ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΑΝΕΙ 1,7 ΔΙΣ. ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΑΠΟ ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ ΤΣΙΓΑΡΑ
Ακριβά πληρώνει ο Ελληνας πολίτης το λαθρεμπόριο. Τα διαφυγόντα έσοδα του Δημοσίου καλύπτονται με τους πρόσθετους φόρους και τις διαδοχικές μειώσεις στις συντάξεις. Τα ετήσια κέρδη των κυκλωμάτων υπολογίζονται σε ποσό που αντιστοιχεί στα έσοδα του Δημοσίου από το χαράτσι της ΔΕΗ και τον ΦΑΠ ή στον περιορισμό της κρατικής δαπάνης που επιτυγχάνεται με τις διαδοχικές περικοπές των συντάξεων.
Με το τέλος των ακινήτων και τον ΦΑΠ ή με τις περικοπές που υπέστησαν οι συνταξιούχοι στις κύριες και επικουρικές συντάξεις «πλήρωσαν» τα νοικοκυριά τις απώλειες του Δημοσίου σε φόρους και τέλη από το λαθρεμπόριο υγρών καυσίμων και τσιγάρων.
Τα ετήσια κέρδη των λαθρέμπορων ανέρχονται σε 1,7 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στα ετήσια έσοδα του Δημοσίου από το χαράτσι της ΔΕΗ και τον ΦΑΠ (1,8 δισ. ευρώ) ή στη συνολική εξοικονόμηση πόρων από τις διαδοχικές μειώσεις στις συντάξεις από το 2011 και μετά (1,7 δισ. ευρώ).
Επίσης, από τα στοιχεία προκύπτει ότι το τίμημα για τα κυκλώματα του λαθρεμπορίου που καταβάλλει κάθε νοικοκυριό μέσω περικοπών στις αποδοχές και φορολογικές επιβαρύνσεις ξεπερνά κατά μέσον όρο τα 500 ευρώ τον χρόνο.
Μόνο από τα λαθραία υγρά καύσιμα η συνολική ζημιά του Δημοσίου που επωμίζονται οι φορολογούμενοι εκτιμάται σε 1 δισ. ευρώ τον χρόνο, ενώ τα λαθραία τσιγάρα κοστίζουν 700 εκατ. ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι μέσω του εκτεταμένου λαθρεμπορίου η ζημιά είναι διπλή.
Κι αυτό γιατί πέραν των τεράστιων… διαρροών από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και τον ΦΠΑ, το Δημόσιο χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και από τη μη φορολόγηση του «μαύρου χρήματος» των λαθρεμπόρων.
Το κόστος
Πιο αναλυτικά, το συνολικό κόστος του λαθρεμπορίου καυσίμων ετησίως στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των διαφυγόντων κερδών και της απώλειας φορολογικών εσόδων, εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 600 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς ανεβάζουν το νούμερο αυτό τουλάχιστον στο 1 δισ. ευρώ, προσμετρώντας και τις «εικονικές» εξαγωγές, οι οποίες όμως είναι εξαιρετικά δύσκολο να προσδιοριστούν.
Οι ίδιοι παράγοντες σημειώνουν ότι στα ναυτιλιακά καύσιμα, σε μια ετήσια κατανάλωση της τάξης των 560.000 κυβικών μέτρων (στοιχεία 2012), το λαθρεμπόριο υπολογίζεται γύρω στο 20%. Τα κέρδη των λαθρεμπόρων εκτιμώνται σε 90-100 εκατ. ευρώ (αφού η συγκεκριμένη κατηγορία υπολογίζεται ότι ανήλθε πέρυσι σε περίπου 700.000 κυβικά μέτρα), ενώ οι απώλειες φόρων για το κράτος στα 45,36 εκατ. ευρώ.
Η υποχρεωτική σηματοδότηση των βυτιοφόρων και των μικρών δεξαμενόπλοιων (σλεπιων), καθώς και η εγκατάσταση δορυφορικών συστημάτων (GPS) στα σλέπια, αλλά και οι αυξημένοι έλεγχοι από τα συναρμόδια υπουργεία (Ναυτιλίας και Μεταφορών) εκτιμάται ότι θα περιορίσουν σημαντικά το λαθρεμπόριο στα ναυτιλιακά καύσιμα.
Εξάλλου, στις βενζίνες η συνολική κατανάλωση είναι της τάξης των 3.500.000 κυβικών μέτρων, με τη φοροκλοπή να αγγίζει ακόμη και το 4% περίπου, λαμβάνοντας υπόψη τους δειγματοληπτικούς ελέγχους που πραγματοποιούν οι αρμόδιες εποπτικές αρχές. Τα κέρδη για τους επιτήδειους αγγίζουν τα 224 εκατ. ευρώ (με μια τιμή 1,60 ευρώ/λίτρο στην αντλία), ενώ οι απώλειες για το κράτος τα 115,36 εκατ. ευρώ.
Το σύστημα
Στελέχη του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) αναφέρουν ότι με την εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια, η φοροκλοπή θα πάψει να υφίσταται. Σημειώνεται ότι το σύστημα εισροών-εκροών, μέτρο που είχε θεσμοθετηθεί από το 2009, ξεκίνησε να λειτουργεί ουσιαστικά τους τελευταίους μήνες του 2013. Υστερα από αλλεπάλληλες παρατάσεις, το υπουργείο Οικονομικών όρισε ως καταληκτική προθεσμία για την εγκατάστασή του στα πρατήρια όλης της Ελλάδας τη Δευτέρα 3 Μαρτίου.
Ειδικά για τα πρατήρια του νομού Κεφαλληνίας δόθηκε παράταση μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2014.
Τονίζεται ακόμη ότι καθυστέρησε η διασύνδεση αρκετών πρατηριούχων με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), καθώς η συγκεκριμένη υπηρεσία δεν ήταν έτοιμη.
Στην κατηγορία του ντίζελ, η εξίσωση των φόρων στο ντίζελ (κίνησης και θέρμανσης) ευτυχώς έχει περιορίσει σημαντικά το λαθρεμπόριο, κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στα γενικότερα στοιχεία των καταναλώσεων τον τελευταίο χρόνο.
Σε ό,τι αφορά τέλος στον τζίρο που γίνεται από τις εικονικές εξαγωγές καυσίμων, αυτός είναι αδύνατον να προσδιοριστεί, αφού δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.
Τα παράνομα τσιγάρα στερούν από το Δημόσιο 700 εκατ. ευρώ τον χρόνο
Σε μια από τις πλέον κερδοφόρες «βιομηχανίες» έχει εξελιχθεί το λαθρεμπόριο τσιγάρων, με το ελληνικό Δημόσιο να στερείται κάθε χρόνο έσοδα της τάξης των 700 εκατομμυρίων ευρώ.
Ενα στα πέντε τσιγάρα που καταναλώνονται πλέον στη χώρα μας διακινείται παράνομα, με το ποσοστό παράνομου εμπορίου τσιγάρων να φθάνει το 2013 στο 19,5%, όταν το 2008 ήταν μόλις 3%, με τις προβλέψεις για φέτος να κάνουν λόγο για «εκτόξευση» στο 23%.
Η νόμιμη αγορά τσιγάρων κυριολεκτικά βουλιάζει. Από 32 δισ. τσιγάρα το 2009 η αγορά μειώθηκε σε 18 δισ. τσιγάρα το 2013, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 45%.
Βασικός τροφοδότης αυτού του φαινομένου που λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στη χώρα μας είναι -σύμφωνα με όλες τις σχετικές έρευνες που έχουν δημοσιευθεί μέχρι σήμερα- η υπερφορολόγηση. Το κέρδος για λαθρεμπόρους και μεσάζοντες ανά πακέτο παράνομων τσιγάρων φθάνει και ξεπερνά το 1 ευρώ, ανά πακέτο.
Αναφορικά με τους τρόπους με τους οποίους λειτουργεί η «παράλληλη» αγορά τσιγάρων σημειώνεται ότι αυτά φθάνουν με φορτηγά ή με πλοία-φαντάσματα στις ελληνικές θάλασσες για να προωθηθούν σε αγορές της Βόρειας Ευρώπης, με σημαντικότερες πηγές προέλευσης παράνομων τσιγάρων στην Ελλάδα την Κίνα, την Αίγυπτο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ και το Πακιστάν.
Οι εγκληματικές οργανώσεις χρησιμοποιούν πλοία με σημαίες ευκαιρίας για την ελαχιστοποίηση των κινδύνων του ιδιοκτήτη, ενώ οι προορισμοί είναι εικονικοί.