ΠΑΙΔΕΙΑ«Φρένο» από το ΣτΕ  στη διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών

Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) επέστρεψε στο υπουργείο Παιδείας ως μη νόμιμο το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ) για την «αξιολόγηση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».

Η μη νομιμότητα του επίμαχου σχεδίου διατάγματος έγκειται στο ότι έπρεπε να είχε εκδοθεί έως τη 10η Μαρτίου 2013, όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Η μη κατάθεσή του στο ΣτΕ και η μη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως έως την επίμαχη ημερομηνία έχει ως συνέπεια η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών να γίνει, πλέον, με τους κανόνες που ισχύουν για όλους τους πολιτικούς υπαλλήλους του Δημοσίου και των άλλων φορέων που προβλέπονται στο άρθρο 4 Ν. 4024/2011.

Στην αξιολόγηση του νόμου 4024/2011 υπάγονται οι μόνιμοι και δόκιμοι πολιτικοί υπάλληλοι και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του Δημοσίου, των ΟΤΑ (πρώτου και δεύτερου βαθμού), των ΝΠΔΔ και ΟΓΑ, οι υπάλληλοι της γραμματείας των δικαστηρίων και εισαγγελιών, των έμμισθων υποθηκοφυλακείων και κτηματολογικών γραφείων της χώρας, οι ιατροί υπηρεσίας υπαίθρου και οι μόνιμοι αγροτικοί ιατροί, οι υπάλληλοι της Βουλής, οι διοικητικοί υπάλληλοι των ανεξάρτητων αρχών, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, οι υπάλληλοι των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ), κ.ά.

Ειδικότερα, με τον νόμο 4072/2012 προβλέφθηκε ότι με Προεδρικό Διάταγμα καθορίζονται τα όργανα, η διαδικασία και τα κριτήρια της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό το ΠΔ έπρεπε να εκδοθεί μέσα σε τέσσερεις μήνες από τη δημοσίευση του νόμου 4072/2012 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Μετά την άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας αυτής εφαρμόζονται -όπως αναφέρεται στον νόμο- και για τους εκπαιδευτικούς της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι διατάξεις του Ν. 4024/2011 που ισχύουν για τους λοιπούς δημοσίους υπαλλήλους. Στη συνέχεια, με το άρθρο 32 του Ν. 4115/2013 παρατάθηκε για επτά μήνες η προθεσμία αυτή, προκειμένου να εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα που θα καθόριζε τα όργανα, τη διαδικασία, καθώς και τα κριτήρια της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και ορίστηκε ότι η παράταση αρχίζει από την 11η Αυγούστου 2012 και λήγει στις 10 Μαρτίου 2013.

Το επίμαχο σχέδιο ΠΔ κατατέθηκε αρχικά στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο στις 29.3.2013, αλλά τον περασμένο Ιούνιο, λόγω της παραίτησης του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Αντ. Μανιτάκη, ο οποίος το συνυπέγραφε, διαβιβάστηκε στις 16.7.2013 στο ΣτΕ έγγραφο του υπουργείου Παιδείας που διαβεβαίωνε ότι το περιεχόμενο του εν λόγω διατάγματος έγινε αποδεκτό (υπεγράφη) από τον νέο υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυρ. Μητσοτάκη.

Όμως, οι σύμβουλοι Επικρατείας, στην υπ’ αριθμ. 253/2013 γνωμοδότησή τους, υπογραμμίζουν ότι, ήδη, κατά τον χρόνο της αρχικής αποστολής (29.3.2013) του υπό επεξεργασία σχεδίου στο ΣτΕ είχε παρέλθει η αποκλειστική προθεσμία που ορίστηκε με τους νόμους 4072/2012 και 4115/2013 (δαλαδή η 10η Μαρτίου 2013), «μετά την πάροδο της οποίας» ισχύουν για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών οι κανόνες «του άρθρου 7 του Ν. 4024/2011 που αφορούν όλους τους πολιτικούς υπαλλήλους του Δημοσίου και των λοιπών φορέων του άρθρου 4 του Ν. 4024/2011, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ρητώς και οι εκπαιδευτικοί».

Κατόπιν αυτών, καταλήγουν οι δικαστές, «δεν υφίσταται πλέον η εξουσιοδότηση για την έκδοση του διατάγματος που προβλέπει το άρθρο 329 του Ν. 4024/2012 ειδικώς για τους εκπαιδευτικούς και, για το λόγο αυτό, το σχέδιο δεν προτείνεται νομίμως». Έτσι, οι σύμβουλοι Επικρατείας δεν προχώρησαν στην αξιολόγηση του περιεχομένου του επίμαχου διατάγματος, καθώς το έκριναν στο σύνολό του μη νόμιμο.

Υπενθυμίζεται, ότι σκοπός της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι, σύμφωνα με το σχέδιο διατάγματος, η βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου τους, προς όφελος των μαθητών και της κοινωνίας, ενώ η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συμβάλλει: α) στη διαπίστωση της ποιότητας, των λειτουργιών και των αποτελεσμάτων του εκπαιδευτικού τους έργου, β) στη διάχυση των καλών πρακτικών στα σχολεία όλης της χώρας, ως βασικού συντελεστή υποστήριξης των εκπαιδευτικών στις διαδικασίες της επιμόρφωσης και της ανατροφοδότησης του έργου τους και γ) στην παροχή κινήτρων για τη διαρκή επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη και εξέλιξη των στελεχών και των εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο και της διά βίου μάθησης. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα διενεργείται επί συγκεκριμένων κριτηρίων, που σχετίζονται με τη φύση του εκπαιδευτικού έργου και την υπαλληλική ιδιότητα.

ημερησία

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.