Έρχονται αυξήσεις στα διόδια – Εγκρίθηκε και η τροποποιημένη σύμβαση για την Ολυμπία Οδό
Εγκρίθηκε το απόγευμα της Παρασκευής από τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή και λειτουργία του ομώνυμου αυτοκινητόδρομου, του τελευταίου εκ των τεσσάρων «παγωμένων» έργων που δεν είχε λάβει το «πράσινο φως» για να πάει στη Βουλή.
Έτσι, ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης κατέθεσε και τις τέσσερις συμβάσεις στη Βουλή προς κύρωση. Η συζήτηση θα ξεκινήσει την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου και η ψήφιση θα πρέπει να ολοκληρωθεί ως τις 9 Δεκεμβρίου, καθώς είναι ασφυκτικές οι προθεσμίες για την εκταμίευση των κοινοτικών πόρων για την ενίσχυση των έργων.
Ένα μεγάλο κομμάτι του χρηματοδοτικού κενού των έργων θα καλυφθεί από την ΕΕ. Ήδη από τα έσοδα των διοδίων της περιόδου 2008-2012 ύψους 861 εκατ. ευρώ προέκυψε κοινοτική συνδρομή για τα έργα 541 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, από την περίοδο 2013-2015, όπου αναμένονται έσοδα διοδίων ύψους 609 εκατ. ευρώ, θα «γεννηθεί» κοινοτική συνδρομή περίπου 383 εκατ. ευρώ.
Προηγήθηκε η συμφωνία για τις αποζημιώσεις προς τους κατασκευαστές και τους παραχωρησιούχους. Βάσει αυτών οι κατασκευαστές θα λάβουν 363 εκατ. ευρώ (Ολυμπία Οδός 130 εκατ. ευρώ, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου 68,5 εκατ. ευρώ, Νέα Οδός 90,5 εκατ. ευρώ, Ε65 73,5 εκατ. ευρώ), ενώ οι παραχωρησιούχοι 163 εκατ. ευρώ (32, 30, 95, και 6 εκατ. ευρώ αντίστοιχα).
Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου που συνοδεύει τις τροποποιημένες συμβάσεις σημειώνεται ότι «δεδομένης της απόλυτα επιστημονικά αποδεκτής στενής συσχέτισης μεταξύ της εξέλιξης του ΑΕΠ και του ύψους του κυκλοφοριακού φόρτου, από την αρχή της κρίσης στην οποία έχει περιέλθει η ελληνική οικονομία, καταγράφεται σημαντική μείωση των κυκλοφοριακών φόρτων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας», ενώ αποκαλύπτεται ότι η έκδοση νέων αδειών κυκλοφορίας σημείωσε μείωση 75% σε σχέση με το 2012.
«Οι προβλέψεις εσόδων των έργων μειώθηκαν, λόγω της χρηματοοικονομικής κρίσης, σε ποσοστά άνω του 50% σε σχέση ακόμη και με τα συντηρητικά σενάρια των δανειστριών τραπεζών. Η κρίση δε αυτή της ελληνικής οικονομίας και η συνακόλουθη κατάρρευση των εσόδων των έργων ήταν τέτοιας έκτασης, ώστε κατά τη σύναψη και κύρωση των Αρχικών Συμβάσεων Παραχώρησης δεν ήταν σε καμία περίπτωση δυνατό να προβλεφθούν τέτοιας έκτασης μεταβολές στα χρηματοοικονομικά δεδομένα των Αρχικών Συμβάσεων Παραχώρησης και στο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον εκτέλεσής τους» σημειώνεται.
«Η μη επανεκκίνηση των έργων και η καταγγελία των Αρχικών Συμβάσεων Παραχώρησης θα προκαλέσει και άμεσες δαπάνες για το Ελληνικό Δημόσιο στον βραχυπρόθεσμο ορίζοντα μέσω της καταβολής αποζημιώσεων στους παραχωρησιούχους, επιβαρύνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό, με όλες τις συνακόλουθες αρνητικές συνέπειες για την τήρηση των δημοσιονομικών στόχων και την προσπάθεια επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος, μέρος του οποίου θα κατευθυνθεί για την ενίσχυση των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης και τις συμφωνίες της χώρας με τους δανειστές της» τονίζεται.
Όπως αναφέρεται, σε περίπτωση καταγγελίας, το Ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει αποζημίωση στις τράπεζες και τους παραχωρησιούχους, θα χάσει κοινοτικούς πόρους και θα κληθεί να επιστρέψει χρήματα στην ΕΕ. «Σε περίπτωση μη επανεκκίνησης των έργων, τυχόν προσπάθειες επαναδημοπράτησης των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων είτε ως δημόσιων έργων είτε ως έργων παραχώρησης αναμένεται να συναντήσουν δυσκολίες, οι οποίες θα μπορούσαν να αποβούν ανυπέρβλητες» σημειώνεται.
«Θα πρέπει εξευρεθούν οι αναγκαίοι πόροι για τη χρηματοδότηση των έργων, σε ένα περιβάλλον στο οποίο οι δημόσιοι πόροι είναι ήδη περιορισμένοι. Ταυτόχρονα, εφόσον επιλεγόταν η επαναδημοπράτηση των έργων εκ νέου ως έργων παραχώρησης, η εξασφάλιση επαρκών δανειακών κεφαλαίων χρηματοδότησης καθίσταται εξαιρετικά αμφίβολη υπό τις παρούσες συνθήκες της χρηματοπιστωτικής αγοράς» συνεχίζει η έκθεση.
Αυξήσεις στα διόδια
Αλλαγές επέρχονται στα διόδια. Σε 2,50 ευρώ μειώνεται το αντίτιμο για τα ΙΧ στην Ολυμπία Οδό και στο υπό κατασκευή τμήμα Κόρινθος – Πάτρα, ενώ στο Ελευσίνα – Κόρινθος η χρέωση θα γίνεται και στις δύο κατευθύνσεις και θα είναι αυξημένη για τα ΙΧ κατά 12% στον Ισθμό και 31% στην Ελευσίνα. Στη Νέα Οδό θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 50%, ενώ θα παρέχονται σημαντικές εκπτώσεις σε όσους χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό σύστημα πληρωμής όπως και στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και στην Ολυμπία Οδό.
Κατά περίπτωση οι αυξήσεις ξεπερνούν το 60% για όλες τις κατηγορίες οχημάτων και το κόστος για τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη να φτάσει τα 30,40 ευρώ από 24,15 σήμερα.
Αναλυτικότερα οι αλλαγές στην τιμολόγηση των διοδίων (αφορούν ΙΧ αυτοκίνητα):
Νέα Οδός | ||
(Αθήνα – Μαλιακός, Σχηματάρι – Χαλκίδα) | ||
Μετωπικοί σταθμοί | Σήμερα | Έναρξη έργων |
Αφίδνες | 2,10 | 3,35 |
Βαθύ | – (ως 1.7.2015) | 0,75 |
Θήβα | 2,55 | 4,05 |
Τραγάνα | 2,45 | 3,95 |
Ολυμπία Οδός | ||
(Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα) | ||
Μετωπικοί σταθμοί | Σήμερα | Έναρξη έργων |
Ελευσίνα | 3,20 | 2,10 |
Ισθμός | 3,20 | 1,80 |
Ζευγολατιό | 3,10 | 2,50 |
Ρίο | 3,10 | 2,50 |
Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου | ||
(Ράχες – Κλειδί) | ||
Μετωπικοί σταθμοί | Σήμερα | Έναρξη έργων |
Πελασγία | 2,70 | 3,50 |
Μοσχοχώρι | 3,10 | 4,00 |
Μακρυχώρι | 1,40 | 1,40 |
Πυργετός | 2,00 | 2,00 |
Λεπτοκαρυά | 2,00 | 2,00 |
Κλειδί | 2,00 | 2,20 |
Ε-65 (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) |
||
(Μαλιακός – Τρίκαλα) | ||
Μετωπικός σταθμός | Σήμερα | Έναρξη έργων |
Αγία Τριάδα | 1,65 | 1,65 |