Έντονες οι ενδοκυβερνητικές διαβουλεύσεις. Σε θέσεις “μάχης” όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς
“Θέσεις μάχης” λαμβάνουν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές στην ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) εν όψει της κατάθεσης στη Βουλή του σχεδίου προκήρυξης ενδιαφέροντος για την πώληση του 67% των μετοχών της εταιρείας.
Την ίδια στιγμή, οι διαβουλεύσεις σε ενδοκυβερνητικό επίπεδο για την τελική μορφή του κειμένου εντείνονται, αφού μετά το “πράσινο φως” που έδωσε ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, οι “υπηρεσίες” έχουν αναλάβει να συντάξουν ένα κείμενο το οποίο να “στέκεται” σε νομικό επίπεδο.
Και ενώ μέχρι και χθες το απόγευμα οι τηλεσυσκέψεις για τη διαμόρφωση του κειμένου δεν είχαν τελειωμό, με επίκεντρο το φιλικό διακανονισμό, οι “αντιμαχόμενες πλευρές” προετοιμάζονται για να υπερασπίσουν τις θέσεις τους.
Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται ο φιλικός διακανονισμός μεταξύ ΟΛΠ και Cosco, ο οποίος προβλέπει νέα επένδυση των Κινέζων στον προβλήτα ΙΙΙ ύψους 230 εκατ. ευρώ, με παράλληλη αναστολή των εγγυημένων εσόδων που καταβάλλουν στον ΟΛΠ σε ετήσια βάση για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ.
Υπενθυμίζεται ότι κατά τη συνεδρίαση του Ταμείου της προηγούμενης εβδομάδας, αποφασίστηκε να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση του 67% του ΟΛΠ.
Παράλληλα, αποφασίστηκε η αποστολή των συμβάσεων πώλησης του Οργανισμού στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, προκειμένου να εγκριθούν.
Από τη σύμβαση πώλησης εντέλει, εξαιρέθηκε η θέσπιση κριτηρίου βάσει του οποίου ο πλειοδότης θα επιλεχθεί ανάλογα με τις επενδύσεις που διατίθεται να πραγματοποιήσει.
Πριν από μερικές εβδομάδες το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας θέλησε να συμπεριλάβει στη σύμβαση ως κριτήριο για την επιλογή του πλειοδότη και τις επενδύσεις που θα κάνει στο λιμάνι (ανταποδοτικές και μη).
Τελικά, κρίθηκε ότι κάτι τέτοιο θα ερμηνευόταν από την Κομισιόν ως αλλαγή του χαρακτήρα του διαγωνισμού, καθώς θα υπήρχε κίνδυνος οι Βρυξέλλες να εγείρουν θέμα κρατικών ενισχύσεων, γι’ αυτό και απαλείφθηκε από τους όρους της σύμβασης.
Καταγγελία στην ΕΕ για το “ξεπούλημα” του ΟΛΠ
Εν τω μεταξύ, καταγγελία στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη δημιουργία ιδιωτικού μονοπωλίου στο λιμάνι του Πειραιά, δια της μεταβίβασης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ, κατέθεσε τη Δευτέρα η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και η Ένωση Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών ΟΛΠ.
Παράλληλα οι εργαζόμενοι και οι λιμενεργάτες προειδοποιούν ότι θα μετατρέψουν τα λιμάνια σε εστίες αγώνων ώστε να εμποδίσουν το ξεπούλημά τους γιατί όπως υποστηρίζουν τα λιμάνια δεν είναι περιουσία του ΤΑΙΠΕΔ, ανήκουν στον ελληνικό λαό και δεν εκποιούνται.
Η ΟΜΥΛΕ και οι Λιμενεργάτες του ΟΛΠ χαρακτηρίζουν την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ για πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ «προκλητική», η οποία υπονομεύει τα αναπτυξιακά, οικονομικά και κοινωνικά συμφέροντα της χώρας και εξυπηρετεί τα συμφέροντα ξένων μονοπωλιακών ομίλων και ιδιωτικών funds.
Ακόμα, τονίζουν ότι η υλοποίηση εκποίησης του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ και εν συνεχεία του ΟΛΘ και των άλλων λιμανιών αποτελεί μοναδική ευρωπαϊκή πρωτοτυπία που αναβιώνει το νεοφιλελεύθερο Θατσερικό μοντέλο που θεωρείται πλήρως αποτυχημένο και επισημαίνουν επίσης ότι με μια τέτοια εξέλιξη θα απεμποληθεί σε τρίτους η Δημόσια Αρχή που ασκεί, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του, ο ΟΛΠ.
Επίσης, θα παραδοθούν βασικές και ζωτικής σημασίας δραστηριότητες για την ανάπτυξη, όπως Τουρισμός, Ακτοπλοΐα, Μεταφορές, Εισαγωγικό και Εξαγωγικό Εμπόριο, σε ξένους μονοπωλιακούς ομίλους απροσδιορίστων συμφερόντων.
“Μεταχειρίζονται τον ΟΛΠ ως πτωχευμένο ψιλικατζίδικο και τον χαρίζουν αντί πινακίου φακής, ενώ είναι η ναυαρχίδα της οικονομίας. Η Κυβέρνηση και τα Κόμματα που την στηρίζουν, έχουν ακέραια την ευθύνη γι’ αυτά που εξελίσσονται στον ΟΛΠ και προοιωνίζουν τις εξελίξεις στον ΟΛΘ και τα άλλα λιμάνια. Κανένας πλέον δεν μπορεί να κρύβεται πίσω από το ΤΑΙΠΕΔ.
Οφείλουν να σεβαστούν τη θέση των κοινωνικών φορέων, της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και να σταματήσουν το συντελούμενο έγκλημα κατά των Λιμανιών”, αναφέρουν οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των εργαζομένων στα λιμάνια της χώρας και οι λιμενεργάτες του ΟΛΠ.
(Με πληροφορίες από: Ναυτεμπορική, Εφημερίδα των Συντακτών)