Το 20% κόβεται στην Αλγεβρα λόγω της Τράπεζας Θεμάτων…
«Βαθμολογική σφαγή» δείχνουν τα μέχρι στιγμής στοιχεία από τις εφετινές εξετάσεις στην Α’ τάξη του Λυκείου, όπου εφαρμόστηκε εφέτος για πρώτη φορά ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων με θέματα που επελέγησαν σε σύντομο χρονικό διάστημα και δέχτηκαν στη συνέχεια κριτική από εκπαιδευτικούς για τον βαθμό της δυσκολίας τους.
Για πρώτη φορά εδώ και χρόνια πολλοί μαθητές μένουν μεταξεταστέοι σε σειρά μαθημάτων, γεγονός που θα αυξήσει κατακόρυφα εκείνους που θα κληθούν να δώσουν επαναληπτικές εξετάσεις τον Σεπτέμβριο για να περάσουν την τάξη τους. Τα τελευταία χρόνια δε, το φαινόμενο των μαθητών που «έμεναν» στην ίδια τάξη είχε περιοριστεί σε πολύ χαμηλά ποσοστά.
Στην Άλγεβρα μένει το 20%
Ειδικά στην Άλγεβρα της Α’ Λυκείου τα βαθμολογικά στοιχεία δείχνουν ότι εφέτος δεν κατόρθωσε να περάσει το μάθημα και θα κληθεί σε νέες επαναληπτικές εξετάσεις τον Σεπτέμβριο ίσως και το 20% των μαθητών. Το ποσοστό αυτό ποικίλλει από σχολείο σε σχολείο, καθώς υπάρχει σχολείο στην περιοχή του Περιστερίου όπου «κόπηκε» το 40% των μαθητών. Αντίστοιχα βαθμολογητές σε λύκειο της Πετρούπολης μιλούν για ένα 30% των μαθητών που «κόπηκαν» στο ίδιο μάθημα, ενώ σε λύκειο των Αμπελόκηπων επίσης μεγάλος αριθμός παιδιών δεν περνούν στην επόμενη τάξη.
Όπως αναφέρουν βαθμολογητές σχολείων που μίλησαν στο «Βήμα», η Άλγεβρα ήταν ο… μεγάλος εχθρός εφέτος, καθώς το 50%, όπως είναι γνωστό, επελέγη από την Τράπεζα Θεμάτων, όπου η συντριπτική πλειονότητα των ερωτημάτων ήταν εκτός σχολικής πραγματικότητας και δυσνόητα για τους μαθητές.
Το ποσοστό των παιδιών που «κόπηκαν» φτάνει και το 30% σε αρκετές περιοχές, ενώ πολλά παιδιά θα δώσουν ξανά εξετάσεις τον Σεπτέμβριο και στη Γεωμετρία, στη Φυσική, στη Χημεία και στα Αρχαία.
«Η βεβιασμένη εφαρμογή του μέτρου εφέτος και η μη σωστή στάθμιση των θεμάτων της Τράπεζας ανάλογα με τα όσα είχαν διδαχθεί οι μαθητές στη διάρκεια της χρονιάς έφερε τελικά αυτό το αποτέλεσμα, το οποίο δυστυχώς πολλοί είχαμε προβλέψει νωρίς στον χώρο της εκπαίδευσης» λέει στο «Βήμα» ο εκπαιδευτικός και αναλυτής στατιστικών στοιχείων της εκπαίδευσης κ. Γ. Χατζητέγας. «Και αυτό παρά το γεγονός ότι σε πολλά σχολεία οι φιλότιμες προσπάθειες που έκαναν καθηγητές ώστε η θεματοδοσία του 50% που επέλεγαν οι ίδιοι να είναι σε ένα επίπεδο στο οποίο να μπορούν να ανταποκριθούν οι μαθητές» συμπληρώνει.
Η επιστροφή της βάσης του 10
Το πρόβλημα εφέτος επιδείνωσε η νέα ρύθμιση που εφαρμόστηκε μαζί με την Τράπεζα Θεμάτων η οποία ορίζει ότι οι μαθητές δεν μπορούν να γλιτώσουν την επαναληπτική διαδικασία του Σεπτεμβρίου εάν έχουν μέσο όρο στο απολυτήριό τους το 10. Από εφέτος για να περάσουν οι μαθητές της Α’ Λυκείου στην επόμενη τάξη, πρέπει να έχουν πιάσει το 10 σε όλα τα βασικά μαθήματα (Άλγεβρα, Γεωμετρία, Νεοελληνική γλώσσα, Λογοτεχνία, Αρχαία Ελληνικά).
Πάντως, εκπαιδευτικοί και βαθμολογητές ζητούν τώρα ειδική οδηγία από το υπουργείο Παιδείας για το θέμα. Όπως δήλωσαν στο «Βήμα», μια ευεργετική ρύθμιση θα ήταν ειδικά για εφέτος και μόνο όπου εφαρμόστηκε για πρώτη φορά η Τράπεζα Θεμάτων να πέσει στο 8 αντί του 10 ο αριθμός που απαιτείται για να περάσει ένα παιδί από τα βασικά αυτά μαθήματα στην επόμενη τάξη.
Ο νέος υπουργός Παιδείας κ. Ανδρέας Λοβέρδος, που παρέλαβε τα δεδομένα αυτά από τον προκάτοχό του κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, έχει δηλώσει ήδη ότι θα μελετήσει τα στοιχεία πανελλαδικά και αν χρειαστεί μια ειδική οδηγία εφέτος για να μην αδικηθούν οι μαθητές της Α’ Λυκείου και να μη θυσιαστούν στον βωμό πολιτικών σκοπιμοτήτων, θα το κάνει (είναι γνωστό ότι η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου είχε δεχτεί εισηγήσεις να μην εφαρμοσθεί ο θεσμός εφέτος αλλά του χρόνου καθώς είχαν υπερβεί τα χρονοδιαγράμματα που τέθηκαν αρχικά, αλλά δεν το δέχτηκε).