Έκτακτη ενίσχυση και όχι μόνιμη δαπάνη για ανέργους, χαμηλοσυνταξιούχους και ενστόλους από το 70% του πλεονάσματος
Την εξίσωση για τη διάθεση του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2013 επιχειρούν να λύσουν αυτή την περίοδο στην κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του οικονομικού επιτελείου το πλεόνασμα θα διαμορφωθεί μεταξύ 1,5 και 1,8 δισ. ευρώ.
Με δεδομένο ότι στο Μνημόνιο προβλέπεται ότι μπορεί να διατεθεί για κοινωνικούς σκοπούς το 70% του πλεονάσματος που υπερβαίνει τον αρχικό στόχο, τότε το ποσό που προκύπτει κυμαίνεται από 1,05 έως και 1,26 δισ. ευρώ, καθώς ο στόχος ήταν για ισοσκελισμένο πρωτογενές ισοζύγιο (μηδενικό πλεόνασμα).
Το σχέδιο που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο αφορά στην έκτακτη ενίσχυση χαμηλοσυνταξιούχων, ορισμένων κατηγοριών ενστόλων (ιπτάμενοι της Πολεμικής Αεροπορίας , «μάχιμοι» της Ελληνικής Αστυνομίας) αλλά και μακροχρόνια ανέργων για τους οποίους πιέζει το ΠΑΣΟΚ.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως τα ποσά που θα διατεθούν θα πρέπει να έχουν τον χαρακτήρα έκτακτης ενίσχυσης και όχι μόνιμης δαπάνης που θα επιβαρύνει και τους προϋπολογισμούς των επόμενων ετών, όπως ρητά προβλέπεται στο Μνημόνιο.
Οι δικαιούχοι
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με πληροφορίες, βέβαιη πρέπει να θεωρείται η χορήγηση οικονομικής βοήθειας σε συνταξιούχους. Τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας εξετάζουν εναλλακτικά σενάρια.
Επικρατέστερο είναι να δοθεί έκτακτο επίδομα 200 με 300 ευρώ σε όσους λαμβάνουν κάτω από 1.000 ευρώ τον μήνα από κύριες και επικουρικές συντάξεις.
Οι συγκεκριμένοι συνταξιούχοι υπολογίζονται σε 1,8 εκατ. άτομα και το συνολικό κόστος μπορεί να φθάσει τα 540 εκατ. ευρώ. Αυτό θα εξαρτηθεί αν το βοήθημα δοθεί κλιμακωτά ανάλογα τις μηνιαίες αποδοχές (υψηλότερο για τις χαμηλές συντάξεις και μικρότερο για όσους λαμβάνουν 1.000 ευρώ) ή αν θα είναι το ίδιο ποσό για όλους τους δικαιούχους.
Όσον αφορά τους ένστολους, όπως τονίζει αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών, ισχύει η δέσμευση της κυβέρνησης για ενίσχυση μέσω του πλεονάσματος ορισμένων κατηγοριών ένστολων, όπως είναι οι ιπτάμενοι της Πολεμικής Αεροπορίας αλλά και σώματα της Ελληνικής Αστυνομίας (ομάδα «Ζ», ΔΙΑΣ, ΔΕΛΤΑ κ.ά.).
Πάντως το ζήτημα με τους ένστολους έχει γίνει περίπλοκο μετά τη δικαίωσή τους από το Συμβούλιο της Επικρατείας, που άνοιξε τον δρόμο για την επιστροφή αναδρομικών μετά τις μειώσεις που υπέστησαν βάσει του νόμου για τα ειδικά μισθολόγια τον Αύγουστο του 2012.
Μέρος των αναδρομικών μπορεί να καλυφθεί από το πλεόνασμα ως έκτακτη και μη επαναλαμβανόμενη δαπάνη. Πλέον υπάρχει προβληματισμός στην κυβέρνηση αν θα πρέπει να δοθεί στους ένστολους και οικονομική ενίσχυση πέρα από την κάλυψη μέρους των αναδρομικών τους.
Αντιδράσεις από το ΠΑΣΟΚ
Επιπρόσθετα θα πρέπει να καμφθούν και οι αντιδράσεις του ΠΑΣΟΚ, το οποίο υποστηρίζει ότι μέσω του πλεονάσματος κατά προτεραιότητα θα πρέπει να ενισχυθούν πολίτες που εξαιτίας της κρίσης δεν έχουν καθόλου εισόδημα, όπως είναι οι άνεργοι και στη συνέχεια εφόσον υπάρξουν δυνατότητες να στηριχθούν και ομάδες του πληθυσμού οι οποίες έχουν υποστεί μεγάλες εισοδηματικές απώλειες.
Βουλευτής του Κινήματος υπογραμμίζει πως η Κοινοβουλευτική Ομάδα θα επιμείνει στο θέμα των ανέργων και κυρίως των μακροχρόνια ανέργων.
Το οικονομικό επιτελείο προχωρεί στον σχεδιασμό για τη διάθεση του πρωτογενούς πλεονάσματος μετά την καταρχήν συμφωνία με την τρόικα για το ύψος του.
Μέχρι στιγμής υπάρχει προσέγγιση για τα στοιχεία μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου και έχουν προκύψει μόνο οριακές αποκλίσεις για τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, καθώς ορισμένα έσοδα και δαπάνες του πρώτου διμήνου «γράφονται» στον περσινό προϋπολογισμό.
Υπολογίζεται ότι το πλεόνασμα του 2013 θα είναι τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ και δεν αποκλείεται να φθάσει το 1,8 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση θα μπορεί να προβεί σε επίσημες ανακοινώσεις μετά την επισημοποίηση του πλεονάσματος από την Eurostat στις 23 Απριλίου.
Υψηλότερο πλεόνασμα
Μπορεί η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία να μετρά με άλλη μεθοδολογία το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης, όμως η «ετυμηγορία» της θα επικυρώσει και το πλεόνασμα που υπολογίζει η τρόικα βάσει των επιταγών του Μνημονίου και από το οποίο το 70% μπορεί να διατεθεί για κοινωνικές πολιτικές.
Η Eurostat υπολογίζεται ότι θα προσδιορίσει το πλεόνασμα σε τουλάχιστον 3,9 δισ. ευρώ, καθώς λαμβάνει υπόψη έσοδα που δεν έχουν μόνιμο χαρακτήρα ή αντίστοιχα έκτακτες δαπάνες που βαρύνουν τον προϋπολογισμό ενός και μόνο έτους, όπως:
Την αναδρομική μείωση του επιτοκίου για τα δάνεια που έχει λάβει η Ελλάδα από την Ευρωζώνη και επιφέρει ανάλογη μείωση των κρατικών δαπανών.
Την απόδοση στο ελληνικό δημόσιο των κερδών επί ελληνικών ομολόγων από τις Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες της Ευρωζώνης. Πέρυσι εισέρρευσαν στα δημόσια ταμεία περί τα 1,7 δισ. ευρώ.