Την έντονη αντίδραση των Κοσμητόρων και των 3 Ανωτάτων Στρατιωτικών Σχολών (ΑΣΕΙ) προκαλεί τροπολογία της κυβέρνησης ( από το Υπ. Αμυνας υπογράφει ο κ. Δημ. Αβραμόπουλος) σύμφωνα με την οποία οι αποφάσεις  των Εκλεκτορικών Σωμάτων – που συγκροτούν Πανεπιστημιακοί – για τα μέλη διδακτικού προσωπικού (ΔΕΠ, ΕΕΔΙΠ και  ΕΤΕΠ ) πρέπει να υποβάλλονται  στον ( στρατιωτικό)  Διοικητή της καθεμιάς από τις Στρατιωτικές Σχολές( ΑΣΕΙ) για επικύρωση, προκειμένου να τίθενται σε ισχύ!

Οι κοσμήτορες των Σχολών Ευελπίδων, Ναυτικών Δοκίμων και Ικάρων, επιχειρηματολογούν κατά  αυτής της πρόβλεψης και σε Υπόμνημα που έστειλαν στην Κυβέρνηση αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι η εν λόγω πρόσθετη «γραφειοκρατική» παρέμβαση του ( στρατιωτικού) Διοικητή στις διαδικασίες εκλογής, εξέλιξης, μονιμοποίησης μελών ΔΕΠ, ΕΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ, απαξιώνει και καταργεί ουσιαστικά τα Εκλεκτορικά Σώματα, που στην συντριπτική πλειοψηφία τους προέρχονται αποκλειστικά από τα Πανεπιστήμια και τα Πολυτεχνεία της χώρας και του εξωτερικού, καθώς δεν υπάρχει το απαιτούμενο Διδακτικό Προσωπικό στα ΑΣΕΙ.

Εξουσίες που δεν έχει ούτε ο αρμόδιος Υπουργός

Παράλληλα, αναφέρουν, η προτεινόμενη ρύθμιση  δεν διασφαλίζει καμία αντικειμενικότητα, αμεροληψία ή αξιοκρατία. Τουναντίον,προσθέτουν με έμφαση στο Υπόμνημα, << η παρέμβαση αυτή μπορεί να προκαλέσει σκέψεις, απορίες και αρκετά υπονοούμενα, καθόσον η παρέμβαση του Διοικητή ούτε αιτιολογείται, ούτε διευκρινίζεται σχετικά και το κυριότερο δεν προσδιορίζεται, αφήνοντας να υπονοείται ότι μπορεί να συνιστά πέραν του ελέγχου νομιμότητας και έλεγχο σκοπιμότητας, δικαίωμα που δεν αναγνωρίζεται σήμερα ούτε στον αρμόδιο Υπουργό>>.

ΟΙ Κοσμήτορες δεν μένουν μόνο σε αυτά: Μεταξύ άλλων υπογραμμίζουν ότι ένα ιδιαίτερο ζήτημα που, ενδεχομένως, θα εγερθεί, τελικά, αν περάσει από την Βουλή η εν λόγω τροπολογία, είναι κατά πόσον ένα συλλογικό σώμα αποτελούμενο από πανεπιστημιακούς, οι οποίοι είναι Δημόσιοι Λειτουργοί και των οποίων η ανεξαρτησία στην άσκηση των καθηκόντων τους προστατεύεται δια νόμου, μπορεί να τεθεί υπό την αίρεση ενός ατόμου (του Διοικητή), ο οποίος <<δεν διαθέτει αντίστοιχα ακαδημαϊκά προσόντα, για να αποφασίζει αποφασιστικά επί των αποφάσεων αυτών των Οργάνων. Εκτός, λένε στο τέλος  κι αν η εν λόγω παρεμβολή καταστεί, τελικώς, εθιμοτυπική ή αυτοκαταργηθεί διαχρονικά>>.Αλλά βεβαίως, προσθέτουμε εμείς , αυτό δεν μπορεί να αφεθεί στην τύχη…

Το ξέρουν  ο κ Βενιζέλος και οι 2 κυβερνητικοί εταίροι;

Είναι άγνωστο αν  ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ Ε Βενιζέλος ,  έχει υπόψη του την συγκεκριμένη Τροπολογία;. Όπως κι αν έγινε συζήτηση μεταξύ των  μελών της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου Αμυνας (οι Αβραμόπουλος, Γεννηματά και Δαβάκης) σε επίπεδο προετοιμασίας μιας τέτοιας ουσιαστικής διάταξης που καταργεί τους Πανεπιστημιακούς ως Σωμα και δίνει εξουσίες σε έναν ανώτατο αξιωματικό που στο πλαίσιο της επιτελικής καριέρας του μπορεί να διοριστεί επικεφαλής μιας Στρατιωτικής Σχολής για 1-2 χρόνια.

Και αν δεν έγινε τέτοια συζήτηση προετοιμασίας οι δυο Κοινοβουλευτικές Ομάδες των κομματων που συγκυβερνούν, θα ασχοληθούν εγκαίρως; Τι λένε οι Κοινοβουλευτικοί τους Εκπρόσωποι;

Πολύ περισσότερο που όπως λέγεται η έμπνευση για μια τέποια αλλαγή δεν προήλθε από το εσωτερικό του Υπ. Αμυνας ή τις Σχολές, αλλά από άλλο ”κυβερνητικό πόστο” και εν συνεχεία έγινε επεξεργασία στο ΥΠΕΘΑ…

Αλλά λένε οι ”Κατευθυντήριες Οδηγίες”

Επίσης απορίας άξιο είναι άν αυτή η διαταξη εναρμονίζεται με τα όσα περί αναβάθμισης των  Στρατιωτικών Σχολών ευαγγελίζεται ο αρμόδιος Υφυπουργός κ Δαβάκης στις Κατευθυντήριες Οδηγίες που έχει εκδόσει και δημοσιοποίσει. Εκεί αναφερει ότι  η αναβάθμιση του επιπέδου της παρεχόμενης εκπαίδευσης στις Στρατιωτικές Σχολές ( ΑΣΕΙ ) είναι στις βασικές προτεραιότητες του ΥΦΕΘΑ , ώστε να αξιοποιηθούν στο  μέγιστο βαθμό οι δυνατότητες ανάδειξης της έρευνας και η οργάνωση προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών. Επίσης δίνεται έμφαση στην αναβάθμιση της στρατιωτικής εκπαίδευσης με στόχο τη δημιουργία των αυριανών ηγετών των ΕΔ, στελεχών με τεχνικές ικανότητες και διακλαδικό πνεύμα.Ειναι αυτή η Τροπολογία στο παραπάνω πλαίσιο εξαγγελίας;

Όλο το Υπόμνημα

Το πλήρες κείμενο του Υπομνήματος με ημερομηνία 8 Σεπτεμβρίου είναι το εξής :

Θέμα: Τροπολογία 807/172 – 5/9/2013 για τα ΑΣΕΙ στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Στο εν λόγω νομοσχέδιο συμπεριλαμβάνεται:

1)       Προσθήκη – Τροπολογία του ΥΠΕΘΑ για τα ΑΣΕΙ, που αφοράστη δυνατότητα πρόσληψης Ειδικών Επιστημών και χωρίς Διδακτορικό Δίπλωμα, όπως είχε αποφασιστεί σχετικά από το Συμβούλιο Ανωτάτης Ακαδημαϊκής Στρατιωτικής Εκπαίδευσης (ΣΑΑΣΕ), ως αρμόδιο Όργανο.

2)      Προσθήκη Τροπολογία –  σύμφωνα με την οποία  οι αποφάσεις  των Εκλεκτορικών Σωμάτων για τα μέλη ΔΕΠ, ΕΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ πρέπει να υποβάλλονται  στο Διοικητή του οικείου ΑΣΕΙ για προσεπικύρωση, προκειμένου να τίθενται σε ισχύ, που δεν συνιστά απόφαση του ΣΑΑΣΕ, αλλά εξωγενή απόφαση.

Βασικά θετικά σημεία:
1) Το γεγονός ότι οι Ειδικοί Επιστήμονες δύνανται να προσλαμβάνονται και  χωρίς  Διδακτορικό Δίπλωμα, λαμβάνοντας υπόψη την εξαιρετική τεχνική  εμπειρία τους, γεγονός που επιτρέπει την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών σε γνωστικά αντικείμενα  ειδικού χαρακτήρα στα οποία  δεν είναι συνήθης η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής
2) Η παρεχόμενη δυνατότητα ανανέωσης των συμβάσεων για το 2013-2014 σε όσους διδάσκοντες του ΠΔ 407/80 εργάσθηκαν το 2012-2013 στα ΑΣΕΙ.

 Βασικά αρνητικά σημεία:
1) Το γεγονός ότι δεν προβλέφτηκε η δυνατότητα ανανέωσης των συμβάσεων και επομένως, απαιτείται πλέον προκήρυξη κάθε έτος για τις θέσεις αυτές, που συνιστά σπατάλη ανθρώπινου δυναμικού και γραφειοκρατική επιβάρυνση ενώ θα προκαλεί σοβαρή δυσλειτουργία στην υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος των ΑΣΕΙ  λογω των γραφειοκρατικών καθυστερήσεων ολοκλήρωσης των διαδικασιών πρόσληψης.  Επισημαίνεται ότι για το αντίστοιχο προσωπικό των ΑΕΙ με τα ίδια  κριτήρια επιλογής προβλέπεται δυνατότητα ανανέωσης των συμβάσεων έως και τρία ακαδημαϊκά έτη.
2) Η απαιτούμενη προϋπόθεση κύρωσης των αποφάσεων των Εκλεκτορικών Σωμάτων από το Διοικητή του ΑΣΕΙ για να τεθούν σε ισχύ οι αποφάσεις  τους για την εκλογή,εξέλιξη, μονιμοποίηση μελών ΔΕΠ, ΕΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ.
Η εν λόγω πρόσθετη «γραφειοκρατική» παρέμβαση του Διοικητή στις διαδικασίες εκλογής, εξέλιξης, μονιμοποίησης μελών ΔΕΠ, ΕΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ, απαξιώνει και καταργεί ουσιαστικά τα Εκλεκτορικά Σώματα, που στην συντριπτική πλειοψηφία τους προέρχονται αποκλειστικά από τα Πανεπιστήμια και τα Πολυτεχνεία της χώρας και του εξωτερικού, καθώς δεν υπάρχει το απαιτούμενο Διδακτικό Προσωπικό στα ΑΣΕΙ, ενώ δεν διασφαλίζει καμία αντικειμενικότητα, αμεροληψία ή αξιοκρατία.

 <<Σκέψεις, απορίες και αρκετά υπονοούμενα>>
Τουναντίον, η παρέμβαση αυτή μπορεί να προκαλέσει σκέψεις, απορίες και αρκετά υπονοούμενα, καθόσον η παρέμβαση του Διοικητή ούτε αιτιολογείται, ούτε διευκρινίζεται σχετικά και το κυριότερο δεν προσδιορίζεται, αφήνοντας να υπονοείται ότι μπορεί να συνιστά πέραν του ελέγχου νομιμότητας και έλεγχο σκοπιμότητας, δικαίωμα που δεν αναγνωρίζεται σήμερα ούτε στον αρμόδιο Υπουργό.
Στην προκειμένη περίπτωση, αναφύεται μια σημαντική αδυναμία της σχετικής τροπολογίας
που είναι ότι αποδίδει/αναθέτει συγκεκριμένη αρμοδιότητα σε μονοπρόσωπο Όργανο Διοίκησης των ΑΣΕΙ, η οποία:

(α) δεν κατοχυρώνεται με προϋποθέσεις και κριτήρια (έλεγχος νομιμότητας των διαδικασιών, έλεγχος της ουσίας των κρίσεων και των αποφάσεων) και, άρα, θα μπορούσε -σε περίπτωση εφαρμογής- να καταλήξει (σχετικά εύκολα) σε νομικά αυθαίρετες διοικητικές πράξεις,

(β) δεν συνάδει με τη βασική ευθύνη και αρμοδιότητα που έχει -κατά νόμο- ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας. Εφ’ όσον, με την προσεπικύρωση του Διοικητή του ΑΣΕΙ, οι αποφάσεις των Εκλεκτορικών Σωμάτων «τίθενται σε ισχύ» δεν απαιτείται άλλη διαδικασία. Συνεπώς, ο Διοικητής αναλαμβάνει μια υπερ-αρμοδιότητα υπέρτερη εκείνης του κ. Υπουργού Εθνικής Άμυνας. Θα μπορούσε αυτή η ερμηνεία να φανεί χρήσιμη (;),  εφ’ όσον δεν απαιτείτο πλέον ουδεμία άλλη επιπρόσθετη διαδικασία για τον διορισμό των εκλεγμένων μελών.

Το «βάρος» αυτό είναι δυσανάλογο της αντοχής

Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι το «βάρος» αυτό είναι μάλλον δυσανάλογο της αντοχής του υπάρχοντος μη αυτοδιοικούμενου συστήματος Διοίκησης των ΑΣΕΙ.

Επιπρόσθετα, η Προσθήκη – Τροπολογία υποβαθμίζει τις σχετικές διαδικασίες έναντι των ΑΕΙ και θα δημιουργήσει σημαντικά νομικά προβλήματα,  ιδιαίτερα σε αποφάσεις Οργάνων όπου όλοι οι εκλέκτορες δεν θα ανήκουν στο οικείο ΑΣΕΙ (μέλη ΔΕΠ ΑΕΙ). Ένα ιδιαίτερο ζήτημα που, ενδεχομένως, θα εγερθεί, τελικά, είναι κατά πόσον ένα συλλογικό σώμα αποτελούμενο από πανεπιστημιακούς, οι οποίοι είναι Δημόσιοι Λειτουργοί και των οποίων η ανεξαρτησία στην άσκηση των καθηκόντων τους προστατεύεται δια νόμου, μπορεί να τεθεί υπό την αίρεση ενός ατόμου (του Διοικητή), ο οποίος δεν διαθέτει αντίστοιχα ακαδημαϊκά προσόντα, για να αποφασίζει αποφασιστικά επί των αποφάσεων αυτών των Οργάνων. Εκτός κι αν η εν λόγω παρεμβολή καταστεί, τελικώς, εθιμοτυπική ή αυτοκαταργηθεί διαχρονικά.

Εκτιμάται, δε, ότι σε περίπτωση «άρνησης» του Διοικητή να κυρώσει τις εν λόγω αποφάσεις θα υπάρξουν Διοικητές που θα «τρέχουν»προσωπικά στα Δικαστήρια μετά από ενστάσεις υποψηφίων, επειδή δεν εξελέγησαν  ή μετά από μηνυτήριες αναφορές και αγωγές αποζημίωσης  εκλεγμένων, σε περίπτωση που καθυστερεί η κύρωση της απόφασης του Οργάνου. Διότι, η εν λόγω διάταξη νόμου αναθέτει πλέον προσωπικά στους Διοικητές των ΑΣΕΙ την ευθύνη των αποφάσεων αυτών.

Αθήνα, 8 Σεπτεμβρίου 2013
Οι υπογράφοντες
Καθ. Ανδρέας Δημητρίου       Καθ. Πέτρος Κωτσιόπουλος         Καθ. Μιχάλης Φαφαλιός
Κοσμήτωρ ΣΣΕ                          Κοσμήτωρ ΣΙ                               Κοσμήτωρ ΣΝΔ

 

onalert

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.