Τι αποκαλύπτει ο κοριός της ΕΛ.ΑΣ. για τη δράση του κυκλώματος λαθρεμπορίας καυσίμων. Πως λειτουργούσαν και οι κωδικοί με τους οποίους επικοινωνούσαν
Στοιχεία-φωτιά προκύπτουν από τις συνομιλίες των κατηγορουμένων στο μεγάλο κύκλωμα λαθρεμπορίας καυσίμων που κατέγραψε ο υπερκοριός της ΕΥΠ και αποτελούν μέρος του αποδεικτικού υλικού που οδήγησε στη φυλακή τον πρόεδρο της ποδοσφαιρικής ομάδας Ατρόμητος, Γιώργο Σπανό, τον συνδικαλιστή και τμηματάρχη της Διεύθυνσης Εποπτείας Διαχείρισης Πετρελαιοειδών του ΥΠΕΚΑ Μανώλη Χατζόπουλο, τον υπάλληλο Α’ Τελωνείου Πειραιά Σακελλάρη Βογιατζή, τον υπεύθυνο εγκαταστάσεων της εταιρείας Γιέωργιο Ρηγάκη-Θεοφανάκη, καθώς και τον μηχανικό πλοίου Κωνσταντίνο Πετρόπουλο.
Σημειώνεται, ότι κατηγορούμενοι που αφέθηκαν ελεύθεροι με εγγυήσεις και περιοριστικούς όρους είναι ακόμη έντεκα άτομα, ενώ αναζητούνται ακόμη δεκατρείς.
Το Έθνος, αποκαλύπτει σήμερα τον τρόπο που λειτουργούσαν τα μέλη του κυκλώματος ενώ φέρνει στο φως διαλόγους-φωτιά.
Όπως αναφέρεται στο διαβιβαστικό έγγραφο “οι υπεύθυνοι της εταιρείας ΤΕΚΑ από 6μηνου και πλέον και με σκοπό την επιδίωξη παράνομου κέρδους,διαμορφώνοντας κατάλληλη υποδομή, παρότρυναν τους οδηγούς βυτιοφόρων και υπαλλήλους της κατά τη μετάβασή τους στα σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων να μην παραδίδουν ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου, η οποία αναγραφόταν στα παραστατικά, με συνέπεια το υπόλοιπο του πετρελαίου να επιστρέφεται στην εταιρεία και να διατίθεται στο εμπόριο εκ νέου. Με τη συμπεριφορά της αυτή η εταιρεία είχε ως συνέπεια αφενός μεν να αποκομίζει σημαντικά κέρδη σε βάρος των πλοιοκτητών, με την παράδοση λιγότερης της παραγγελθείσας ποσότητας, και εν συνεχεία το πετρέλαιο αυτό, είτε να το επαναδιαθέτει αυτούσιο για τον ίδιο σκοπό στους πλοιοκτήτες, είτε να καταλήγει σε άγνωστο αποδέκτη με συνέπεια το κράτος να έχει σημαντική απώλεια εκατομμυρίων ευρώ σε τέλη και δασμούς”.
Μάλιστα, από όσα αναφέρονται στη δικογραφία φαίνεται πως το ένας μέλος του κυκλώματος έκλεβε το άλλο!
“Οι οδηγοί βυτιοφόρων κατά την επιστροφή του παράνομα παρακρατηθέντος ναυτιλιακού καυσίμου δεν επέστρεφαν αυτό στο σύνολό του, αλλά παρακρατούσαν και για ίδιον όφελος μεγάλες ποσότητες, τις οποίες διέθεταν σε συγκεκριμένους πρατηριούχους, αποκομίζοντας έτσι μεγάλα οφέλη από την κλοπή, η οποία εκτός των άλλων παρουσιάζει το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της μεγάλης απώλειας καταβολής στο κράτος των αναλογούντων σε αυτό δασμών και φόρων”, αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Από τις καταγεγραμμένες συνομιλίες, φαίνεται πως τα μέλη χρησιμοποιούσαν κωδικούς, όπως “αριστερή μαϊμού”, αποκαλώντας έτσι έτσι τη μία από τις δύο γεφυροπλάστιγγες, “που μάλιστα βραχυκύκλωνε όταν έβρεχε”, “παππούς”, “χήρα”, Fillip Morris”, “καβατζούλα”, “ψάρεμα, για να δω κάτι τόπους”, “πολυκατοικία”, “μετεωρολογία” και άλλα.
Μερικά αποσπάσματα από τις καταγεγραμμένες συνομιλίες
Ο προφυλακισμένος πρόεδρος της ΕΤΕΚΑ Γ. Σπανός συνομιλεί με τον επίσης προφυλακισμένο τελωνειακό υπάλληλο Σακελλάρη Βογιατζή, ο οποίος χρησιμοποιεί κινητό καταχωρισμένο με στοιχεία ανύπαρκτου αλλοδαπού ασιατικής καταγωγής, ώστε να μην προκύπτουν στοιχεία που θα τον συνέδεαν ευθέως με το αδίκημα και ενημερώνει έγκαιρα τον επιχειρηματία για επικείμενους ελέγχους με πλωτά μέσα που θα πραγματοποιούνταν την ίδια μέρα, ενώ επιδιώκει να συναντηθεί μαζί του. Η συνομιλία πραγματοποιείται στις 17 Ιανουαρίου.
Σπανός: Έλα αγόρι μου, καλημέρα
Βογιατζής: Καλημέρα φίλε, θέλω κάποια στιγμή να μιλήσουμε για ένα θέμα
Σπανός: Μμ…
Βογιατζής: Όποτε εσύ έχεις χρόνο
Σπανός: Ναι, θέλεις να έρθεις το πρωί;
Βογιατζής: Πότε;
Σπανός: Το πρωί αύριο για καφεδάκι;
Βογιατζής: Αύριο τι ώρα περίπου, πρωί;
Σπανός: Το πρωί θα είμαι εδώ νωρίς, ρε φίλε, από τις εννιάμισι-δέκα θα είμαι εδώ. Τι ώρα θέλεις να έρθεις;
Βογιατζής: Ωραία, ωραία, θα έρθω εκεί λοιπόν γιατί πρέπει να συζητήσουμε. Μετά… πάω μία βόλτα για “ψάρεμα” (περιπολία με σκάφος του τελωνείου), αλλά πάω έτσι μία βόλτα για να δω κάτι “τόπους” που θέλω απλά μόνο.
Σπανός: Ντάξει, πήγαινε, αγορίνα, έγινε, αγορίνα μου.
Βογιατζής: Ντάξει, δεν υπάρχει αυτό, μία βόλτα θέλω να κάνω.
Σπανός: Να πας, δεν μπορώ έχω δουλειά.
Βογιατζής: Καλώς, έλα μου γεια.
Σπανός: Γεια.
Στη συνέχεια ο Σπανός μιλάει στο τηλέφωνο με τον συγκατηγορούμενό του, υπάλληλο Γεώργιο Ρηγάκη:
Σπανός: Σήμερα οι φίλοι μας θα πάνε για ψάρεμα να δοκιμάσουν τη μηχανή
Ρηγάκης: ΟΚ.
Την επόμενη μέρα συνομιλούν Σπανός με Βογιατζή πάλι
Σπανός: Καλημέρα, είσαι καλά;
Βογιατζής: Καλημέρα φίλε, σε 20 λεπτά είμαι εκεί.
Σπανός: Έλα αγόρι μου, έλα.
Στις 26 Ιανουαρίου ο Σπανός τηλεφωνεί στον Ρηγάκη:
Σπανός; Πες του Γιάννη να στείλει κάτι.
Ρηγάκης: ΟΚ
Στις 28 Ιανουαρίου και 29 Ιανουαρίου:
Σπανός: Τον Γιάννη πρεσάρισε για το ένα.
Ρηγάκης: Ορίστε
Σπανός: Γιωργάκο μου τι κάνεις;
Ρηγάκης: Καλημέρα Γιώργο καλά εσύ πως είσαι, καλά;
Σπανός: Πως είσαι;
Ρηγάκης: Καλά είμαι. Εσύ τι κάνεις;
Σπανός: Καλά, καλά. Ο Γιάννης δούλεψε;
Ρηγάκης: Δούλεψε σωστά, ναι δούλεψε.
Σπανός: Ωραία. Τι έχουμε… από… ναι… από ΕΛΠΕ
Ρηγάκης: Αν όλα πάνε “ταβάνι” είναι 1.200 (1.200.000) λίτρα.
Σπανός: Ο Γιάννης πόσα έβγαλε;
Ρηγάκης: Μηδένισε ο Γιάννης, πρέπει να στείλει σήμερα
Σπανός: Α, μηδένισε. Σχεδόν όλα του Γιάννη είναι δηλαδή
Ρηγάκης: Σωστά, ναι όλα του Γιάννη
Σπανός: Γιατί έστειλε πέντε κατοστάρικα χτες
Ρηγάκης: Ήταν 1.350 ήταν και μηδένισε με αυτά που βγάζει σήμερα.
Σπανός: Εντάξει ωραία. Πες του να στείλει “1”. Ντάξει;
Ρηγάκης: “1”, του έχουμε πει “1”, ναι σωστά
Σπανός: Μπράβο. “1” πες του και στείλε μου μήνυμα ότι είναι όλα ΟΚ. Εντάξει αγόρι μου;
Ρηγάκης: Έγινε. Καλώς καλώς
Σπανός: Άντε γεια, έλα γεια, γεια.
Ρηγάκης: Γεια
Στις 30 Ιανουαρίου συνομιλούν πάλι Σπανός-Βογιατζής
Σπανός: Έλα
Βογιατζής: ‘Ελα φίλε, καλημέρα
Σπανός: Καλημέρα, αγόρι μου
Βογιατζής: Θες να έρθω αύριο για καφέ;
Σπανός: Να έρθεις βέβαια
Βογιατζής: Τι ώρα θέλεις, τι ώρα σε βολεύει;
Σπανός: Ε, τι ώρα θέλεις εσύ, αν σε βολεύει τι ώρα σε βολεύει; Δεν ξέρω πως είσαι με την υπηρεσία και με αυτά… Τι ώρα σε βολεύει;
Βογιατζής: Κατά τις 9, 9:30;
Σπανός: Έλα, έλα νωρίς, έλα έλα να πιούμε καφέ. Έλα.
Βογιατζής: Καλώς τα λέμε, γεια
Σπανός: Γεια
Τσεκάρουν το τελωνείο και κανονίζουν την τιμή του λαδώματος
Σε άλλο σημείο της δικογραφίας γίνεται αναφορά σε συνομιλίες οδηγών βυτιοφόρων για ανεφοδιασμό πλοίου με την “Τ.Π. Μαρία”, ελλιμενισμένο στο λιμάνι της Ελευσίνας, δρομολόγιο που επρόκειτο να πραγματοποιήσει ο ένας εκ τνω δύο, ο οποίος ενδιαφέρεται να πληροφορηθεί για τη διαμορφωμένη συμπεριφορά εκ μέρους των αρμόδιων για τον έλεγχο των υπαλλήλων του οικείου Τελωνείου Ελευσίνας.
Σε ερώτηση που απευθύνει στο συνομιλητή του:
-Στα τελωνεία και αρχ… τι δίνουμε;
-Ε τελωνείο , κοίταξε να δεις.. Επάνω; Δεν δίνω τίποτα εγώ, γιατί το “παίρνει” ο.. Καρ… που έχει γίνει τώρα διευθυντής.. Κάτω άμα θα είναι ο τέτοιος… “πενηντάρικο”. Άμα θα είναι ο Μανώλης. Ο χοντρός… Εκτός άμα είναι τα άλλα τα παιδιά, οπότε δίνεις ένα “30άρι” και φεύγεις.
Σε άλλο σημείο οδηγός βυτιοφόρου συνομιλεί με τον “τσικιρικιτζή” και καταφέρονται επικριτικά κατά του Ρηγάκη για τον λόγο ότι δεν του κατέβαλε εγκαίρως τα λεφτά που προορίζονταν κατά πάσα πιθανότητα για αρμοδίους του Τελωνείου Λαυρίου. λόγω προσωρινού κωλύματος:
“ήτανε να μας δώσει τα λεφτά για του πως το λένε… Για το Λαύριο.. κι επειδή ήταν ο “μεγάλος”, ο “μικρός” και κάτι καριόλ…. μέσα στο γραφείο, επειδή εκεί είναι το χρηματοκιβώτιο”, έχοντας αποκλείσει τη περίπτωση χρηματισμού του μηχανικού πλοίου που επρόκειτο να ανεφοδιατεί για τον οποίο αναφέρουν χαρακτηριστικά:
“.. τα αρχ… μου, αφού δεν δίνουνε στον μηχανικό τι να πάρω…”.
“Σύρμα” από Χατζόπουλο για τους επικείμενους ελέγχους
Πρωταγωνιστικό ρόλο στην υπόθεση φέρεται να έχει και ο υπάλληλος του ΥΠΕΚΑ Εμμανουήλ Χατζόπουλος, ο οποίος επίσης προφυλακίστηκε.
Σε ένα σημείο μιλώντας για τους ελέγχους και για προβλήματα που έχουν ανακύψει λέει: “Είναι κάτι καθίκια που μας έβαλαν από το ΣΔΟΕ.. Θα τους κάνουμε ΕΔΕ”.
Μεταξύ άλλων, σε αλλεπάλληλες τηλεφωνικές επικοινωνίες μεταχειριζόταν συγκεκαλυμμένες εκφράσεις του τύπου: δύο μηχανικοί θα πάνε στον Πειραιά, πρόσεχε την πολυκατοικία στην Κυψέλη, έχει υπόψιν σου το ουζερί στο Πέραμα στις 12 του μήνα και άλλα.