Ποιες αλλαγές φέρνει το πολυνομοσχέδιο, σε ποια σημεία αντιδρούν
Την εξομοίωση, σε μεγάλο βαθμό, του έργου των ενοικιαζόμενων οχημάτων ΙΧ με οδηγό με αυτό των ταξί προβλέπουν ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου που προωθούν τα υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών στο πλαίσιο της πρόσφατης συμφωνίας της κυβέρνησης με την τρόικα.
Τις εκτεταμένες αλλαγές στις μεταφορές που απελευθερώνουν ακόμα περισσότερο το έργο των αυτοκινητιστών ταξί, των τουριστικών πούλμαν και των φορτηγών Δημόσιας Χρήσης έρχεται να συμπληρώσει έτερο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, το οποίο προβλέπει την είσοδο ιδιωτών στην έκδοση, τη διάθεση και τον έλεγχο των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών.
«Εάν δεν αλλάξουν οι νέες ρυθμίσεις που αφορούν τον κλάδο των ενοικιαζόμενων ΙΧ, θα έχουμε πόλεμο. Δεν θα επιτρέψουμε να ξεκληριστούν οι κλάδοι των ταξί και των τουριστικών λεωφορείων για χάρη συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων» δήλωσε στα «Νέα» ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί και Αγοραίων (ΠΟΕΙΑΤΑ), Θύμιος Λυμπερόπουλος.
Οι εκπρόσωποι των κλάδων των ταξί και των τουριστικών λεωφορείων συνεδριάζουν σήμερα προκειμένου να αποφασίσουν δυναμικές κινητοποιήσεις (συμπεριλαμβανομένων των αποκλεισμών των αεροδρομίων και των λιμανιών της χώρας), σε περίπτωση «που δεν υπάρξουν βελτιώσεις στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης».
Για τα φορτηγά
Στο μεταξύ, σε άλλο νομοσχέδιο «σκούπα» του υπουργείου Μεταφορών με τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών, τηλεπικοινωνιών και δημοσίων έργων», που βρίσκεται από προχθές σε δημόσια διαβούλευση, ειδικά για τον κλάδο των φορτηγών, προβλέπεται η χορήγηση σε ιδιώτες – φυσικά πρόσωπα έως μιας άδειας κυκλοφορίας φορτηγού αυτοκινήτου Ιδιωτικής Χρήσης, μεικτού βάρους κάτω των 3,5 τόνων, «για την εξυπηρέτηση αποκλειστικά των προσωπικών τους αναγκών».
Παρέχεται επίσης η δυνατότητα στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) να αναθέτει σε ιδιώτες τον έλεγχο κομίστρου στις αστικές συγκοινωνίες.
Η επιβολή του προστίμου θα γίνεται από τους εξουσιοδοτημένους ελεγκτές εντός του οχήματος. Ειδικά για τους μετακινούμενους με το μετρό και τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, το πρόστιμο θα επιβάλλεται και σε όσους δεν επιδεικνύουν το αποδεικτικό του νόμιμου κομίστρου στις αποβάθρες μετά τα επικυρωτικά (ακυρωτικά) μηχανήματα.
Ο παραβάτης οφείλει να επιδείξει την αστυνομική του ταυτότητα εάν δεν πληρώσει επιτόπου το πρόστιμο. Εάν το πρόστιμο δεν εισπραχθεί εντός 60 ημερών από τη βεβαίωσή του, θα διαβιβάζεται στην οικεία ΔΟΥ και θα εισπράττεται ως δημόσιο έσοδο στο πενταπλάσιο του ύψους του.
Επεκτείνονται τα σημεία διάθεσης των εισιτηρίων και των καρτών. Τα νέα σημεία θα ανακοινωθούν από τον ΟΑΣΑ και πιθανότατα θα περιλαμβάνουν και τα σουπερμάρκετ.
Με άλλες ρυθμίσεις παρέχεται η δυνατότητα χρήσης φυσικού αερίου – εναλλακτικών καυσίμων για την κίνηση των αυτοκινήτων, ομαδοποιούνται τα πρόστιμα για παραβάσεις αυτοκινητιστών ταξί και φορτηγών, προωθείται η νομιμοποίηση των σιδηροδρομικών αυθαιρέτων και απλοποιούνται οι διαδικασίες – προϋποθέσεις για την εγκατάσταση κεραιών κινητής τηλεφωνίας.
Οι διατάξεις που ανάβουν «φωτιές» κυρίως στους κλάδους των ταξί και των τουριστικών λεωφορείων αφορούν:
-Την επέκταση της δυνατότητας χρήσης ιδιωτικών 7-9θέσιων βαν με οδηγό από όλα τα τουριστικά καταλύματα (ενοικιαζόμενα δωμάτια κ.λπ.) και όχι μόνο από τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες.
-Την κατάργηση του κατώτατου ορίου κυβισμού για τα ΙΧ οχήματα που θα ενοικιάζονται με οδηγό. Μέχρι τώρα επιτρέπεται η ενοικίαση με οδηγό μόνο για τα οχήματα 1.500 κυβικών εκατοστών και άνω.
– Τη δυνατότητα στα τουριστικά γραφεία και τα γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων να διαθέτουν πλέον ενοικιαζόμενα ΙΧ με οδηγό σε ενδιαφερομένους, προκειμένου να εκτελέσουν έργο των τουριστικών λεωφορείων ή των ΚΤΕΛ. Να μπορούν, δηλαδή, να μεταφέρουν μαθητές σε σχολεία και φροντιστήρια, στρατιώτες σε στρατόπεδα και λουομένους σε παραλίες. Μεγάλο τμήμα αυτού του έργου – κυρίως της μεταφοράς μαθητών – έως σήμερα καλύπτεται από τα ταξί ή τα ΚΤΕΛ.
– Την κατάργηση της υποχρέωσης οι οδηγοί των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων με οδηγό να έχουν οπωσδήποτε απολυτήριο Λυκείου και να γνωρίζουν τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα.
– Παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς με τα ΙΧ φορτηγά ψυγεία και μη ευπαθών προϊόντων, εφόσον αυτά διαθέτουν τα απαραίτητα χωρίσματα και όχι ενιαίο αμάξωμα.
– Καταργείται ο περιορισμός στη χορήγηση αριθμού αδειών για οχήματα μεικτού βάρους έως 4 τόνων σε εφημεριδοπώλες – πρακτορεία Τύπου και διαμεταφορείς για τη μεταφορά υλικών συσκευασίας. Ετσι, ενώ μέχρι σήμερα οι διαμεταφορείς είχαν δικαίωμα μίας άδειας για φορτηγάκι έως 4 τόνων, πλέον θα μπορούν να εκδίδουν όσες άδειες θέλουν.
– Παρέχεται η δυνατότητα ίδρυσης εταιρείας ενοικίασης μοτοποδηλάτων ακόμα και με ένα και μόνο δίκυκλο ή «γουρούνα». Εως τώρα η ίδρυση τέτοιας επιχείρησης απαιτούσε τουλάχιστον δέκα δίκυκλα.
– Παρέχεται η δυνατότητα ταξινόμησης και μεταχειρισμένων λεωφορείων, στα οποία θα δοθούν νέες άδειες τουριστικών λεωφορείων. Εως τώρα νέες άδειες δίνονταν μόνο σε καινούργια οχήματα προδιαγραφών EUROV και πάνω.
– Εξομοιώνονται οι παλιοί με τους νέους μεταφορείς ως προς την υποχρέωσή τους να διαθέτουν χώρους στάθμευσης των οχημάτων τους, προκειμένου να πάρουν άδεια ΔΧ. Εως τώρα οι παλαιοί μεταφορείς δεν είχαν τέτοια υποχρέωση.
Εκτός από τους αυτοκινητιστές ταξί, το προς ψήφιση πολυνομοσχέδιο φέρνει την κυβέρνηση αντιμέτωπη επίσης με τους φαρμακοποιούς, που απειλούν με απεργία διαρκείας, αλλά και τους κτηνοτρόφους και γαλακτοπαραγωγούς, που αντιδρούν στις αλλαγές στη διάρκεια ζωής του γάλακτος.