Η εταιρία του και το Μέγαρο Μαξίμου δεν εξέδωσαν ανακοίνωση ούτε έκαναν δηλώσεις
Σπαζοκεφαλιά για δύσκολους λύτες αποτέλεσε η επίσκεψη του εκτελεστικού πρόεδρου της Google, κ. Έρικ Σμιτ την Πέμπτη στην Ελλάδα και, κυρίως, η ατζέντα της συνάντησής του με τον πρωθυπουργό, κ. Αντώνη Σαμαρά.
Η εταιρία και το Μέγαρο Μαξίμου δεν εξέδωσαν ανακοίνωση ούτε έκαναν δηλώσεις. Και το ερώτημα που απασχόλησε τόσο την αγορά της πληροφορικής όσο και πλήθος πολιτικών ήταν τι ακριβώς ήθελε ο ισχυρότερος άνδρας του διαδικτύου στον κόσμο.
Όσοι ήλπιζαν να λάβουν απαντήσεις στα συγκεκριμένα «πολιτικά» ερωτήματα από την ομιλία που έδωσε ο κ. Σμιτ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, απογοητεύτηκαν. Ο επικεφαλής της Google μίλησε διεξοδικότατα και με τρόπο γλαφυρό μόνο για την τεχνολογία και για το δέον γενέσθαι για την οικονομική ανάπτυξη και την καταπολέμηση της ανεργίας και απέφυγε να τοποθετηθεί αναφορικά με τις συζητήσεις με τον πρωθυπουργό και τα πλάνα της Google στην Ελλάδα.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση έχει προσλάβει εδώ και αρκετό καιρό διεθνή επαγγελματία του λόμπινγκ, ο οποίος έχει έδρα το Λονδίνο και πλούσια ατζέντα επαφών και γνωριμιών με πολυεθνικές επιχειρήσεις. Όπως μεταδίδουν -υπό τον όρο της ανωνυμίας- πηγές κοντά στην υπόθεση, ο «λομπίστας» του Ηνωμένου Βασιλείου έχει αναλάβει για λογαριασμό της ελληνικής κυβέρνησης να έρχεται σε επαφή με επικεφαλής πολυεθνικών ομίλων, να κλείνει ραντεβού με έλληνες επιτελείς και να επιχειρηματολογεί υπέρ της προσέλκυσης επενδύσεων στη χώρα μας.
Μάλιστα, όπως σημειώνουν, ο μυστηριώδης «λομπίστας» του Λονδίνου φαίνεται να βρίσκεται πίσω από την όσμωση και τις επαφές που αργότερα οδήγησαν στα μνημόνια συνεργασίας με τις Huawei και την ZTE, οι οποίες αναμένεται να επενδύσουν στη χώρα μας. Ειδικότερα, η πρώτη δρομολογεί την δημιουργία κόμβου εφοδιαστικής αλυσίδας και κέντρου έρευνας και ανάπτυξης, ενώ η δεύτερη την ανάπτυξη logistics hub στον Πειραιά και maintenance center στην Αττική. «Επιτέλους, η Ελλάδα κάνει αυτό που κάνουν όλες οι χώρες της γης» παρατηρούν οι εν λόγω πηγές και επισημαίνουν την ορθότητα της πρόσληψης του μυστηριώδους Λονδρέζου.
Ωστόσο, άλλες πηγές της αγοράς αποφεύγουν να συσχετίσουν τον συγκεκριμένο πρόσωπο με την έλευση του κ. Σμιτ στην Ελλάδα, σημειώνοντας ότι το ραντεβού με τον κ. Σαμαρά κλείστηκε εντός των τειχών. Σημειωτέον ότι ο διευθυντής του Creative Lab της Google κ. Στιβ Βρανάκης συμμετέχει στην ομάδα για τη δημιουργία του branding της χώρας – που δημιουργήθηκε από την κυβέρνηση – από κοινού με τον προϊστάμενο του Γραφείου Στρατηγικού και Ψηφιακού Σχεδιασμού της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού κ. Δημήτρη Πτωχό.
Στελέχη της αγοράς Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών διακρίνουν ότι δύο ακόμη λόγοι αποτελούν τα κίνητρα της επίσκεψης του επικεφαλής της Google στην Ελλάδα. Ο πρώτος είναι η ανάληψη της προεδρίας της Ε.Ε. από την ελληνική κυβέρνηση στο πρώτο εξάμηνο του 2014, που θα της δώσει την δυνατότητα να καθορίσει σε μεγάλη βαθμό την ευρωπαϊκή ατζέντα. Ο δεύτερος είναι η διεθνής εμβληματικότητα που έχει για την Google η δραστηριοποίηση στη χώρα μας, η οποία αντιμετωπίζεται διεθνώς ως πεδίο οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, καθώς αντανακλά τόσο την ρευστοποίηση του υφιστάμενου οικονομικού μοντέλου όσο και την ανάγκη επιστράτευσης της τεχνολογίας και της καινοτομίας για την οικονομική ανάκαμψη.
Ας σημειωθεί ότι η Google έχει ανοιχτά ζητήματα με την Κομισιόν. Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού είχε εκκινήσει το 2010 εις βάθος έρευνα και σύμφωνα με τον επίτροπο Ανταγωνισμού, κ. Χοακίν Αλμούνια, οι κοινοτικές υπηρεσίες εντόπισαν στο πλαίσιο προκαταρκτικής εκτίμησης τέσσερις προβληματικές πρακτικές της εταιρίας.
Η πρώτη αφορά τον τρόπο που η Google διαχειρίζεται τους διαδικτυακούς συνδέσμους κατά την αναζήτηση αποτελεσμάτων των χρηστών, σε σχέση με άλλους ανταγωνιστικούς της ιστοτόπους. Η δεύτερη έχει να κάνει με την χρήση ψηφιακής ύλης από τρίτα μέρη από την Google χωρίς την έγκρισή τους. Η τρίτη αφορά τους όρους που τίθενται από την Google σε εκδότες και εμποδίζουν να εμφανίζονται διαφημίσεις από ανταγωνιστές της στις ιστοσελίδες τους, ενώ η τέταρτη είναι διάφοροι περιορισμοί στην διαφήμιση. «Αυτές οι επιχειρηματικές πρακτικές είναι επιρρεπείς στο να βλάψουν τους καταναλωτές, καθώς θα έχουν λιγότερες επιλογές καινοτόμων υπηρεσιών. Για κάθε μία από τις τέσσερις θεωρούμε ότι τίθεται ζήτημα δράσης, σύμφωνα με τους δικούς μας κανόνες ανταγωνισμού» είπε πρόσφατα στο Ευρωκοινοβούλιο.
Η Κομισιόν ζήτησε και πήρε βελτιώσεις από την Google και στους επόμενους μήνες θα κρίνει το κατά πόσον η αγορά των ιντερνετικών αναζητήσεων θα είναι πιο ανταγωνιστική. Τα δύο μέρη βρίσκονται σε διαπραγμάτευση. Εάν υπάρξει πρόοδος, το θέμα θα «καθαρίσει» την Άνοιξη. Εάν όχι, η Κομισιόν θα σκληρύνει την στάση της και σε περίπτωση που η Google δεν «συνετιστεί», ο κ. Αλμούνια προειδοποίησε με την επιβολή «προστίμου – μαμούθ» αντίστοιχο με αυτό των 561 εκατ. ευρώ που είχε επιβληθεί στην Microsoft.
Η Google έχει βρεθεί στα πόδια του κ. Αλμούνια και σε άλλες υποθέσεις. Μία αφορά τις πατέντες της Motorola Mobility, που πέρασε στην Google, η επίλυση της οποίας εκκρεμεί. Μία άλλη έρευνα για το οικοσύστημα του android, η οποία προέκυψε από καταγγελίες βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ άλλα θέματα όπως η πολιτική απορρήτου και τα προσωπικά δεδομένα απασχολούν αρκετά κράτη – μέλη.