαγές στο πολιτικό σύστημα

«Αλλαγές απαραίτητες και αναγκαίες στη δημόσια διοίκηση, διότι στην Ελλάδα τα κόμματα που κυβέρνησαν τα τελευταία χρόνια δημιούργησαν ένα πελατειακό κράτος, ένα γραφειοκρατικό σύστημα, το οποίο αν θέλετε είναι τροχοπέδη και για την παραγωγική δραστηριότητα και για την ίδια τη δημοκρατία, αλλά και για την επιχειρηματικότητα και για την ανάπτυξη» σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο Αλέξης Τσίπρας διευκρίνισε ότι για την κρίση που περνά σήμερα η ευρωζώνη, την κρίση χρέους, την κρίση παραγωγικότητας, «η λύση δεν είναι η επιστροφή σε έναν άγονο ανταγωνισμό ανάμεσα στα εθνικά κράτη και στα νομίσματά τους» αλλά επεσήμανε ότι παράλληλα «δεν μπορεί να θεωρείται και λύση η παραμονή της ευρωπαϊκής οικογένειας σε μία διαρκή και ανακυκλούμενη κρίση». Προειδοποίησε δε ότι ο αποπληθωρισμός είναι ένα μεγάλος κίνδυνος, μια παγίδα για την οικονομία.

  • Απλοποίηση αδειοδότησης και λειτουργίας επιχειρήσεων.

α) Ριζική, απλοποίηση όλου του θεσμικού πλαισίου και των βημάτων για την αδειοδότηση επενδύσεων, καθώς και για την ίδρυση, αδειοδότηση και λειτουργία επιχειρήσεων, με τη λειτουργία στην πράξη – και όχι στα χαρτιά – «υπηρεσίας μιας στάσης» για όλες τις επιχειρήσεις, περιλαμβανομένων των μικρομεσαίων («one-stop shop»).

β) Δημιουργία Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων (Κ.Ε.ΕΠ), στις 13 περιφέρειες, όχι μόνο ως φορείς ενημέρωσης, αλλά και ως φορείς ουσιαστικής διεκπεραίωσης, με κατάλληλο νομικό πλαίσιο που να διασφαλίζει τη δυνατότητα να διεκπεραιώνουν γρήγορα τις διαδικασίες, με λογοδοσία.

Δημιουργία συμβουλευτικών υπηρεσιών στις δημόσιες υπηρεσίες με αδειοδοτικό χαρακτήρα, για την διεκπεραίωση επενδύσεων, θεμάτων αδειοδότησης, κτλ.

Θεσμοθέτηση απλού και σταθερού φορολογικού συστήματος με ριζικές τομές για τουλάχιστον πέντε (5) έτη, το οποίο θα παρέχει κίνητρα για παραγωγικές επενδύσεις και θα επιτρέπει το μακροπρόθεσμο επιχειρησιακό σχεδιασμό. Με υψηλότερη φορολόγηση στα διανεμόμενα κέρδη και χαμηλότερη σε αυτά τα οποία αποθεματοποιούνται για να επενδυθούν στην πραγματική οικονομία.

Ουσιαστικός φορολογικός έλεγχος των μεγάλων επιχειρήσεων με αποτελεσματικό έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών. Οπως εκτίμησε η πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, «η υπερτιμολόγηση από τις ενδοομιλικές συναλλαγές κυμαίνεται μεταξύ 15%-20% και η απώλεια φορολογικών εσόδων εκτιμάται σε €1-€1,2 δις ετησίως». Και πρότεινε να ενισχυθεί το υφιστάμενο πλαίσιο για την τεκμηρίωση των ενδοομιλικών συναλλαγών με τη δημιουργία κατάλληλων μονάδων ελέγχου στο Υπουργείο Οικονομικών που θα διαθέτουν τεχνογνωσία και από την Γενική Γραμματεία Εμπορίου και από την Εισαγγελία Οικονομικού Εγκλήματος και την Επιτροπή Ανταγωνισμού.


Διοχέτευση πόρων στην πραγματική οικονομία

α). Ίδρυση Δημόσιας αναπτυξιακής τράπεζας. Ενός βασικού κρίκου που λείπει από την ελληνική οικονομία και το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Η δημόσια αναπτυξιακή τράπεζα θα ενοποιήσει υφιστάμενους μηχανισμούς, όπως το ΕΤΕΑΝ, το Ταμείο Παρακαταθηκών Δανείων και να διευκολύνει την άντληση και διοχέτευση πόρων προς τη πραγματική οικονομία.

β). Παράκαμψη του τραπεζικού συστήματος στο οποίο «κολλάνε» σήμερα όλα τα εγγυοδοτικά προγράμματα, επειδή οι τράπεζες δεν χορηγούν νέα δάνεια.

«Η παράκαμψη αυτή θα γίνει με τη δημιουργία ενός συστήματος διοχέτευσης εγγυήσεων ή εγγυητικών επιστολών μέσω οχημάτων ειδικού σκοπού και με την εγγύηση αξιόπιστου διεθνούς χρηματοπιστωτικού οργανισμού» υπογράμμισε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

γ). Δημιουργία Τράπεζας Ειδικού σκοπού για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους αγρότες, αλλά και για τη χορήγηση μικροπιστώσεων προς άτομα και ομάδες που αποκλείονται ολοσχερώς από το παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα, όπως άνεργοι, μετανάστες, ΑμΕΑ, κλπ.

δ). Δημιουργία δημόσιου ενδιάμεσου οργανισμού για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους προς τις τράπεζες.

Εντός του οργανισμού, συγκροτείται ξεχωριστός υποτομέας για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια, η ρύθμιση των οποίων επείγει ως προϋπόθεση για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

«Διασπάται, δηλαδή, ένα δάνειο σε δύο μέρη: σ’ εκείνο που ο δανειολήπτης μπορεί να αποπληρώσει και στο μέρος που παγώνει για πέντε ή δέκα χρόνια, ανάλογα με την περίπτωση, χωρίς να διαγράφεται από το χαρτοφυλάκιο της τράπεζας, έως ότου βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση του δανειολήπτη. Και διαγράφονται οι τραπεζικές οφειλές που εμφανίζουν αντικειμενική αδυναμία αποπληρωμής» διευκρίνισε ο Αλ. Τσίπρας.

Μέτρα για ενίσχυση ανταγωνισμού, καταπολέμηση καρτέλ και μείωση των τιμών

α). Θεσμική και λειτουργική αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

β). Υιοθέτηση νομοθεσίας για την αναγραφή καθαρών τιμών στα τιμολόγια πώλησης και περιορισμός της έκδοσης πιστωτικών σημειωμάτων και τιμολογίων παροχής υπηρεσιών. Η τιμή μονάδος που συμφωνείται ανάμεσα στον προμηθευτή (πωλητή) και τον πελάτη του (έμπορο χονδρικής ή λιανικής), στο πλαίσιο μιας εμπορικής συμφωνίας-συναλλαγής, θα εμφανίζεται πλέον υποχρεωτικά στο τιμολόγιο πώλησης που εκδίδει ο προμηθευτής και θα ταυτίζεται με την αναγραφόμενη στο ίδιο τιμολόγιο, τελική καθαρή τιμή μονάδος (χωρίς ΦΠΑ).

Επιπρόσθετα, η αξία οποιωνδήποτε πρόσθετων ανταποδοτικών υπηρεσιών που παρέχονται από τον πελάτη στον προμηθευτή, θα ενσωματώνονται υποχρεωτικά στην αναγραφόμενη στο τιμολόγιο τιμή μονάδος.

γ). Δημιουργία Παρατηρητηρίου Τιμών πρώτων υλών και μηχανολογικού εξοπλισμού, όπως είχε προτείνει και η ΓΣΕΒΒΕ, με ταυτόχρονη εξουσιοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς να παρεμβαίνουν αμελλητί στις περιπτώσεις όπου διαφαίνονται ύποπτες αποκλίσεις.

δ). Εντατικότεροι έλεγχοι στους τρόπους διαμόρφωσης των τιμών, με έμφαση στις ενδοομιλικές και τις τριγωνικές συναλλαγές, σε όλο το φάσμα της οικονομίας (μεταποίηση, εμπόριο, υπηρεσίες, τουρισμός).

Αυτό είναι πολύ σημαντικότερο και ουσιαστικότερο από την απελευθέρωση των λεγόμενων «κλειστών» επαγγελμάτων.

Αναμόρφωση πτωχευτικού πλαισίου επιχειρήσεων

Ουσιαστική και ριζική αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την διαδικασία πτώχευσης επιχειρήσεων.

«Ζητούμενο είναι να φύγει η θηλιά που έχουν σήμερα χιλιάδες επιχειρήσεις και επαγγελματίες, οι οποίες, λόγω της κρίσης, αντικειμενικά αδυνατούν να ανταποκριθούν στις συσσωρευμένες υποχρεώσεις τους» είπε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, εξηγώντας ότι «η αντιμετώπιση δεν θα πρέπει να περιοριστεί μόνο στις οφειλές των επιχειρήσεων προς τις τράπεζες, αλλά και προς το δημόσιο». Και τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ εξατάζει τη δυνατότητα δημιουργίας μηχανισμού εξυγίανσης και παραγωγικής αναδιάρθρωσης τέτοιων σημαντικών επιχειρηματικών μονάδων, που θα είναι προς όφελος όλων.

Επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης

Θεσμικές και λειτουργικές μεταρρυθμίσεις για την επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης με:

  • Τη δικαστική αποφόρτιση από ασήμαντες και μικρής κοινωνικής απαξίας υποθέσεις
  • Τη στελέχωση των δικαστηρίων με επαρκή αριθμό δικαστών και τη στήριξη του έργου τους με σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή.
  • Τη διαμόρφωση αξιόπιστου θεσμικού πλαισίου εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών για την επιτάχυνση των αναγκαίων λύσεων και την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων.

Οι τέσσερις μηχανισμοί κινητοποίησης επενδύσεων:

    • Δημόσια αναπτυξιακή τράπεζα, για την προώθηση αναπτυξιακών έργων για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας,
    • Αναθεώρηση του αναπτυξιακού νόμου, ώστε, αντί για οριζόντιες επιδοτήσεις επενδύσεων, να επιδοτούνται στοχευμένα παραγωγικές επενδύσεις, στο πλαίσιο του σχεδίου μας για την αναπτυξιακή και παραγωγική ανασυγκρότηση.
    • Παροχή ρευστότητας, από το χρηματοπιστωτικό σύστημα αλλά και από μη συμβατικά χρηματοδοτικά εργαλεία και
    • Δημόσιες επενδύσεις, ως ατμομηχανή για τον ιδιωτικό τομέα.

Άγγελος Μόσχοβας

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.