O συγκυβερνήτης είπε τελικά το «καληνύχτα» πριν χαθεί – Διαφωνία για το πότε απενεργοποιήθηκε το σύστημα επικοινωνίαςREUTERS-Damir Sagolj

Το Boeing 777 της Malaysia Airlines ενδέχεται να πετούσε σε πολύ χαμηλό ύψος για να αποφύγει τα ραντάρ. Αυτό είναι το (νέο) σενάριο που εξετάζουν οι Αρχές τις Μαλαισίας, σύμφωνα με δημοσιεύματα στα μέσα ενημέρωσης της χώρας.

Η εφημερίδα της Μαλαισίας New Straits Times μετέδωσε ότι ερευνητές εξετάζουν την πιθανότητα να πετούσε το αεροσκάφος στα 5.000 πόδια ή και πιο χαμηλά, προκειμένου να μην ανιχνεύεται από τα ραντάρ.

Ανέφερε, επίσης, ότι το αεροσκάφος μπορεί να μην προκάλεσε την υποψία των χειριστών που παρακολουθούσαν τα στρατιωτικά ραντάρ, καθώς φαίνεται ότι ακολουθούσε συνηθισμένη διαδρομή ενός εμπορικού αεροσκάφους.

Ωστόσο, δεν έχει γίνει γνωστό από που πηγάζουν οι πληροφορίες για το ύψος του αεροσκάφους και αναλυτές εκτιμούν ότι εάν προέρχεται από τα στοιχεία των ραντάρ θα μπορούσε να αποδειχθεί λανθασμένο.

Το αεροσκάφος εξαφανίστηκε πριν από δέκα ημέρες με 239 επιβάτες και μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί κανένα ίχνος του.

Οι τελευταίες εξελίξεις:

Πακιστάν, Ινδία, Ταλιμπάν αρνούνται ότι γνωρίζουν κάτι για το χαμένο αεροσκάφος, ενώ Καζακστάν και Κιργιστάν δηλώνουν ότι δεν εισήλθαν άγνωστα αεροσκάφη στον εναέριο χώρο τους.

Οι έρευνες έχουν επικεντρωθεί σε δύο αεροδιαδρόμους και σε αυτές συμμετέχουν 26 χώρες. Ωστόσο, θεωρούνται πολύ δύσκολες -ειδικά στην τεράστια περιοχή του Ινδικού Ωκεανού.

Οι Αρχές έχουν πραγματοποιήσει έρευνες στα σπίτια του πιλότου και του συγκυβερνήτη δύο φορές. Στις έρευνες βοηθούν το FBI και η Interpol.

Οργή και αγανάκτηση εκφράζουν μέλη των οικογενειών των επιβατών για την αλλαγή της επίσημης εκδοχής.

O συγκυβερνήτης είπε τελικά το «καληνύχτα»

H αεροπορική εταιρεία του Boeing που εξαφανίστηκε από τη Μαλαισία ανέφερε πως οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι ο συγκυβερνήτης, αντί του πιλότου, ήταν εκείνος που είπε το «εντάξει, καληνύχτα» πριν χαθεί η επικοινωνία με το αεροπλάνο.

Ωστόσο, η εταιρεία αμφισβητεί πως έχει διαπιστωθεί το πότε απενεργοποιήθηκε το σύστημα επικοινωνίας του αεροσκάφους -πριν ή μετά τα τελευταία λόγια από το πιλοτήριο, στοιχείο που θα έκανε πιθανότερο το ενδεχόμενο δολιοφθοράς.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Malaysia Airlines Αχμάντ Τζυχάρι Γιαχία ανέφερε το απόγευμα της Δευτέρας πως οι «αρχικές έρευνες δείχνουν πως ήταν ο συγκυβερνήτης που μίλησε την τελευταία φορά που υπάρχει καταγραφή» από το πιλοτήριο.

Όμως, ο Γιαχία απέρριψε ότι είναι γνωστό το πότε τέθηκε εκτός λειτουργίας ένα από τα δύο συστήματα επικοινωνίας του αεροπλάνου, δηλαδή πριν ή μετά το «καληνύχτα» από το πιλοτήριο.

Η τελευταία εκπομπή του συστήματος επικοινωνίας ACARS του αεροσκάφους, που δίνει το στίγμα του, ήταν στις 01:07.

«Δεν ξέρουμε πότε απενεργοποιήθηκε το ACARS μετά από τότε» είπε ο Γιαχία. «Κανονικά έπρεπε να εκπέμψει ξανά μετά από 30 λεπτά» προσέθεσε.

Οι εικασίες πως το αεροπλάνο έπεσε θύμα αεροπειρατίας ή δολιοφθοράς είχαν ενισχυθεί μετά τη αναφορά αξιωματούχων πως το «καληνύχτα» ειπώθηκε αφού είχαν κλείσει τα συστήματα επικοινωνίας.

Και οι Ταλιμπάν λένε ότι δεν γνωρίζουν για το αεροσκάφος

Ένα από τα σενάρια που εξετάζουν οι Αρχές, δεδομένου του ότι το αεροσκάφος φαίνεται να πετούσε για επτά ώρες μετά την εξαφάνισή του, είναι να πέρασε πάνω από χώρες της Ασίας. Η κυβέρνηση της Μαλαισίας ζήτησε από τις εμπλεκόμενες χώρες να βοηθήσουν στις έρευνες, παρέχοντας στοιχεία.

Η Μαλαισία ανακοίνωσε ότι έχει αποστείλει διπλωματικές ειδοποιήσεις σε όλες τις χώρες κατά μήκος των βόρειων και νότιων διαδρόμων αναζήτησης, συμπεριλαμβανομένων της Ινδίας και του Πακιστάν, ζητώντας τους τα δεδομένα που έχουν συλλέξει από ραντάρ και δορυφόρους, καθώς και από οποιεσδήποτε χερσαίες, θαλάσσιες και εναέριες επιχειρήσεις έρευνας.

Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί, είναι ότι ακόμα και οι Ταλιμπάν έσπευσαν να αρνηθούν ότι γνωρίζουν κάτι για την εξαφανισμένη πτήση ΜΗ370.

Αξιωματούχοι των Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας του Πακιστάν, της Ινδίας και κρατών της κεντρικής Ασίας, αλλά και οι Ταλιμπάν, ισχυρίστηκαν ότι δεν γνωρίζουν τίποτε για την τύχη του αεροσκάφους της Malaysia Airlines.

Στελέχη του υπουργείου Άμυνας της Ινδίας απέρριψαν το ενδεχόμενο ένα αεροπλάνο να πετούσε επί ώρες πάνω από τη χώρα χωρίς να γίνει αντιληπτό.

«Η ιδέα ότι το αεροπλάνο πετούσε στον ινδικό εναέριο χώρο για αρκετές ώρες χωρίς να το αντιληφθεί κανείς είναι αλλόκοτη» δήλωσε στέλεχος του υπουργείου Άμυνας της Ινδίας που δεν θέλησε να αποκαλύψει το όνομά του.

«Αυτές οι πληροφορίες δεν έχουν καμία βάση» συνέχισε, εξηγώντας ότι ο πιλότος θα πρέπει να γνώριζε την ακριβή τοποθεσία όλων των ινδικών ραντάρ και των συστημάτων παρακολούθησης, ώστε να είναι σε θέση να τα αποφύγει.

Εξηγώντας γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν απίθανο, επισήμανε ότι η επιτήρηση στον εναέριο χώρο στα σύνορα της Ινδίας με το Πακιστάν είναι κατά κανόνα τόσο στενή που τον περασμένο μήνα απογειώθηκαν αμέσως δύο μαχητικά τζετ τύπου Σουχόι επειδή εντοπίστηκε στο ραντάρ ένα αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενο αντικείμενο.

Τελικά αποδείχθηκε πως ήταν ένα μετεωρολογικό μπαλόνι το οποίο είχε παρασυρθεί από τον άνεμο προς τα σύνορα.

Πακιστανοί αξιωματούχοι είπαν ότι δεν εντοπίστηκε τίποτε ύποπτο στον εναέριο χώρο του κράτους αυτού μετά την εξαφάνιση του Μπόινγκ.

«Έχουμε ελέγξει τις καταγραφές στα ραντάρ για τη χρονική εκείνη περίοδο, ωστόσο δεν βρήκαμε κανένα στοιχείο για την πτήση» ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας του Πακιστάν.

Το Καζακστάν ανακοίνωσε ότι δεν εντόπισε καμία «μη εγκεκριμένη χρήση» του εναέριου χώρου του από οποιοδήποτε αεροπλάνο την 8η Μαρτίου, γεγονός που καθιστά απίθανο το αεροπλάνο της Malaysia Airlines να πέρασε πάνω από τη χώρα.

«Ακόμη και αν όλα τα μηχανήματα (εντοπισμού) του αεροσκάφους είναι απενεργοποιημένα, είναι αδύνατο να πετά απαρατήρητο» σημειώνεται σε ανακοίνωση την οποία υπογράφει ο αναπληρωτής επικεφαλής της επιτροπής Πολιτικής Αεροπορίας του Καζακστάν, Σέρικ Μουχτιμπάγεφ.

«Υπάρχουν επίσης στρατιωτικές υπηρεσίες που επιτηρούν τον εναέριο χώρο της χώρας» πρόσθεσε.

Το ενδεχόμενο το Boeing 777 να έχει εξαφανιστεί μέσα ή κοντά στο Κιργιστάν απέκλεισε επίσης η πολιτική αεροπορία της χώρας. «Όχι, αυτό το αεροσκάφος δεν πέταξε πάνω από το έδαφος του Κιργιστάν» δήλωσε ο Ντάιρ Τοκομπάγεφ, αντιπρόεδρος του αεροδρομίου Μανάς, του κυριότερου πολιτικού αεροδρομίου της χώρας κοντά στο Μπισκέκ.

Καθώς οι έρευνες διευρύνονται, ορισμένοι παρατηρητές εκτίμησαν ότι το αεροπλάνο θα μπορούσε να έχει πετάξει στις απομακρυσμένες περιοχές που βρίσκονται κοντά στα σύνορα του Πακιστάν με το Αφγανιστάν, μια περιοχή που θεωρείται προπύργιο των Ταλιμπάν.

Ο Ζαμπιχουλάχ Μουτζαχίντ, εκπρόσωπος των Ταλιμπάν του Αφγανιστάν, δήλωσε ότι η οργάνωσή του δεν έχει καμία σχέση με την εξαφάνιση του αεροπλάνου.

«Συνέβη έξω από το Αφγανιστάν και μπορείτε να δείτε ότι ακόμα και χώρες με πολύ προηγμένο εξοπλισμό δεν μπορούν να το εντοπίσουν» είπε. «Οπότε εμείς δεν έχουμε καμία πληροφορία, καθώς πρόκειται για εξωτερικό ζήτημα».

Ένας από τους αρχηγούς των Ταλιμπάν στο Πακιστάν –χωριστής οργάνωσης από τους Αφγανούς Ταλιμπάν–, δήλωσε ότι η οργάνωσή του μόνο να ονειρευτεί θα μπορούσε να κάνει κάτι τέτοιο. «Μακάρι να είχαμε την ευκαιρία να καταλάβουμε ένα τέτοιο αεροπλάνο» είπε στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters, μέσω τηλεφώνου από το Βόρειο Ουαζιριστάν.

Ο υπουργός Μεταφορών της Μαλαισίας Χισαμουντίν Χουσέιν δήλωσε ότι η Κίνα και το Καζακστάν έχουν αρχίσει επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης για να εντοπιστεί το χαμένο αεροσκάφος, από το Λάος ως την Κασπία Θάλασσα.

Πρόκληση ο Ινδικός Ωκεανός

Το να έχει κατευθυνθεί προς τις χώρες της Ασίας θα έκανε ευκολότερο τον εντοπισμό του αεροσκάφους.

Οι Αρχές φοβούνται ότι η πτήση ΜΗ370 κατευθύνθηκε προς τα νότια, στον αχανή χώρο του Ινδικού Ωκεανού, γεγονός που θα έκανε πολύ δύσκολες τις έρευνες. Είναι άγνωστο πώς θα μπορούσε η περιοχή να ελεγχθεί αποτελεσματικά.

Η Αυστραλία έχει αναλάβει, πάντως, κυρίαρχο ρόλο στις έρευνες στον νότιο αεροδιάδρομο. Μαζί με την Ινδονησία ηγούνται των ερευνών για τον εντοπισμό του αεροπλάνου, πραγματοποιώντας πτήσεις από το δυτικό μέρος της Σουμάτρας ως το νότιο τμήμα του Ινδικού Ωκεανού.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Malaysia Airlines Άχμαντ Τζαουχάρι Γιαχία σημείωσε την Δευτέρα ότι δεν είναι ξεκάθαρο πότε απενεργοποιήθηκε ένα από τα συστήματα αυτόματου εντοπισμού του Boeing 777, ερχόμενος σε αντίθεση με τις δηλώσεις που έκαναν το Σαββατοκύριακο αξιωματούχοι της κυβέρνησης της Μαλαισίας.

Ο ίδιος σημείωσε ότι οι ερευνητές δεν έχουν κανένα στοιχείο από εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ότι κάποιος από τους επιβάτες του Μπόινγκ προσπάθησε να πάρει τηλέφωνο ή να στείλει μήνυμα αφού η πτήση άλλαξε πορεία.

Οι ερευνητές εξετάζουν όλα τα ενδεχόμενα: από εκείνο της τρομοκρατικής επίθεσης μέχρι και την πιθανότητα της αυτοκτονίας του πιλότου ή του συγκυβερνήτη του αεροπλάνου.

«Ναι, το εξετάζουμε», απάντησε ο Χουσέιν όταν ρωτήθηκε αν η αστυνομία ερευνά το ενδεχόμενο της αυτοκτονίας.

Μηχανικός αεροσκαφών ανάμεσα στους επιβάτες

Οι Αρχές ερευνούν τις ζωές και το ιστορικό των 227 επιβατών της πτήσης. Ανάμεσα στους επιβάτες βρίσκεται και ένας 29χρονος μηχανικός αεροπλάνων που έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των ερευνητών.
Πρόκειται για έναν 29χρονο Μαλαισιανό, ο οποίος εργαζόταν για μια ιδιωτική αεροπορική εταιρεία τσάρτερ που προσφέρει προς μίσθωση μικρά αεριωθούμενα.

«Επικεντρώνουμε σε οποιονδήποτε άλλο πάνω σ’ αυτό το αεροπλάνο μπορεί να είχε αεροπορικές δεξιότητες» δήλωσε στο Reuters αστυνομική πηγή.

Ως μηχανικός εξειδικευμένος σε μικρά αεριωθούμενα, ο Χαϊρούλ δεν θα είχε απαραιτήτως τις γνώσεις που χρειάζονται για να εκτρέψει από την πορεία του ή να κυβερνήσει ένα μεγάλο επιβατικό αεροπλάνο.

Άνδρες της ειδικής υπηρεσίας της αστυνομίας ερεύνησαν τις κατοικίες στην Κουάλα Λουμπούρ του πιλότου, του 53χρονου Ζαχαρίε Άχμαντ Σαχ, και του συγκυβερνήτη, του 27χρονου Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ. Μεταξύ των αντικειμένων που εξετάσθηκαν ήταν ένας εξομοιωτής πτήσης που είχε κατασκευάσει ο Ζαχαρίε Άχμαντ Σαχ στο σπίτι του.

Ανώτερος αξιωματικός της αστυνομίας δήλωσε πως τα προγράμματα του εξομοιωτή πτήσης εξετάσθηκαν εξονυχιστικά και πρόσθεσε ότι φαίνεται πως πρόκειται για φυσιολογικά προγράμματα που επιτρέπουν στους χρήστες να εξασκούνται στην πτήση και την προσγείωση υπό διάφορες συνθήκες.

Ένας δεύτερος ανώτερος αξιωματικός δήλωσε πως δεν βρήκαν στοιχεία για σχέση του πιλότου με οποιαδήποτε μαχητική οργάνωση.

το βήμα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

You missed