Να βρει τη χρυσή τομή, όσον αφορά στη διαδικασία υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ και απόδοσης του φόρου, εξακολουθεί να αναζητά το υπουργείο Οικονομικών, διαπιστώνοντας μέρα με τη μέρα ότι όλες οι αλλαγές που έχουν γίνει έως σήμερα δεν έχουν αποφέρει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα ήτοι την αποκάλυψη της φορολογητέας ύλης και την είσπραξη του αναλογούντος φόρου από το Δημόσιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι περίπου το 25% των υπόχρεων εξακολουθεί να μην υποβάλλει δηλώσεις ΦΠΑ παρά τις οχλήσεις και τις απειλές από το υπουργείο Οικονομικών, ενώ παράλληλα το 30% των εκτιμώμενων εσόδων εξακολουθεί να βρίσκεται στη “γκρίζα” ζώνη της οικονομίας καταλήγοντας στις τσέπες μικρών και μεγαλύτερων φοροφυγάδων.
Τον επόμενο μήνα, πριν καλά- καλά «χωνέψουν» φοροτεχνικοί και λογιστές τις αλλαγές στο Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών, το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζεται να φέρει νέες αλλαγές στον ΦΠΑ, ευελπιστώντας ότι θα διευκολύνει τη διαδικασία υποβολής των σχετικών δηλώσεων. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα καταργηθεί η υποχρέωση καταβολής ελάχιστου ποσού 10 ευρώ με την υποβολή της περιοδικής δήλωσης, ενώ η προθεσμία καταβολής θα μεταφερθεί στις 26 αντί στις 20 του μήνα. Η απόδοση του ΦΠΑ θα εξακολουθήσει να γίνεται σε 2 δόσεις αν και υπάρχουν σκέψεις για εφάπαξ καταβολή, όπως ισχύει σε όλες τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η δεύτερη δόση θα επιβαρύνεται με προσαύξηση 2% (ισχύει ήδη), ενώ στη περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής θα επιβάλλεται και η νέα προσαύξηση του 8,76% (σε ετήσια βάση), που επιβαρύνει πλέον όλες τις ληξιπρόθεσμες καταβολές φόρων. Από τον επόμενο μήνα θα αρχίσουν, επίσης, να “τρέχουν” τα νέα πρόστιμα που αφορούν στην εκπρόθεσμη υποβολή ή στη μη υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ, που είναι 1.000 ευρώ για υπόχρεους με απλογραφικά βιβλία και 2.500 ευρώ για υπόχρεους με πλήρη λογιστικά πρότυπα.
Αυτό που δεν αλλάζει σίγουρα είναι ο ΦΠΑ στις μεταβιβάσεις νεόδμητων ακινήτων, καθώς όπως διευκρίνισε υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, δεν υπάρχει δυνατότητα μείωσης του συντελεστή στο 13%. Επί της ουσίας, υπάρχει μόνο η δυνατότητα πλήρους κατάργησης του ΦΠΑ στις εν λόγω μεταβιβάσεις, κάτι που προφανώς προϋποθέτει συζήτηση με τη Τρόικα.
Διστακτικό είναι το υπουργείο Οικονομικών και στο ανοίξει συζήτηση για μείωση του ΦΠΑ που επιβαρύνει την ακτοπλοϊκή μεταφορά των φορτηγών οχημάτων, όπως ζητά το υπουργείο Ναυτιλίας. Σήμερα, οι ιδιώτες επιβαρύνονται με ΦΠΑ 13%, ενώ τα φορτηγά με 23% και αυτό που φοβούνται στο οικονομικό επιτελείο είναι μήπως ανοίγοντας αυτό το θέμα, καταλήξει η συζήτηση στο αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή στη μετάταξη και των ιδιωτών σε ΦΠΑ 13%.