ΑΝΑΒΑΛΛΕΤΑΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΧΡΟΝΟ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
Πιλοτικά, σε επιλεγμένα σχολεία, θα εφαρμοστεί φέτος η εξέταση των μαθητών της Α’ Λυκείου από τράπεζα θεμάτων. Η εφαρμογή του νέου συστήματος αναβάλλεται για να μελετηθεί στις λεπτομέρειές του από εμπειρογνώμονες.
Αναβάλλεται για φέτος η εξέταση των περίπου 75.000 μαθητών της Α΄τάξης του Λυκείου με θέματα από την τράπεζα θεμάτων, όπως προβλέπει ο νέος νόμος για τις αλλαγές στα λύκεια, που τέθηκε σε εφαρμογή με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς τον Σεπτέμβριο.
Η Τράπεζα Θεμάτων για την ώρα μπαίνει στον «πάγο» με απόφαση του υπουργείου Παιδείας και θα εφαρμοστεί πιλοτικά για φέτος μόνο σε κάποια σχολεία (ιδιωτικά, πειραματικά και πρότυπα) και σε όλα τα υπόλοιπα σχολεία οι προαγωγικές εξετάσεις για τους μαθητές της Α΄ λυκείου θα γίνουν κανονικά (σ.σ.: ενδοσχολικά) με το ισχύον σύστημα, δηλαδή την επιλογή των θεμάτων θα την κάνουν εξολοκλήρου οι καθηγητές που διδάσκουν το κάθε μάθημα.
Οι φετινοί μαθητές της Α΄ Λυκείου είναι αυτοί που θα «εγκαινίαζαν» το 2016 και το νέο σύστημα εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Σύμφωνα με τον νόμο, οι μαθητές της Α΄ Λυκείου τον Μάιο του 2014 θα έπαιρναν μέρος σε ενδοσχολικές προαγωγικές εξετάσεις, στις οποίες το 50% των θεμάτων θα προερχόταν από την Τράπεζα Θεμάτων και το άλλο 50% από θέματα τα οποία θα έβαζαν οι καθηγητές του σχολείου ανάλογα με το μάθημα που διδάσκουν.
Τώρα το «πάγωμα» της Τράπεζας Θεμάτων για φέτος πιθανόν θα επιφέρει αλλαγές ακόμη και στον χρόνο εφαρμογής του εξεταστικού, παρά το γεγονός ότι πηγές του υπουργείου Παιδείας διαψεύδουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο και υπογραμμίζουν ότι «το εξεταστικό δεν θα πάει πίσω και όλα θα γίνουν σύμφωνα με τον σχεδιασμό και το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ θα εφαρμοστεί το 2016 κανονικά».
Οπως τόνισε στο «Εθνος» ο υφυπουργός Παιδείας Σ. Κεδίκογλου, φέτος δεν θα γίνουν οι εξετάσεις στην Α΄ λυκείου με το σύστημα αυτό και ότι θα εφαρμοστεί μόνο πιλοτικά σε επιλεγμένα σχολεία. «Οι εξετάσεις θα γίνουν μέσω τράπεζας θεμάτων πιλοτικά μόνο σε κάποια σχολεία, όπως πρότυπα, πειραματικά και ορισμένα ιδιωτικά.
Για να προχωρήσουμε σε πλήρη ανάπτυξη του συστήματος αυτού απαιτείται χρόνος για να δοκιμασθεί, ώστε να αποφύγουμε τυχόν λάθη. Ηδη έχει συσταθεί μια επιτροπή εμπειρογνωμόνων, η οποία εξετάζει όλες τις παραμέτρους του νέου συστήματος».
Το πρόβλημα με την τράπεζα θεμάτων είχε διαφανεί εδώ και καιρό και οι αρμόδιοι σύμβουλοι το είχαν επισημάνει στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Μάλιστα πληροφορίες αναφέρουν ότι ο υπουργός κ. Αρβανιτόπουλος έδωσε οδηγίες στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής να εξετάσει το ζήτημα και εφόσον δεν υπήρχε τρόπος να εφαρμοστεί ο νέος τρόπος ενδοσχολικών εξετάσεων μέσω της Τράπεζας να αναβληθεί.
Τελικά εφόσον εξετάστηκαν όλες οι εκδοχές και οι αρμόδιοι επιστήμονες είδαν ότι δεν μπορεί με ασφάλεια να εφαρμοστεί το σύστημα της Τράπεζας, ελήφθη η απόφαση να αναβληθεί για φέτος και να γίνει μόνο πιλοτική η εφαρμογή του.
Το σχέδιο
Η Τράπεζα θεμάτων θα έπρεπε να έχει ένα τεράστιο εύρος ερωτήσεων για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα και να καλύπτει όλη τη διδακτέα ύλη. Επίσης τα θέματα -σύμφωνα με τον προγραμματισμό- της Τράπεζας θα έπρεπε να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας αλλά και πολλαπλών επιλογών και επίσης κατά καιρούς η Τράπεζα να τα ανανεώνει με την πρόσθεση και άλλων θεμάτων.
Πάντως θα πρέπει να επισημανθεί ότι υπάρχει ένας γενικότερος προβληματισμός όσον αφορά στις νέες Πανελλαδικές εξετάσεις (που θα ισχύσουν το σχολικό έτος 2016-17 για πρώτη φορά) και κυρίως σχετικά με το κύρος και το αδιάβλητο, αφού θα γίνονται με την αποκλειστική ευθύνη του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων, στα καθήκοντα του οποίου είναι και η λειτουργία Τράπεζας Θεμάτων Εξετάσεων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας.
Πολλοί αναρωτιούνται: «Πώς θα εξασφαλισθεί το αδιάβλητο των εξετάσεων -που είναι και το κύριο ζητούμενο- από μια ανεξάρτητη αρχή με διορισμένα μέλη και χαλαρή σύνδεση με την κρατική μηχανή;».
Τι προβλέπεται για προαγωγικές και απολυτήριες στο νέο σύστημα πανελλαδικών
Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις από τράπεζα θεμάτων προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το νέο λύκειο, το οποίο είχε αποφασιστεί να ξεκινήσει από φέτος (για τους μαθητές της Α’ τάξης) αλλά τελικά αναβάλλεται.
Το νέο σύστημα, που θα ξεκινήσει -πιθανότατα- από το επόμενο σχολικό έτος, προβλέπει τα εξής:
Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ: Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Α’ τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α’ και Β’ Εσπερινού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής, με κοινά θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου.
Ο βαθμός
Ο μέσος όρος της προφορικής βαθμολογίας των τετραμήνων και της γραπτής εξάγεται κατά τις ισχύουσες διατάξεις. Γενικό βαθμό προαγωγής από την Α’ τάξη Ημερησίου και Α’ και Β’ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου αποτελεί το πηλίκο της διαίρεσης διά του συνόλου των διδασκομένων μαθημάτων του αθροίσματος του μέσου όρου προφορικής ή και γραπτής, εφόσον αυτά εξετάζονται γραπτώς, επίδοσης του μαθητή σε κάθε μάθημα. Επισημαίνεται πάντως ότι απαραίτητες προϋποθέσεις για την προαγωγή του μαθητή αποτελούν: α) η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή ανώτερου του δέκα (10) και β) Μ.Ο. προφορικής και γραπτής βαθμολογίας κατά διακριτό γνωστικό αντικείμενο των μαθημάτων: Ελληνικής γλώσσας, Μαθηματικών τουλάχιστον δέκα (10) και τουλάχιστον οκτώ (8) σε καθένα από τα υπόλοιπα μαθήματα. Οταν ο μαθητής δεν πληροί αυτές τις προϋποθέσεις επαναλαμβάνει τη φοίτηση.