Ο Αυτισμός είναι μια νευρο-βιολογική διαταραχή όχι μια«ψυχική ασθένεια» και πολύ απλά σημαίνει ότι:
– ο εγκέφαλος των ατόμων με αυτισμό λειτουργεί διαφορετικά
Αν μπορούσε να μας εξηγήσει πως σκέφτεται και βιώνει την καθημερινή ζωή ένα άτομο με αυτισμό,θα μας έλεγε:
1. Ο“Αυτισμός”μου είναι μία μόνο πτυχή του συνολικού χαρακτήρα μου.
Δεν με ορίζει ως άτομο.
Σαν άνθρωπος, εξελίσσομαι όπως όλοι.Ούτε εσύ αλλά ούτε και εγώ είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τι μπορεί να καταφέρω αν μου δοθεί ηευκαιρία που αξίζω.
2. Στην καθημερινότητα μου έχω ανάγκη από σταθερά ίδια πρόσωπα που ξέρουν πώς να με υποστηρίξουν και απόδομημένο πρόγραμμα για να γνωρίζω από πριν τι θα κάνω. Αν για κάποιο λόγο το πρόγραμμά μου χρειάζεται να αλλάξει προσπάθησε να με προειδοποιήσεις και να μου εξηγήσεις γιατί συμβαίνει αυτό. Θα αισθανθώ λιγότερο μπερδεμένος, δε θα έχω άγχος και θα δεχτώ την αλλαγή πιο εύκολα.
3. Δυσκολεύομαι να εκφραστώ με λόγια, δεν ξέρω πώς να είμαι διακριτικός και θα σου πω αυτό ακριβώς που σκέφτομαι. Χρειάζεται να μου διδάξεις εσύ σε κάθε ευκαιρία πώς να φέρομαι σωστά& να το επαναλάβεις πολλές φορές μέχρι καταφέρω να τα συνδυάσω μέσα στο μυαλό μου.
4. Αρκετές φορές δεν ξέρω πώς να νιώσω και πώς να φερθώ. Μπορεί να είμαι πεινασμένος, απογοητευμένος, φοβισμένος ή σε σύγχυση, αλλά δεν βρίσκω τα λόγια για να το εκφράσω και να ζητήσω βοήθεια. Τροφικές αλλεργίες, διαταραχές του ύπνου, γαστρεντερικά προβλήματα μπορεί να έχουν όλα επιπτώσεις στη συμπεριφορά μου. Δώσε μεγάλη προσοχή στην γλώσσα του σώματος μου για να καταλάβεις ότι κάτι δενπάει καλά. Χρειάζεται να με διδάξεις τα συναισθήματα με εικόνες και παραδείγματα από την καθημερινή ζωή για να μάθω πώς να αναγνωρίζω τι αισθάνομαι εγώ αλλά και τις προθέσεις και τη διάθεση των άλλων γύρω μου.
5. Θέλω να έχω φίλους, όμως δεν έχω τις απαιτούμενες δεξιότητες για να δημιουργήσω και να διατηρήσω φιλίες. Χρειάζομαι κάποιον δίπλα μου να μου το μάθει.
6.Αντιλαμβάνομαι την γλώσσα μόνο κυριολεκτικά χωρίς μεταφορικές έννοιες, Ιδιωματισμούς, λογοπαίγνια, υπαινιγμούς, σαρκασμό κ.α. Χρειάζεται να μου δίνεις οδηγίες από πολύ κοντά, να χρησιμοποιείς απλές προτάσεις που θα απευθύνονται σε μένα και να μου λες τι θέλεις να κάνω και τι πρόκειται να συμβεί στη συνέχεια. Αν δε σου απαντήσω αμέσως, δώσε μου λίγο παραπάνω χρόνο να σκεφτώ.
7. Μαθαίνω με διαφορετικό τρόπο και έχω ιδιαίτερες ικανότητες σε συγκεκριμένους τομείς (μαθηματικά, μουσική ,υπολογιστές, ξένες γλώσσες και άλλα επιστημονικά πεδία.
8. Μαθαίνω και ακολουθώ ένα πρόγραμμα καλύτερα όταν εικόνες συνδυάζονται με λέξεις. Οι εικόνες αποκωδικοποιούνται πιο εύκολα. Σκέπτομαι με εικόνες και καθε τί που ακούω ή βλέπω και είναι πιο εύκολο για μένα να το μάθω ή να το ανακαλέσω από τη μνήμη μου. Μεγαλώνοντας μπορεί να καταφέρω να λειτουργώ μόνο με το λόγο.
9. Έντονο φως, δυνατός θόρυβος, έντονες μυρωδιές και ασυνήθιστες υφές υλικών μου δημιουργούν αισθήματα ανασφάλειας, ταραχής ή άγχους.Γι’αυτό το λόγο προσπαθώ πολύ να συγκεντρώσωτην προσοχή μου σε ότι κάνω, κουράζομαι και χρειάζομαι συχνότερα διάλειμμα. Αν δείχνω αφηρημένος μπορεί να προσπαθώ να απομονώσω όλους τους θορύβους και να σκεφτώ ή απλά χαλαρώνω.
10.Να μ’αγαπάς χωρίς όρια& να έχεις υπομονή. Χωρίς την υποστήριξή σου, οι πιθανότητες επιτυχίας μου για μια αυτόνομη ενηλικίωση είναι πολύ λίγες. Με την υποστήριξη και την καθοδήγησή σου μπορώ να καταφέρω να ζήσω μια ποιοτική ζωή.
Ρ.Κ.(μητέρα ενός εφήβου 15 ετών με αυτισμό)