ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΤΟΥ ΣΔΟΕ
Φοροδιαφυγή άνω των 200 εκατ. ευρώ για το ελληνικό δημόσιο καταγράφεται στο πόρισμα του ΣΔΟΕ που αφορά την έρευνα τριών εισαγωγικών εταιρειών αυτοκινήτων, το οποίο αποκαλύπτει η «imerisia.gr».
Ειδικότερα εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να παραδοθεί στον οικονομικό εισαγγελέα το πόρισμα του ΣΔΟΕ που αφορά τρεις εισαγωγικές εταιρείες σύμφωνα με το οποίο οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις προσκόμισαν «εικονικά» τιμολόγια στην Υπηρεσία Αξιών, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο το Τέλος Ταξινόμησης και ο ΦΠΑ, ενώ παράλληλα να μην καταβληθεί καθόλου ο Φόρος Πολυτελείας την τελευταία τριετία, με αποτέλεσμα τα διαφυγόντα έσοδα για το Δημόσιο να ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ. Ωστόσο επειδή έχει να κάνει με φοροδιαφυγή, νομικοί κύκλοι επισημαίνουν πως η έρευνα μπορεί και πρέπει να επεκταθεί σε βάθος δεκαετίας πολλαπλασιάζοντας τα διαφυγόντα έσοδα και κατ’ επέκταση τα πρόστιμα.
Παράλληλα το πόρισμα πρέπει να δοθεί άμεσα, καθώς λήγει και η τετράμηνη παράταση που είχε δοθεί από τον οικονομικό εισαγγελέα στα στελέχη του ΣΔΟΕ, ώστε να ολοκληρωθούν οι έρευνες για τις τρεις εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων.
Ωστόσο το εντυπωσιακό στοιχείο που πραγματικά έχει κάνει ακόμη και τα στελέχη του ΣΔΟΕ να απορήσουν έχει να κάνει με το γεγονός πως παρά τη δημοσιότητα που έλαβε το συγκεκριμένο θέμα, τη δημοσιοποίηση των ερευνών του ΣΔΟΕ και τις εντολές τόσο του υπουργού Οικονομικών Γ. Στουρνάρα αλλά και του υφυπουργού Γ. Μαυραγάνη καμία σχεδόν εταιρεία δεν έχει αλλάξει τις εργοστασιακές αξίες των αυτοκινήτων της, οι οποίες εξακολουθούν να εκτελωνίζουν τα αυτοκίνητά τους με εξαιρετικά χαμηλά τιμολόγια που δεν υπάρχουν σε κανένα άλλο κράτος-μέλος.
Επίσης αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η Υπηρεσία Αξιών δεν έχει λάβει κανένα απολύτως μέτρο περιορισμού του φαινομένου, ενώ αντίθετα οι τελωνειακές αρχές εξαντλούν όλη την αυστηρότητά τους σε ιδιώτες ή εμπόρους αυτοκινήτων που εισάγουν κάποιο μεταχειρισμένο όχημα στην ελληνική επικράτεια.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς με τις συγκεκριμένες ενέργειες έχουν δημιουργηθεί οι ιδανικές προϋποθέσεις ώστε να γίνονται «απαγορευτικές» οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και μάλιστα με προκλητικό τρόπο.
Οπως και να έχει το θέμα πάντως, πρόσφατα η ελληνική κυβέρνηση αναγκάστηκε να αλλάξει τον τρόπο φορολόγησης των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα μετά από την καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που αφορούσε σε υπόθεση του 2007.
Ερευνών, συνέχεια…
Μετά την ολοκλήρωση των ερευνών του ΣΔΟΕ με τις τρεις πρώτες εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων, οι έρευνες στρέφονται στις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου χωρίς να χρειάζεται μάλιστα νέα εισαγγελική παραγγελία. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ» οι έρευνες θα στραφούν σε εισαγωγικές στις οποίες καταγράφονται πολύ μεγάλες αποκλίσεις στις εγχώριες εργοστασιακές αξίες σε σχέση με αντίστοιχες αξίες που δίνονται από τα εργοστάσια σε άλλα κράτη-μέλη. Να αναφέρουμε πως οι έρευνες θα ξεκινήσουν από εταιρείες που δεν εδρεύουν στην Ευρώπη αλλά σε άλλη ήπειρο…
Στελέχη της αγοράς πάντως τονίζουν στην «imerisia.gr» πως πέραν των πρακτικών των υποτιμολογήσεων υπάρχει και η μέθοδος της υπερτιμολόγησης από κάποιες άλλες εταιρείες ώστε να καταγράφουν ζημιές.
Το ιστορικό…
Πριν από λίγους μήνες για πρώτη φορά στα ελληνικά ΜΜΕ δημοσιοποιήθηκαν οι εργοστασιακές αξίες των καινούριων αυτοκινήτων και κάποια μέσα έκαναν λόγο για φοροδιαφυγή δισεκατομμυρίων από εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων. Κατόπιν τόσο ο κ. Στουρνάρας όσο και ο κ. Μαυράγανης έδωσαν ρητή εντολή στο ΣΔΟΕ να περάσει κυριολεκτικά από «κόσκινο» όλες τις εισαγωγικές εταιρείες ώστε να διαπιστωθεί αν εκτελωνίζουν τα καινούργια προσκομίζοντας «εικονικά» τιμολόγια, με αποτέλεσμα να γλιτώνουν το Φόρο Πολυτελείας, ενώ παράλληλα να καταβάλουν πολύ χαμηλό Τέλος Ταξινόμησης αλλά και ΦΠΑ. Εκτοτε το ΣΔΟΕ έχει αναλάβει δράση και οι καθυστερήσεις απόδοσης του πορίσματος στον οικονομικό εισαγγελέα έγκειται στο γεγονός πως περίμεναν τις επίσημες απαντήσεις των εργοστασίων που ερευνούνταν.
Παράλληλα απαντήσεις ανάμεναν τα στελέχη του ΣΔΟΕ και από την Εφορία Μεγάλων Επιχειρήσεων σχετικά με τη φορολόγηση των ενδο-ομιλικών συναλλαγών. Ωστόσο οι εργοστασιακές αξίες που έχουν κατατεθεί στην Υπηρεσία Αξιών κυριολεκτικά δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με τις αντίστοιχες εργοστασιακές αξίες άλλων κρατών-μελών, καθώς είναι χαμηλότερες από 30% έως και 90%.
Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@pegasus.gr