Διπλό χτύπημα για τις αμοιβές σε είδος. Και φόρος εισοδήματος με το εκκαθαριστικό του 2015 για παροχές του 2014 και παρακράτηση φόρου μέσω μισθού από 1η Ιανουαρίου.
Η εγκύκλιος που υπέγραψε η γ.γ Δημοσίων Εσόδων είναι σαφής: «Οι διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4172/2013 έχουν εφαρμογή για εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη που ξεκίνησαν από 1/1/2014 και μετά».
\
Αυτό σημαίνει ότι οι παροχές σε είδος θα προστεθούν στους μισθούς που καταβλήθηκαν το 2014 και θα φορολογηθούν βάσει της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος. Η λυπητερή θα φτάσει με το εκκαθαριστικό του 2015. Η επιβάρυνση όμως δεν σταματάει εδώ. Διότι από 1/1/2015 θα υπάρξει και παρακράτηση φόρου από τον μισθό για τις παροχές του 2015. Και πάλι η εγκύκλιος είναι σαφής: «οι παροχές αυτές υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου από 1/1/2015 και μετά. Οδηγίες για την παρακράτηση φόρου στις παροχές αυτές, θα δοθούν με νεώτερη εγκύκλιο».
Η δεύτερη αυτή εγκύκλιος που προαναγγέλλει μέσω της εγκυκλίου η Κατερίνα Σαββαίδου, θα δημιουργήσει ακόμη περισσότερα προβλήματα από την πρώτη. Το έργο, έχει παιχτεί και πέρυσι καθώς το περίφημο άρθρο 13 που από προχθές έχει γίνει γνωστό στο πανελλήνιο, έχει ψηφιστεί από το καλοκαίρι του 2013 και κανονικά η παρακράτηση του φόρου έπρεπε να έχει ξεκινήσει από 1/1/2014. Ο προκάτοχος της κυρίας Σαββαίδου, Χάρης Θεοχάρης, δεν έδωσε ποτέ τις οδηγίες για το πώς θα γίνει αυτή η παρακράτηση και τελικώς το θέμα αφέθηκε να λυθεί με καθυστέρηση ενός έτους. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι καταργήθηκε ο φόρος και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όσοι εισπράττουν τέτοιου είδους παροχές θα πληρώσουν όλο τον φόρο μαζεμένο.
Επιβολή παρακράτησης φόρου στις παροχές σε είδος σημαίνει μείωση των καθαρών αποδοχών του εργαζόμενου. Το ζήτημα είναι πώς θα λειτουργήσει το μέτρο στην πράξη διότι αυτές οι αμοιβές δεν έχουν κατ’ ανάγκη περιοδικότητα. Κάποιες επιχειρήσεις δίνουν κουπόνια και δωροεπιταγές Χριστούγεννα και Πάσχα. Κάποιες επιχειρήσεις δίνουν επίδομα παιδικού σταθμού για 10 ή 11 μήνες τον χρόνο. Για κάποιους μήνες ο εργαζόμενος θα κάνει περισσότερα προσωπικά τηλεφωνήματα από το κινητό του και σε κάποιους άλλους μήνες λιγότερα. Ουσιαστικά, οι επιχειρήσεις θα κληθούν να κάνουν κάθε μήνα και διαφορετική παρακράτηση φόρου.
Χθες το υπουργείο Οικονομικών επιχείρησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις που προκάλεσε η εγκύκλιος για την εφαρμογή του άρθρου 13.
Αρχικά υποστήριξε ότι στην πράξη τα εταιρικά κινητά δεν θα φορολογούνται (κάτι το οποίο είναι ορθό υπό την προϋπόθεση ότι ο εργαζόμενος δεν θα κάνει χρήση του κινητού για προσωπικά τηλεφωνήματα πέραν του χρόνου ομιλίας που του εξασφαλίζει το πάγιο του) ενώ στη συνέχεια επιχείρησε να σχηματίσει την εντύπωση ότι το μέτρο αφορά μεγαλοστελέχη. Το τελευταίο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα καθώς ούτε ο νόμος, ούτε η εγκύκλιος αναφέρει κάτι τέτοιο. Υπάρχουν παροχές σε είδος τις οποίες οι επιχειρήσεις (π.χ τράπεζες) δίνουν στο σύνολο του προσωπικού. Τέτοιες παροχές είναι το επίδομα του παιδικού σταθμού ή τα κουπόνια για το σούπερμαρκετ.
Οι αναφορές της εγκυκλίου είναι σαφείς: οι διάφορες πληρωμές που γίνονται απευθείας από τους εργοδότες σε τρίτους, όπως αυτές που γίνονται προς φροντιστήρια, σχολεία, βρεφονηπιακούς σταθμούς, κατασκηνώσεις κ.λπ. και αφορούν στην κάλυψη εξόδων διδάκτρων, βρεφονηπιακών σταθμών, κ.λπ. των ανωτέρω προσώπων, οι απευθείας πληρωμές που αφορούν την κάλυψη εξόδων συμμετοχής των προσώπων αυτών σε ημερίδες, προγράμματα ή σεμινάρια εκπαίδευσης, επιμόρφωσης ή επαγγελματικής κατάρτισης ή την κάλυψη συνδρομών σε περιοδικά και επιμελητήρια, που δεν αφορούν το αντικείμενο της εργασίας τους ή το επίπεδο της θέσης που κατέχουν, οι απευθείας πληρωμές που αφορούν την κάλυψη συνδρομών των προσώπων αυτών (σε γυμναστήρια, λέσχες κ.λπ.), καθώς και αυτές που αφορούν την κάλυψη ιατρικών εξόδων τους (π.χ. check-up).