ΘΕΜΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ

Τέλη Κυκλοφορίας και στα «καθαρά» Ι.Χ.

Στο άμεσο μέλλον τα κρατικά έσοδα θα περιοριστούν σε μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ έναντι 1,3 δισ. ευρώ που ήταν το 2012.

Απώλειες 476 εκατ. ευρώ και από τον ΦΠΑ στα ΙΧ στην τελευταία εξαετία.

Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχουν τεθεί η κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης για αυτοκίνητα με αξία έως 20.000 ευρώ, η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης για αυτοκίνητα με βάση την αξία λιανικής τιμής τους, η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Φόρου Πολυτελείας αλλά και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης, το «αγκάθι» του Φόρου Πολυτελείας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο τρόπος καταβολής αλλά και ριζικής αλλαγής των Τελών Κυκλοφορίας με βάση την αξία λιανικής μέχρι και η αλλαγή των Τεκμηρίων Διαβίωσης.

Στο στόχαστρο του υπουργείου Οικονομικών έχουν μπει τα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας που επιβάλλονται στα καινούρια αυτοκίνητα με εκπομπές ρύπων κάτω από 100 γρ./CO2, δηλαδή και στα πετρελαιοκίνητα καθώς είναι ορατός ο κίνδυνος δημιουργίας νέας «μαύρης τρύπας» στον κρατικό προϋπολογισμό. Μάλιστα ήδη στο επτάμηνο του 2013 καταγράφεται έλλειμμα στον προϋπολογισμό 131 εκατ. ευρώ μόνο από τα έσοδα των Τελών Κυκλοφορίας. Αν συνυπολογίσει κανείς τις απώλειες στα κρατικά έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης αλλά και τον ΦΠΑ που έχει προκαλέσει η μείωση των πωλήσεων, τότε το έλλειμμα είναι πολύ υψηλότερο.

Τέλη Κυκλοφορίας και στα «καθαρά» Ι.Χ.

Πάντως η στροφή των καταναλωτών αλλά και των εταιρειών χρονομίσθωσης και ενοικίασης προς τα αυτοκίνητα με χαμηλές εκπομπές ρύπων (κάτω από 100 γρ. Co2) σε ποσοστό που αγγίζει το 60% των συνολικών πωλήσεων ήταν αρκετό ώστε να σημάνει συναγερμός στο οικονομικό επιτελείο της χώρας καθώς στο άμεσο μέλλον τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας από 1,2 δισ. ευρώ που κυμάνθηκαν πέρσι υπολογίζεται πως σε μερικά χρόνια θα κυμαίνονται σε μερικές εκατοντάδες εκατ. ευρώ.

Παράλληλα θα πρέπει να τονίσουμε πως μέχρι τις αρχές του 2013 έχουν αποσυρθεί 600.000 οχήματα και εκατοντάδες χιλιάδες ΙΧ έχουν τεθεί σε καθεστώς «προσωρινής ακινησίας» μειώνοντας πάρα πολύ τον εν ενεργεία στόλο αυτοκινήτων της χώρας με άμεσο αντίκτυπο στα κρατικά έσοδα. Μάλιστα ειδικά για φέτος στελέχη του υπουργείου Οικονομικών αλλά και φορείς του κλάδου αναμένουν μπαράζ καταθέσεων πινακίδων κυκλοφορίας σε τουλάχιστον 400.000 ΙΧ εξαιτίας του νέου νόμου περί ανασφάλιστων οχημάτων αλλά και της επιβολής υπέρογκων τεκμηρίων και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης.

Τέλη Κυκλοφορίας και στα «καθαρά» Ι.Χ.

Τέλη Κυκλοφορίας με τον μήνα

Τα Τέλη Κυκλοφορίας σύμφωνα με τη νομολογία του ΣτΕ δεν αποτελούν ανταποδοτικό τέλος αλλά φόρο και πουθενά στον νόμο δεν γίνεται αναφορά για τον τρόπο καταβολής τους. Με λίγα λόγια η πρόταση του Γ. Στουρνάρα για τον καταμερισμό του τιμήματος των τελών στο εκάστοτε αυτοκίνητο ανά μήνα μπορεί και τυπικά να γίνει χωρίς να περιορίζεται η προκαταβολή τους σε ετήσια βάση.

Παράλληλα τα μηνιαία Τέλη Κυκλοφορίας αν συνδυαστούν με τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης αλλά και τα Τεκμήρια που υπολογίζονται ήδη ανά μήνα κυκλοφορίας των ΙΧ, τότε είναι πάρα πολύ πιθανό να τεθούν και πάλι στην κυκλοφορία εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που οι κάτοχοί τους εξαιτίας της οικονομικής κρίσης αλλά και της υπέρογκης φορολόγησής τους τα έχουν ακινητοποιημένα στα γκαράζ των σπιτιών τους χωρίς απολύτως κανένα όφελος στην οικονομία.

Αλλωστε όπως επισημαίνουν στην «Η» στελέχη της αγοράς όταν ένα ΙΧ είναι ακινητοποιημένο για ένα ή περισσότερα χρόνια για να κυκλοφορήσει και πάλι θα γίνει ένας τακτικός έλεγχος που σημαίνει αύξηση της κίνησης στα συνεργεία, θα ασφαλιστεί έστω και για 3 μήνες, θα καταναλώσει καύσιμα και γενικότερα θα συνεισφέρει στα έσοδα του κράτους αλλά και των επιχειρήσεων του κλάδου. Αντίθετα αν διατηρείται στην ακινησία δεν κερδίζει κανείς απολύτως τίποτα…

Οσον αφορά στις καταθέσεις πινακίδων κυκλοφορίας θα πρέπει τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών να λάβουν σοβαρά υπόψη τους το γεγονός πως περίπου 250.000 αυτοκίνητα που έχουν στην κατοχή τους οι εταιρείες ενοικιάσεων θα σπεύσουν να καταθέσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας τους ώστε να γλιτώσουν τα πρόστιμα που επιβάλλονται από τη νέα εγκύκλιο που έχει ψηφιστεί από τον Απρίλιο του 2013 και αφορά στα ανασφάλιστα οχήματα. Αν στα παραπάνω συμπεριληφθούν και τα αυτοκίνητα των χρονομισθώσεων και των ιδιωτών, τότε το άθροισμά τους εκτοξεύεται σε πάνω από 400.000 αυτοκίνητα!

Την επόμενη εβδομάδα το πόρισμα
Η Επιτροπή που εξετάζει την αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των αυτοκινήτων αναμένεται να δώσει το πόρισμά της στον υπουργό Οικονομικών την ερχόμενη εβδομάδα που θα περιλαμβάνει και ορισμένες από τις προτάσεις των επίσημων φορέων του κλάδου.

Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχουν τεθεί η κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης για αυτοκίνητα με αξία έως 20.000 ευρώ, η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης για αυτοκίνητα με βάση την Αξία Λιανικής τιμής τους, η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Φόρου Πολυτελείας αλλά και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης, το «αγκάθι» του Φόρου Πολυτελείας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο τρόπος καταβολής αλλά και ριζική αλλαγή των Τελών Κυκλοφορίας με βάση την αξία λιανικής μέχρι και η αλλαγή των Τεκμηρίων Διαβίωσης που έχουν οδηγήσει σε ακινησία εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα. Αφού δοθεί το πόρισμα στον υπουργό κατόπιν θα αποφασιστεί τι μέλλει γενέσθαι στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου…

Απώλειες 476 εκατ. ευρώ από τον ΦΠΑ στα Ι.Χ.

Τεράστιες είναι οι απώλειες που καταγράφονται στα δημοσιονομικά έσοδα από τον κλάδο του αυτοκινήτου καθώς πέραν του ελλείμματος των 131 εκατ. ευρώ που σημειώθηκε στο επτάμηνο μόνο από τα Τέλη Κυκλοφορίας υπάρχει τεράστια μείωση και στά έσοδα από τον ΦΠΑ που ανέρχονται σε 476 εκατ. ευρώ την τελευταία τετραετία σε σχέση με το μέσο όρο των πωλήσεων της εξαετίας 2004-2009!

Ειδικότερα ο μέσος όρος των πωλήσεων στην εξαετία 2004-2009 υπολογίζεται σε 265.796 νέα αυτοκίνητα τα οποία απέφεραν στα δημοσιονομικά έσοδα 601 εκατ. ευρώ μόνο από την καταβολή του ΦΠΑ. Το 2010 εξαιτίας της οικονομικής κρίσης αλλά και της φοροεπιδρομής στα ΙΧ οι πωλήσεις έπεσαν σε μόλις 141.499 οχήματα, τα οποία απέφεραν στα κρατικά ταμεία 320 εκατ. ευρώ δηλαδή 281 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με το μέσο όρο των πωλήσεων της εξαετίας 2004-2009. Το 2011 οι πωλήσεις νέων ΙΧ σημείωσαν περαιτέρω μείωση και ανήλθαν σε 97.682 νέα ΙΧ τα οποία απέφεραν στο κράτος 220 εκατ. ευρώ από την καταβολή του ΦΠΑ δηλαδή 100 εκατ. ευρώ λιγότερα από το αντίστοιχο ποσό του 2010.

Το 2012 η αγορά αυτοκινήτου κυριολεκτικά κατέρρευσε με τις πωλήσεις να καταγράφουν πτώση 40,13% και μόλις 58.482 νέα ΙΧ και κρατικά έσοδα από τον ΦΠΑ μόλις 132 εκατ. ευρώ γεγονός που μεταφράζεται σε επιπλέον απώλειες 88 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2011. Για το 2013 οι εκτιμήσεις στελεχών της κυβέρνησης αλλά και της αγοράς κάνουν λόγο για 55.000 νέα ΙΧ και τα έσοδα από ΦΠΑ να κυμανθούν σε περίπου 124 εκατ. ευρώ που σημαίνει περαιτέρω απώλειες πάνω από 7 εκατ. ευρώ.

 Γιώργος  Κ. Ανδρής
andris@pegasus.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.